THE DECREE OF RETROACTIVE TUM'AH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 1a)
[דף א עמוד א] [דף א עמוד א (עוז והדר)] מתני' שמאי אומר כל הנשים דיין שעתן
(Mishnah - Shamai): (Once blood leaves a woman's Makor, i.e. her source of menstrual blood, and enters the Beis ha'Chitzon (outside the Makor, but still inside her body), she is Teme'ah.) If any woman sees that she became a Nidah (through a Bedikah, or blood left her body), Dayah Shaitah. (She is Teme'ah from now and onwards, but not retroactively);
הלל אומר מפקידה לפקידה אפילו לימים הרבה
Hillel says, she is retroactively Teme'ah from her last Bedikah (when she checked her Beis ha'Chitzon and did not find blood) even if it was many days [earlier].
וחכמים אומרים לא כדברי זה ולא כדברי זה אלא מעת לעת ממעטת על יד מפקידה לפקידה ומפקידה לפקידה ממעטת על יד מעת לעת
Chachamim say, it is not like [Shamai] and not like [Hillel]. Rather, 24 hours reduce [retroactive Tum'ah] from the time of her last Bedikah (if it was more than 24 hours ago), and her last Bedikah (if it was in the last 24 hours) reduces from 24 hours.
כל אשה שיש לה ווסת דייה שעתה
Any woman who has a Veses (regular period when she becomes a Nidah), Dayah Shaitah.
והמשמשת בעדים הרי זו כפקידה הממעטת על יד מעת לעת ועל יד מפקידה לפקידה:
If (Mishnah): A woman who has relations with Edim (she checks herself before and after relations), this is like a Bedikah. It reduces [retroactive Tum'ah] from 24 hours and from the last Bedikah.
גמ' מהו דיין שעתן שאינן מטמאות טהרות למפרע:
(Gemara): What is Dayah Shaitah? She is not Metamei Taharos retroactively.
וחכמים אומרי' לא כדברי זה ולא כדברי זה. לא כשמאי שלא נתן סייג לדבריו ולא כהלל שהפליג על מדותיו
Chachamim say, it is not like this one and not like this one. It is not like Shamai, who did not give a fence for his words, and not like Hillel, who was too extreme;
אלא מעת לעת ממעטת על יד מפקידה לפקידה ומפקידה לפקידה ממעטת על יד מעת לעת.
Rather, 24 hours reduce from the time of her last Bedikah, and her last Bedikah reduces from 24 hours.
כיצד מעת לעת ממעטת על יד מפקידה לפקידה בדקה עצמה בשני בשבת וראת בחמישי בשבת אין טמא אלא עד מעת לעת דארבעתא.
How do 24 hours reduce from the time of her last Bedikah? If she checked herself on Monday and saw [blood] on Thursday, [Taharos that she touched] are Tamei only from 24 hours ago, on Wednesday;
כיצד מפקידה לפקידה ממעטת על יד מעת לעת בדקה בשחרית וראת במנחה אין טמא אלא עד שחרית.
How does her last Bedikah reduce from 24 hours? If she checked herself in the morning and saw in the afternoon, Taharos that she touched] are Tamei only from the morning.
תמן תנינן השרץ שנמצא במבוי מטמא למפרע
(Mishnah): If a Sheretz was found in a Mavuy, [all Taharos that were made there] are retroactively Teme'im.
רבי אמי בעי מתניתא דלא כשמאי
Question (R. Ami): Is our Mishnah unlike Shamai?
אמר רבי יוסי אין לית הוא כשמאי
Answer #1 (R. Yosi): Yes, it is unlike Shamai.
אפילו כהלל לית היא ולא מודה הלל במבוי שהוא מתכבד ושטף של גשמים עובר בו שהוא טהור.
Objection: [If you compare a woman to a Mavuy,] it is not even like Hillel! Doesn't Hillel agree about a Mavuy that is swept or a stream of rain passes through, that [retroactively] it is Tahor?! (A Sheretz would have been swept or washed away.)
שמאי אומר הדא אשה על ידי שהיא רגילה במי רגלים עשו אותה כמבוי שהוא מתכבד ושטף של גשמים עובר בו והוא טהור.
Answer #2: Shamai says, since, a woman regularly urinates, we considered her like a Mavuy that is swept or a stream of rain passes through, that it is Tahor [retroactively].
עד כדון בשבדקה ומצתה נגוב [דף א עמוד ב] בדקה ומצתה טהור רבי אמי בשם רב רבי בא בשם רב יהודה בדקה ומצתה טהור אסורה לביתה עד שיתנגב מעיינה
[Our Mishnah says that a Bedikah limits retroactive Tum'ah] only when she checked and found it dry. If she checked and found [an appearance that is] Tahor, R. Ami says in the name of R. Ba in the name of Rav Yehudah, if she checked and found that she is Tahor, she is forbidden until her Mayan (source of blood) dries up [lest Tamei appearances come out].
חד רבי טובי אמר בשם רבי אבהו אסורה לביתה עד מעת לעת
Rav Tuvi said in the name of R. Avahu, she is forbidden to her husband for 24 hours.
אמר רבי יעקב בר אחא כד סליקית להכא שמעיתה מן כל רבנן מותרת לביתה מיד.
(R. Yakov bar Acha): When I came here [to Eretz Yisrael], I heard from all the Rabanan that she is permitted to her husband immediately.
הוון בעיי מימר [דף א עמוד ב (עוז והדר)] מאן דמר מותרת לביתה מפקידה הוא למעט מעת לעת ומאן דמר אסורה לביתה אינה כפקידה למעט מעת לעת
Suggestion: The one who says that she is permitted to her husband [immediately, a Tahor appearance] is like a Bedikah to reduce from 24 hours. The one who forbids to her husband holds that it is not like a Bedikah to reduce from 24 hours.
ואפילו כמאן דמר אסורה לביתה כפקידה היא למעט מעת לעת ולמה היא אסורה לביתה שמתוך שהיא מתרגלת בדמים טהורין היא מתרגלת בדמים טמאין.
Rejection: Even the one who forbids to her husband holds that it is like a Bedikah to reduce from 24 hours. Why is she forbidden to her husband? Since she regularly sees Tahor blood, she regularly (i.e. we are concerned lest she) see Tamei blood.
בדקה ומצתה ספק פשיטא אינה כפקידה למעט מעת לעת הוא עצמו מהו שיטמא בספק
Question: If she checked and found a Safek, obviously it is not like a Bedikah to reduce from 24 hours. Is it Metamei [retroactively] due to Safek?
נישמעינה מן הדא טומטום ואנדרוגינס שראו דיין שעתן
Answer: We learn from the following [Tosefta]. If a Tumtum or Androginus saw [blood], Dayah Shaitah.
מה את שמע מינה
Question: How do we learn from this?
א''ר יוסי טומטום ואנדרוגינס ספק ומעת לעת ספק ואין ספק לספק וכא ראייתה ספק ומעת לעת ספק ואין ספק לספק.
Answer (R. Yosi): A Tumtum or Androginus is a Safek (perhaps he is a male, and his blood is Tahor), and 24 hours is a Safek. We are not concerned for a Safek about a Safek. Also here, her sighting is (i.e. she checked and found) a Safek, and 24 hours is a Safek. We are not concerned for a Safek about a Safek.