WHEN DO DIFFERENT DOUGHS JOIN WITH EACH OTHER? (Yerushalmi Chalah Perek 4 Halachah 2 Daf 23a)
מתני' שני קבין וקב אורז וקב תרומה באמצע אינן מצטרפין.
(Mishnah): If there are two Kavim (two doughs, each one Kav), and there is a [dough of] a Kav of rice or a Kav of Terumah in the middle, they do not join;
דבר שניטלה חלתו באמצע מצטרפין שכבר נתחייב בחלה.
Something that its Chalah was taken, if it is in the middle, they join, for it was already obligated in Chalah.
קב חדש וקב ישן שנשכו זה בזה רבי ישמעאל אומר יטול מן האמצע וחכמים אוסרין.
If a Kav of Chadash and a Kav of Yashan were Noshech each other - R. Yishmael says, he takes from the middle. Chachamim forbid.
הנוטל חלה מן הקב ר''ע אומר חלה וחכמים אומרים אינה חלה.
If one takes Chalah from a Kav, R. Akiva says, it is Chalah. Chachamim say, it is not Chalah.
שני קבין שניטלה חלתן של זה בפני עצמו ושל זה בפני עצמו וחזר ועשאן עיסה אחת ר''ע פוטר וחכמים מחייבין נמצא אומר חומרו (קלו) [קולו]:
If there are two Kavim, that Chalah was taken from each by itself, and he returned and made them one dough - R. Akiva exempts (because the first separation was valid), and Chachamim obligate. It turns out that [R. Akiva's] stringency [causes] his leniency.
גמ' ניתני אורז ולא ניתני תרומה.
(Gemara) Question: [Our Mishnah] should teach rice (if it is in the middle, they do not join), and [it need] not teach Terumah!
אילו תנינן אורז ולא תנינן תרומה הוינן אמרין אורז על ידי שאינו ממינו אינו מצטרף. תרומה על ידי שהיא ממינה מצטרף הוי צורכה מיתני תרומה.
Answer: Had it taught rice, and not Terumah, we would say that rice, since it is not from their species, it does not join (with doughs on both sides of it). Terumah, since it is from their species, it joins. Therefore, it needed to teach Terumah.
או אילו תנינן תרומה ולא תנינן אורז הוינן אמרין תרומה על ידי שהיא אינה נגררת אינה מצטרפת. אורז על ידי שהוא נגרר מצטרף הוי צורכה מיתני [דף כג עמוד ב] אורז וצורכה מיתני תרומה.
Or, had it taught Terumah, and not rice, we would say that Terumah, since it is not Nigrar (drawn after Chulin, to join to a Shi'ur), it does not join. Rice, since it is Nigrar (with wheat), it joins! Therefore, it needed to teach rice, and it needed to teach Terumah.
קב אורז אינו (מצטרף) [צ''ל מצרף - ר' שמשון]. [דף לט עמוד ב (עוז והדר)] קב מדומע אינו (מצטרף) [צ''ל מצרף - ר' שמשון]. קב תרומה אינו (מצטרף) [צ''ל מצרף - ר' שמשון]. קב הגוי אינו מצרף.
A Kav of rice does not make (doughs on both sides of it) join. A Kav of Meduma does not make join. A Kav of Terumah does not make join. A Nochri's Kav does not make join.
קב מין (אחד) [אחר] מצרף. קב אשה אחרת מצרף. קב חדש מצרף. קב דבר שניטלה חלתו (מן האמצע מצטרף) [צ''ל מצרף - ר' שמשון].
A Kav of another species makes join. A Kav of another woman makes join. A Kav of Chadash makes join. A Kav of something whose Chalah was taken makes join.
ור' בון בר חייא בעי קב חלה מהו שיצרף.
Question (R. Bun bar Chiyah): Does a Kav of Chalah make join?
תני רבי חלפתא בן שאול קב הקדש מצרף. קב חלה אינו מצרף.
Answer (R. Chalafta ben Sha'ul): A Kav of Hekdesh makes join. Kav of Chalah does not make join.
מה בין הקדש ומה בין חלה.
Question: What is the difference between [a Kav of] Hekdesh and [a Kav of] Chalah?
הקדש ראוי לפדותו ולחייבו. חלה אינה ראוי לפדותה ולחייבה:
Answer: Hekdesh, it is proper to redeem it and obligate it. Chalah, it is not proper to redeem it and obligate it. (SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL - it was kneaded before it was Hukdash. If the Gizbar kneaded it, it is exempt even after Pidyon!)