1)

OATHS ABOUT MITZVOS

(דף כז,א משנה) נשבע לבטל את המצוה ולא ביטל פטור
(a)

Version #1 - Rashi - (Mishnah): If one swore not to fulfill a Mitzvah and fulfilled it, he is exempt;

לקיים ולא קיים פטור
(b)

If he swore to fulfill a Mitzvah and did not fulfill it, he is exempt.

שהיה בדין שיהא חייב כדברי ר' יהודה בן בתירא
1.

One might have thought to obligate him from a Kal va'Chomer, like R. Yehudah ben Beseira does;

(c)

Version #2 - Tosfos - (Mishnah - R. Yehudah ben Beseira): If one swore not to fulfill a Mitzvah and fulfilled it, he is exempt;

(d)

If he swore to fulfill a negative Mitzvah and did not fulfill it, he is exempt.

1.

One might have thought to obligate him from a Kal va'Chomer; (end of Version #2)

א"ר יהודה בן בתירא מה אם הרשות שאינו מושבע עליו מהר סיני הרי הוא חייב עליו מצוה שהוא מושבע עליה מהר סיני אינו דין שיהא חייב עליה
2.

R. Yehudah ben Beseira: One is liable (to bring the Korban for transgressing an oath of Bituy) for Reshus, and all the more so for an oath about a Mitzvah, for which he is already bound by the oath of Sinai!

אמרו לו לא אם אמרת בשבועת הרשות שכן עשה בה לאו כהן
3.

Chachamim: This is not so (even for positive Mitzvos). One is liable for Reshus, for they apply in the negative just like in the positive;

תאמר בשבועת מצוה שלא עשה בה לאו כהן שאם נשבע לבטל ולא ביטל פטור:
i.

He is exempt for an oath about a Mitzvah, since there is no liability for breaking an oath not to fulfill the Mitzvah.

ת"ר יכול נשבע לבטל את המצוה ולא ביטל יהא חייב
(e)

(Gemara - Beraisa): Suggestion: If one swore not to fulfill a Mitzvah and fulfilled it, he should be liable!

ת"ל (ויקרא ה) להרע או להיטיב מה הטבה רשות אף הרעה רשות
(f)

Rejection: "Lehara Oh Leheitiv" - just like Leheitiv (to do good) does not refer to a Mitzvah (later, we shall explain how we know this), also Lehara (to do evil) does not refer to a Mitzvah;

אוציא נשבע לבטל את המצוה ולא ביטל שהוא פטור
1.

This excludes one who swore not to fulfill a Mitzvah and fulfilled it. He is exempt.

יכול נשבע לקיים את המצוה ולא קיים שיהא חייב
2.

Suggestion: If one swore to fulfill a Mitzvah and did not fulfill it, he should be liable.

ת"ל להרע או להיטיב מה הרעה רשות אף הטבה רשות
3.

Rejection: "Lehara Oh Leheitiv" - just like Lehara does not refer to a Mitzvah, also Leheitiv;

אוציא נשבע לקיים את המצוה ולא קיים שהוא פטור
i.

This excludes one who swore to fulfill a Mitzvah and did not fulfill it. He is exempt.

יכול נשבע להרע לעצמו ולא הרע יכול יהא פטור
4.

Suggestion: If one swore to harm himself and did not fulfill it, he should be exempt.

ת"ל להרע או להיטיב מה הטבה רשות אף הרעה רשות
5.

Rejection: "Lehara Oh Leheitiv" - just like Leheitiv is Reshus, also Lehara;

אביא נשבע להרע לעצמו ולא הרע שהרשות בידו
i.

This includes one who swore to harm himself (Tosfos - our Tana allows harming oneself; Ran - since the Torah does not explicitly forbid this, an oath to do so takes effect) and did not fulfill it, he is liable.

יכול נשבע להרע לאחרים ולא הרע שיהא חייב
6.

Suggestion: If one swore to harm others and did not fulfill it, he should be liable.

ת"ל להרע או להיטיב מה הטבה רשות אף הרעה רשות
7.

Rejection: "Lehara Oh Leheitiv" - just like Leheitiv is Reshus, also Lehara;

אוציא נשבע להרע לאחרים ולא הרע שאין הרשות בידו
i.

This excludes one who swore to harm others (the oath did not take effect, since the Torah explicitly forbids this) and did not fulfill it. He is exempt.

מנין לרבות הטבת אחרים
8.

Question: What is the source to include one who swears to benefit others?

ת"ל או להיטיב
9.

Answer: We learn from "Oh Leheitiv."

ואיזו היא הרעת אחרים אכה את פלוני ואפצע את מוחו
i.

An example of harming others is striking them.

וממאי דקראי בדבר הרשות כתיבי דלמא בדבר מצוה כתיבי
(g)

Question: The Tana assumed that the verse discusses good and evil of Reshus. What is his source? Perhaps it discusses (even) Mitzvos! (Tosfos - evil could be an oath not to eat Matzah.)

לא ס"ד דבעינן הטבה דומיא דהרעה והרעה דומיא דהטבה
(h)

Answer #1: It cannot be Mitzvos, for we equate Leheitiv and Lehara in both directions;

דאקיש הרעה להטבה מה הטבה אינה בביטול מצוה אף הרעה אינה בביטול מצוה
1.

Just like Leheitiv (e.g. eating) cannot entail not fulfilling a Mitzvah (for that is detrimental to a person), also Lehara (e.g. not eating) cannot entail not fulfilling a Mitzvah;

הרעה גופה הטבה היא
i.

Rather, Lehara must be fulfillment of a Mitzvah, (e.g. not eating Neveilos). However, this is included in Leheitiv!

ואקיש הטבה להרעה מה הרעה אינה בקיום מצוה אף הטבה אינה בקיום מצוה
2.

Likewise, just like the case of Lehara (e.g. not eating) cannot entail fulfilling a Mitzvah (for that benefits a person), also Leheitiv cannot entail fulfilling a Mitzvah;

הטבה גופה הרעה היא
i.

Rather, Leheitiv must be transgression of a Mitzvah (e.g. to eat Neveilos). However, this is included in Lehara!

3.

Conclusion: The verse must discuss good and evil of Reshus.

אי הכי בדבר הרשות נמי לא משכחת לה
(i)

Rejection: The same reasoning shows that it does not discuss good and evil of Reshus!

1.

(Just like Leheitiv (e.g. eating) cannot entail eating harmful food (for that is detrimental), also Lehara cannot harm the body;

i.

Rather, Lehara must be refraining from harmful food. This is included in Leheitiv!

ii.

Similarly, we may show that Leheitiv must be eating harmful food, but this is included in Lehara!

אלא מדאיצטריך או לרבות הטבת אחרים ש"מ בדבר הרשות כתיבי
(j)

Answer #2: Rather, since the Torah had to write "Oh Leheitiv" to include benefiting others, we conclude that the verse discusses good and evil of Reshus;

דאי ס"ד בדבר מצוה כתיבי השתא הרעת אחרים איתרבי הטבת אחרים מיבעיא
1.

If it referred to Mitzvos, having taught that oaths apply to harming others, there would be no need to teach that they apply to helping others!

והאי או מיבעי ליה לחלק לחלק לא צריך קרא הניחא לר' יונתן אלא לר' יאשיה מאי איכא למימר
(k)

Question: This answer is like R. Yonason. (We expound 'Oh', for the Torah could have written a 'Vov' (u'Leheitiv), and we would not have erred to think that the oath must discuss harm and benefit.) How can R. Yoshiyah answer?

דתניא (ויקרא כ) איש אשר יקלל את אביו ואת אמו אין לי אלא אביו ואמו
1.

(Beraisa - R. Yoshiyah): "A man who will curse Es Aviv v'Es Imo" teaches only if he curses both;

אביו ולא אמו אמו ולא אביו מנין ת"ל (ויקרא כ) אביו ואמו קלל אביו קלל אמו קלל דברי ר' יאשי'
i.

"Aviv v'Imo Kilel" includes even if he curses only one of them ('curse' is put adjacent to each parent).

ר' יונתן אומר משמע שניהם כאחד ומשמע אחד בפני עצמו (דף כז,ב) עד שיפרוט לך הכתוב יחדיו
2.

R. Yonason says, a 'Vov' (and) connotes even one of them, unless the Torah explicitly says 'together' (like it does regarding Kilayim).

27b----------------------------------------27b
אפי' תימא ר' יאשיה וסבר לה כר"ע דדריש רבויי ומיעוטי <ואייתר ליה או לחלק>
(l)

Answer: The Mishnah can even be R. Yoshiyah. He holds like R. Akiva (26a), who expounded the Ribuy, Mi'ut, Ribuy to include everything except for oaths about Mitzvos.

אי אמרת בשלמא בדבר הרשות כתיב ממעט דבר מצוה אלא אי אמרת בדבר מצוה כתיב ממאי קא ממעט:
1.

This can be only if the Torah discusses oaths of Reshus. If it discusses oaths about Mitzvos, there is nothing to exclude!

א"ר יהודה בן בתירא מה אם הרשות כו':
(m)

(Mishnah - R. Yehudah ben Beseira): If one is liable for an oath of Reshus...

ורבנן שפיר קאמרי ליה לר' יהודה בן בתירא
(n)

Question: How does R. Yehudah answer Chachamim's rebuttal?

ור"י בן בתירא אמר לך אטו הטבת אחרים לאו אע"ג דליתא בכלל הרעת אחרים ורבי רחמנא
(o)

Answer: Even though an oath to harm others does not take effect, one is liable for an oath to benefit others, because the verse included it;

הכא נמי בקיום מצוה אע"ג דליתיה בביטול מצוה רבייה רחמנא
1.

Similarly, even though an oath not to fulfill a Mitzvah does not take effect, one is liable for an oath to fulfill a Mitzvah, because the verse included it!

ורבנן התם איתיה בלא איטיב הכא מי איתיה בלא אקיים:
2.

Chachamim disagree. An oath to benefit others applies also to the negative (not to benefit others), but an oath to fulfill a Mitzvah does not apply to the negative (not to fulfill the Mitzvah) at all!

2)

TWO OATHS ABOUT THE SAME LOAF

(משנה) שבועה שלא אוכל ככר זו שבועה שלא אוכלנה שבועה שלא אוכלנה ואכלה אינו חייב אלא אחת
(a)

(Mishnah): If one said 'I swear that I will not eat this loaf, I swear that I will not eat it, (I swear that I will not eat it - Tosfos deletes this)', if he eats it, he is liable only once;

זו היא שבועת בטוי שחייבין על זדונה מכות ועל שגגתה קרבן עולה ויורד
1.

This is the oath of Bituy for which one is lashed if he transgressed b'Mezid, and brings an Oleh v'Yored if he was Shogeg.

שבועת שוא חייבין על זדונה מכות ועל שגגתה פטור:
2.

For Shevu'as Shav one is lashed if he transgressed b'Mezid, if he was Shogeg he is exempt.

למה לי למיתני שבועה שלא אוכל שבועה שלא אוכלנה
(b)

(Gemara) Question: Why does the Tana change the expression from the first oath ('I will not eat this loaf') to the second ('I will not eat it')?

הא קמ"ל טעמא דאמר שלא אוכל והדר אמר שלא אוכלנה דלא מיחייב אלא חדא אבל אמר שלא אוכלנה והדר אמר שלא אוכל מיחייב תרתי כדרבא
(c)

Answer: This teaches that only in this order, he is liable only once, but had he reversed the order, he is liable twice.

דאמר רבא שבועה שלא אוכל ככר זו כיון שאכל ממנה כזית חייב שלא אוכלנה אינו חייב עד שיאכל את כולה:
1.

(Rava): If one said 'I swear that I will not eat this loaf', he is liable for eating a k'Zayis of it. If he said 'I swear that I will not eat it', he is not liable until he eats all of it.

שבועה שלא אוכלנה ואכלה אינו חייב אלא אחת כו':
(d)

(Mishnah): '... I swear that I will not eat it', if he eats it, he is liable only once.

הא תו למה לי
(e)

Version #1 (Rashi) Question: Why does the Tana mention a third oath (obviously, if the second oath does not take effect, neither does the third!)?

(f)

Version #2 (Tosfos) Question: Why does the Tana say 'he is liable only once'? (end of Version #2)

הא קמ"ל חיובא הוא דליכא הא שבועה איכא דאי משכחת רווחא חיילא
(g)

Answer: He teaches that he is not liable, but the extra oath (or two) is there, if an opportunity comes, it (they) will take effect.

למאי הלכתא
(h)

Question: When does it make a difference?

לכדרבא דאמר רבא שאם נשאל על הראשונה עלתה לו שניה תחתיה
(i)

Answer: Rava taught that if he asks to annul the first oath (and a Chacham permits it), the second takes effect.

לימא מסייעא ליה
(j)

Suggestion: A Beraisa supports this.

מי שנדר ב' נזירות ומנה ראשונה והפריש עליה קרבן ואח"כ נשאל על הראשונה עלתה לו שניה בראשונה
1.

(Beraisa): If a man accepted Nezirus two times, and conducted 30 days of (the first) Nezirus, separated Korbanos, and asked to annul the first Nezirus, he fulfills the second Nezirus through the days he conducted (and can use the Korbanos for it. This shows, if the second Nezirus has an opportunity to take effect, it does!)

הכי השתא התם נזירות מיהא איתא דכי מני לראשונה בעי מיהדר מימנא לשניה בלא שאלה
(k)

Rejection: There is different, for the second Nezirus will surely take effect (if he does not annul the first Nezirus, it takes effect after the first Nezirus);

הכא שבועה שניה מי איתא כלל
1.

Here, the second oath was void when he uttered it!