TOSFOS DH u'Shneihem Lo Lamduha Ela mi'Sotah
תוספות ד"ה ושניהם לא למדוה אלא מסוטה
(SUMMARY: Tosfos explains that really, they do not learn from Sotah.)
תימה דהא רבנן מטמאין אף בר''ה משום דהוי תרתי לריעותא אם כן לא הוי ספק ולא שייך זה לסוטה מידי
Question #1: Rabanan are Metamei even in Reshus ha'Rabim because there are two Re'usos. If so, this is not a Safek, and it has no connection to Sotah!
וכן בחבית דהוי ודאי טבל לרבנן דומיא דמקוה הא לא גמרינן מסוטה אלא טומאה
Question #2: Similarly a barrel, which is Vadai Tevel according to Rabanan, like the case of a Mikveh (how can we learn it from Sotah?) We learn only Tum'ah from Sotah!
ורבי שמעון נמי דגמר חבית מטומאה הא לא שייך מידי לסוטה
Question #3: Also R. Shimon, who learns a barrel from Tum'ah, this has no connection to Sotah!
ואומר ר''ת דלא קאמר הכי אלא לפרש דלא תקשי להו מסוטה
Answer (R. Tam): It says here [that both learn from Sotah] only to explain why we should not ask from Sotah;
וטעמא דרבנן משום דהוי תרתי לריעותא והוי ודאי ולא ספק
Rabanan's reason is because there are two Re'usos, so it is Vadai, and not a Safek;
ולרבי שמעון הוי ספק דלית ליה טעמא דהרי חסר לפניך דהשתא הוא דחסר
R. Shimon holds that it is a Safek. He does not hold that "it is deficient in front of you [so also before it was deficient; rather,] now it became deficient."
וכנגד העמד מקוה בחזקת שלם איכא למימר העמד טמא על חזקתו ולכך ברה''י תולין מדינא ואע''ג דלא ילפינן מסוטה ולכך בחבית נמי ספק
Against "establish the Mikveh in its Chazakah of being complete", we can say "establish the Tamei on his Chazakah." Therefore, in Reshus ha'Yachid we suspend, according to letter of the law, even though we do not learn from Sotah. And therefore, also a barrel is a Safek.
אבל ברה''ר מטהר אע''ג דליכא חזקה דמסוטה ילפינן כדפי' לעיל ובכל ספק טומאה אית ליה ברה''י תולין
Distinction: However, in Reshus ha'Rabim he is Metaher, even though there is no Chazakah, for we learn from Sotah, like I explained above. Regarding every Safek Tum'ah in Reshus ha'Yachid, he holds that we suspend.
TOSFOS DH Gamar Sof Tum'ah mi'Techilas Tum'ah
תוספות ד"ה גמר סוף טומאה מתחלת טומאה
(SUMMARY: Tosfos explains how R. Shimon can answer Rabanan's challenge.)
תימה דשפיר קאמרי רבנן דהתם איכא חזקת טהרה.
Question: Rabanan said properly (to refute this)! There, there is Chezkas Taharah!
וי''ל דגמר מתחלת טומאה היכא דליכא חזקת טהרה כגון ההיא דתנוק דפ' בתרא דקדושין (דף פ.) דאיכא רוב תינוקות מטפחין כנגד חזקת העיסה
Answer: He learns from the beginning of Tum'ah when there is no Chezkas Taharah, e.g. the toddler in Kidushin (80a, who was found next to a dough). The majority of toddlers who touch is against the Chezkas [Taharah] of the dough;
ואינו רוב גמור והוי פלגא כנגד החזקה ואילו היה בה דעת לישאל מן התורה היה ברה''י טמא גמור וברה''ר טהור גמור דגמרינן מסוטה
It is not an absolute majority. It is like half against the Chazakah, and if [the dough] was Yesh Bo Da'as Lish'ol, mid'Oraisa it would be totally Tamei in Reshus ha'Yachid, and totally Tahor in Reshus ha'Rabim, for we learn from Sotah;
ורבנן התם איכא חזקת טהרה פי' כנגד רוב טיפוח והוי ספק וגמרי מסוטה לטהר ברה''ר
Rabanan say that there, there is Chezkas Taharah, i.e. against the majority who touch, and it is a Safek, and we learn from Sotah to be Metaher in Reshus ha'Rabim;
אבל הכא גברא בחזקת טומאה והוי תרתי לריעותא והוי ודאי
However, here the man has Chezkas Tum'ah. There are two Re'usos, so it is like Vadai.
TOSFOS DH ha'Sheretz she'Nimtza b'Mavuy
תוספות ד"ה השרץ שנמצא במבוי
(SUMMARY: Tosfos explains that we ask against Shamai.)
לשמאי פריך דמטהר לגמרי
Explanation: We challenge Shamai, who is Metaher totally.
TOSFOS DH u'Sheratzim deme'Alma
תוספות ד"ה ושרצים דמעלמא
(SUMMARY: Tosfos explains why Kesamim are Metamei retroactively.)
וא''ת סיפא דקתני התם כתם שנמצא בחלוקה מטמא למפרע עד שתאמר בדקתי את החלוק ולא היה בו כתם או עד שעת הכבוס מאי איכא למימר
Question: The Seifa taught there 'if a stain was found on her cloak, it is Metamei retroactively, until she says "I checked the cloak, and there was no stain", or until it was laundered.' How can we explain this?
דהתם ליכא למימר דאיכא דם מגופה ומעלמא
Suggestion: There, we can say that there is blood from her body and from elsewhere [so this is like two Re'usos]!
דמשום דם דמעלמא אינו טמא אלא חלוק ולקמן בפרקין (דף ו.) נמי אמרינן הרואה כתם מקולקלת למנינה
Rejection: Due to blood from elsewhere, only the cloak would be Tamei! Also below (6a), we say that one who finds a stain is confused about her count (it is a Safek when she became Nidah)!
וי''ל דהואיל ואם הכתם יבש הוא ע''כ טמאה למפרע ופעמים נמי אף כשהוא לח מוכיח דלא אתא השתא אלא על ידי שחייה או ע''י ריקוד כדאמר בהרואה כתם (לקמן נז:) לא פלוג רבנן בכתמים
Answer: Since if the stain is dry, you are forced to say that she is Temei'ah retroactively, and also sometimes when it is moist, it is proven that it did not come now, rather, [earlier] through bending or dancing [e.g. it is on her skin, above her belt], like it says below (57b), Rabanan did not distinguish among stains [and always are Metamei retroactively].
TOSFOS DH v'Iba'is Eima Taima d'Shamai Ho'il v'Ishah Margeshes b'Atzmah
תוספות ד"ה ואיבעית אימא טעמא דשמאי הואיל ואשה מרגשת בעצמה
(SUMMARY: Tosfos explains that we still need the reason of Chazakah.)
נראה דלהאי לישנא נמי צריך טעמא דהעמד אשה על חזקתה
Assertion: According to this version, we also need the reason that we establish the woman on her Chazakah.
דאל''כ כי קאמר מודה שמאי בשוטה וכן מודה שמאי במוך וכי יטמאנה למפרע אף לחולין והלא כל הנשים דיין שעתן לחולין אף להלל
Proof: If not, when it says that Shamai agrees about a lunatic, and similarly that Shamai agrees about a Moch (a wad that would hold in the blood), will he be Metamei her retroactively even for Chulin?! All women are Dayan Shaitan for Chulin, even according to Hillel!
אלא הני טעמי לא איצטריך אלא כי היכי דלא נעבד סייג בקדשים
Rather, these reasons are needed only so we do not make a fence within Kodshim.
TOSFOS DH Margeshes b'Atzmah
תוספות ד"ה מרגשת בעצמה
(SUMMARY: Tosfos discusses why Shamai is lenient when she found blood through Bedikah.)
פי' כשנעקר דם מן המקור ומדלא הרגישה עד עכשיו השתא הוא דחזאי
Explanation: [She feels] when blood is uprooted from the Makor. Since she did not feel until now, she saw only now.
וא''ת וכי בדקה עצמה ומצאה טמאה ולא הרגישה מאי [טעמא דשמאי נימא כמו שלא הרגישה עכשיו כך נימא שמא נעקר מאתמול ולא הרגישה]
Question: When she checked herself and found herself Temei'ah and did not feel, what is Shamai's reason? We should say that just like she did not feel now, so we can say that perhaps [the blood] was uprooted yesterday, and she did not feel!
וי''ל דלא פלוג רבנן הואיל ורוב פעמים מרגשת
Answer #1: Rabanan did not distinguish, since most times she feels;
דהא לטעמא דאם איתא דהוה דם מעיקרא הוה אתי שוכבת אפרקיד מאי איכא למימר אלא לא פלוג רבנן
Support: According to the reason that if there really was blood earlier, it would have come out, how can we answer for one who lies on her back? Rather, Rabanan did not distinguish.
והא דקאמר מודה שמאי בשוטה ובמוך
Implied question: Why does it say that Shamai agrees about a lunatic and one who uses a Moch? (We should say that Rabanan did not distinguish!)
משום דהנהו חלוקות משאר נשים ולא שייך למימר בהו לא פלוג רבנן
Answer: These are very different from other women, so it is not applicable to say that Rabanan did not distinguish!
ורש''י פירש מה שעכשיו לא הרגישה כסבורה הרגשת עד הוא
Answer #2 (Rashi): She did not feel now, because she thought that she felt the Bedikah.
וקשה מאתמול נמי נימא הא דלא הרגישה אם שמשה כסבורה הרגשת שמש הוא ואמאי מטהרין למפרע
Objection: Also from yesterday, we should say that she did not feel, if she had relations, is because she attributed the Hargashah to the Ever. Why are we Metaher retroactively?
אלא שמאי אית ליה דלעולם אשה מרגשת ואינה חוששת בהרגשת עד ושמש כמו שאינה חוששת בהרגשת מי רגלים
Rather, Shamai holds that always, a woman feels [blood], and she has no doubt about [attributing it to] Hargashah of a Bedikah or the Ever, just like she has no doubt about [attributing feeling blood to] the Hargashah of urine.
TOSFOS DH Modeh Shamai Shotah
תוספות ד"ה מודה שמאי בשוטה
(SUMMARY: Tosfos explains why he is not Metaher due to Ein Bo Da'as Lish'ol.)
ואם תאמר והא אין בו דעת לישאל
Question: (Why is he stringent?) Ein Bo Da'as Lish'ol!
וי''ל כגון אדם שנגע בה ורוצה לעסוק בקדשים ואותו אדם יש בו דעת לישאל
Answer: The case is, a person touched her, and he wants to engage in Kodshim, and that person Yesh Bo Da'as Lish'ol.
TOSFOS DH v'Ha Ika Kesamim
תוספות ד"ה והא איכא כתמים
(SUMMARY: Tosfos explains why this is difficult only for Shamai.)
פירוש לשמאי דאית ליה טעמא דהרגשה לטהר אף בקדשים היה לנו לטהר כתמים אפי' מכאן ולהבא
Explanation: According to Shamai, who relies on the reason of Hargashah to be Metaher even for Kodshim, we should have been Metaher Kesamim even from now and onwards!
דאית לן למימר כיון דלא הרגישה ודאי מעלמא אתי כדאמר (לקמן דף ה.) גבי תינוקת שלא הגיע זמנה לראות
We should say that since she did not feel, surely it came from elsewhere, like it says below (5a) regarding a girl who did not reach the age [at which we expect her] to see blood;
אפילו סדינין שלה מלוכלכין בדם אין חוששין לה אימר בשוק של טבחים עברה ולאו אדעתה
Even if her garments are dirty with blood, we are not concerned for her. I can say that she passed through a butcher's market (and blood splashed on her), and she was unaware.
אבל להלל לא קשה כיון דאינו ברור לו טעמא דהרגשה לטהר בקדשים אין לנו לתלות בכתמים ולומר דמעלמא אתי אפילו לחולין דרגלים לדבר הוא דמגופה אתו (הגהת מהר"ם) אפילו למפרע:
Distinction: However, this is not difficult for Hillel. Since the reason of Hargashah is not clear to him to be Metaher Kodshim, we should not attribute Kesamim and say that they came from elsewhere, even for Chulin, for there are Raglayim l'Davar that they came from her body, even retroactively (we should be Metamei).
3b----------------------------------------3b
TOSFOS DH Ika Beinaihu Lemirmei Chavis u'Mikveh
תוספות ד"ה איכא בינייהו למרמי חבית ומקוה
(SUMMARY: Tosfos discusses why cannot ask these according to the latter reasons.)
וא''ת להני טעמי נמי איכא למרמי דהא מודה שמאי בשוטה דלא מרגשת דלמפרע תולין ובמקוה שורפין
Question #1: Also according to these reasons, we can ask [from a barrel and Mikveh], for Shamai agrees about a lunatic, who does not feel, that retroactively we are Toleh, and regarding a Mikveh we burn!
וכן להלל דלית ליה הני טעמי צריך לשנויי כדמשני דהתם תרתי לריעותא
Question #2: Similarly, according to Hillel, who disagrees with these reasons, we must answer like we answered, that there, there are two Re'usos!
וי''ל דטעמא דהרגשה מהני להלל שלא לטמא ודאי ולשמאי מהני אף בשוטה שלא לטמאותה בודאי
Answer #1: The reason of Hargashah helps according to Hillel not to be Metamei Vadai, and for Shamai it helps even for a lunatic, not to be Metamei her Vadai.
א''נ יש לומר דידע טעמא דתרתי לריעותא לשרוף אבל תולין אע''ג דליכא תרתי לריעותא
Answer #2: He knew the reason of two Re'usos to burn. However, we suspend even when there are not two Re'usos;
ועיקר פירכא דלעיל לשמאי דמשום דליכא באשה תרתי לריעותא מ''מ לא היה לו לטהר לגמרי
The primary question above against Shamai is because [even though] in a woman there are not two Re'usos, he should not be Metaher totally.
וא''ת אכתי איכא למירמי דבמקוה מטמאינן אף ברה''ר ובנגע באחד בלילה מטהרים חכמים ברה''ר בראהו חי מבערב אלא ע''כ היינו טעמא משום דבמקוה איכא תרתי לריעותא
Question: Still, we can ask that regarding a Mikveh we are Metamei even in Reshus ha'Rabim, and when one touched someone at night Chachamim are Metaher in Reshus ha'Rabim when he saw him alive the previous day. You are forced to say that the reason is because in a Mikveh, there are two Re'usos!
וי''ל דלא קשה ליה לעיל אלא במאי דמטהר שמאי אף ברשות היחיד
Answer: Above, he asked only why Shamai is Metaher even in Reshus ha'Yachid.
TOSFOS DH l'Abaye Ika Moch
תוספות ד"ה לאביי איכא מוך
(SUMMARY: Tosfos points out another difference that we could have mentioned.)
ה''מ למימר נמי דאיכא בינייהו שוטה דללישנא קמא דאשה מרגשת מודה שמאי בשוטה
Observation: We could have said that they argue about a lunatic! According to the first version, that a woman feels, Shamai agrees about a lunatic!
ואין לומר דללישנא דאי הוה דם מעיקרא הוה אתי מודה נמי שמאי בשוטה דשמא דם אחר נפל קודם בדיקה
Suggestion: Also according to the version that if there were blood, it would have come earlier, Shamai agrees about a lunatic, for perhaps other blood fell before the Bedikah!
משום דמשמע דעל דם שנמצא עכשיו קאמר
Rejection: It connotes that [Shamai] says so about blood that was found now [that it would have come earlier].
TOSFOS DH Ki Pligi Chizkiyah v'R. Yochanan b'Kupah she'Ein Lah Shulayim
תוספות ד"ה כי פליגי חזקיה ור' יוחנן בקופה שאין לה שולים
(SUMMARY: Tosfos explains the argument.)
שאז משתמשין בה כשהיא מושכבת וקופה היא מרובעת ומשתמשין בה לרחבה ונמצאו טהרות בימין ושרץ בשמאל ופליגי
Explanation: Then (when it has no bottom), they use it when it lies down. The box is square, and we use it widthwise. Taharos were found in the right, and a Sheretz in the left. They argue as follows:
דלחזקיה אית ליה טהרות האחרונות טמאות אבל הראשונות טהורות דשרץ בתר הכי נפל
Chizkiyah holds that the last Taharos are Tamei, but the first Taharos are Tahor, for the Sheretz fell afterwards;
דאילו הוה התם מעיקר' כשהגביה הקופה לערות ממנה הטהרות היה נופל גם השרץ
If it were there initially when he lifted the box to pour the Taharos from it, also the Sheretz would have fallen.
ור' יוחנן אמר דטהרות הראשונות נמי טמאות שהאוגנים עכבו השרץ מליפול בארץ ולכך לא ראהו לפי שהטהרות נפלו לצד ימין ולצד שמאל שהשרץ שם לא ראה
R. Yochanan holds that also the first Taharos are Tamei, for the Ognim (the boards near the bottom bend in) held back the Sheretz from falling to the ground. Therefore, he did not see it, for the Taharos fell to the right, and he did not see to the left side, where the Sheretz was.
אבל אם היתה הקופה עגולה מודה רבי יוחנן דהראשונות טהורות דאז נופלין השרץ והטהרות במקום אחד
Distinction: However, if the box was round, R. Yochanan agrees that the first [Taharos] are Tahor, for then the Sheretz and Taharos fall in one place;
ואע''פ שהאוגנים מעכבין מליפול בארץ מ''מ אי הוה השרץ התם היה רואהו ולכך נקט דוקא נמצא בזוית אחרת
Even though the Ognim hold back the Sheretz from falling to the ground, in any case if there were a Sheretz there, he would have seen it. Therefore, he discussed specifically when [the Sheretz] was found in a different corner.
וכן מוכח בפ''ק דשבת (דף ח.) דסתם קופה מרובעת דגבי (כן הוא בדפוס ויניציה) כוורת נקט רחבה ששה לפי שהיא עגולה וצריך להיות בה ד' מרובעים ובקופה נקט רחבה ד' [לפי שהיא מרובעת]
Proof: It is proven in Shabbos (8a) that a Stam Kupah (box) is square, for regarding a hive it says that it is six (Tefachim) wide, for it is round, and it needs to contain a square four by four, and regarding a Kupah it said that it is four wide, for it is square.
ודליים אפי' הם עגולים אתי שפיר דרגילות הוא לערות המים מהר ואין רואין אם נשאר שרץ בכלים
Buckets, even if they are round, this is fine, for it is normal to pour water quickly, and people do not see if a Sheretz remained in the Kelim.
ולר' יוחנן קופה דשמאי ה''ה דמצי למנקט אפילו באין לה שולים אך יש לה אוגנים
Observation: According to R. Yochanan, [we said that] Shamai agrees about a Kupah. Likewise, we could have discussed even a Kupah without a bottom, and it has Ognim.
TOSFOS DH veha'Tanya ha'Madleh Yud Deliyim v'Chulei
תוספות ד"ה והתניא המדלה י' דליים כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why we could not bring from a Mishnah.)
הקשה הר''ר מנחם אמאי לא מייתי מתניתין דטהרות פ''ד (מ''ד) דתנן המדלה י' דליים ונמצא שרץ בא' מהן הוא טמא וכולן טהורין
Question (R. Menachem): Why don't we bring the Mishnah in Taharos (4:4) which teaches that one who drew 10 buckets [of water], and a Sheretz was found in one of them, it is Tamei, and all [the rest] of them are Tahor?
וי''ל דהתם לא קתני זה אחר זה ואיכא למימר דמיירי כשמדלה שם י' דליים והם כולם יחד בבור והעשירי שהגביה נמצא בו שרץ
Answer #1: There, it did not teach "one after the other", and we can say that the case is, that he draws there 10 buckets, and all are together in the pit, and the 10th that he lifted, a Sheretz was found in it;
ולא ידעינן כשהיה השרץ על המים בבור אם בשאר דליים נגע בעודן בבור והוי ספק טומאה צפה על פני המים דטהור אף ברה''י (הגהה בגליון) כדאיתא בסוף נזיר (דף סד.)
We do not know, when the Sheretz was on the water in the pit, whether it touched the other buckets while they were in the pit. This is Safek Tum'ah floating on water. It is Tahor, even in Reshus ha'Yachid, like it says in Nazir (64a).
ואין חילוק בין יש לה אוגנים בין אין לה אוגנים
There is no difference between whether or not it has Ognim.
אי נמי לא קתני מים במתניתין ואיכא למימר דמיירי בבור שיש בו יין ושמן וקמ''ל דט' דליים הראשונים טהורים ולא אמרינן שהשרץ היה תחלה בבור וטימא הכל
Answer #2: The Mishnah does not teach "water". We can say that it discusses a pit with wine or oil, and the Chidush is that the first nine buckets are Tehorim, and we do not say that the Sheretz was in the pit initially and was Metamei everything;
Note: Water in the pit is considered "attached" to the ground, so it is not Mekabel Tum'ah, but other liquids in a pit are Mekabel Tum'ah. Therefore, now Tosfos says that if the Sheretz was in the pit initially, it was Metamei everything. Maharam and Maharsha prove that we still discuss drawing in 10 buckets.
אלא אמרינן דבדלי זה אחרון נפל תחלה בעודו ריקן וכשדלאו לבור לבסוף הוא טמא ומטמא כל מה שבבור אבל שאר דליים הראשונים טהורים:
Rather, we say that it fell in the last bucket initially, while it was still empty, and when he lowered it to the pit at the end, it is Tamei, and it is Metamei everything in the pit, but the first buckets are Tahor.