1)

TUM'AS LEIDAH FOR SPECIAL CASES (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 10a)

ואין ידוע תשב לזכר ולנקיבה דברי רבי מאיר וחכמים אומרים כל שאין בו מצורת האדם אינו וולד.

(a)

(Mishnah - R. Meir): If we do not know the gender, she sits for [the stringencies of Yoledes] Zachar and Nekevah. Chachamim say, non-human forms are not considered children.

כל הן דתנינן תשב לזכר ולנקיבה י''ד טמאים וכ''ו טהורין נותנין עליה חומרי זכר וחומרי נקיבה

(b)

Wherever it says that she sits for Zachar and Nekevah, she has 14 days of Tum'ah, and 26 Tehorim (Dam Tohar). We give to her the stringencies of a male and a female.

הדא דתימר לביתה אבל לטהרות תשב לנקיבה

(c)

Limitation: (In our Mishnah, Chachamim say, non-human forms are not considered children, i.e. she is not a Yoledes.) This is for her husband, but for Taharos, she sits for Nekevah. (We explained this like PANIM ME'IROS.)

1.

Note: PANIM ME'IROS explained that this refers to Chachamim, because we are always more stringent about Taharos than for her husband. If so, surely We must say that 'she sits for Nekevah' means that she is considered Tamei for two weeks, but we do not give to her the leniency of Dam Tohar (PF).

אמר רבי חנינה בריה דרבי אבהו טעמא דרבי מאיר מפני שכתוב בהן יצירה כאדם [בראשית ב ז] וייצר ה' אלהים את האדם עפר מן האדמה.

(d)

Opinion #1 (R. Chaninah brei d'R. Avahu): R. Meir's reason is because "Yetzirah'' is written about [Behemos, Chayos and birds], like it says about man - "va'Yitzer Hash-m Elokim Es ha'Adam Afar Min ha'Adamah.''

רבי אמי בעי מפני שכתוב בהן יצירה בבהמה [שם יט] וייצר ה' אלהים מן האדמה כל חית השדה (וכל) [צ''ל ואת כל] עוף השמים

1.

Question (R. Ami): Is it because "Yetzirah'' is written about Behemos - "va'Yitzer Hash-m Elokim Min ha'Adamah Kol Chayas ha'Sadeh v'Es Kol Ohf ha'Shamayim''?

והא כתיב [עמוס ד יג] כי הנה יוצר הרים ובורא רוח מעתה הפילה דמות הר תהא טמאה לידה

i.

It is written "Ki Hinei Yotzer Harim u'Vorei Ru'ach'' - if so, one who was Mapeles the form of a mountain should be Tamei like a Yoledes!

שנייא היא שאין כתיב בהן יצירה מתחילת ברייתו של עולם

2.

Answer: There is different, for "Yetzirah'' is not written about [mountains] from the initial creation of the world.

רבי יסא בשם רבי יוחנן מפני שסוקרין לפניהן כאדם

(e)

Opinion #2 (R. Yosah citing R. Yochanan): [R. Meir's reason is] because [animals and birds] look forwards, like man.

אבא בר בר חנה בשם רבי יוחנן מפני שמהלכין לפניהן כאדם

(f)

Opinion #3 (Aba bar bar Chanah citing R. Yochanan): It is because they walk forwards, like man.

התיב רבי בון בר חייה והתנינן שגלגל עינו עגול כשל אדם הוי מום הוא

1.

Question (R. Bun bar Chiyah - Mishnah): If the eye [of an animal] is round, like a man's, this is a blemish. (This shows that their eyes are different!)

אמר רבי יוסי מה תנינן סוקרין מה תנינן מהלכין מאי כדון גלגלי אדם עגולין וגלגלי בהמה ארוכין

2.

Answer (R. Yosi): We learned (those opinions said) that they look forwards or walk forwards. What is difficult if man's eyes are round, and animals' eyes are long?!

אמר רבי יוסי בי רבי בון באדם לבן רבה על השחור ובבהמה שחור רבה על הלבן.

(g)

(R. Yosi bei R. Bun): In man, there is more white [in the eye] than black. In animals, there is more black than white.

רבי חגיי אמר רבי חנניה חברין דרבנין מקשי לה על דרבי מאיר הפילה דמות עורב עומד בראש הדקל ואומר לו בא וחלוץ או ייבם

(h)

(R. Chagai citing R. Chananyah): The colleagues of Rabanan asked, according to R. Meir, if she was Mapeles the form of a raven [and it flew, and it is] standing on top of a date tree, [will you say that it is human,] and he says to him 'come, do Chalitzah or Yibum'?!

אמר ליה רבי מנא עד דאת מקשי לה על דרבי מאיר קשיתה על דרבנן

(i)

Objection (R. Mana): Rather than challenging R. Meir, challenge Rabanan!

דמר רבי יסא בשם רבי יוחנן כולו אדם ופניו בהמה אינו וולד כולו בהמה ופניו אדם וולד הוא

1.

(R. Yosa citing R. Yochanan): [If a fetus is] entirely human, just its face is like an animal, it is not a child. If it is entirely animal, just its face is like a human, it is a child.

כולו אדם ופניו בהמה עומד וקורא בתורה ואומרים לו בוא לשחטך

2.

When he is entirely human, just his face is like an animal, he is standing and reading in the Torah - will we tell him 'come, and we will slaughter you [for you are an animal]'?!

כולו בהמה ופניו אדם עומד וחורש בשדה ואומרים לו בוא וחלוץ או ייבם

3.

When he is entirely animal, just his face is human, he is standing and plowing in the field - will we tell him 'come, do Chalitzah or Yibum'?! (Rather, the Tana'im discuss only Tum'as Yoledes. Surely the child will not live.)

ואמר ר' יסא בשם רבי יוחנן לא סוף דבר כל הסימנין אלא אפילו אחד מן הסימנין

(j)

(R. Yosa citing R. Yochanan): Not only if all of the Simanim [on the face are human], rather, even if one of the Simanim [is human, it is a child].

1.

Note: The Gemara now brings the teaching concerning which R. Yosah said so.

[דף ט עמוד ב (עוז והדר)] ואילו הן הסימנין המצח והגבינין והעין והאוזן והלסת והחוטם והזקן וגומות הזקן

(k)

These are the Simanim - the forehead, eyebrows, eye, ear, jaw, nose, beard, and pores [from which come out hairs] of the beard.

ואמר רבי יסא בשם רבי יוחנן לא סוף דבר כל הסימנין אלא אפילו אחד מן הסימנין

1.

(R. Yosa citing R. Yochanan): Not only if all of the Simanim, rather, even one of the Simanim.