1)

WHAT IS CONSIDERED A CHILD? (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 10a)

רבי בא רבי ירמיה בשם רב דברי רבי עד שיהו כל הפנים דומין לאדם ודברי חכמים אפילו אחד מן הסימנין ודברי ר''ש בן יוחי אפילו צפרניו.

(a)

(R. Ba citing R. Yirmeyah citing Rav): Rebbi holds that the entire face must resemble a man. Chachamim hold, even one of the Simanim. R. Shimon ben Yochai holds, even his fingernails [suffice].

רבי פינחס בעי מחלפה שיטתיה דר''ש בן יוחי תמן הוא אומר עד שיהו ראשו ורובו דומין לאמו והכא הוא אמר הכין

(b)

Question (R. Pinchas): R. Shimon ben Yochai contradicts himself! There, he says that [one may eat the child of a cow] only if Rosho and Rubo resemble its mother, and here he says so (even his fingernails suffice)?!

כאן באדם כאן בבהמה.

(c)

Answer: Here he discusses a person. There he discusses an animal.

אמר רבי בא רבי חייה רובה אזל לדרומא שאלון ליה רבי חמא אביו דרבי הושעיה ובר קפרא כולו אדם ופניו בהמה מהו

(d)

(R. Ba): R. Chiyah Rubah went to the south. R. Chama the father of R. Hoshayah, and Bar Kapara, asked him, if it is entirely human, just its face is of an animal, what is the law?

אתא ושאל לרבי אמר ליה [דף י עמוד ב] צא וכתוב להן אינו וולד

1.

R. Chiyah went and asked Rebbi. He told him, go write for them 'it is not a child.' (ALEI TAMAR - he told him to write outside the Beis Midrash, for oral Torah should not be written. However, one may write a Chidush that is prone to be forgotten - see Rashi Shabbos 6b DH Megilas.)

אמר רבי ירמיה נפק זוגא לבר שאלון ליה רבי חמא אבוי דרבי הושעיה ובר קפרא שתי עיניו טוחות מהו

(e)

(R. Yirmeyah): Zuga (a Chacham) went outside. R. Chama the father of R. Hoshayah, and Bar Kapara, asked him, if both of its eyes are flat (the form is not recognized), what is the law?

אתא ושאיל לרבי א''ל צא וכתוב להן אינו וולד

1.

[Zuga] went and asked Rebbi. He told him, go write for them 'it is not a child.'

אמר רבי יוסי בי רבי בון רבי כדעתיה דרבי אמר עד שיהו כל הפנים דומין לאדם.

(f)

(R. Yosi bei R. Bun): Rebbi said like his opinion. Rebbi holds that [it is a child] only if the entire face resembles a man.

פניו ממוסמסות מהו

(g)

Question: If the face is mashed (and the form is recognized slightly), what is the law?

רבי יסא אמר איתפלגון רבי יוחנן ור''ש בן לקיש רבי יוחנן אמר אינו וולד ר''ש בן לקיש אמר וולד הוא

(h)

Answer (R. Yosa): R. Yochanan and Reish Lakish argue about this. R. Yochanan says that it is not a child, and Reish Lakish says that it is a child.

אמר רבי זעירא לא דר' יוחנן אמר אינו וולד כל דכן אלא אינו וולד להושיב את אמו ימי טוהר אבל וולד הוא להושיב את אמו ימי לידה

(i)

(R. Ze'ira): R. Yochanan did not say that it is not a child at all. Rather, it is not a child for his mother to have Yemei Tohar, but it is a child for her to have Yemei [Tum'as] Leidah.

רבי יוחנן אמר בשם רבי ינאי וירכתו אטומה אינו וולד

(j)

(R. Yochanan citing R. Yanai): If its thigh is Atum (missing, i.e. no leg branches off from the torso), it is not a child.

רבי יוחנן בשם רבי יוסי בי רבי יהושע טיבורו אטום אינו וולד

(k)

(R. Yochanan citing R. Yosi bei R. Yehoshua): If its navel is Atum, it is not a child.

רבי יוחנן בשם רבי זכאי נקובתו אטומה אינו וולד

(l)

(R. Yochanan citing R. Zakai): If its Nekavav (through which one urinates and excretes) are Atum, it is not a child.

רבי זעירא בשם גידול גולגולתו אטומה אינו וולד:

(m)

(R. Ze'ira citing Gidul): If its skull is Atum, it is not a child.