TEMURAH 21 (8 Av) - (8 Av) - Dedicated l'Iluy Nishmas Mrs. Lily (Leah bas Pinchas) Kornfeld, who passed away on 8 Av 5765, by her daughter and son-in-law, Diane and Andy Koenigsberg and family. May Lily and her husband's love for Torah and for Eretz Yisrael continue in all of their descendants.
פרק שתי נשים
PEREK SHTEI NASHIM
1)

WHEN DO DOUGHS JOIN WITH EACH OTHER? (Yerushalmi Chalah Perek 4 Halachah 1 Daf 22b)

מתני' שתי נשים שעשו שני קבין ונגעו זה בזה אפילו הן ממין אחד פטורין

(a)

(Mishnah): If two women made two Kavim (one each), and they touched each other, even if they are one species, they are exempt. (R. ISAR ZALMAN MELTZER - they intend to bake them together (if not, obviously they are exempt), just they did not intend that they touch);

ובזמן שהן של אשה אחת מין במינו חייב ושלא במינו פטור.

(b)

When they are of one woman, Min b'Mino is obligated, and b'Eino Mino is exempt.

אי זהו מין במינו החיטים אינן מצטרפים עם הכל אלא עם הכוסמין. השעורין מצטרפין עם הכל חוץ מן החיטים.

(c)

What is Min b'Mino? Wheat does not join with anything, except for spelt. Barley joins with everything, except for wheat;

רבי יוחנן בן נורי אומר ושאר המינין מצטרפין זה עם זה:

(d)

R. Yochanan ben Nuri says, the other species join with each other.

גמ' שתי נשים שעשו שני כו':

(e)

(Gemara - Mishnah): If two women made two Kavim...

א''ר יוחנן סתם אשה אחת אינה מקפדת שתים מקפידות הן.

(f)

(R. Yochanan): Stam, one woman is not adamant [that her doughs not join], and two women are adamant.

אשה אחת שהיא מקפדת עשו אותה כשתי נשים. שתי נשים שאינן מקפידות עשו אותם כאשה אחת.

(g)

One woman who is adamant (BARTENURA - that the doughs not touch; RI BEN MALKITZEDEK - that they not join), they made her like (gave to her the law of) two women. Two women who are adamant, they made them like one woman.

אם אינה מקפדת למה היא עושה אותה בשני מקומות.

(h)

Question: If [Stam, one woman] is not adamant, why does she make [her dough] in two places [and not one big dough]?

אמר ר' יונה בשאין לה מקום ללוש.

(i)

Answer (R. Yonah): This is when she does not have a place to knead [a big dough].

מילתי' דרבי יונה אמר היה לה מקום היכן ללוש והיא עושה אותן בשני מקומות מקפדת היא. [דף לח עמוד א (עוז והדר)] נקי וקיבר מקפדת היא.

(j)

Inference: R. Yonah's words teach that if she had a place to knead [a big dough], and she did it in two places, she is adamant.

אמר רבי לעזר שתי דיעות עשו אותן כשתי נשים.

(k)

(R. Lazar): Two opinions (GRA - she makes dough for two people), they made her like two women.

שמואל בר אבא בעי אפילו (רוצות) [צ''ל צרות - גליוני הש''ס]

(l)

Question (Shmuel bar Aba): [Do we say that doughs of two women do not join] even if they are Tzaros (wives of the same husband, and both make bread for him? We explained this like GILYONEI HA'SHAS. This question pertains to our Mishnah; GRA says that it should appear right after the Mishnah.)

יש דברים שהן חיבור בחלה ואינן חיבור בטבול יום. חיבור בטבול יום ואינן חיבור בחלה.

(m)

Some things are connected for Chalah, and not connected for a Tevul Yom. Some are connected for a Tevul Yom, and not connected for Chalah.

חיבור בחלה דתנינן ובזמן שהן של אשה אחת מין במינו חייב ושלא במינו פטור.

1.

Some things are connected for Chalah - our Mishnah teaches that when they are of one woman, Min b'Mino is obligated, and b'Eino Mino is exempt;

ואין (חייבין) [חיבור] בטבול יום דתנינן תמן המכניס חלות על מנת להפריש ונשכו בית שמאי אומרים חיבור בטבול יום. ובית הלל אומרים אינן חיבור בטבול יום.

i.

It is not connected for a Tevul Yom - a Mishnah teaches that one who gathers Chalos with intent to separate them, and they were Noshech, Beis Shamai says, this is connection for a Tevul Yom (if he touched one, all became Tamei), and Beis Hillel say, it is not a connection for a Tevul Yom.

[צ''ל חיבור בטבול יום ואינן חיבור בחלה - הגר''א] דתנינן תמן בשר הקודש שקרם עליו (הקופה) [צ''ל הקיפה - פני משה]

2.

[Some are] connected for a Tevul Yom, and not connected for Chalah - a Mishnah there teaches that Kodesh meat on which formed a shell of Kipah (congealed gravy, spices and fat, if a Tevul Yom touched the Kipah, the pieces of meat are permitted);

הא שאר כל (הקופה) [צ''ל הקיפה - פני משה] חיבור ואין סופו לחתכו

i.

Inference: The rest of the Kipah is [forbidden, for it is considered] connected. Will he not cut it later (and divide it among several Kohanim)?

ואינן חייבים בחלה דא''ר יוחנן העושה עיסה על מנת לחלקה בצק פטורה מן החלה:

ii.

[Something destined to be cut is not connected for Chalah,] and it is not obligated in Chalah, for R. Yochanan taught that if one makes a dough with intent to divide it into doughs [and give them to different people], it is exempt from Chalah. (We explained this like GRA, YD 326:7.)

מהו שיירתה

(n)

Question: (The first Tana taught that wheat joins only with spelt, and barley joins with everything, except for wheat.) What [is his opinion] about the rest [of the five grains]?

[דף לח עמוד ב (עוז והדר)] רב הונא אמר אם אומר את השיפון מין כוסמין (מצטרף עם החיטים. שיבולת שועל מין שעורין אינו מצטרף עם החיטים) [צ''ל ושיבולת שועל מין שעורין כוסמין מצטרף עם שיפון ושיבולת שועל אין מצטרף עם שניהם אם אומר את כל אחת מין בפ''ע שלשתן אין מצטרפים זה עם זה - הגר''א]

(o)

Answer (Rav Huna): If you will say that rye is a kind of spelt and oats are a kind of barley, spelt joins with rye, and oats do not join both of them. If you will say that each is a species unto itself, all three do not join with each other.

רבי יוחנן בן נורי אומר שאר המינין מצטרפין זה עם זה.

(p)

(Mishnah - R. Yochanan ben Nuri): The other species join with each other.

[דף כג עמוד א] אית תניי תני כל המינין מצטרפין זה עם זה.

(q)

Some teach that all species join with each other.

על דעתיה דהך תנייא בריא מה בין נשוך מה בין בלול.

(r)

Question: According to this Tana of this Beraisa, what is the difference between Nashuch and mixed? (Above (2b), we answered that in Mishnah 1:1, they were mixed, and our Mishnah discusses Nashuch, so only Min b'Mino joins!)

אמר רבי יודן אבוה דרבי מתניה כשחלקן והוסיף עליהן [דף לט עמוד א (עוז והדר)] נשוכין חייבין בלולין פטורין:

(s)

Answer (R. Yudan, the father of R. Masniyah): When [different people had doughs of different species, and afterwards] divided them, and added to them [so they have a Shi'ur again] - if [initially] they were Neshuchim (they were not obligated before, so now) they are obligated. If [initially] they were mixed (they were obligated before, so now) they are exempt.