YOMA 19 (18 Iyar, Lag b'Omer) - dedicated by Avi and Lily Berger of Queens, N.Y., in memory of Lily's father, Mr. Benny Krieger (Chananel Benayahu ben HaGaon Rav Yisrael Avraham Aba), zt"l, who passed away on Lag ba'Omer 5763. Mr. Krieger exemplified Ahavas Chesed, Ahavas Torah and Ahavas Eretz Yisrael.
1)

THE LISHAKOS

(דף יט,א) תנא ללמדו חפינה
(a)

In Beis Avtinas he learned Chafinah.

אמר רב פפא שתי לשכות היו לו לכ"ג אחת לשכת פרהדרין ואחת לשכת בית אבטינס אחת בצפון ואחת בדרום
(b)

(R. Papa): He had two Lishkos, one Parhedrin and one was Beis Avtinas, one in the North and one in the South.

אחת בצפון דתנן ו' לשכות היו בעזרה ג' בצפון וג' בדרום
(c)

The Mishnah lists the six Lishkos in the Azarah.

שבדרום לשכת המלח לשכת הפרוה לשכת המדיחין לשכת המלח ששם היו נותנין מלח לקרבן
1.

Lishkas ha'Melach - South

לשכת הפרוה ששם היו מולחין עורות קדשים ועל גגה היתה בית טבילה לכ"ג ביוה"כ
2.

Lishkas ha'Parvah- South, above which was the Mikveh of the Kohen Gadol.

לשכת המדיחין שם היו מדיחין קרבי קדשים ומשם מסיבה עולה לגג בית הפרוה
3.

Lishkas ha'Madichin- South, and steps leading to the roof of the Beis ha'Parvah.

ג' שבצפון לשכת העץ לשכת הגולה לשכת הגזית לשכת העץ אמר ר' אליעזר בן יעקב שכחתי מה היתה משמשת אבא שאול אומר לשכת כ"ג היתה אחורי שתיהן וגג שלשתן שוה
4.

Lishkas ha'Etz- North (R. Elazar b. Ya'akov forgot its purpose) Abba Sha'ul reported that it was for the Kohen Gadol.

לשכת הגולה שם היה בור הגולה והגלגל נתון עליו ומשם מספיקין מים לכל העזרה
5.

Lishkas ha'Golah- North, the water supply.

לשכת הגזית שם היה סנהדרין של ישראל יושבת ודנה את הכהנים
6.

Lishkas ha'Gazis- North, for the Sanhedrin who judged the fitness of the Kohanim.

ומי שנמצא בו פסול היה לובש שחורים ומתעטף שחורים ויצא והלך לו
i.

Those who were found Pasul...

ושלא נמצא בו פסול היה לובש לבנים ומתעטף לבנים ונכנס ומשמש עם אחיו הכהנים
ii.

Those who were found Kasher...

אחת בדרום דתנן שבעה שערים היו בעזרה ג' בצפון וג' בדרום ואחד במזרח שבדרום שער הדלקה שני לו שער הקרבן שלישי לו שער המים שבמזרח שער נקנור ושתי לשכות היו שם אחת בימינו ואחת בשמאלו אחת לשכת פנחס המלבש ואחת לשכת עושי חביתין שבצפון שער ניצוץ בנין אכסדרה היה ועלייה בנויה לו על גביו ושם כהנים שומרים מלמעלה ולוים מלמטה ושלפנים הימנו החיל שני לו שער הקרבן שלישי לו שער בית המוקד ותניא חמש טבילות ועשרה קדושין טובל כ"ג ומקדש בו ביום וכולן בקודש [על גג] בית הפרוה חוץ מזו שהיתה בחול על גבי שער המים ובצד לשכתו היתה
(d)

In addition to the one in the North, the Kohen Gadol had a Lishkah in the South (one of the Lishkos reported alongside the southern of the seven Gates).

ולא ידענא אי לשכת פרהדרין בצפון ולשכת בית אבטינס בדרום או לשכת בית אבטינס בצפון ולשכת פרהדרין בדרום
(e)

R. Papa was unclear as to which of his Lishkos (Parhedrin or Beis Avtinas) was in the North and South.

ומסתברא דלשכת פרהדרין בדרום הואי מאי טעמא מקדים קאי ומיסך את רגליו וטביל ואזיל לצפון וגמר חפינה ואתי לבית המקדש ועביד עבודה כולי יומא לבהדי פניא מדו עליה והדר אזיל לדרום וטביל ונייח דאי אמרת לשכת פרהדרין בצפון מקדים קאי ומיסך רגליו ואזיל לדרום וטביל וגמר חפינה ואתי לבית המקדש ועביד עבודה כוליה יומא להדי פניא מדו עליה והדר אזיל לדרום וטביל ובעי מהדר ומיזל לצפון ומינח ומי טרח מטרחינן ליה כולי האי
(f)

It seemed likely that Parhedrin was in the North to minimize his walking back and forth during his day's activities.

אלמה לא מטרחינן ליה טפי
(g)

Question: But troubling him is a good thing if it:

דאי צדוקי הוא ליפרוש
1.

Discouraged Tzedukim from staying on the job.

אי נמי שלא תזוח דעתו עליו דאי לא תימא הכי נעבדינהו לתרוייהו בהדי הדדי אי נמי תסגי ליה בחדא:
2.

Prevented a swelled head (since we could cause him even less walking if we so desired, by relocating or even concentrating his Lishkos).

2)

AGENCY

ואמרו לו אישי כהן גדול וכו': לימא תהוי תיובתא דרב הונא בריה דרב יהושע
(a)

Question: Our Mishnah may be a refutation of R. Huna b. R. Yehoshuah!?

דאמר רב הונא בריה דרב יהושע הני כהני שלוחי דרחמנא נינהו
1.

He taught that a Kohen is considered an agent of Heaven, not of the one bringing the offering.

דאי אמרת שלוחי דידן נינהו (דף יט,ב) מי איכא מידי דאנן לא מצינן למעבד ושלוחי דידן מצו עבדי
2.

This is supported by the general rule of agency that the agent may not do anything which the one who appointed him may not do himself.

3.

Yet the Mishnah calls the Kohen Gadol the agent of the officers?

19b----------------------------------------19b
הכי קאמרי ליה משביעין אנו עליך על דעתינו ועל דעת בית דין:
(b)

Answer: The oath is taken under the assumptions of the Beis Din, not that he is their actual agent.

3)

AN OATH AMIDST TEARS

הוא פורש ובוכה והן פורשין ובוכין וכו': הוא פורש ובוכה שחשדוהו צדוקי
(a)

He cried on account of their suspicion that he was a Tzedoki.

והם פורשין ובוכין דא"ר יהושע בן לוי כל החושד בכשרים לוקה בגופו
(b)

They cried because one who groundlessly suspects another will be personally afflicted.

וכל כך למה
(c)

Question: What was all the suspicion about?

שלא יתקן מבחוץ ויכניס כדרך שהצדוקין עושין
(d)

Answer: Regarding the departure from tradition of the Tzedokim, as demonstrated in the reported incident.

ת"ר מעשה בצדוקי אחד שהתקין מבחוץ והכניס ביציאתו היה שמח שמחה גדולה
1.

A Tzedoki performed the Avodah in their incorrect manner.

פגע בו אביו אמר לו בני אף על פי שצדוקין אנו מתיראין אנו מן הפרושים
2.

His father warned him not to openly disobey the Perushim.

אמר לו כל ימי הייתי מצטער על המקרא הזה (ויקרא טז) כי בענן אראה על הכפורת אמרתי מתי יבוא לידי ואקיימנו עכשיו שבא לידי לא אקיימנו
3.

He was pleased with his compliance with their misunderstanding.

אמרו לא היו ימים מועטין עד שמת והוטל באשפה והיו תולעין יוצאין מחוטמו ויש אומרים ביציאתו ניגף דתני רבי חייא כמין קול נשמע בעזרה שבא מלאך וחבטו על פניו ונכנסו אחיו הכהנים ומצאו ככף רגל עגל בין כתפיו שנאמר (יחזקאל א) ורגליהם רגל ישרה וכף רגליהם ככף רגל עגל:
4.

He did not live long, as reported.

4)

SPEAKING OR SIGNALING DURING SHEMA

א"ר זכריה בן קבוטל וכו': מתני ליה רב חנן בר רבא לחייא בר רב קמיה דרב א"ר זכריה בן קפוטל ומחוי ליה רב בידיה קבוטל
(a)

Rav signaled that the name was Kavutal.

ונימא ליה מימר
(b)

Question: Why didn't he say the name?

ק"ש הוה קרי
(c)

Answer: He was in the middle of Keri'as Shema.

וכי האי גוונא מי שרי והא"ר יצחק בר שמואל בר מרתא הקורא את שמע לא ירמוז בעיניו ולא יקרוץ בשפתותיו ולא יורה באצבעותיו ותניא רבי אלעזר חסמא אומר הקורא את שמע ומרמז בעיניו ומקרץ בשפתותיו ומראה באצבעו עליו הכתוב אומר (ישעיהו מג) ולא אותי קראת יעקב
(d)

Question: Then how was he permitted to signal (two Beraisos which demonstrate the prohibition of doing so)?

לא קשיא הא בפרק ראשון הא בפרק שני
(e)

Answer: These speak during the first paragraph, whereas Rav was in the second.

5)

VEDIBARTA BAM

ת"ר (דברים ו) ודברת בם בם ולא בתפלה
(a)

The Pasuk teaches that one must hear himself for Keri'as Shema but not for Tefilah.

ודברת בם בם יש לך רשות לדבר ולא בדברים אחרים
(b)

Further, one is exclusively permitted to speak words of Torah.

רבי אחא אומר ודברת בם עשה אותן קבע ואל תעשם עראי
(c)

Also, make these words permanent, not passing.

אמר רבא השח שיחת חולין עובר בעשה שנאמר ודברת בם בם ולא בדברים אחרים
(d)

One who speaks non-Torah matters violates an Asei...

רב אחא בר יעקב אמר עובר בלאו שנאמר (קוהלת א) כל הדברים יגעים לא יוכל איש לדבר:
(e)

He also violates a Lav...

6)

MISHNAH: KEEPING THE KOHEN GADOL UP AT NIGHT

בקש להתנמנם פרחי כהונה מכין לפניו באצבע צרדא
(a)

The young Kohanim would snap their fingers to rouse him.

ואומרים לו אישי כ"ג עמוד והפג אחת על הרצפה
(b)

If he was very drowsy they would get him to stand up.

ומעסיקין אותו עד שיגיע זמן השחיטה:
(c)

They would occupy him until the time for Shechitah.

7)

SNAPPING

מאי צרדא
(a)

Question: Which is the Etzba Tzerada?

אמר רב יהודה צרתה דדא מאי היא גודל
(b)

Answer: The Tzarah to the other (the thumb).

מחוי רב הונא ואזל קלא בכולי בי רב:
(c)

R. Huna demonstrated the snap and it made quite a noise.

8)

GETTING THE KOHEN GADOL TO STAND UP

ואומרים לו אישי כ"ג הפג אחת על הרצפה וכו': אמר רב יצחק על חדת
(a)

They would ask him to show them something new.

מאי היא אמרי ליה אחוי קידה:
(b)

This was the bowing (which was to the ground without touching it).

ומעסיקין אותו עד שיגיע זמן שחיטה <וכו'>: תנא לא היו מעסיקין אותו לא בנבל ולא בכנור אלא בפה ומה היו אומרין (תהילים קכז) אם ה' לא יבנה בית שוא עמלו בוניו בו
(c)

They would not use instruments to occupy the Kohen Gadol; rather they would sing to him ("Im Hash-m Lo Yivneh... ").

מיקירי ירושלים לא היו ישנין כל הלילה כדי שישמע כ"ג קול הברה ולא תהא שינה חוטפתו
(d)

The precious Jews of Yerushalayim would also stay up so that the sounds of their Torah would rouse the Kohen Gadol.

תניא אבא שאול אמר אף בגבולין היו עושין כן זכר למקדש אלא שהיו חוטאין אמר אביי ואיתימא ר"נ בר יצחק תרגומא נהרדעא דא"ל אליהו לרב יהודה אחוה דרב סלא חסידא אמריתו אמאי לא אתי משיח והא האידנא יומא דכיפורי הוא ואבעול כמה בתולתא בנהרדעא
(e)

Aba Shaul reported that this was done even after the Churban in various places, but it sometimes led to sin (as reported in the conversation between Eliyahu and R. Yehudah).

אמר ליה הקב"ה מאי אמר אמר ליה (דף כ,א) (בראשית ד) לפתח חטאת רבץ
1.

What does Hash-m say...?

ושטן מאי אמר א"ל שטן ביומא דכיפורי לית ליה רשותא לאסטוני
2.

What does the Satan say...?

ממאי אמר רמי בר חמא השטן בגמטריא תלת מאה ושיתין וארבעה הוי תלת מאה ושיתין וארבעה יומי אית ליה רשותא לאסטוני ביומא דכיפורי לית ליה רשותא לאסטוני:
(f)

We learn from the reported incident that the Satan has no power to accuse on Yom Kipur (his number is only 364).