HOW AN ANIMAL BECOMES MU'AD (Yerushalmi Perek 4 Halachah 2 Daf 19a)
מתני' שור שהוא מועד למינו ואינו מועד לשאינו מינו מועד לאדם ואינו מועד לבהמה מועד לקטנים ואינו מועד לגדולים למין שהוא מועד לו משלם נזק שלם ולמין שאינו מועד לו משלם חצי נזק
(Mishnah): If an ox that is Mu'ad to gore oxen and it is not Mu'ad to gore other animals, or it is Mu'ad to gore people and it is not Mu'ad for animals, or it is Mu'ad to gore small animals and it is not Mu'ad for big animals - for what it is Mu'ad, it pays full damage, and for what it is not Mu'ad, it pays half damage.
אמרו לפני ר' יהודה הרי הוא מועד בשבתות ואינו מועד בימות החול
Talmidim (to R. Yehudah): (What is the law of) an ox Mu'ad to gore on Shabbos, and it is not Mu'ad during on weekdays?
אמר להן בשבתות משלם נזק שלם ובימו' החול משלם חצי נזק
R. Yehudah: It pays full damage for goring on Shabbos, and half-damage on a weekday.
מאימתי הוא תם משיחזור בו שלשה ימי שבתות:
When does it become Tam again? It is after it refrains [from goring on] three [consecutive] Shabbosos.
גמ' מכיון שהרג אדם אחד אינו מועד.
(Gemara) Question: Once it killed a person is it not [killed immediately, like] a Mu'ad? (How can an animal become Mu'ad for people?)
רב אמר בשהרג שלשה עכו''ם.
Answer (Rav): It killed three Nochrim.
רבי יוסי בן חנינא אמר כשרדף שלש רדיפות והן משערין שיש ברדיפתו נגיחה שאם יצא ביום הראשון ונגח שוורים בשני ונגח כלבים בשלישי ונגח חזירים על ידי שלשה מינין לשלשה ימים מהו שיעשה שור מועד.
Question (R. Yosi ben Chanina): If it chased three times, and we estimate that there is goring in its chasing - it went out on the first day and gored oxen, and on the second day it gored dogs, and on the third day it gored pigs, through three species in three days, does it become Mu'ad? (This is not answered.)
יצא ביום הראשון ונגח בשני לא יצא בשלישי יצא ונגח וכו'
Question: If it went out on the first day and gored, and on the second day it did not go out, and on the third day it went out and gored... [what is the law? Do we assume that had it gone out on the second day, it would have gored?]
ייבא בתפלוגתה דרב אדא בר אחווה ודרב הונא
Answer: Rav Ada bar Achavah and Rav Huna argue about this;
דאיתפלגון נדה שבדקה עצמה ביום ראשון בדקה ומצתה טמא בשני לא בדקה בשלישי בדקה ומצתה טמא
They argued about a Nidah who checked herself on the first day [of Zivah] and found herself Tamei, and on the second day she did not check, and on the third day she checked herself and found herself Tamei;
רב אדא בר אחווה בשם רב נידה וודאי רב הונא בשם רב אמר נדה ספק.
Rav Ada bar Achavah citing Rav said that she is a Vadai Nidah (really, Zavah. We assume that had she checked herself on the second day, she would have found herself Tamei.) Rav Huna citing Rav said that she is a Safek Nidah (really, Zavah).
אמר רב הונא תמן הוינא ברישא ובסיפה ובאמצעיתה. אישתאלית לרב ואמר ספק אישתאלת לרב ואמר וודאי חזר ואמר ספק ורב [דף יט עמוד ב] אדא בר אחווה לא הוה תמן אלא כד מר וודאי.
Rav Huna: I was there the first time [they asked Rav about this], I was there the last (third) time, and I was there the middle (second) time. This was asked of Rav and he said Safek, it was asked of Rav and he said Vadai, and [he retracted again and] he said Safek. Rav Ada bar Achavah was there only when Rav said Vadai.
רב ירמיה בשם רב אמר הילכתא כר' מאיר בתמה וכר' יודה בהועדה.
(R. Yirmeyah citing Rav): The Halachah follows R. Meir regarding a Tam, and it follows R. Yehudah regarding becoming Mu'ad;
[דף טז עמוד ב (עוז והדר)] (הוינן סברין מימר - מהר''א פולדא מוחקו) מאי טעמא דר' יודה
Question: What is R. Yehudah's reason [that an animal can be Mu'ad on Shabbosos]?
מכיון דו חמי לון לבושין נקיין עוד הוא משנה דעתיה:
Answer: Since it sees people wearing clean clothes, this changes its temperament. (We explained this like MAHARA FULDA.)
Note: During the week, it sees people who work in the fields, and their clothes get dirty. We could have answered that on Shabbos it does not work, but this would not answer for animals that never work, e.g. sheep, goats, calves...