1)

THINGS PERMITTED BEIN HA'SHEMASHOS (Yerushalmi Halachah 7 Daf 20a)

ספק חשיכה ספק אינה חשיכה.

(a)

If it is Safek dark, Safek not dark...

[דף כ עמוד ב] מעשה בי ר' ליעזר שהיה גוסס ערב שבת עם חשיכה. ונכנס הורקנוס בנו לחלוץ את תפיליו. (אמר לו בני הינחת מצות הנר שהיא שבות וחייבין עליה כרת. ובאתה לחלוץ תפילין שאינן אלא רשות ואינן אלא מצוה) [צ"ל גער בו ויצא בנזיפה - קרבן העדה]

(b)

A case occurred in which R. Liezer was Goses on Erev Shabbos close to dark. His son Hurkanos entered to take off his father's Tefilin of his father R. Eliezer, who scolded him; he left amidst harsh reprimand.

יצא לו והיה צועק ואמר אוי לי שנטרפה דעתו של אבא.

1.

[Hurkanos] left and screamed "woe to me - my father's mind is befuddled!"

אמר לו דעתך הוא שנטרפה דעתי הוא לא נטרפה [נצ"ל הינחת מצות הנר שהיא מצוה וחייבין עליה כרת ובאתה לחלוץ תפילין שאינן אלא רשות ואינן אלא שבות - שערי תורת ארץ ישראל]

2.

R. Eliezer: Your mind is befuddled. My mind is not befuddled! You abandoned the Mitzvah of Ner [Shabbos], which is a Mitzvah, and [one who does it on Shabbos is] Chayav Kares, and you came to remove [my] Tefilin, which is only Reshus (to remove them at night) and is only an Isur mid'Rabanan [to put them on at night - SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL. R. MEIR SIMCHAH - perhaps he did not say that there is Misah for lighting, for Isi ben Yehudah taught there is a Melachah without Misah, and we do not know which.]

כיון שראו תלמידיו שהשיבם דבר של חכמה. נכנסו אצלו והיו שואלין אותו והיה אומר להן על הטמא טמא ועל הטהור טהור.

3.

His Talmidim saw that he answered with Chachmah. They entered and were asking him, and he told them correctly what is Tamei and what is Tahor.

ובאחרונה אמר טהור. ונסתלקה נשמתו. אמרין ניכר ר' שהוא טהור.

4.

At the end, he said "Tahor", and his soul departed. They said "it is recognized that Rebbi is Tahor.

א"ר מנא ועד כדון ניכר.

5.

(R. Mana): [Obviously, we always knew that he is Tahor. The Chidush is that his Taharah] is recognized until now (he died amidst being Metaher.)

נכנס רבי יהושע וחלץ את תפיליו והיה מגפפו ומנשקו ובוכה. ואומר רבי רבי הותר הנדר רבי רכב ישראל ופרשיו:

6.

R. Yehoshua entered, removed his Tefilin, and he was hugging and kissing him and crying. He said 'Rebbi, Rebbi, the Neder is lifted! (They had excommunicated him due to the argument about the oven of Achnai.) Rebbi Rechev Yisrael u'Farashav.'

אין מטבילין את הכלים.

(c)

(Mishnah): One may not immerse Kelim.

מתני' בכלים גדולים אבל בכלים קטנים מערים עליהן ומטבילן.

(d)

Our Mishnah discusses big Kelim, but one may scheme about small Kelim [to use them] and immerse them. (It looks like he uses them to draw water, or rinses them to clean them - R. SHLOMO SIRILIYO, Terumos 2:1.)

תני ר' הושעיה ממלא הוא אדם בכלי טמא מן הבור ומערים עליו ומטבילו.

(e)

(R. Hoshayah - Beraisa): One may fill a Tamei Kli from a pit and scheme to immerse it.

תני נפל דליו לתוך הבור נפלו כליו לתוך הבור מערים עליהן ומטבילן.

(f)

(Beraisa): If one's bucket fell into a pit, or one's Kelim fell into a pit (even if they are partially out of the water) he may scheme about them and [fully] immerse them.

תרין אמורין חד אמר בכלים שנטמאו באב הטומאה. וחורנה אמר בכלים שניטמאו בוולד הטומאה.

(g)

Two Amora'im [argued about this] - one said that this is [even] for Kelim that became Tamei through an Av ha'Tum'ah, and the other said that this is [only] for Kelim that became Tamei [mid'Rabanan] through a Vlad ha'Tum'ah.

מתיב מאן דמר (באב הטומאה למאן דמר בוולד הטומאה. אפילו בחול) [צ"ל בוולד הטומאה למאן דמר באב הטומאה - קרבן העדה] והא טעין הערב שמש.

(h)

Question (the one who said a Vlad ha'Tum'ah, against the one who said an Av ha'Tum'ah): It needs Ha'arev Shemesh (one may not use it until Motza'ei Shabbos. He toils on Shabbos for after Shabbos!)

א"ל ברוצה לשתמש בהן חולין בטהרה.

(i)

Answer (the one who said an Av ha'Tum'ah): The case is, he wants to use it for Chulin b'Taharah. (Ha'arev Shemesh is needed only for Terumah or Kodshim.)

ר' ירמיה ור' זעירא בשם ר' חייא בר אשי אשה פיקחה מדיחה כוס כאן קערה כאן תמחוי כאן ונמצאת מרבצת את ביתה בשבת:

(j)

(R. Yirmeyah citing R. Ze'ira citing R. Chiya bar Ashi): A clever woman rinses a cup here, a bowl here and a plate here, and it turns out that she wets the floor of the entire house [to stop dust from rising. One may not overtly wet the floor.]

אבל מעשרין את הדמאי.

(k)

(Mishnah): [When it is Safek dark] one may tithe Demai.

ר' יוסי בשם ר' אבהו ר' חזקיה בשם ר' יודה בן פזי (דמאי דמתקן. דמאי דלא תקן) [נראה שצ"ל דמי תיקן. דמי לא תיקן, כמו בסוף מעשר שני]:

(l)

(R. Yosi citing R. Avahu, R. Chizkiyah citing R. Yudah bar Pazi): [Yochanan Kohen Gadol enacted Demai and coined the word] 'Demai', [for it partially] resembles something that was fixed, and [partially] resembles something that was not fixed.

ומערבין וטומנין את החמין.

(m)

(Mishnah): One may make an Eiruv, and wrap hot food [to keep it warm].

א"ר חייא בר אשי הדא דתימר בעירובי חצירות. אבל בעירובי תחומין דבר תורה הן:

(n)

Limitation (R. Chiya bar Aba): We permit Eruvei Chatzeros, but [not] Eruvei Techumim, for they [have an Asmachta from] Divrei Torah (PNEI MOSHE on our Mishnah).

הדרן עלך פרק במה מדליקין

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF