1)

EREV YOM KIPUR (Yerushalmi Perek 1 Halachah 3 Daf 6b)

מתני' מסרו לו זקנים מזקני ב''ד קורין לפניו בסדר היום ואומרים לו אישי כהן גדול קרא אתה בפיך שמא שכחת או שמא לא למדת

(a)

(Mishnah): They handed over to him Zekenim from the Zekenim of Beis Din. They read in front of him Seder ha'Yom, and say to him "Ishi Kohen Gadol, read with your mouth - perhaps you forgot, or you did not learn!''

ערב יה''כ שחרית מעמידין אותו בשער המזרח ומעבירין לפניו פרים ואילים וכבשים כדי שיהא מכיר ורגיל בעבודה:

1.

Erev Yom Kipur in the morning they stand him up in the eastern gate and pass in front of him bulls, rams and lambs, so he will recognize [them] and be accustomed to Avodah.

גמ' שמא שכחת או שמא לא למדת לא כן תני [ויקרא כא י] והכהן הגדול מאחיו שתהא גדולתו מאחיו [ויקרא כא י] אשר יוצק על ראשו שמן המשחה

(b)

(Gemara) Question: [Why does it say] perhaps you forgot, or you did not learn''? Was it not taught "veha'Kohen ha'Gadol me'Echav'' - his greatness over his brethren is in the following ways - "Asher Yutzak Al Rosho Shemen ha'Mishchah'';

רבי אומר בנוי בכח בעושר בחכמה ובמראה

1.

Rebbi says, he is greater in beauty (form), Ko'ach, wealth, Chachmah and [facial] appearance.

א''ר יוסי בי ר' בון כאן בראשון וכאן בשני:

(c)

Answer (R. Yosi bei R. Bun): [The Drashah that he is greater in all these ways, including Chachmah, was fulfilled] in Bayis Rishon. [Our Mishnah] discusses Bayis Sheni (when Kohanim were appointed through bribery).

מעמידין אותו בשערי מזרח:

(d)

(Mishnah): They stand him up in the eastern gate.

איכן היו מעמידין אותו מבפנים או מבחוץ

(e)

Question: Where do they stand him up - inside or outside?

אין תימר (מבפנים) [צ''ל מבחוץ - יפה עינים לא.] כיי דתנינן תמן חמש טבילות היה שם באותו היום אחת שלא היה אדם נכנס לעזרה לעבודה אפי' טהור עד שיהא טובל וארבעה מחמת יה''כ

1.

If you will say that it is outside, it is like what a Mishnah taught there "there were five Tevilos that day. One is because a person would not enter the Azarah for Avodah, even if he was Tahor, until he immersed'', and four were for Yom Kipur. (He stood outside because one may not enter the Azarah without Tevilah, even not for the sake of Avodah. If so, the first Tevilah of Yom Kipur is due to entering the Azarah, and not due to Yom Kipur);

אין תימר (מבחוץ) [צ''ל מבפנים - יפה עינים] כולהן מחמת יום הכפורים:

2.

If you will say that it is inside [this shows that one may enter the Azarah not for the sake of Avodah without Tevilah, for it does not say that he immersed], all [five Tevilos of Yom Kipur] were due to Yom Kipur. (We explained according to YEFE EINAYIM 31a.)

[דף ט עמוד א (עוז והדר)] מעבירין לפניו פרים ואלים וכבשים:

(f)

(Mishnah): They pass in front of him bulls, rams and lambs.

למה לא אמר שעיר

(g)

Question: Why doesn't it say a goat?

א''ר בא קרטיגנא בלא כך אינו זקוק להערות

(h)

Answer #1 (R. Ba Kartinga): Even without this, he does not need arousal [for a goat. It is the primary Kaparah of the day!]

אשכח תני ושעיר:

(i)

Answer #2: We find a Tana who teaches [also] a goat.

2)

GUARDING FROM KERI (Yerushalmi Perek 1 Halachah 4 Daf 7a)

[דף ז עמוד א] מתני' כל שבעת ימים לא היו מונעין ממנו מאכל ומשתה ערב יום הכיפורים עם חשיכה לא היו מניחין אותו לוכל הרבה שהמאכל מביא את השינה:

(a)

(Mishnah): All seven days they would not withhold from him food and drink. On Erev Yom Kipur close to dark, they did not let him eat much, for food brings sleep.

גמ' תני לא היו מניחין אותו לוכל לא חלב ולא בצים ולא גבינה ולא בשר שמן ולא יין ישן ולא קונדיטון ולא גריסין של פול ולא עדשים

(b)

(Gemara - Beraisa): They did not let him eat milk, eggs, cheese, fatty meat, old wine, wine mixed with honey and spices, grits of beans, or lentils (for these lead to emissions).

שמואל אמר ולא אתרוג ולא כל דבר שהוא מרגיל לזיבה

(c)

Shmuel says, [they did not let him eat] Esrog, and not anything that leads to Zivah.

אף על פי כן היו קורין עליו את הפסוק הזה [תהילים קכז א] אם ה' לא יבנה בית וגו'

1.

Even so, they applied to him this verse "Im Hash-m Lo Yivneh Bayis... [Im Hash-m Lo Yishmor Ir Shav Shaked Shomer]'' (even though they are so careful about what he eats, Hash-m must guard him).

ולא מן הניסים שהיו נעשין בבית המקדש הן

(d)

Question: Was this not among the miracles in the Beis ha'Mikdash (that the Kohen Gadol never has an emission on Yom Kipur? Why did they need to be so careful about what he eats?)

א''ר אבין על שם לא תנסון

(e)

Answer #1 (R. Avin): This is due to "Lo Tenasun'' (do not test Hash-m, i.e. do not rely on a miracle).

א''ר יוסי בי רבי בון כאן בראשון וכאן בשני:

(f)

Answer #2 (R. Yosi bei R. Bun): [The miracle was fulfilled] in Bayis Rishon. [Our Mishnah] discusses Bayis Sheni.