THE OBLIGATION OF BAKERS AND SHOPKEEPERS (Yerushalmi Perek 2 Halachah 4 Daf 10a)
משנה הנחתומין לא חייבו אותן חכמים להפריש אלא כדי תרומת מעשר וחלה.
(Mishnah): The Chachamim only obligated bakers to separate Terumas Maaser and Challah.
החנוונין אינן רשאין למכור את הדמאי וכל המשפיעין במידה גסה [רשאין למכור את הדמאי] כגון הסיטונות ומוכרי תבואה:
Shopkeepers may not sell Demai (until they tithe it). And whoever sells in large quantities, such as wholesalers and grain sellers, may sell produce as Demai (without tithing).
גמרא תמן תנינן הלוקח מן הנחתום כיצד הוא מעשר [דף כא עמוד ב (עוז והדר)] הכא את אמר הלוקח מפריש והכא את אמר הנחתום מפריש.
(Gemara) Question: The Mishnah (in Perek 5) teaches - "if one buys from a baker, how does he tithe?'' meaning that the buyer tithes, and here (in our Mishnah), you said that the baker must tithe?
רבי יונה אמר איתפלגין רבי לעזר ור' יוחנן חד אמר כאן בעושה בטהרה וכאן בעושה בטומאה וחרנה אמר כאן במידה דקה וכאן במידה גסה ולא ידעון מאן אמר דא ומאן אמר דאמן
Answer (R. Yona): The resolution is a dispute between R. Elazar and R. Yochanan - one answered that in our Mishnah, the baker is producing it in a state of Taharah (so the Chachamim obligated him to separate Terumas Maaser and Challah before it would become Tamei by the time it would reach buyer's hands); the later Mishnah refers to a baker producing it in a state of Tumah. The other opinion answered that in our Mishnah the baker is selling small quantities and in the later Mishnah, he is selling in large quantities (and as our Mishnah taught, whoever sells in large quantities may sell Demai). However, it is unknown as to which answer was said by whom.
מה דאמר רבי יוחנן מפני הטהרות הוי רבי לעזר דו אמר כאן במידה דקה כאן במידה גסה
But since R. Yochanan explained that our Mishnah required the bakers to tithe so that it should be done in Taharah, this shows that R. Elazar's answer was about the different quantities.
וקשיא על דר''י אם בעושה בטהרה יפריש על הכל.
Question: According to R. Yochanan, why doesn't he tithe everything (even Maaser Sheni)?
בדין היה שלא יפריש כלום [אלא] שאין מוסרין (ודאי)[טהרות] לע''ה
Answer: Strictly speaking, he should not separate anything; however, one may not give Taharos to an Am HaAretz.
[דף כב עמוד א (עוז והדר)] וקשיא על דר''ל אם במדה דקה יפריש על הכל.
Question: (Against Reish Lakish) if he's selling in small quantities, why doesn't he tithe everything? (The Gemara doesn't answer this question.)
[דף י עמוד ב] החנוני אין רשאי למכור דמאי
The Mishnah taught - Shopkeepers may not sell Demai (until they tithe it).
חברייא בשם רבי לעזר דר''מ היא דר''מ אמר לא התירו למכור דמאי אלא לסיטון בלבד
(Chevraya citing R. Elazar): This Tanna is R. Meir, who said that they only permitted a wholesaler to sell Demai.
התיב רבי יוסי והא מתניתא פליגא עילו הן המשפיעין במידה גסה כגון הסיטונות ומוכרי תבואה הוי אית חורנין.
Question (R. Yosi): But the Mishnah itself disproves this, as it taught, "And whoever sells in large quantities, such as wholesalers and grain sellers'' - this shows that they not only permitted the wholesalers; they even permitted others who sell in large quantities...? (This shows that the Mishnah is not like R. Meir.)
אמר רבי יוסי לא על הדא רבי אילא אמר הדא מילתא אלא על הדא דתני בד''א בזמן שהוא מוכר בחנותו או על פתח חנותו. אבל אם היה מוכר בפלטר או בחנותו שהוא סמוך לפלטר מעשר על הכל עליה חברייא בשם ר' לעזר דר''מ היא (דר''מ אמר לא התירו למכור דמאי אלא לסיטון בלבד) היידן ר''מ
Answer (R. Yosi): Rather, R. Ila was referring to a Baraisa when he said that it is R. Meir - 'When were they lenient to allow a baker to only separate Terumas Maaser? When he is selling in his store or at its entrance i.e. in public (where the government officials see him and make him reduce the price; then he is exempt from Maaser Sheni); but if he was selling it in a Palter (gentile bakery) or in his store close to the Palter, (he will not be noticed by the government officials who make him reduce the price, so) he must also separate Maaser Sheni'. The Chevraya said from R. Elazar that this is the opinion of R. Meir, and that is the R. Meir that we discussed.
ההיא דתנינן לבתרה ר''מ אומר את שדרכו למדוד בגסה ומדדו בדקה טפילה דקה לגסה
The Mishnah that follows our Mishnah says - R. Meir says - if something usually measured out in large quantities was measured in a small quantity, the small quantity is treated as if it is large (and the seller is not required to separate Maaser Sheni).
[דף כב עמוד ב (עוז והדר)] תני ר''ח כן את שדרכו להימדד בגסה ומדדו בדקה טפילה (דקה לגסה)[גסה לדקה] וכן פלטר מידה דקה וחנות מידה גסה טפילה היא גסה לדקה
R. Chiya (Baraisa): If something usually measured out in large quantities was measured in a small quantity, it's treated like a small quantity (and the seller is required to separate Maaser Sheni). Similarly, if he selling (without the officials troubling him) in small quantities, even though in his store he sells in large quantities, it is given the law of small quantities (and is obligated in Demai).