TOSFOS DH ba'Rishonah Kol Mi she'Rotzeh Litrom v'Chulei She'ani Migna mi'Meikam
תוספות ד"ה בראשונה כל מי שרוצה לתרום כו', שאני מיגנא ממיקם
(SUMMARY: Tosfos explains why the Gemara did not give a different answer.)
תימה לי אמאי לא משני דעבודת איברים ופדרים כשירה ביום ולהכי תקינו רבנן פייסא דלא ליתו לאינצויי כיון דכשירה ביום וחביבא להו דאכתי ליכא אונס שינה
Question: Why don't we answer that Avodah of the limbs and fats is Kosher during the day, therefore Rabanan enacted a lottery, lest Kohanim come to fight, since it is Kosher during the day and dear to them, for there is not yet Ones of sleep! (They are not tired yet.)
ונ"ל דשפיר פריך דהא כל מי שמעלה איברי תמיד של בין הערבים מכבש למזבח היה צריך להיות ניעור בלילה עד שיתעכלו שאם יפקעו מעל מזבח שיחזירם למערכה
Answer: The Gemara asked a proper question. The one who brought limbs of the afternoon Tamid from the ramp to the Mizbe'ach needed to stay awake at night until they were consumed, so if they will fly off the Mizbe'ach, he will return them to the Ma'arachah;
ולהכי פריך דא"כ לא חביבי להו ולא שכיחי דאתו בשבילה שיהו צריכין להיות ניעורין זימנין עד חצות כדי לאהדורי פוקעין דידהו.
Therefore, we ask that if so, it was not dear to them, and it was not common that they would come for it, for then they would need to stay awake until midnight, in order to return what flies off from it (the limbs and fats).
TOSFOS DH Shtei Takanos Havu
תוספות ד"ה שתי תקנות הוו
(SUMMARY: Tosfos shows that it is possible that it was one enactment.)
- תימה לי מנא ליה דשתי תקנות הוו
Question: What is the source that there were two enactments?
לימא מעיקרא סבור דלא אתו כיון דחזו דאתו וקאתו נמי לידי סכנה והוצרכו לתקן פייסא
Perhaps initially they thought that they will not fight about it, but once they saw that they were fighting, and also coming to danger, they needed to enact a lottery;
אמרו אם נתקן פייסא א"כ יהו נמנעין מלבא דלימרו מי יימר דמתרמי לן
They said, if we enact a lottery, they will refrain from coming, for they will say "who says that it will fall on me?"
ותקנו בההיא שעתא דתקינו פייסא כל מי שזוכה בתרומת הדשן דליזכי נמי בסידור מערכה ובסידור שני גזירי עצים
They enacted then that whoever merits Terumas ha'Deshen will also merit arranging the Ma'arachah and two logs!
וי"ל דלאו דוקא קאמר שתי תקנות בתרי זימני
Answer: He (Rav Ashi) does not literally mean that there were two enactments;
אלא דילמא בחד זימנא וקרי להו שפיר שתי תקנות כיון דתקנת הפייס משום דנפישי דאתו הוה ומשום חששא דילמא לא ליתו
Rather, perhaps it was at once. It is properly called two enactments, since the enactment of a lottery was because too many people came, and due to concern lest people not come;
תקינו כל מי שזוכה בתרומת הדשן יזכה בסידור מערכה וכו'
They enacted then that whoever merits Terumas ha'Deshen merits arranging the Ma'arachah...
קרי ליה שפיר שתי תקנות אפילו אי בחד זימני דתקינו להו
[Therefore] it is properly called two enactments, even if they enacted them at one time.
ואע"ג דלישנא דכיון דתקינו פייסא לא אתו משמע דבתר הכי תקינו להו
Implied question: The words "once they enacted a lottery, [Kohanim] did not come" connotes that after this [the enactment of a lottery], they enacted [that whoever merits Terumas ha'Deshen also arranges the Ma'arachah]!
אין לחוש דלא דק כולי האי בלישניה כי רב אשי מפרש הענין כאילו הוה בתרי זימני וממילא נוקמא נמי בחד זימנא
Answer #1: We need not be concerned if he was not so precise with his words. Rav Ashi explains the matter as if there were enactments at two times [to teach that there were two reasons for it], and automatically we will establish them to be at once.
אי נמי נ"ל מדקתני מי שזכה בתרומת הדשן יזכה וכו' ולא קאמר מי שיזכה בתרומת הדשן יזכה בסידור מערכה וכו' שמע מינה דלאו בחד זימנא ניתקן
Answer #2: Since it says "whoever merited Terumas ha'Deshen will merit...", and does not say whoever will merit Terumas ha'Deshen will merit arranging the Ma'arachah", this shows that it was not at one time.
אלא הכי הוה מעשה כיון דחזו דלא אתו ופעם אחת היה שלא באו אלא מועטין ולא היו לשם כהנים שהיו מסדרין המערכה לאחר [שזכה מי שזכה בתרומת] הדשן
Rather, it was like this. Chachamim saw that Kohanim were not coming, and once only a few Kohanim came, and there were not Kohanim to arrange the Ma'arachah after [the one who merited Terumas - Tosfos Yeshanim] ha'Deshen;
אז אמרו מי שזכה בתרומת הדשן יזכה בסידור המערכה.
Then they said that whoever merited Terumas ha'Deshen will merit arranging the Ma'arachah.
22b----------------------------------------22b
TOSFOS DH Hasam Ifru'ei Ifra'u Minei
תוספות ד"ה התם איפרועי איפרעו מיניה
(SUMMARY: Tosfos proves that the punishments were not also due to killing Uriyah.)
- תימה מנא לן דלא הוה אותו פירעון נמי בשביל אוריה
Question: What is the source that the punishment was not also due to Uriyah?
יש לומר מדלא כתיב אלא ואת הכבשה ישלם
Answer #1: It says only "v"Es ha'Kavsah Yeshalem." (The female lamb was a parable for Bas Sheva.)
ועוד דכתיב ארבעתים דהיינו עבירה אחת דהיינו גילוי עריות
Answer #2: It says "Arbatayim", i.e. one Aveirah, i.e. Arayos;
דאי אתרוייהו אגילוי עריות דבת שבע ואשפיכות דמים דאוריה נענש בילד אמנון ותמר ואבשלום אם כן לא שילם ארבעתים.
If it were for both Arayos of Bas Sheva and killing Uriyah, he was punished through the death of the baby, and [of] Amnon, and [the rape of] Tamar, and [the rebellion of] Avshalom. If so, he was not punished four-fold.
TOSFOS DH Shishah Chodoshim Nitztara David v'Chulei
תוספות ד"ה ששה חדשים נצטרע דוד וכו'
(SUMMARY: Tosfos explains why this is not considered a fifth punishment due to Bas Sheva.)
- תימה לי א"כ שילם יותר מארבעתים
Question #1: If so, he was punished more than four-fold!
ועוד דילמא מאי דנצטרע היינו בשביל מעשה דאוריה
Question #2: Perhaps he received Tzara'as due to the episode with Uriyah!
אי נמי אם נצטרע בשביל בת שבע נימא דחד מאינך דילד אמנון ותמר ואבשלום בשביל אוריה
Alternatively, if he received Tzara'as due to [Bi'ah with] Bas Sheva, perhaps one of the others, i.e. the baby, Amnon, Tamar, and Avshalom was due to Uriyah;
ומנלן דלא נענש בשביל אוריה
What is the source that he was not punished due to Uriyah?
וי"ל מדכתיב ואותו הרגת בחרב בני עמון ודרשינן בפרק ב' דקידושין (דף מג.) מה חרב בני עמון אי אתה נענש עליו אף אוריה החתי אי אתה נענש עליו
Answer (to Question #2): Since it says "you killed him through the sword of Bnei Amon", and we expound (Kidushin 43a) just like you will not be punished for the sword of Bnei Amon, you will not be punished for Uriyah.
ומה שהקשיתי א"כ הוה ליה טפי מארבעתים
Repetition of Question #1: If so, he was punished more than four-fold!
דילמא דאמנון ותמר בחד חשיב להו
Answer #1: Perhaps Amnon and Tamar count like one.
אי נמי דתמר ומה שנצטרע בחד חשיב להו דלא דמו לאחריני דילד ודאמנון ודאבשלום שמתו
Answer #2: Perhaps Tamar and receiving Tzara'as count like one. They are unlike the others. The baby, Amnon, and Avshalom all died.
אבל דתמר לא הוה מיתה ועוד דבת יפת תואר היתה
Tamar did not die. Also, she was a Bas Yafes To'ar (i.e. she was not Halachically his daughter).
ומה שנצטרע ששה חדשים כיון שנתרפא לא הוה שקול כי הנך להכי איכא למימר דהנך תרתי חד חשיב להו.
Even though David had Tzara'as for six months, since he was cured, it was not equal to the others [which were permanent death]. Therefore, we can say that these two (Tamar and the Tzara'as) are counted like one.
TOSFOS DH veha'Amar Ram Kibel David Lashon ha'Ra
תוספות ד"ה והאמר רב קיבל דוד לשון הרע
(SUMMARY: Tosfos explains why we don't ask from David's Shirah over the downfall of Sha'ul.)
- הא דלא פריך נמי מהא דחטא שאמר שירה על מפלתו של שאול כדאיתא פרק אלו מגלחין (מו"ק דף טז:) שגיון לדוד אשר שר לה' על דברי כוש בן ימיני
Implied question: Why don't we ask also that it was a sin for him to sing Shirah over the downfall of Sha'ul, like it says in Mo'ed Katan (16b) - "Shigayon l'David Asher Shar la'Shem Al Divrei Kush (Sha'ul) Ben Yemini"!
וי"ל ההיא כשגגה חשיב ליה דכתיב שגיון לדוד לפי שאין אדם נתפס על צערו שהיה שאול רודפו.
Answer: That was considered like Shegagah, like it says "Shigayon l'David", for one is not accountable for [mistakes made amidst] his pain. Sha'ul was pursuing him [to kill him.]