1)

WHAT SHE IS METAMEI RETROACTIVELY (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 1b)

תמן אמרין מעת לעת שאמרו משכבה כמגעה

(a)

There (in Bavel) they say that the 24 hours that they said, her Mishkav is like what she touches;

מה כבועל נדה ואינו מטמא בהיסט ואינו מטמא ככלי (חרס - שנוי נוסחאות מוחקו)

1.

Suggestion: What [is the law of her Mishkav]? Is it like [that of] a Bo'el Nidah, and it is not Metamei a Kli (only food and drink)!

אשכח תני מטמא בכלי חרס בהיסט.

2.

Rejection (Beraisa): [24 hours of Nidah] is Metamei a Kli Cheres [surrounded with a Tzamid Pasi] through Heset (if she moved it, like a Nidah. Rather, we must say that her Mishkav is Metamei one who sits on it like someone she touches; he is Metamei Begadim.)

מעת לעת שאמרו מגעה ברשות הרבים מהו

(b)

Question: The 24 hours that they said - what is the law of what she touched in Reshus ha'Rabim? (Normally, Safek Tum'ah in Reshus ha'Rabim is Tahor.)

נישמעינה מן הדא מעוברת ומיניקה טהורות לבעליהן וכן אשה שיש לה ווסת ושאר כל הנשים טהורות בביאה ומטמאות במגע

(c)

Answer: We learn from the following [Tosefta]. A pregnant or nursing woman is Tehorah to her husband (she need not check herself), and similarly, a woman who has a Veses. All other women are Tahor through Bi'ah (retroactively) and Metamei through touching;

הדא אמרה ודאי מגעה ברשות הרבים טמא.

1.

Inference: [The Tosefta said Stam that she is Metamei through touching, i.e. ] what she Vadai touched [even] in Reshus ha'Rabim is Tamei.