1)

DAMAGES BETWEEN YISRAELIM AND NOCHRIM (Yerushalmi Perek 4 Halachah 3 Daf 19b)

מתני' שור של ישראל שנגח לשור של הקדש ושל הקדש שנגח לשור של ישראל פטור שנאמר [שמות כא לה] שור רעהו ולא שור של קדש

(a)

(Mishnah): If a Yisrael's ox gored a Hekdesh ox or vice-versa, it is exempt. One is liable for "Shor Re'ehu (the ox of his fellowman)'', not the ox of Hekdesh.

שור של ישראל שנגח לשור של עכו''ם פטור ושל עכו''ם שנגח לשור של ישראל בין תם בין מועד משלם נזק שלם:

(b)

If a Yisrael's ox gored a Nochri's ox, it is exempt. If a Nochri's ox gored a Yisrael's ox, whether it is a Tam or Mu'ad, it pays full damage.

גמ' רב אמר [חבקוק ג ו] ראה ויתר גוים התיר ממונם של עכו''ם

(c)

(Gemara - Rav): "Hash-m saw va'Yater (and scattered) Nochrim'' - [He saw that they were not keeping their seven Mitzvos,] v'Hitir (and He permitted) their money.

חזקיה אמר [דברים לג ב] הופיע מהר פארן והופיע פנים כנגד עכו''ם.

(d)

(Chizkiyah): "Hofi'a mi'Har Paran'' - from Paran (when the Nochrim refused to accept the Torah), Hofi'a (Hash-m exposed a harsh) countenance towards Nochrim. (ALEI TAMAR - Paran belongs to Yishmael. They refused the Torah due to Lo Signov, and they were punished Midah k'Neged Midah.)

רבי יוסי בן חנינה אמר הורידן מנכסיהן.

(e)

(R. Yosi ben Chaninah): He removed them from their property.

רבי אבהו בשם רבי יוחנן אמר כדיניהן.

(f)

(R. Avahu citing R. Yochanan): [Hash-m ruled for Nochrim] like their laws (they do not distinguish Tam from Mu'ad).

א''ר לא [צ''ל לא - נתיבות ירושלים, גליונ הש''ס] על הדא איתאמרת אלא כהדא

(g)

(R. La): R. Avahu did not say so about this, rather, about the following;

דתני רבי חייה שור של עכו''ם שנגח שור של עכו''ם אחר חבירו אף על פי שקיבל עליו לדון בדיני ישראל בין תם בין מועד משלם נזק שלם

(h)

(R. Chiyah): If a Nochri's ox gored a Nochri's ox, even if he accepted to judge according to the law of Yisrael, whether it is Tam or Mu'ad, he pays full damage.

על הדא איתאמרת ר' אבהו בשם ר' יוחנן כדיניהן.

1.

Regarding this, R. Avahu cited R. Yochanan to say that it is like their laws.

מעשה ששילח המלכות שני איסטרטיוטות ללמוד תורה מרבן גמליאל ולמדו ממנו מקרא משנה תלמוד הלכות ואגדות ובסוף אמרו לו כל תורתכם נאה ומשובחת חוץ משני דברים הללו שאתם אומרים

(i)

A case occurred in which the kingdom sent two officers to learn Torah from R. Gamliel. They learned from him Tanach, Mishnah, Talmud, Halachos and Agados. At the end, [the officers] told them, all of your Torah is nice and praiseworthy, except for these two things that you say;

בת ישראל לא תיילד לעכו''ם אבל עכו''ם מיילדת לבת ישראל בת ישראל לא תניק בנה של עכו''ם אבל עכו''ם מניקה לבת ישראל ברשותה

1.

A Bas Yisrael may not deliver a baby for a Nochris, but a Nochris may deliver a baby for a Bas Yisrael. A Bas Yisrael may not nurse the baby of a Nochris, but a Nochris may nurse a Bas Yisrael's baby, in the presence of the Bas Yisrael. (Both of these are considered one. Likewise, the coming laws of theft and damages are considered one - MAHARA FULDA.)

גזילו של ישראל אסור ושל עכו''ם מותר.

2.

Stealing from a Yisrael is forbidden, and from a Nochri is permitted;

באותו שעה גזר רבן גמליאל על גזילות עכו''ם שיהא אסור מפני חילול השם.

i.

At that time, R. Gamliel decreed that stealing from Nochrim is forbidden, due to Chilul Hash-m.

שור של ישראל שנגח לשור של עכו''ם פטור וכו' בדבר הזה אין אנו מודיעין למלכות

3.

[They also objected to] if a Yisrael's ox that gores a Nochri's ox, it is exempt [but if a Nochri's ox gores a Yisrael's ox pays full damage. They said,] we will not tell the kingdom about this (NESIVOS YERUSHALAYIM).

אפי' כן לא מטין לסולמיה דצור עד דשכחון כולן:

4.

Even so, before they reached the rock of Tzur (at the border of Eretz Yisrael), they forgot all of them (everything they learned).