1)

MATTERS FORBID DUE TO REFU'AH (Yerushalmi Halachah 3 Daf 75a)

מתני' אין אוכלין איזוב יון בשבת לפי שאינו מאכל בריאים

(a)

(Mishnah): One may not eat Eizov Yon (a kind of hyssop) on Shabbos because healthy people do not eat it.

אבל אוכל הוא את יועזר ושותה אבוברועה

(b)

However, one may eat Yo'ezer and drink Avuvaro'ah (these will be explained later).

כל האוכלין אוכל אדם לרפואה וכל המשקים הוא שותה חוץ ממי דקרין [דף צא עמוד ב (עוז והדר)] וכוס העיקרין מפני שהן לירוקה

(c)

One may eat any food for Refu'ah, or drink any drink, except for Mei Dekalim or a cup of Ikarim, because they are for jaundice;

אבל שותה הוא מי דקרין לצמאו וסך שמן עיקרין שלא לרפואה:

(d)

However, one may drink Mei Dekarin to quench his thirst or anoint with oil of Ikarim, not for Refu'ah.

גמ' חד בר נש שאל לר''ש בר כרסנא מהו מישתי קרורטין בשובתא.

(e)

(Gemara): A man asked about R. Shimon bar Karsena "may one drink Karortin (it is made from herbs, and cools the body) on Shabbos?

א''ל אם לתענוג מותר. אם לרפואה אסור.

(f)

Answer (R. Shimon bar Karsena): If it is for pleasure, it is permitted. If it is for Refu'ah, it is forbidden.

ולא מן השפה ולפנים הוא.

(g)

Question: [The malady that it heals -] is it not from the lip and inside?! (Such ailments are dangerous, and override Shabbos!)

פתר לה בלבד דבר שהוא של סכנה:

(h)

Answer: [Internal ailments override Shabbos] only when there is danger. (This malady, even though it is internal, is not dangerous.)

אבל אוכל הוא את יועזר. פוליטרכוין: ושותה אבוברועה. כשמוע.

(i)

Our Mishnah permits eating Yo'ezer. This is Politarchavin. It permits drinking Avuvaro'ah. This is like its name (it was known at the time).