1)

LIABILITY FOR MISHKAV ZACHAR (Yerushalmi Halachah 7 Daf 35a)

משנה הבא על הזכר ועל הבהמה והאשה המביאה את הבהמה

(a)

(Mishnah): [A man] who has Bi'ah with [another] male, or with an animal, or a woman who brought an animal to [have Bi'ah with] herself [is stoned, and also the animal is stoned].

אם אדם חטא בהמה מה חטאת

(b)

Question: If the person sinned, did the animal sin?! (Why is it killed?)

אלא לפי שבאת לאדם [דף לה עמוד ב] תקלה על ידיה לפיכך אמר הכתוב תיסקל

(c)

Answer #1: Because Takalah (a pitfall) came to a person through it, the Torah said that it is stoned.

דבר אחר שלא תהא הבהמה עוברת בשוק ויאמרו זו היא שנסקל איש פלוני על ידיה:

(d)

Answer #2: It is lest people see the animal passing in the market and say "this is [the animal] due to which Ploni was stoned.''

גמרא אזהרה לבא על הזכר מניין ואת זכר לא תשכב משכבי אשה.

(e)

(Gemara): Which Lav forbids [a man to have] Bi'ah with a male? "V'Es Zachar Lo Tishkav Mishkevei Ishah.''

כרת מניין כי כל אשר יעשה מכל התועבות האלה ונכרתו וגו'.

(f)

What is the source for Kares? "Ki Kol Asher Ya'aseh mi'Kol ha'To'evos ha'Elu v'Nichresu...''

עונש מניין ואיש אשר ישכב את זכר משכבי אשה תועבה עשו שניהם מות יומתו דמיהם בם את יליף דמיהם בם מדמיהם בם

(g)

What is the source for punishment? "V'Ish Asher Yishkav Es Zachar Mishkevei To'evah Asu Sheneihem Mos Yumasu Demeihem Bam.'' You learn Demeihem Bam from Demeihem Bam [written about Ov and Yid'oni].

עד כדון לשוכב לנשכב מניין

(h)

Question: Until here [for a Lav and Kares] we discussed the Shochev (who inserts his Ever). What is the source for the Nishkav (into whom the Ever is inserted)?

ואת זכר לא תשכב משכבי אשה קרי ביה לא תישכב. עד כדון כר' עקיבה

(i)

Answer #1: "V'Es Zachar Lo Sishkav Mishkevei Ishah'' - we read this "Lo Sishachev.'' This is like R. Akiva;

כר' ישמעאל לא יהי' קדש מבני ישראל.

(j)

Answer #2: R. Yishmael learns from "Lo Yihyeh Kadesh mi'Bnei Yisrael.''

כרת לנשכב כר' ישמעאל מניין

(k)

Question: What is the source for Kares for the Nishkav according to R. Yishmael?

ר' ירמיה בשם ר' אבהו נאמר כאן קדש ונאמר להלן וגם קדש היה בארץ את למד קדש מקדש וקדש מתועבה.

(l)

Answer #1 (R. Yirmeyah citing R. Avahu): It says here Kadesh, and it says there "v'Gam Kadesh Hayah ba'Aretz [Asu k'Chol ha'To'evos].'' You learn Kadesh from Kadesh (it is as if To'evah is written also regarding Lo Yihyeh Kadesh), and Kadesh from To'evah (also the Nishkav did a To'evah);

ר' חייה בר אדא בשם רבי חנינה תועבה מתועבה.

1.

(R. Chiya bar Ada citing R. Chaninah): We learn To'evah [of Mishkav Zachar] from To'evah ("Ki Kol Asher Ya'aseh mi'Kol ha'To'evos ha'Elu v'Nichresu'', i.e. Kares).

א''ר יוסי בי ר' בון מתניתא אמרה כן תועבה עשו שניהם שניהם בסקילה שניהם באזהרה שניהן בהכרת.

(m)

Answer #2 (R. Yosi bei R. Bun - Beraisa): "To'evah Asu Sheneihem'' - both of them are stoned, both of them transgress a Lav, both of them get Kares. (HAGAHOS R. DINAR)

אזהרה לבא על הבהמה מניין ובכל בהמה לא תתן שכבתך לטמאה בה

(n)

Which Lav forbids bestiality? "Uv'Chol Behemah Lo Siten Shechavtecha Letam'ah Bah.''

כרת מניין כי כל אשר יעשה מכל התועבות האלה ונכרתו וגו'.

1.

What is the source for Kares? "Ki Kol Asher Ya'aseh mi'Kol ha'To'evos ha'Elu v'Nichresu...''

עונש מניין ואיש אשר יתן שכבתו בבהמה מות יומת. את יליף דמיהם בם מדמיהם בם.

2.

What is the source for punishment? "V'Ish Asher Yiten Shechavto bi'Vhemah Mos Yumas.'' You learn Demeihem Bam [written about a woman who transgresses bestiality] from Demeihem Bam [of Ov and Yid'oni, who are stoned. Regarding bestiality, we learn a man from a woman from Harigah-Harigah.]

[דף מד עמוד א (עוז והדר)] עד כדון כר''ע כר' ישמעאל ר' ישמעאל מן אתריה ור' עקיבה מן אתריה.

(o)

Until here is like R. Akiva. According to R. Yishmael [what is the source]? R. Yishmael learns from the [same] place [that we learn from the Nishkav of Mishkav Zachar - "Kadesh Hayah ba'Aretz Asu k'Chol ha'To'evos]'' and R. Akiva learns from the place (the verse of bestiality - we read Lo Siten Shechavtecha like Shechivasech).

כרת לנשכב על דר' ישמעאל לית משכח. עונש לנשכב בין על דר' ישמעאל בין על דר' עקיבה לית משכח.

1.

Implied question: According to R. Yishmael, we do not find Kares for the Nishkav. Both according to R. Yishmael and R. Akiva, we do not find punishment for the Nishkav!

וכתיב זובח לאלהים יחרם מה זה בסקילה וכרת אף זה בסקילה וכרת.

2.

Answer: It says "Zove'ach la'Elohim Yacharam'' - just like this (idolatry) has Skilah and Kares, also this (bestiality, which is written before it) has Skilah and Kares.

מה מפקא מביניהון

(p)

Question: What is the difference [between these Drashos]?

שכב את הזכר ונשכב ממנו על דעתיה דרבי ישמעאל (אינו חייב אלא אחת על דעתיה דר' עקיבה חייב ש [צ''ל חייב שתים על דעתיה דר' עקיבה אינו חייב אלא אחת - פני משה]

(q)

Answer: They argue about one who was Shochev with a male and Nishkav from him. According to R. Yishmael he is liable twice (for these are learned from two verses), and according to R. Akiva he is liable only once (both are learned from one verse).

שכב את הבהמה ונשכב הימנה בין על דעתיה דר' עקיבה בין על דעתיה דר' ישמעאל חייב שתים.

1.

If one was Shochev with an animal and Nishkav from it, both according to R. Yishmael and according to R. Akiva he is liable twice (we learn from two verses).

שכב את הזכר ואת הבהמה חייב שתים. נשכב מן הזכר ומן הבהמה חייב שתים.

2.

If one was Shochev with a male and with an animal, [all agree that] he is liable twice. If one was Nishchav with a male and with an animal, he is liable twice.

שכב שני זכרים כאחת מאחר שמתחייבין על ידו שנים חייב שתים.

3.

If one was Shochev with two males at once (in one Helam), he is liable twice. Since two are liable through him, he is liable twice.

תני הזכר לא עשה בו את הקטן כגדול והבהמה עשה בה את הקטנה כגדולה

(r)

(Beraisa): Regarding [Bi'ah with] a male, we do not consider a Katan like an adult. Regarding an animal, we consider a Katan like an adult.

אמר רבי לעזר לעולם אינו מתחייב עליה עד שתהא בת שלש שנים ויום אחד.

1.

(R. Lazar): [One who is Shochev with a Katan] is not liable unless [the Nishkav] is [at least] three years and one day old. (I.e. the Beraisa discusses a Katan less than three, just like for a girl it is considered Bi'ah only if she is above three).

2)

LIABILITY FOR BESTIALITY (Yerushalmi Halachah 7 Daf 35b)

רבי בון בר חייה בעא מרבי זעירא [דף לו עמוד א] מה ראה רבי ישמעאל ורבי עקיבה ליחלק בזכר ובבהמה ובשאר כל העריות לא נחלקו

(a)

Question (R. Bun bar Chiyah, to R. Zeira): Why did R. Yishmael and R. Akiva argue about a male and an animal, but they did not argue about all other Arayos?

אמר ליה שבכל העריות כתוב בהן שאר בשר ואילו אין כתוב בהן שאר בשר.

(b)

Answer (R. Zeira): Regarding all Arayos it is written She'er Basar. ("Lo Sikrevu'' equates the Nishkeves to the Shochev.) Here it is not written She'er Basar.

התיבון הרי נדה אין כתיב בה שאר בשר (ונחלקו) [צ''ל ולא נחלקו - קרבן העדה, ר' יוסף דיננער] עליה.

(c)

Question: Regarding Nidah it is not written She'er Basar, and they do not argue about this (even though there is no special Drashah to include the Nishkeves!)

[דף מד עמוד ב (עוז והדר)] ר' ירמיה בשם ר' אבהו מכיון דכתיב קריבה קריבה כמי שכולהם כאן וכולהם כאן.

(d)

Answer #1 (R. Yirmeyah citing R. Avahu): Since an expression of Kirvah is written [regarding Nidah, just like regarding She'er Basar], it is as if [the plural "Lo Sikrevu''] was written in both places (KORBAN HA'EDAH).

ר' חייה בר אדא בשם רבי חנינא ואל אשה בנדת טומאתה לא תקרב לגלות ערותה

(e)

Answer #2 (R. Chiyah bar Ada citing R. Chaninah): It says "v'El Ishah b'Nidas Tum'asah Lo Sikrav Legalos Ervasah.''

א''ר יוסי בי ר' בון היא בל תקרב היא בל תגלה.

1.

Explanation (R. Yosi bei R. Bun): He is commanded Lo Sikrav, and she is commanded Lo Segaleh (do not reveal. We explained Answer #2 like HAGAHOS R. DINAR. Perhaps the text should say "Hu Bal Tikrav.'')

אזהרה לאשה המביאה את הבהמה עליה מניין ואשה לא תעמד לפני בהמה לרבעה תבל היא.

(f)

Which Lav forbids a woman to bring an animal to [have Bi'ah with] herself? "V'Ishah Lo Sa'amod Lifnei Vehemah Leriv'ah Tevel Hi.''

כרת מניין כי כל אשר יעשה מכל התועבות האלה ונכרתו.

(g)

What is the source for Kares? "Ki Kol Asher Ya'aseh mi'Kol ha'To'evos ha'Elu v'Nichresu.''

עונש מניין ואשה אשר (תעמד) [צ''ל תקרב] לפני בהמה לרבעה אותה והרגת את האשה ואת הבהמה מות יומתו דמיהם בם.

(h)

What is the source for punishment? "V'Ishah Asher Tikrav Lifnei Vehemah Leriv'ah Osah v'Haragta Es ha'Ishah v'Es ha'Behemah Mos Yumasu Demeihem Bam'';

את יליף הריגה מהריגה סקילה מסקילה ודמיהם בם מדמיהם בם.

1.

You learn Harigah from Harigah, Skilah from Skilah, Demeihem Bam from Demeihem Bam. (We learn that a man is stoned for bestiality just like a woman from Harigah-Harigah. We know that she is stoned from Demeihem Bam-Demeihem Bam from Ov and Yid'oni, like we said above (35b).)

רבי בא בר ממל בעי הגע עצמך שבא עליה שוגג הרי היא נסקלת על ידיו והוא פטור.

(i)

Question #1 (R. Ba bar Mamal): (Our Mishnah says that the animal is killed because Takalah came to a person.) Exert yourself [to answer this]! If he had Bi'ah with it b'Shogeg, will you say that it is killed due to him, and he is exempt?!

ר' שמעון בעי הגע עצמך שחרש בשבת הרי הוא נסקל על ידה והיא פטורה.

(j)

Question #2 (R. Shimon): Exert yourself! If one plowed on Shabbos [with an animal], he is stoned, and it is exempt (even though Takalah came through it)!

לית לך אלא כהדא דמר ר' שמואל בר רב יצחק כספם וזהבם עשו להם עצבים למען יכרתון אין כתיב כאן אלא למען יכרת. כאינש דמר שחוק טימייה דפלן דאפיק בריה לעבדא בישא:

(k)

Answer: We must say like R. Shmuel bar Rav Yitzchak - "Kaspam v'Zahavam Asu Lahem Atzavim'' - it does not say Lema'an Yichresun, rather, Lema'an Yikares, like a man who says "the bones of Ploni should be grated, for he caused our son to to something evil.'' (We kill only one who intended to make another sin. It is a Gezeiras ha'Kasuv to kill the animal. We explained the questions and answer like HAGAHOS R. DINAR.)