THE ISUR OF A ZAR TO DO TERUMAS HA'DESHEN (Yerushalmi Perek 2 Halachah 1 Daf 8a)
מתני' בראשונה כל מי שהוא רוצה לתרום את המזבח תורם בזמן שהן מרובין רצין ועולין בכבש וכל הקודם את חבירו לתוך ארבע אמות זכה
(Mishnah): Initially, anyone who wanted to take [ashes] off the Mizbe'ach, he took off. When there were many [who wanted to], they ran and ascended the ramp. Whoever was before his colleague within four Amos [of the top of the ramp], he merited.
ואם היו שנים שוים הממונה אומר להן הצביעו ומה הן מוציאין אחת או שתים ואין מוציאין אגודל במקדש.
If two were equal, the appointee tells them to put out fingers. What do they put out? One or two, and we do not stick out a thumb in the Mikdash.
מעשה שהיו שנים שוין ורצין ועולין בכבש ודחף אחד מהן את חבירו ונשברה רגלו וכשראו בית דין שהן באין לידי סכנה התקינו שלא יהו תורמין את המזבח אלא בפייס
A case occurred in which two were running up the ramp, and one of them pushed the other and his leg broke. When Beis Din saw that they are coming to danger, they enacted that they take [ashes] off the Mizbe'ach only through a lottery;
ארבע פייסות היו שם וזה הפייס הראשון:
There were four lotteries there. This was the first lottery.
גמ' רבי מנא בעי ולמה לא קבעו פייס לתרומת הדשן
(Gemara - R. Mana) Question: Why didn't they fix a lottery for Terumas ha'Deshen [from the beginning]?
איתא חמי שחיטה כשירה בזר ואת אמר יש לה פייס תרומת הדשן אסורה בזר ואת אמר אין לה פייס
Look at Shechitah - it is Kosher through a Zar, and you say that there is a lottery for it. Terumas ha'Deshen is forbidden through a Zar, and you say that there is no lottery for it?!
[דף יא עמוד א (עוז והדר)] חזר רבי מנא ואמר שחיטה אינה כשירה אלא ביום אבל תרומת הדשן כשירה כל הלילה אם אומר את יפיס אף הוא אינו משכים על הספק
Answer (R. Mana): Shechitah is Kosher only during the day, but Terumas ha'Deshen is Kosher the entire night. If you will say that they cast lots, [a Kohen] will not rise early for a Safek [of meriting in the lottery].
מאי חמית מימר כן [ויקרא ו ב ג] כל הלילה והרים מיכן לתרומת הדשן שהיא כשירה כל הלילה:
What is your source to say so [that Terumas ha'Deshen is Kosher the entire night]? It says "Kol ha'Laylah v'Herim.'' This teaches that Terumas ha'Deshen is Kosher the entire night.
זר שתרם רבי יוחנן אמר חייב רשב''ל אמר פטור
If a Zar was Torem, R. Yochanan says that he is liable, and Reish Lakish exempts.
מה טעם דרשב''ל [במדבר יח ז] עבודת מתנה יצא זה שהוא בהרמה
What is Reish Lakish's reason? "Avodas Matanah'' (putting) excludes [Terumas ha'Deshen], which is taking off.
מ''ט דר' יוחנן לכל דבר המזבח
What is R. Yochanan's reason? "L'Chol Devar ha'Mizbe'ach'' [includes it].
רבי יוסי בי רבי בון בשם רב ארבע [דף ח עמוד ב] עבודות שהכהן מתחייב עליהן מבחוץ זר מתחייב עליהן מבפנים ואי זו זו הקטרה וזריקה וניסוך המים והיין. ואתיא כרשב''ל
(R. Yosi bei R. Bun citing Rav): Four Avodos for which [even] a Kohen is liable outside, a Zar is liable for them inside. What are they? They are Haktarah, Zerikah, Nisuch ha'Mayim and Nisuch ha'Yayin. This is like Reish Lakish;
לוי אמר אפילו לתרומת הדשן ואתיא כרבי יוחנן.
(Levi): [A Zar is liable] even for Terumas ha'Deshen. This is like R. Yochanan.
חתה גחלים תפלוגתא דרבי יוחנן ודרשב''ל.
[If a Zar] stoked coals, R. Yochanan and Reish Lakish argue [about whether or not he is liable].
הוציא שאר הדשן תפלוגתא דר' יוחנן ודרשב''ל
[If he] removed other ashes, R. Yochanan and Reish Lakish argue about this.
אתיא כמ''ד אחרים פחותים מהן
Observation: This (saying that they argue about removing other ashes) is like the opinion that "[v'Lavash Begadim] Acherim'' are inferior [Bigdei Kehunah, but a Kosher Kohen must remove the ashes];
ברם כמ''ד אחרים לרבות בעלי מומין הוא זר הוא בעל מום
However, according to the opinion that "Acherim'' includes Ba'alei Mumim, a Zar is just like a Ba'al Mum!
הכל מודין בזר שסידר מערכה של עצים שהוא חייב
All agree that if a Zar arranged the Ma'arachah of logs (the pile on the Mizbe'ach), he is liable;
אמר ר' זעירא ובלבד שני גזירי עצים שהכתוב מזהיר עליהן לעבודת כהונה [ויקרא א ז] ונתנו בני אהרן הכהן אש על המזבח וערכו עצים
(R. Ze'ira): This is only [if he arranged] the two logs that the Torah warns that it is an Avodah of Kehunah - "v'Nasnu Bnei Aharon ha'Kohen Esh Al ha'Mizbe'ach v'Archu Etzim.''
תני א''ר יהודה מנין להצתת האליתא שלא תהא אלא בכהן כשר ובכלי שרת ת''ל ונתנו בני אהרן הכהן אש על המזבח
(Beraisa #1 - R. Yehudah): What is the source for lighting the Alyasah (kindling wood of the Ma'arachah), that a Kosher Kohen must do it, and with Kli Shares? It says "v'Nasnu Bnei Aharon ha'Kohen Esh Al ha'Mizbe'ach.''
[דף יא עמוד ב (עוז והדר)] אמר ר''ש וכי עלת על לב שהזר קרב על גבי המזבח
R. Shimon: (We do not need a verse for this.) Would it cross one's mind that a Zar approaches on the Mizbe'ach?!
אם כן למה נאמר ונתנו בני אהרן הכהן אש על המזבח לימד על הצתת האש שלא תהא אלא בראשו של מזבח
If so, why does it say "v'Nasnu Bnei Aharon ha'Kohen Esh Al ha'Mizbe'ach''? This teaches that lighting the fire must be done on top of the Mizbe'ach. (One may not do it from the ground, e.g. through a bellows.)
(התיבון והא) [צ''ל מנא ליה לר' יהודה הא - שערי תורת ארץ ישראל] כתיב [שם ו ה] והאש על המזבח תוקד בו לא תכבה מיכן להצתת האש שלא תהא אלא בראשו של מזבח דברי ר' יהודה
What is R. Yehudah's source for this? (SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL) "Veha'Esh Al ha'Mizbe'ach Tukad Bo Lo Sichveh'' teaches that lighting the fire must be done on top of the Mizbe'ach. R. Yehudah says so.
מחלפה שיטתיה דר''י תמן הוא צריכה כהן כשר וכא הוא אינה צריכה כהן כשר
Question: R. Yehudah contradicts himself! There (Beraisa #1) he needs [a verse to require] a Kosher Kohen, and here he [expounds that it is on top of the Mizbe'ach, so he] does not [need another verse to] require a Kosher Kohen!
א''ר תנחום בר יודן מה את שמע מינה נאמר בראש המזבח וזר.
Answer (R. Tanchum bar R. Yudan): How do you infer [so, just because he expounds the top of the Mizbe'ach]? We can say that it is on top of the Mizbe'ach, and a Zar [may do so! Only R. Shimon said that one cannot say so.]