BLASPHEMY (Yerushalmi Halachah 8 Daf 36a)
משנה המגדף אינו חייב עד שיפרש את השם
(Mishnah): A blasphemer is liable only if he explicitly says Hash-m's name.
אמר רבי יהושע בן קרחה בכל יום דנין את העדים בכינוי יכה יוסי את יוסי
R. Yehoshua ben Korchah says, during the trial, the witnesses use a euphemism (e.g. Yosi) for Hash-m's name. They say (that the blasphemer said) 'Yosi should strike Yosi';
נגמר הדין לא היו הורגין בכינוי אלא מוציאין את כל האדם לחוץ ומשיירין את הגדול שבהן ואומר לו אמור מה ששמעתה בפירוש
After reaching a verdict of guilty, before killing him we tell everyone [other than the witnesses] to leave, and we leave the greatest witness, and tell him to say the exact words that he heard;
והוא אומר והדיינים עומדין על רגליהם וקורעין ולא מאחין
He says it. The judges stand, tear their clothing and may never sew it back properly;
והשני אומר אף אני כמוהו והשלישי אומר אף אני כמוהו:
The second [witness] says 'I heard like him.' [If there are more witnesses,] the third says 'I heard like him.'
גמרא אזהרה למגדף מניין אלהים לא תקלל
(Gemara): Which Lav forbids blasphemy? "Elokim Lo Sekalel'';
כרת מניין איש איש כי יקלל אלהיו ונשא חטאו
What is the source for Kares? "Ish Ish Asher Yekalel Elokav v'Nasa Chet'o.''
עונש מניין [דף מה עמוד א (עוז והדר)] ונוקב שם ה' מות יומת
What is the source for punishment? "V'Nokev Shem Hash-m Mos Yumas'';
וכרבי ישמעאל דרבי ישמעאל אמר בדיינים הכתוב מדבר.
Implied question: According to R. Yishmael [what is the source]? R. Yishmael says that the verse discusses [cursing] judges!
אם על הדיינים הוא מזהיר לא כל שכן על הכינויים אם על הכינויים הוא [דף לו עמוד ב] עונש כרת לא כל שכן על שם המיוחד.
Answer: If it warns about judges, all the more so for Kinuyim (names that refer to Hash-m)! If for Kinuyim there is Kares, all the more so for Hash-m's special name (of four letters - Yud Kei Vov Kei)!
אית תניי תני על הכינויים באזהרה וכרת על שם המיוחד במיתה
(Beraisa #1): There is a Lav and Kares for Kinuyim, and Misah for Hash-m's special name.