1)

FOR WHICH OATHS IS ONE LIABLE?

ר' ישמעאל אומר אינו חייב אלא על העתיד לבא:
(a)

(Mishnah - R. Yishmael): One is liable (a Korban) only for oaths about the future - "Lehara Oh Leheitiv."

ת"ר (ויקרא ה) להרע או להיטיב אין לי אלא דברים שיש בהן הרעה והטבה שאין בהן הרעה והטבה מנין
(b)

(Beraisa - R. Akiva) Question: "Lehara Oh Leheitiv" connotes oaths of doing harm (to oneself) or benefiting. What is the source to include 'neutral' oaths?

תלמוד לומר (ויקרא ה) או נפש כי תשבע לבטא בשפתים
(c)

Answer: We learn from "Oh Nefesh."

אין לי אלא להבא לשעבר מנין
1.

Question: "Lehara Oh Leheitiv" connotes oaths of the future. What is the source to include oaths of the past?

תלמוד לומר (ויקרא ה) לכל אשר יבטא האדם בשבועה דברי רבי עקיבא
2.

Answer: We learn from "L'Chol Asher Yevatei."

רבי ישמעאל אומר להרע או להיטיב להבא
(d)

R. Yishmael says, "Lehara Oh Leheitiv" teaches only oaths of the future.

אמר לו רבי עקיבא אם כן אין לי אלא דברים שיש בהן הטבה והרעה דברים שאין בהן הרעה והטבה מנין
(e)

R. Akiva: What is your source for neutral oaths?

אמר לו מרבוי הכתוב
(f)

R. Yishmael: Extra words in the verse ("l'Chol Asher Yevatei") include them.

אמר לו אם ריבה הכתוב לכך ריבה הכתוב לכך
(g)

R. Akiva: Just like they include neutral oaths, they include also oaths of the past. (End of Beraisa)

שפיר קא"ל רבי עקיבא לר' ישמעאל
(h)

Question: How can R. Yishmael answer R. Akiva's challenge?

א"ר יוחנן ר' ישמעאל ששימש את רבי נחוניא בן הקנה שהיה דורש את כל התורה כולה בכלל ופרט איהו נמי דורש בכלל ופרט רבי עקיבא ששימש את נחום איש גם זו שהיה דורש את כל התורה כולה בריבה ומיעט איהו נמי דורש ריבה ומיעט
(i)

Answer (R. Yochanan): R. Yishmael learned from R. Nechunyah ben Hakaneh, who expounds according to Klal u'Frat (general terms and specific terms). R. Akiva learned from Nachum Ish Gam Zu, who expounds according to Ribuy and Mi'ut (inclusions and exclusions);

מאי ר' עקיבא דדריש ריבויי ומיעוטי דתניא או נפש כי תשבע ריבה להרע או להיטיב מיעט לכל אשר יבטא האדם חזר וריבה
1.

(Beraisa - R. Akiva): "Oh Nefesh Ki Sishava" is a Ribuy. "Lehara Oh Leheitiv" is a Mi'ut. "L'Chol Asher Yevatei" is another Ribuy;

ריבה ומיעט וריבה ריבה הכל מאי ריבה ריבה כל מילי ומאי מיעט מיעט דבר מצוה
i.

From a Ribuy, Mi'ut, Ribuy we (initially) include everything, then we exclude one thing, other cases oaths about Mitzvos (Tosfos - also, oaths that do not apply in the positive and negative, and (according to Shmuel) oaths that do not apply to the future).

ור' ישמעאל דריש כלל ופרט או נפש כי תשבע לבטא בשפתים כלל להרע או להיטיב פרט לכל אשר יבטא האדם חזר וכלל
2.

R. Yishmael expounds according to Klal u'Frat. "Oh Nefesh..." is a Klal. "Lehara Oh Leheitiv" is a Prat. "L'Chol Asher Yevatei" is another Klal;

כלל ופרט וכלל אי אתה דן אלא כעין הפרט
i.

From a Klal u'Frat u'Chlal we include things similar to the specific, i.e. in the future;

מה הפרט מפורש להבא אף כל להבא אהני כללא לאתויי אפי' דברים שאין בהן הרעה והטבה להבא אהני פרטא למעוטי אפילו דברים שיש בהן הרעה והטבה לשעבר
ii.

The Klal includes 'neutral' oaths. The Prat excludes oaths, even of benefit or harm, in the past.

איפוך אנא
(j)

Question: Why not say the contrary (and include oaths of the past, but exclude 'neutral' oaths)?

א"ר יצחק דומיא דלהרע או להיטיב מי שאיסורו משום (במדבר ל) בל יחל דברו
(k)

Answer #1 (R. Yitzchak): They should resemble "Lehara Oh Leheitiv", i.e. the Isur (of a false oath) is due to "Lo Yachel Devaro";

יצאתה זו שאין איסורו משום בל יחל דברו אלא משום בל תשקרו
1.

The Isur of false oaths of the past is due to "Lo Seshakeru."

רב יצחק בר אבין אמר אמר קרא או נפש כי תשבע לבטא בשפתים מי שהשבועה קודמת לביטוי ולא שהביטוי קודמת לשבועה
(l)

Answer #2 (R. Yitzchak bar Avin): "Ki Sishava Levatei" - the Shevu'ah must precede the Bituy (the action he swears about), and not vice-versa;

יצא זה אכלתי ולא אכלתי שהמעשה קודם לשבועה
1.

This excludes 'I ate' or 'I did not eat', for the action preceded the oath.

2)

MISTAKEN OATHS

ת"ר (ויקרא ה) האדם בשבועה פרט לאנוס ונעלם פרט למזיד ממנו שנתעלמה ממנו שבועה
(a)

(Beraisa): "Ha'Adam bi'Shvu'ah" excludes Ones. "V'Nelam" excludes Mezid. "Mi'Menu" - he forgot the oath.

יכול שנתעלמה ממנו חפץ
1.

Suggestion: Perhaps he is liable even if he forgot that this is the item he swore about!

ת"ל בשבועה ונעלם על העלם שבועה הוא חייב ואינו חייב על העלם חפץ:
2.

Rejection: "Bi'Shvu'ah v'Nelam" - he is liable for forgetting the oath, but not for forgetting the item.

אמר מר האדם בשבועה פרט לאנוס היכי דמי
(b)

Question: The Beraisa said that "ha'Adam bi'Shvu'ah" excludes Ones. What is the case?

כדרב כהנא ורב אסי
(c)

Answer: It is like the case of Rav Kahana and Rav Asi;

כי הוו קיימי מקמי דרב מר אמר שבועתא דהכי אמר רב ומר אמר שבועתא דהכי אמר רב כי אתו לקמיה דרב אמר כחד מינייהו אמר ליה אידך ואנא בשיקרא אישתבעי
1.

After learning from Rav, they argued about what Rav said. Each swore 'this is what Rav said.' Later Rav said like one of them. The other was worried that he had sworn falsely.

אמר ליה לבך אנסך
2.

Rav: Don't worry. This was Ones. (You swore what you believed was the truth.)

ונעלם ממנו שנתעלם ממנו שבועה יכול שנתעלם ממנו חפץ תלמוד לומר בשבועה ונעלם ממנו על העלם שבועה הוא חייב ואינו חייב על העלם חפץ:
(d)

(Beraisa): "Bi'Shvu'ah v'Nelam" - he is liable for forgetting the oath, but not for forgetting the item.

מחכו עלי' במערבא
(e)

Chachamim of Eretz Yisrael laughed at this;

בשלמא שבועה משכחת לה בלא חפץ כגון דאמר שבועה שלא אוכל פת חטין וכסבור שאוכל קאמר דשבועתיה אינשי חפצא דכיר
1.

It is possible to forget the oath and remember the item, e.g. he swore not to eat wheat bread, and thought that he swore 'I will eat', and knowingly ate it;

אלא חפץ בלא שבועה ה"ד
2.

Objection: How can one remember the oath and forget the item?!

כגון דאמר שבועה שלא אוכל פת חטין וכסבור של שעורים קאמר
3.

Suggestion: He swore not to eat wheat bread, and thought that he swore not to eat barley bread;

דשבועתיה דכיר ליה חפצא אינשי
i.

He remembered the oath (that he would not eat), but he forget which item he swore about.

כיון דחפצא אינשי להו היינו העלם שבועה
4.

Rejection: Since he forgot which item he swore about, he forgot the oath!

אלא אמר רבי אלעזר דא ודא אחת היא
(f)

(R. Elazar): The text of the Beraisa is mistaken. Any case of forgetting the item must entail forgetting the oath.

מתקיף לה רב יוסף אלמא חפץ בלא שבועה לא משכחת לה
(g)

Rebuttal (Rav Yosef): One can forget the item without forgetting the oath!

והא משכחת לה כגון דאמר שבועה שלא אוכל פת חטין והושיט ידו לסל ליטול פת שעורין ועלתה בידו של חטין וכסבור שעורים היא ואכלה דשבועתיה דכיר ליה חפצא הוא דלא ידע ליה
1.

He swore not to eat wheat bread, and took what he thought was barley bread, but really it was wheat bread!

אמר ליה אביי כלום מחייבת ליה קרבן אלא אמאי דתפיס בידיה העלם שבועה הוא לישנא אחרינא אמר ליה אביי לרב יוסף סוף סוף קרבן דקא מייתי עלה דהאי פת מיהת העלם שבועה הוא
(h)

Question (Abaye): He is liable for what he ate. He did not know that he was eating what he swore about! (A second version in the Gemara asks this same question in different words.)

ורב יוסף אמר לך כיון דכי ידע ליה דחטין הוא פריש מיניה העלם חפץ הוא
(i)

Answer (Rav Yosef): Since he would not have eaten had he known that it was wheat, this is called forgetting the item.

בעא מיניה רבא מרב נחמן העלם זה וזה בידו מהו
(j)

Question (Rava): If he forget the item and the oath, what is the law?

אמר ליה הרי העלם שבועה בידו וחייב
(k)

Answer #1 (Rav Nachman): Since he forgot the oath, he is liable.

אדרבה הרי העלם חפץ בידו ופטור
1.

Question: Why not say the contrary, since he forgot the item, he is exempt!

אמר רב אשי חזינן אי מחמת שבועה קא פריש הרי העלם שבועה בידו וחייב
(l)

Answer #2 (Rav Ashi): It depends. If he would have refrained had he remembered the oath, this is like forgetting the oath, and he is liable;

אי מחמת חפץ קא פריש הרי העלם חפץ בידו ופטור
1.

If he would have refrained had he remembered the item, this is like forgetting the item, and he is exempt.

א"ל רבינא לרב אשי כלום פריש משבועה אלא משום חפץ כלום פריש מחפץ אלא משום שבועה
(m)

Objection (Ravina): If he only remembered one of them, he would not refrain!

אלא לא שנא
(n)

Answer #3 (Ravina): Rather, the law is the same in both cases. (Rashi - he is exempt; Rashba - Ravina did not decide what the law is.)

בעא מיניה רבא מרב נחמן (דף כו,ב) איזו היא שגגת שבועת ביטוי לשעבר
(o)

Question (Rava): When does one bring a Korban for an oath of Bituy of the past?

26b----------------------------------------26b
אי דידע מזיד הוא
1.

If he intentionally swore falsely, he is Mezid!

אי דלא ידע אנוס הוא
2.

If he believed that he swore truthfully, he is Ones!

א"ל באומר יודע אני ששבועה זו אסורה אבל איני יודע אם חייבין עליה קרבן או לאו
(p)

Answer (Rabah): He swore falsely, knowing that this is forbidden, but he did not know whether a Korban is brought for such oaths.

כמאן כמונבז דאמר שגגת קרבן שמה שגגה
(q)

Suggestion: This is like Munvaz, who says that if one knowingly sinned, unaware that a Korban is brought for this transgression, he must bring a Korban.

אפילו תימא רבנן
(r)

Rejection: It is even like Chachamim.

עד כאן לא פליגי רבנן עליה דמונבז אלא בכל התורה כולה
1.

Chachamim argue only about Korbanos for other Mitzvos;

דלאו חידוש הוא
i.

We learn from idolatry that Korbanos are brought only for transgressions punishable by Kares (if done b'Mezid);

אבל הכא דחידוש הוא דבכל התורה כולה לא אשכחן לאו דמייתי קרבן דילפינן מע"ז והכא מייתי אפילו רבנן מודו
2.

The Korban for Shevu'as Bituy is a Chidush. Since this is only a Lav, Chachamim agree that forgetting the Korban suffices to obligate a Korban.

3)

ONE WHO IS SUFFERING

בעא מיניה רבינא מרבא נשבע על ככר ומסתכן עליה מהו
(a)

Question (Ravina): If one swore not to eat a loaf, and later was in danger of starving and ate it (forgetting that he swore not to eat it), what is the law?

מסתכן לישרי ליה מר
1.

Objection: If he is in danger, he was permitted to eat it. He did not transgress!

אלא מצטער ואכלה בשגגת שבועה מאי
(b)

Version #1 - Rashi - Correction: Rather, if he swore not to eat a loaf, and was suffering great hunger and ate it, forgetting his oath), what is the law?

[[אלא מצטער ואכלה בשגגת שבועה מאי]]
(c)

Version #2 - Tosfos - Correction: Rather, if he swore not to eat a loaf, and was pained that he remembered his oath (he wished he had forgotten it, for then he could eat it), and ate it, what is the law?

[[אלא מצטער ואכלה בשגגת שבועה מאי]]
(d)

Version #3 - Rambam - Correction: Rather, if he swore not to eat a loaf, and was suffering great hunger and ate it, thinking that this is permitted (due to his pain), what is the law? (end of Version #2)

א"ל תנינא שב מידיעתו מביא קרבן על שגגתו לא שב מידיעתו אין מביא קרבן על שגגתו
(e)

Answer (Rava - Beraisa): If one would have refrained had he known that he is transgressing, he brings a Korban. One who would have transgressed anyway does not. (Since he would have eaten it anyway (Tosfos - wanted to eat it), he is exempt.)

4)

MUST THE OATH BE SPOKEN?

אמר שמואל גמר בלבו צריך שיוציא בשפתיו שנאמר (ויקרא ה) לבטא בשפתים
(a)

(Shmuel): It does not suffice to think the oath. He must say it - "Levatei bi'Sfasayim."

מיתיבי בשפתים ולא בלב
(b)

Question (Beraisa): "Bi'Sfasayim" - not in the heart;

גמר בלבו מנין
1.

Question: What is the source (that it is an oath) even if he resolved in his heart?

ת"ל (ויקרא ה) לכל אשר יבטא האדם בשבועה
2.

Answer: We learn from "l'Chol Asher Yevatei."

הא גופה קשיא אמרת בשפתים ולא בלב והדר אמרת גמר בלבו מנין
3.

Objection: This contradicts the Reisha, which said that an oath in the heart is not an oath!

אמר רב ששת הא לא קשיא הכי קאמר בשפתים ולא שגמר בלבו להוציא בשפתיו ולא הוציא
4.

Answer #1 (Rav Sheshes): "Bi'Sfasayim" excludes one who resolved to say an oath, and never uttered it;

גמר בלבו סתם מנין ת"ל לכל אשר יבטא
i.

If he resolved to accept an oath in his heart, this is binding.

אלא לשמואל קשיא
5.

This understanding of the Beraisa argues with Shmuel!

אמר רב ששת תריץ ואימא הכי בשפתים ולא שגמר בלבו להוציא פת חטין והוציא פת שעורין
(c)

Answer (for Shmuel, and Answer #2 to explain the Beraisa - Rav Sheshes): "Bi'Sfasayim" excludes one who wanted to swear 'I will not eat wheat bread', and he mistakenly said 'I will not eat barley bread';

גמר בלבו להוציא פת חטין והוציא פת סתם מנין
1.

Question: If he wanted to swear 'I will not eat wheat bread', and he mistakenly swore 'I will not eat bread', what is the source that this is an oath?

ת"ל לכל אשר יבטא האדם
2.

Answer: We learn from "l'Chol Asher Yevatei."

מיתיבי (דברים כג) מוצא שפתיך תשמור ועשית אין לי אלא שהוציא בשפתיו
(d)

Question (Beraisa): "Motzei Sefasecha Tishmor" refers to what he uttered (vows to bring Korbanos);

גמר בלבו מנין
1.

Question: What is the source (that it is a vow) even if he decided in his heart?

ת"ל (שמות לה) כל נדיב לב
2.

Answer: "Kol Nediv Lev" (donated towards the Mishkan).

שאני התם דכתיב כל נדיב לב
(e)

Answer: Speech is not needed to make Hekdesh, like we learn from "Kol Nediv Lev", but it is needed for an oath.

וניגמר מינה
(f)

Question: We should learn that the same applies to oaths!

משום דהוו תרומה וקדשים שני כתובין הבאין כאחד וכל שני כתובין הבאין כאחד אין מלמדין
(g)

Answer #1: We do not learn, because Terumah and Kodshim are Shnei Kesuvim ha'Ba'in k'Echad (two verses, one of which teaches something that could have been learned from the other, in this case that deciding in the heart is enough). They do not teach about other laws. (Rashi - this refers to Terumas (donations to) ha'Mishkan and Korbanos; Tosfos - it is Terumah (of grain) and Korbanos; R. Chananel, Tosfos ha'Rosh - it is Terumah (of grain) and donations to the Mishkan. For each of these, a Torah verse teaches that speech is not needed.)

הניחא למ"ד אין מלמדין
(h)

Question: This is like the opinion that Shnei Kesuvim ha'Ba'in k'Echad do not teach about other laws;

אלא למ"ד מלמדין מאי איכא למימר
1.

According to the opinion that Shnei Kesuvim do teach about other laws, how can we answer?

הוו חולין וקדשים וחולין מקדשים לא גמרינן:
(i)

Answer #2: We do not learn laws of Chulin (oaths) from Kodshim.