TOSFOS DH v'Yalfinan mi'Mufneh mi'Shenei Tzedadin
תוספות ד"ה וילפינן ממופנה משני צדדין
(SUMMARY: Tosfos asks why the Torah made the Gezeirah Shavah free regarding man.)
תימה ולשתוק מהפנאה דאדם דהשתא תנין לא מופנה כלל ובהמה מופנה בצד אחד ואין משיבין.
Question: [According to R. Yishmael] the Torah did not need to make ["Yetzirah"] extra regarding man, for Tanin is not extra at all, and Behemah is extra from one side (so surely we will learn from it, and not from Tanin), and we do not challenge [even though it is extra only from one side]!
TOSFOS DH Yotzer Harim
תוספות ד"ה יוצר הרים
(SUMMARY: Tosfos explains that this is Mufneh.)
ומופנה הוא כדקאמר בסמוך.
Explanation: This is Mufneh, like it says below [since the Torah added "v'Borei"].
TOSFOS DH Lisni Nachash
תוספות ד"ה ליתני נחש
(SUMMARY: Tosfos explains why our Mishnah does not include the form of a snake.)
ואע"ג דקתני חיה ונחש בכלל חיה כדכתיב (בראשית ג) והנחש היה ערום מכל חית השדה
Implied question: It taught Chayah, and a snake is included in Chayah, like it says "veha'Nachash Hayah Arum mi'Kol Chayas ha'Sadeh"!
לאחר שנקצצו רגליו לא מיקרי חיה סתם אלא חיה הרומשת ולא הוי בכלל חיה דמתניתין.
Answer: After its legs were cut off, it is not called Stam Chayah. It is called Chayah ha'Romeses. It is not included in Chayah of our Mishnah.
TOSFOS DH Karya v'Kifufa
תוספות ד"ה קריא וקיפופא
(SUMMARY: Tosfos shows that there are two birds and a Chayah that are called Kifuf.)
ג' מיני קיפוף יש
Explanation: There are three kinds of Kifuf:
הכוס והינשוף (ויקרא יא) מתרגמינן קריא וקיפופא
The Targum of "ha'Kos veha'Yanshuf" (two of the Tamei birds that the Torah lists. They are kinds of owls) is Karya v'Kifufa;
והתנשמת נמי אמר באלו טריפות (חולין דף סג.) זה באות שבעופות ואמר אביי באות שבעופות קיפוף
Also Tinshames (another Tamei bird listed, the bat), it says in Chulin (63a) that this is the [most] repulsive of the birds, and Abaye said that the [most] repulsive of the birds is Kifuf! (This shows that also Tinshames is a kind of Kifuf.)
ועוד קיפוף מין חיה כדאמר בהרואה (ברכות נז:) כל מיני חיה יפין לחלום חוץ מן הקוף והקיפוף.
There is another Kifuf that is a Chayah, like it says in Berachos (57b) any Chayah that one sees in a dream is a good sign, except for a monkey or Kifuf.
TOSFOS DH Le'isurei b'Achosah
תוספות ד"ה לאיתסורי באחותה
(SUMMARY: Tosfos discusses other questions that we could have asked.)
לענין גופה לא בעי אם הבא עליה חייב משום אשת איש או אם חייב ההורגה
Implied question: Why didn't he ask about her (the baby with the form of an animal) herself, if one who has Bi'ah with her is liable for Eshes Ish, or if one who kills her is liable?
דפשיטא ליה דאינה חיה ג' שנים שתהא בת ביאה ולא שנה שלא תהא טרפה
Answer: It was obvious to him that she will not live three years for Bi'ah to apply to her, and not even a year, [which would show] that she is not a Tereifah. (One who kills a Tereifah is exempt.)
ומיהו הוה מצי למבעי אם הרובע חייב סקילה כדין הבא על הבהמה.
Observation: However, we could have asked about if one who has Bi'ah with the baby is stoned, like one who has Bi'ah with an animal. (Mitzpas Eisan says to see Sanhedrin 54b and 78a. There, all agree that Bi'ah with a boy less than three years old is not called Bi'ah, and that one who is Rove'a a Treifah is liable. It is not considered like Bi'ah with a Mes.)
Note: Perhaps he could have asked about a Treifah who killed the baby in front of a Sanhedrin. If the baby is merely considered Treifah, and not a Nefel, we kill the murderer.
TOSFOS DH Ho'il uv'Mino Miskayem
תוספות ד"ה הואיל ובמינו מתקיים
(SUMMARY: Tosfos explains why we must say that others of its species live.)
אע"פ דדריש ג"ש דיצירה בעי טעמא הואיל ובמינו מתקיים
Implied question: Since we expound the Gezeirah Shavah of Yetzirah, why do we need the reason that others of its species live?
דאפילו בולד גמור בעינן מתקיים למעוטי נולד חתיכה או חסרה
Answer: Even a total baby must [be a kind that can] survive [to be considered a child]. This excludes one who was born cut up or lacking.
וא"ת והא גופו תייש ופניו אדם דאינו מתקיים ואמרינן בסמוך דכ"ע אדם הוי
Question: If the body [of a baby] is a goat, and he has a human face, he does not survive, and we say below that all agree that he is a human!
וי"ל דאע"ג דלא חיי לא בבהמה ולא באשה מ"מ גופו תייש כתיקונו ופניו אדם כתיקונו ואינו חסר מאומה.
Answer: Even though he does not live, whether he was born to an animal or a woman, in any case his body is a proper goat, and his face is a proper human, and he is not missing anything.
23b----------------------------------------23b
TOSFOS DH u'Matza Bah Demus Yonah
תוספות ד"ה ומצא בה דמות יונה
(SUMMARY: Tosfos justifies the resolution from R. Yochanan's teaching.)
וא"ת ודילמא לרבנן ולא לר"מ
Question: Perhaps this is like Rabanan, and unlike R. Meir!
וי"ל דא"כ ה"ל לר' יוחנן למימר לרבנן מצא בה דמות יונה כו'
Answer #1: If so, R. Yochanan should have said "according to Rabanan, if he found the form of a dove..." (Since he taught Stam, it is according to everyone.)
א"נ י"ל דלא מיבעיא ליה אלא לר"מ דבדבר קל עושהו ולד בהמה במעי אדם ואדם במעי בהמה נמי קרוי ולד או לא
Answer #2: The question was only according to R. Meir, who very easily considers an animal form in a human womb to be a [human] child. Does he also call a human form in an animal's womb a [human] child, or not?
אבל לרבנן פשיטא ליה דשרי דלא מיקרי ולד אלא אדם במעי אשה
However, according to Rabanan, obviously it is permitted, since they hold that only a human form in a woman is called a [human] child. (Anything else is an animal.)
ומייתי ראיה מר' יוחנן דאמר אסורה אפילו לרבנן וכ"ש לרבי מאיר.
He brings a proof from R. Yochanan, who forbids even according to Rabanan (since he taught Stam, surely it is not only according to R. Meir), and all the more so according to R. Meir.
TOSFOS DH she'R. Meir Omer mi'Tzuras
תוספות ד"ה שר"מ אומר מצורת
(SUMMARY: Tosfos explains that they argue about a partial human form.)
פי' בקונטרס מקצת כל צורת עין ולסת וגבת וזקן וחכ"א כל צורת משני צדדים ב' עינים כו'
Explanation (Rashi): [It suffices to have] part of the entire form, i.e. an eye, jaw, eyebrow and chin. Chachamim require the entire form from both sides, i.e. two eyes...
ואע"ג דלר' מאיר כי לא דמי כלל לאדם טמאה לידה משום דכתיב בהם יצירה
Implied question: According to R. Meir, even when [a baby has an animal form, and] he does not resemble a person at all, she has Tum'as Leidah! (Why does he require one entire side like a person?)
כי דמי לאדם בעי שיהא דומה לו במקצת כל הצורה (הגהת הרש"ש)
Answer: [Even so,] when he [partially] resembles a person, we require resemblance in all [features of] the form.
והא פלוגתא דייק מדתנן וחכ"א כל שאין בו מצורת אדם ולא קתני וחכ"א אינו ולד
Source: We infer this argument from our Mishnah (21a) "anything that does not have mi'Tzuras Adam (from a human form, i.e. at least partially)." They did not say "it is not a child";
מכלל דפליגי נמי בולד שמקצתו אדם ומקצתו בהמה דלר"מ במקצת כל צורתו קרוי ולד ולרבנן בעיא כל הצורה
Inference: They argue also about a child that is partially human and partially animal. R. Meir holds that due to part of his form, he is called a child. Rabanan require the entire form.
Note: Chachamim's words connote that a partially human form is a child! However, since R. Meir considers even a totally animal form to be a child, all the more so a partially human form is a child! Since Chachamim argue, they must hold that it is not a child.)
והא דקתני במתני' מצורת
Implied question: Why does it say in the Mishnah "mi'Tzuras"? (Chachamim really require a fully human form!)
לר"מ קאמר לדידן בעינן כל צורת לדידך אודי לן מיהא דמקצת צורה בעינן.
Answer: They address R. Meir. We require a full [human] form. You should admit to us that at least part of a [human] form is required!
TOSFOS DH veha'Tanya Ifcha R. Meir Omer Kol Tzurah
תוספות ד"ה והתניא איפכא ר"מ אומר כל צורה
(SUMMARY: Tosfos explains that Rav holds totally opposite the Beraisa, unlike Rashi.)
פ"ה כל שהוא אפילו עין אחד בלא לסת וגבינין וחכ"א מצורת כל חצי הצורה
Explanation #1 (Rashi): Any amount [of a human form], even one eye without the jaw and eyebrows [suffices for R. Meir]. Chachamim say mi'Tzuras - half the entire form.
וקשה לפירושו דכל צורה דרב ודברייתא אינן שוין
Objection #1: "The entire form" of Rav and the Beraisa are not the same! (This refers to the Beraisa in which R. Meir requires Kol Tzurah and Chachamim require mi'Tzurah. We will call this Beraisa #1.)
ועוד דבהא תניא איפכא לא הוה איפכא ממש
Objection #2: [The Gemara says that] Beraisa #1 teaches oppositely [to Rav]. It is not totally opposite!
ועוד דרב ור' יוחנן דבסמוך פליגי אברייתא
Objection #3: Rav and R. Yochanan below argue with Beraisa #1.
וארבי יוחנן ליכא למימר תנא הוא ופליג כמו ארב
Suggestion: We can say that R. Yochanan is a Tana and argues with it, like we can say for Rav!
כדמשמע פ"ק דכתובות (דף ח.) גבי ברכת חתנים (הגהת ר"ש מדעסוי) חתנים מן המנין
Rejection: It connotes in Kesuvos (8a) regarding Birkas Chasanim, that Chasanim count towards the count [of 10, that R. Yochanan is not considered a Tana. Tosfos there says that R. Yochanan cannot say that he holds like Rav, who is a Tana, for he did not consider Rav to be a Tana.]
ועוד קשה לפירושו דרבא אמר חסא כרבנן דברייתא
Objection #4: According to Rashi, Rava's teaching in the name of Chasa is like Rabanan of Beraisa #1;
וא"כ כי פריך ליה מברייתא דצורת פנים שאמרו אפילו פרצוף אחד לישני ליה דאתא כר"מ דברייתא כיון דס"ל כברייתא
If so, when we ask from the Beraisa (#2) that says that even one Partzuf (feature of the face) fulfills "Tzuras Panim" (the form of the face), he should answer that Beraisa #2 is like R. Meir of Beraisa #1, since he holds like Beraisa #1 (unlike Rav, who argues with Beraisa #1)!
דהשתא כי משני ליה אביי כי תניא ההיא לעכב מוקי לה כרב והוא לא ס"ל הכי
Now that Abaye answers that Beraisa #2 teaches what is Me'akev (any feature like an animal, except for ear, causes that it is not a child), he establishes it like Rav [who says that Chachamim require a totally human form], and he (Rava) disagrees [with Rav, and holds like Beraisa #1. If so, Rava cannot give Abaye's answer!]
ונראה לפרש והתניא איפכא ממש שר"מ אומר כל צורה דבעיא ב' עינים ולסתות דגרוע מכולה בהמה דהתם יצירה כתיב
Explanation #2: Beraisa #1 is totally opposite [to Rav]. R. Meir says "the entire form." He requires two eyes and jaws [to be called a child]. This (a partially human, partially animal form) is worse than a totally animal form. Regarding the latter, it says Yetzirah;
ורבנן אמרי מצורת חצי צורה
Rabanan say mi'Tzuras - half the form [suffices].
והשתא רבי יוחנן דאמר המצח והגבינים והעינים כר"מ דברייתא ורבא אמר חסא כרבנן
Consequence: R. Yochanan, who says that "the forehead, eyebrows and eyes" holds like R. Meir of Beraisa #1. Rava's teaching in the name of Chasa is like Rabanan;
ופריך ליה מברייתא ואוקי לה כר"מ
We challenge [Rava] from Beraisa #2, and [to answer, Abaye] establishes [Beraisa #2] like R. Meir.
ור"ח גריס בדברי רב ר"מ אומר כל צורת וחכ"א מצורת כמו במתניתין ובברייתא איפכא.
Alternate text: In R. Chananel's text, Rav says "R. Meir says, the entire form. Chachamim say, mi'Tzuras", like in our Mishnah, and Beraisa #1 says oppositely.
TOSFOS DH Amar Rava Veshto Nakuv Imo Teme'ah Leidah
תוספות ד"ה אמר רבא ושטו נקוב אמו טמאה לידה
(SUMMARY: Tosfos references another Gemara like this, and one that says oppositely.)
קסבר טרפה חיה
Explanation: He holds that a Tereifah can live.
וכן בפ"ק דתמורה (דף יא:) גבי רגל של זו עולה (או) כולה עולה דקאמר רב חסדא דבדבר שעושה אותה טרפה כולה עולה דטרפה אינה חיה
Support: Also in Temurah (11b), regarding '[if one said] "the leg of this is an Olah", it is totally an Olah', Rav Chisda said that [if he was Makdish] something that [its removal] makes it a Tereifah, it is totally an Olah, for a Tereifah cannot live;
ורבא אמר דוקא דבר שעושה אותה נבלה כולה עולה דטרפה חיה
Rava said that only [if he was Makdish] something that [its removal] makes it a Neveilah, it is totally an Olah, for a Tereifah can live;
ובפ"ק דבכורות (דף ג.) פלוגתא איפכא גבי מקנה (הגהה בגליון) לעובד כוכבים מקצתה להפקיע מן הבכורה
Implied question: In Bechoros (3a), they argue oppositely about being Makneh part [of an animal] to a Nochri to uproot [Kedushas] Bechorah!
דרב חסדא אמר דבר שעושה אותה נבלה דטרפה חיה ורבא אמר דבר שעושה אותה נמי טריפה דטרפה אינה חיה
Rav Chisda said [that he must be Makneh] something that [its removal] makes it a Neveilah, for a Tereifah can live. Rava said [it suffices to be Makneh] something that [its removal] makes it a Tereifah, for a Tereifah cannot live.
ואומר ר"ת דהוי כאיכא דאמרי.
Answer (R. Tam): This is like another version. (The version in Bechoros holds oppositely to the Sugya in Temurah. We find Sugyos in which elsewhere, the opinions are switched.)