1)

BLOOD THAT SPLASHED ONTO A GARMENT THAT WAS TAMEI

(דף צג,א) בעא מיניה רמי בר חמא מרב חסדא ניתז על בגד טמא מהו
(a)

Question (Rami bar Chama): If blood splashed onto a Tamei garment, what is the law?

אמר רב הונא בריה דרב יהושע מדקמיבעיא ליה הכי ש"מ היתה לה שעת הכושר ונפסלה אין דמה טעון כיבוס
1.

Inference (Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): (Rami asked about when it became Pasul (Tamei) at the same moment it touched the garment.) We infer that he holds that had it become Pasul before touching the garment, it need not be laundered, even though it had Sha'as ha'Kosher!

ה"מ בזה אחר זה אבל בבת אחת לא או דלמא לא שנא
2.

He asks whether we distinguish when the Tum'ah came before touching the garment from when it came at the same time.

א"ל פלוגתא דר"א ורבנן אליבא דרבה וכדקא מתריץ אביי
(b)

Answer (Rav Chisda): According to Abaye (below, who corrected Rabah), R. Eliezer and Chachamim argue about this:

דתניא ר' אלעזר אומר מי חטאת שנטמאו מטהרין שהרי נדה מזין עליה
1.

(Beraisa - R. Elazar (ben Shamu'a)): Mei Chatas that became Tamei is Metaher. We learn from a Nidah. The water is Metaher her (from Tum'as Mes), even though she is Metamei it when it touches her.

ואמר רבה ר"א בשיטת ר"ע רבו אמרה דאמר העברת כלי על גבי מקום טמא כמונח דמי
2.

(Rabah): R. Elazar holds like his Rebbi, R. Akiva, who says that if a Kli passes over Tum'ah, it is as if it rested on the Tum'ah (this disqualifies Mei Chatas).

דתנן היה עומד חוץ לתנור ושרץ בתנור והושיט ידו לחלון ונטל את הלגין והעבירו ע"פ תנור ר"ע מטמא
i.

(Mishnah - R. Akiva): If a man picked up a flask with Mei Chatas and passed it over an oven with a Sheretz inside (the top of the oven is open), the Mei Chatas becomes Tamei;

וחכמים מטהרין
ii.

Chachamim say, it remains Tahor.

ובהא פליגי דר' עקיבא סבר כמונח דמי ורבנן סברי לאו כמונח דמי
iii.

R. Akiva holds that something in the air is considered to be resting on the ground below. Chachamim disagree.

ואיתיביה אביי מודה רבי עקיבא בהזאה שהעבירה על כלי חרס טמא על גבי משכב ומושב טמא שהיא טהורה
3.

Rejection (Abaye - Beraisa): R. Akiva admits that if water was sprinkled and (before reaching the Tamei person) it passed over a Tamei earthenware Kli or a Tamei Mishkav or Moshav (a Kli that people sit or lie on), it is Tahor;

שאין לך דבר שמטמא למעלה כלמטה אלא כזית מן המת ושאר כל המאהילין
i.

The only Tum'ah that is Metamei above and below (without physical contact) is a k'Zayis of (flesh of) a Mes or other things that are Metamei b'Ohel;

לאיתויי אבן המנוגעת
ii.

The last words include a stone from a house with Tzara'as.

אלא אמר אביי דכ"ע לאו כמונח דמי
4.

(Abaye): Rather, all agree that something in the air is not considered to be on the ground;

והכא בהא קמיפלגי דרבי עקיבא סבר גזרינן שמא ינוח ורבנן סברי לא גזרינן
i.

R. Akiva decrees that it is Tamei, lest he let the flask rest on the Tum'ah. Chachamim do not decree.

ומודה רבי עקיבא בהזאה כיון דנפק נפק
ii.

R. Akiva agrees that once water was sprinkled (i.e. left the Ezov in his hand and is in mid-air), there is no concern lest he rest it on the Tum'ah, so we do not decree.

ורבי אלעזר ורבנן במאי קמיפלגי
5.

Question: What do R. Elazar and Chachamim argue about?

אמר אביי בדנין טומאה קדומה מטומאה שבאותה שעה קמיפלגי מ"ס דנין ומ"ס אין דנין
6.

Answer #1 (Abaye): They argue about whether we learn the law of a prior Tum'ah (before blood touched the garment) from Tum'ah that came at the same time. R. Elazar learns, and Chachamim do not.

7.

(Culmination of answer (b): Likewise, they argue whether blood that became Tamei before touching a garment (it need not be laundered) is the same as blood that became Tamei at the same time it touched.)

רבא אמר דכ"ע אין דנין
(c)

Rejection (Rava): No, all agree that we do not learn prior Tum'ah from simultaneous Tum'ah;

והכא בהא קמיפלגי דר"א סבר הזאה צריכה שיעור ומצטרפין להזאות
1.

(Answer #2 to Question b:5 - Rava): They argue about whether there is a Shi'ur for Haza'ah. R. Elazar says that there is, therefore we may learn from Nidah. (Two drops can join to comprise the Shi'ur for Taharah. The first drop already became Tamei once it touched her, and even so it joins later (when the second drop touches her) to comprise the Shi'ur.)

ורבנן סברי הזאה אין צריכה שיעור:
2.

Chachamim say that there is no Shi'ur for Haza'ah. (They have no source to say that Tamei Mei Chatas is Metaher.)

2)

BLOOD OF A PASUL CHATAS

חטאת פסולה כו':
(a)

(Mishnah): Blood of a Pasul Chatas (need not be laundered...)

ת"ר מדמה מדם כשירה ולא מדם פסולה
(b)

(Beraisa): "Mi'Damah" - blood of a Kosher Chatas must be laundered, but not blood of a Pasul Chatas:

ר"ע אומר היתה לה שעת הכושר ונפסלה דמה טעון כיבוס לא היתה לה שעת הכושר ונפסלה אין דמה טעון כיבוס
1.

R. Akiva (Shitah - R. Yakov) says, if blood had Sha'as ha'Kosher and became Pasul, it must be laundered. If it never had Sha'as ha'Kosher, it need not be laundered.

ור"ש אומר אחד זה ואחד זה אין דמה טעון כיבוס
2.

R. Shimon says, in both cases it need not be laundered.

מאי טעמא דרבי שמעון
3.

Question: What is R. Shimon's reason?

כתיב אותה וכתיב מדמה חד להיכא דהיתה לו שעת הכושר
4.

Answer: It says "Osah" and "mi'Damah". One excludes when it had no Sha'as ha'Kosher, the other excludes even when it had.

ורבי עקיבא אותה פרט לתרומה
5.

R. Akiva uses "Osah" to teach that Merikah u'Shtifah is needed for Chatas, but not for Terumah;

ור"ש לטעמיה דאמר קדשים קלים אין טעונין מריקה ושטיפה וכ"ש תרומה:
6.

R. Shimon holds that even Kodshim Kalim do not need Merikah u'Shtifah, and all the more so Terumah does not.

3)

WHICH BLOOD MUST BE LAUNDERED?

(משנה) ניתז מן הצואר על הבגד אינו טעון כיבוס
(a)

(Mishnah): If Dam Chatas splashed from the animal's neck onto a garment, it need not be laundered;

מן הקרן ומן היסוד אינו טעון כיבוס
(b)

If it splashed from the Keren or the Yesod, it need not be laundered;

נשפך על הרצפה ואספו אין טעון כיבוס
(c)

If it fell onto the floor and was gathered from the floor, it need not be laundered. (Rashi - there was no Kabalah in a Kli Shares; Rambam - it spilled after Kabalah);

אין טעון כיבוס אלא דם שנתקבל בכלי וראוי להזאה:
(d)

The only blood that must be laundered is blood that was received in a Kli and is Kosher for Haza'ah.

ת"ר יכול ניתז מן הצואר על הבגד יהא טעון כיבוס
(e)

(Gemara - Beraisa) Suggestion: Perhaps if Dam Chatas splashed from the animal's neck onto a garment, it must be laundered!

ת"ל אשר יזה לא אמרתי לך אלא בראוי להזאה
1.

Rejection: "Asher Yizeh" - only blood Kosher for Haza'ah must be laundered.

תניא אידך יכול ניתז מן הקרן ומן היסוד יהא טעון כיבוס
(f)

(Beraisa) Suggestion: Perhaps if Dam Chatas splashed from the Keren or the Yesod and fell on a garment, it must be laundered!

ת"ל אשר יזה פרט לזה שכבר הוזה:
1.

Rejection: "Asher Yizeh" excludes blood that already was thrown.

נשפך על הרצפה כו':
(g)

(Mishnah): If it fell onto the floor... (only blood that was received in a Kli must be laundered).

93b----------------------------------------93b
(דף צג,ב) הא תו ל"ל
(h)

Question: Why does the Mishnah elaborate to say this?

מה טעם קאמר
(i)

Answer: The Mishnah gives the reason for the law;

מה טעם נשפך על הרצפה ואספו אין טעון כיבוס לפי שאין טעון כיבוס אלא דם שנתקבל בכלי וראוי להזייה:
1.

The reason we need not launder blood that was gathered from the floor is because only blood that was received in a Kli and is Kosher for Haza'ah must be laundered.

ראוי להזאה:
(j)

(Mishnah): ..And is Kosher for Haza'ah.

למעוטי מאי
(k)

Question: What does this exclude?

למעוטי קיבל פחות מכדי הזייה בכלי זה ופחות מכדי הזייה בכלי זה
(l)

Answer: It excludes if less than the amount needed for Haza'ah was put into each of two Kelim. (Even if the blood was later joined, it is Pasul);

דתניא רבי חלפתא בר שאול אומר קידש פחות מכדי הזייה בכלי זה ופחות מכדי הזייה בכלי זה לא קידש
1.

(Beraisa - R. Chalafta bar Sha'ul): If Kidush Mei Chatas (putting ashes of the Parah Adumah on water) was done l'Chetz'aim (in two Kelim; neither had the Shi'ur needed for Haza'ah), the water is not Kadosh (even if the water was joined and now it has a Shi'ur).

איבעיא להו בדם מהו
2.

Question: What is the law regarding blood?

הלכתא היא ומהלכתא לא גמרינן
i.

If a tradition from Sinai teaches that Kidush Mei Chatas cannot be done l'Chetz'aim, we do not learn to other places;

או דלמא התם מ"ט דכתיב (במדבר יט) וטבל במים ה"נ כתיב (ויקרא ד) וטבל בדם
ii.

If we learn from "v'Taval ba'Mayim" (there must be the proper Shi'ur of water to immerse the branches and sprinkle), we should learn similarly from "v'Taval... ba'Dam"!

תא שמע דא"ר זריקא א"ר אלעזר אף בדם לא קידש
3.

Answer (R. Zerika): Even blood is not Mekudash l'Chetza'im.

אמר רבא תניא וטבל ולא מספג
4.

Support (Rava - Beraisa): "V'Taval" - he immerses (his finger in blood). He does not soak up blood from the wall of the Kli;

בדם עד שיהא בדם שיעור טבילה מעיקרו
5.

"Ba'Dam" - there must be enough blood for Tevilah from the beginning.

מן הדם מן הדם שבענין
6.

"Min ha'Dam" - from the blood we are discussing (this will be explained).

ואיצטריך למיכתב בדם
7.

The Torah needed to write both "v'Taval" and "ba'Dam";

דאי כתב רחמנא וטבל ה"א אע"פ דליכא שיעור טבילה מעיקרו כתב [רחמנא] בדם
i.

Had it written only "v'Taval", one might have thought we do not require enough blood for Tevilah (Rashi in Menachos - for all the Haza'os) from the beginning;

ואי כתב רחמנא בדם ה"א אפילו מספג כתב רחמנא וטבל
ii.

Had it said only "ba'Dam", one might have thought that he may soak up blood.

4)

BLOOD LEFT ON THE FINGER

מן הדם שבענין
(a)

(Beraisa): "Min ha'Dam" - from the blood we are discussing.

למעוטי מאי
(b)

Question: What does this exclude?

אמר רבא למעוטי שיריים שבאצבע
(c)

Answer (Rava): This excludes blood left on his finger after each Haza'ah;

מסייע לרבי אלעזר דאר"א שיריים שבאצבע פסולין
1.

This supports R. Elazar, who says that blood left on his finger is Pasul.

א"ל רבין בר רב אדא לרב אמר תלמידך אמר רב עמרם תנינא היה מזה וניתזה הזאה מידו עד שלא הזה טעון כיבוס
(d)

Question (Ravin bar Rav Ada - Beraisa): If blood splashed onto a garment from a Kohen's hand before he was Mazeh, it must be laundered (in the Mikdash);

משהזה אין טעון כיבוס
1.

If blood splashed from his hand after Haza'ah, it need not be laundered.

מאי לאו ה"ק עד שלא גמר מלהזות טעון כיבוס משגמר להזות אין טעון כיבוס
2.

Suggestion: The Beraisa distinguishes between before and after finishing all the Haza'os. This teaches that until then, blood left on his finger is Kosher for remaining Haza'os!

לא ה"ק עד שלא יצתה הזאה מידו טעון כיבוס משיצתה הזאה מידו אין טעון כיבוס
(e)

Answer (Rava): No, it distinguishes between before a Haza'ah, and (blood left on his finger) after the Haza'ah.

איתיביה אביי גמר מלהזות מקנח ידו בגופה של פרה
(f)

Question (Abaye - Mishnah): After finishing Haza'ah (of blood of the Parah Adumah), the Kohen would wipe his hand on the Parah itself.

גמר אין לא גמר לא
1.

Inference: He would not wipe it until completing the Haza'os (but before this, blood left on his finger is Kosher for remaining Haza'os)!

א"ל גמר מקנח ידו בגופה של פרה לא גמר מקנח אצבעו
(g)

Answer (Rava): No. After completing the Haza'os, he would wipe his hand. After each Haza'ah, he would wipe his finger.

בשלמא גמר מקנח ידו בגופה של פרה שנאמר (במדבר יט) ושרף את הפרה לעיניו
(h)

Question: Granted, after completing the Haza'os, he would wipe his hand on the Parah itself. "V'Saraf Es ha'Parah l'Einav" (the end of this verse requires burning all the blood with the Parah);

אלא אצבעו במאי מקנח
1.

Between Haza'os, what would he wipe his finger on? (He could not wipe it on the Parah, lest hairs stick to his finger, which would disqualify future Haza'os!)

אמר אביי בשפת מזרק כדכתיב (עזרא א) כפורי זהב:
(i)

Answer (Abaye): He would wipe his hand on the edge of the bucket (of blood). The buckets are called "Kefori Zahav." (The root of this word also connotes cleaning.)

5)

WHICH GARMENTS MUST BE LAUNDERED?

(משנה) ניתז על העור עד שלא הופשט אינו טעון כיבוס
(a)

(Mishnah): If blood splashed onto a hide before Hefshet (flaying), it need not be laundered;

משהופשט טעון כיבוס דברי רבי יהודה
(b)

R. Yehudah says, if it splashed after Hefshet, it must be laundered;

רבי אלעזר אומר אף משהופשט אינו טעון כיבוס
(c)

R. Elazar says, it need not be laundered.

אלא מקום הדם
(d)

Only the part of the garment that absorbed the blood must be laundered;

ודבר שהוא ראוי לקבל טומאה וראוי לכיבוס
(e)

Only garments proper to become Tamei and proper to be laundered need be laundered.

אחד הבגד ואחד השק ואחד העור טעונין כיבוס והכיבוס במקום קדוש
(f)

The law of laundering is the same for Beged (cloth garments), Sak (goat's hair) and leather. It must be laundered in the Azarah.

ושבירת כלי חרס במקום קדוש ומריקה ושטיפה בכלי נחושת במקום קדוש
(g)

An earthenware Kli that must be broken (because it absorbed Kodshim) must be broken in the Azarah. Merikah u'Shtifah of copper Kelim (or other metal Kelim that absorbed Kodshim) must be in the Azarah.

זה חומר בחטאת מקדשי קדשים:
(h)

In this respect (Rashi - laundering garments that absorbed Dam Chatas; Rambam - also, breaking Klei Cheres), Chatas is more stringent than other Kodshei Kodoshim.

מנהני מילי
(i)

(Gemara) Question: What is the source of this?

דת"ר (ויקרא ו) בגד אין לי אלא בגד
(j)

Answer (Beraisa - R. Yehudah): "Beged" teaches only that a (cloth) garment must be laundered;

מנין לרבות עור משהופשט
1.

Question: What is the source to include hide after flaying?

ת"ל (ויקרא ו) אשר יזה עליה תכבס
2.

Answer: We learn from "Asher Yizeh Aleha Techaves."

יכול שאני מרבה עור עד שלא הופשט
3.

Suggestion: Perhaps this includes hide even before flaying!

תלמוד לומר בגד מה בגד הראוי לקבל טומאה אף כל הראוי לקבל טומאה דברי ר' יהודה
4.

Rejection: "Beged" teaches that only things that can become Tamei must be laundered.