1)THE FOUR OR FIVES LOAVES TAKEN BY THE KOHEN GADOL
(דף יח,א) ומאי ארבע או חמש
(a)(Abaye): The four in the Beraisa follows the view of Chachamim (that the Kohen Gadol gets less than half).
לרבנן דאמרי
1.According to Rabanan he takes five.
נכנס נוטל שש ויוצא נוטל שש
2.The entering and departing Mishmar each take six.
ושכר הגפת דלתות לא
3.No loaves were accorded for closing the gates.
משתים עשרה בעי מיפלג בציר חדא מפלגא חמש שקיל
4.The Kohen Gadol would take six, but Chachamim hold that he gets less than half, thus he takes five.
לר' יהודה דאמר
5.According to R. Yehudah he takes four.
נכנס נוטל שבע שתים בשכר הגפת דלתות ויוצא נוטל חמש
6.The entering Mishmar takes seven (including two for the closing of the doors) and the departing takes five.
מעשר בעי מיפלג בציר חדא מפלגא ושקיל ארבע
7.The Kohen Gadol splits ten, and thus takes four to accommodate the requirement that he get less than half.
רבא אמר כולה רבי היא וסבר לה כר' יהודה
(b)(Rava): Both the four and five are the view of Rebbi (that the Kohen Gadol takes half) and Rebbi holds like R. Yehudah (that the two are never divided).
ואלא מאי ארבע הא חמש בעי למשקל
(c)Question: Then he should get five, and not four?!
לא קשיא הא דאיכא משמר המתעכב הא דליכא משמר המתעכב
(d)Answer: It will depend on the presence of a voluntarily detained Mishmar who will take two.
אי איכא משמר המתעכב משמנה בעי למפלג ושקיל ארבע אי ליכא משמר המתעכב מעשר בעי למפלג ושקיל חמש אי הכי מאי רבי אומר לעולם חמש
(e)Question: Then why will Rebbi say he always gets five?
קשיא:
(f)Answer: Good question.
2)MISHNAH: THE NEXT PHASE OF PREPARATION
מסרו לו זקנים מזקני בית דין וקורין לפניו בסדר היום ואומרים לו אישי כהן גדול קרא אתה בפיך שמא שכחת או שמא לא למדת
(a)There were elders designated to be with the Kohen Gadol through his week of separation and they would encourage him to study/review the procedure.
ערב יום כפורים שחרית מעמידין אותו בשער מזרח ומעבירין לפניו פרים ואילים וכבשים כדי שיהא מכיר ורגיל בעבודה
(b)Erev Yom Kipur they would parade the animals before him.
כל שבעת הימים לא היו מונעין ממנו מאכל ומשתה ערב יוה"כ עם חשיכה לא היו מניחין אותו לאכול הרבה מפני שהמאכל מביא את השינה:
(c)While all week they would allow him to eat as he wishes, on Erev Yom Kipur they would prevent him from eating a lot since food makes one sleepy.
3)WHAT KIND OF KOHEN GADOL IS THIS
בשלמא שמא שכח לחיי אלא שמא לא למד מי מוקמינן כי האי גוונא והתניא (ויקרא כא) והכהן הגדול מאחיו שיהא גדול מאחיו בכח בנוי בחכמה ובעושר אחרים אומרים מנין שאם אין לו שאחיו הכהנים מגדלין אותו ת"ל והכהן הגדול מאחיו גדלהו משל אחיו
(a)Question: While he may have forgotten, but surely he had learned (he is the most learned Kohen)!?
אמר רב יוסף לא קשיא כאן במקדש ראשון כאן במקדש שני
(b)Answer: That greatness was a feature of the Mikdash Rishon.
דאמר ר' אסי תרקבא דדינרי עיילא ליה מרתא בת בייתוס לינאי מלכא על דאוקמיה ליהושע בן גמלא בכהני רברבי:
(c)The Mikdash Sheini was corrupt in the office of Kohen Gadol.
ערב יום הכפורים שחרית וכו': תנא אף השעירים
(a)The Beraisa taught that the Sa'irim were also presented.
ותנא דידן מאי טעמא לא תנא שעירים
(b)Question: Why were the Sa'irim not mentioned in the Mishnah?
כיון דעל חטא קא אתו חלשא דעתיה
(c)Answer: Our Tana holds that the sight of the Sa'irim would break his spirit since they are reminders of sin.
אי הכי פר נמי על חטא הוא דאתי
(d)Question: Then the Par Chatas should also not be paraded?
פר כיון דעליו ועל אחיו הכהנים הוא דאתי באחיו הכהנים אי איכא איניש דאית ביה מילתא מידע ידע ליה ומהדר ליה בתשובה
(e)Answer: He was aware of the sins of the Kohanim.
בכולהו ישראל לא ידע
1.He did not know of the sins of the people at large.
אמר רבינא היינו דאמרי אינשי אי בר אחתיך דיילא הוי חזי בשוקא קמיה לא תחליף:
2.This is in accord with the popular expression...
כל שבעת הימים לא היו מונעין וכו': תניא רבי יהודה בן נקוסא אומר מאכילין אותו סלתות וביצים כדי למסמסו
(a)(R. Yehudah): They fed him semolina and eggs, to clear his intestines.
אמרו לו כל שכן שאתה מביאו לידי חימום
(b)Certainly not! These can cause Tum'ah!
תניא סומכוס אמר משום ר' מאיר אין מאכילין אותו לא אב"י ואמרי לה לא אבב"י ויש אומרים אף לא יין לבן לא אב"י לא אתרוג ולא ביצים ולא יין ישן ואמרי לה לא אבב"י לא אתרוג ולא ביצים ולא בשר שמן ולא יין ישן ויש אומרים אף לא יין לבן מפני שהיין לבן מביא את האדם לידי טומאה
(c)We would refrain from feeding him ABI, or, ABBI, others add white wine (these are then explained).
תנו רבנן זב תולין לו במאכל וכל מיני מאכל
(d)We attribute the emission of a Zav to foods that he ate.
אלעזר בן פנחס אומר משום רבי יהודה בן בתירא אין מאכילין אותו לא חגב"י ולא גב"ם ולא כל דברים המביאין לידי טומאה לא חגב"י לא חלב ולא גבינה ולא ביצה ולא יין ולא גב"ם מי גריסין של פול ובשר שמן ומרייס
(e)We refrain from feeding him CHGVI, GAVAM nor that which will bring on Tum'ah.
ולא כל דברים המביאין לידי טומאה לאתויי מאי
(f)Question: What is included in that last clause?
לאתויי הא דת"ר חמשה דברים מביאים את האדם לידי טומאה ואלו הן השום (דף יח,ב) והשחלים וחלגלוגות והביצים והגרגיר
(g)Answer: Five additional items listed in the Beraisa.
18b----------------------------------------18b
(מלכים ב ד) ויצא אחד אל השדה ללקט אורות תנא משמיה דר' מאיר זה גרגיר אמר ר' יוחנן למה נקרא שמן אורות שמאירות את העינים
(h)Oros is Gargir, called Oros owing to its effect on the eyes.
אמר רב הונא <המוציא> [המוצא] גרגיר אם יכול לאכלו אוכלו ואם לאו מעבירו על גבי עיניו אמר רב פפא בגרגירא מצרנאה
(i)This positive effect is only by border Gargir.
אמר רב גידל אמר רב אכסנאי לא יאכל ביצים ולא יישן בטליתו של בעל הבית
(a)A guest should not eat eggs, nor sleep in his host's garment.
רב כי מקלע לדרשיש מכריז מאן הויא ליומא רב נחמן כד מקלע לשכנציב מכריז מאן הויא ליומא
(b)Rav and R. Nachman would arrange for wives on their travels.
והתניא ר' אליעזר בן יעקב אומר לא ישא אדם אשה במדינה זו וילך וישא אשה במדינה אחרת שמא יזדווגו זה אצל זה ונמצא אח נושא אחותו <ואב נושא בתו> וממלא כל העולם כולו ממזרות ועל זה נאמר (ויקרא יט) ומלאה הארץ זמה
(c)Question: But we are taught that this should be avoided so that siblings not unwittingly marry one another?
אמרי רבנן קלא אית להו
(d)Answer: The children of scholars are well known.
והאמר רבא תבעוה להנשא ונתפייסה צריכה לישב שבעה נקיים
(e)Question: But one needs seven days from the engagement?
רבנן אודועי הוו מודעו להו מקדם הוו מקדמי ומשדרי שלוחא
(f)Answer #1: It was arranged in advance.
ואי בעית אימא יחודי הוו מיחדי להו לפי שאינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו:
(g)Answer #2: The arrangement was only for Yichud ('Pas be'Salo').
7)MISHNAH: THE NEXT PHASE
מסרוהו זקני בית דין לזקני כהונה והעלוהו בית אבטינס והשביעוהו ונפטרו והלכו להם ואמרו לו אישי כהן גדול אנו שלוחי בית דין ואתה שלוחנו ושליח בית דין משביעין אנו עליך במי ששכן שמו בבית הזה שלא תשנה דבר מכל מה שאמרנו לך הוא פורש ובוכה והן פורשין ובוכין
(a)In the Beis Avtinas the elder Kohanim made him take an oath accompanied by tears.
אם <הוא> היה חכם דורש ואם לאו תלמידי חכמים דורשים לפניו ואם רגיל לקרות קורא ואם לאו קורין לפניו ובמה קורין לפניו באיוב ובעזרא ובדברי הימים
(b)Depending on his level of scholarship he would either teach, or be taught, read or be read to.
זכריה בן קבוטל אומר פעמים הרבה קריתי לפניו בדניאל:
(c)Zecharyah b. Kavutal added Daniel to the reading list.