1)

BLASPHEMY [line before last on previous Amud]

(משנה) המגדף אינו חייב עד שיפרש השם
(a)

(Mishnah): A blasphemer is liable only if he explicitly says Hash-m's name.

א"ר יהושע בן קרחה (דף נו,א) בכל יום דנין את העדים בכינוי יכה יוסי את יוסי
(b)

R. Yehoshua ben Korchah says, during the trial, the witnesses use a euphemism (e.g. Yosi) for Hash-m's name. They say (that the blasphemer said) 'Yosi should strike Yosi';

נגמר הדין לא הורגין בכינוי אלא מוציאין כל אדם לחוץ שואלין את הגדול שביניהן ואומר לו אמור מה ששמעת בפירוש
1.

After reaching a verdict of guilty, before killing him we tell everyone else to leave, and we ask the greatest witness to say the exact words that he heard;

והוא אומר והדיינין עומדין על רגליהן וקורעין ולא מאחין
2.

He does so. The judges stand, tear their clothing and may never sew it back;

והשני אומר אף אני כמוהו והשלישי אומר אף אני כמוהו:
3.

The second witness says 'I heard like he did.' If there are more witnesses, each says (one after the other) 'I heard like he did.'

תנא עד שיברך שם בשם
(c)

(Gemara - Beraisa): He is liable only if he curses Hash-m with Hash-m's name.

מנהני מילי
(d)

Question: What is the source of this?

אמר שמואל דאמר קרא (ויקרא כד) ונוקב שם וגו' בנקבו שם יומת
(e)

Answer (Shmuel): "V'Nokev Shem... b'Nokvo Shem Yumas" (there must be two mentions of Hash-m's name).

ממאי דהאי נוקב לישנא דברוכי הוא
(f)

Question: What is the source that "Nokev" refers to cursing?

דכתיב (במדבר כג) מה אקב לא קבה אל
(g)

Answer #1: "Mah Ekov Lo Kabo E-l";

ואזהרתיה מהכא (שמות כב) אלהים לא תקלל
1.

We are warned not to do so from "Elokim Lo Sekalel."

ואימא מיברז הוא דכתיב (מלכים ב יב) ויקב חור בדלתו
(h)

Question: Perhaps 'Nokev' means making a hole in Hash-m's name, like it says "va'Yikov Chor b'Dalto";

ואזהרתיה מהכא (דברים יב) ואבדתם את שמם לא תעשון כן לה' אלהיכם
1.

The warning not to do so would be "v'Ibadtem Es Shemam... Lo Sa'asun Ken la'Shem Elokeichem."

בעינא שם בשם וליכא
(i)

Answer #1: The Isur is 'Nokev Shem' with Hash-m's name.

ואימא דמנח שני שמות אהדדי ובזע להו
(j)

Question: Perhaps he puts two names of Hash-m one on top of the other, and cuts both!

ההוא נוקב וחוזר ונוקב הוא
(k)

Answer #1: That is 'Nokev Shem' twice. It is not 'Nokev Shem ba'Shem' (using Hash-m's name).

ואימא דחייק שם אפומא דסכינא ובזע בה
(l)

Question: Perhaps he carves Hash-m's name on the end of a knife, and cuts Hash-m's name with it!

ההוא חורפא דסכינא הוא דקא בזע
(m)

Answer #1: The blade makes the hole. Hash-m's name does not.

אימא פרושי שמיה הוא דכתיב (במדבר א) ויקח משה ואהרן את האנשים האלה אשר נקבו בשמות
(n)

Question: Perhaps it means to explicitly say Hash-m's name - "Asher Nikvu b'Shemos";

ואזהרתיה מהכא (דברים ו) את ה' אלהיך תירא
1.

The warning not to do so would be "Es Hash-m Elokecha Tira."

חדא דבעינא שם בשם וליכא
(o)

Answer #1: That is not 'Nokev Shem' with Hash-m's name.

ועוד הויא ליה אזהרת עשה ואזהרת עשה לא שמה אזהרה
(p)

Answer #2: "Es Hash-m Elokecha Tira" is an Aseh. It is not a warning.

ואיבעית אימא אמר קרא (ויקרא כד) ויקב ויקלל למימרא דנוקב קללה הוא
(q)

Answer #3 (and Answer #2 to all the other questions): (It says about the man killed for Nokev Shem) "va'Yikov... va'Ykalel," i.e. he cursed Hash-m.

ודילמא עד דעבד תרוייהו
(r)

Question: Perhaps one is not liable until he does both (Nokev and blasphemy)!

לא סלקא דעתך דכתיב (ויקרא כד) הוצא את המקלל ולא כתיב הוצא את הנוקב והמקלל שמע מינה חדא היא
(s)

Answer: It says "Hotzei Es ha'Mekalel." It does not say that he was taken to be stoned for Nokev and blasphemy. This teaches that Nokev is blasphemy.

2)

NOCHRIM ARE LIABLE FOR BLASPHEMY [line 29]

תנו רבנן איש מה ת"ל איש איש לרבות את <העובדי כוכבים> {הגוים} שמוזהרין על ברכת השם כישראל
(a)

(Beraisa): "Ish Ish (Ki Yekalel Elokav)" includes Nochrim. They are warned against blasphemy like Yisraelim;

ואינן נהרגין אלא בסייף שכל מיתה האמורה בבני נח אינה אלא בסייף
1.

They are killed by the sword. This is the punishment for any of their transgressions.

והא מהכא נפקא מהתם נפקא
(b)

Question: A different verse teaches this!

ה' זו ברכת השם
1.

"(Va'Ytzav) Hash-m (Elokim Al ha'Adam)" teaches about blasphemy.

אמר ר' יצחק נפחא לא נצרכא אלא לרבותא הכינויין ואליבא דרבי מאיר
(c)

Answer (R. Yitzchak Nafcha): "Ish Ish..." teaches that Nochrim are liable for blasphemy with Kinuyim (other names of Hash-m). The Beraisa is like R. Meir.

דתניא (ויקרא כד) איש איש כי יקלל אלהיו ונשא חטאו מה תלמוד לומר והלא כבר נאמר (ויקרא כד) ונוקב שם ה' מות יומת
1.

(Beraisa - R. Meir) Question: What do we learn from "Ish Ish Ki Yekalel Elokav v'Nasa Chet'o"? It already says "v'Nokev Shem Hash-m Mos Yumas"!

לפי שנאמר ונוקב שם מות יומת יכול לא יהא חייב אלא על שם המיוחד בלבד מניין לרבות כל הכינויין תלמוד לומר איש כי יקלל אלהיו מכל מקום דברי רבי מאיר
2.

Answer: One might have thought that "v'Nokev Shem" obligates only for the special (four letter) name of Hash-m. "Ish Ki Yekalel Elokav" (this is not Hash-m's special name) obligates for Kinuyim.

וחכמים אומרים על שם המיוחד במיתה ועל הכינויין באזהרה
3.

Chachamim say, one is killed for Hash-m's special name. One who curses a Kinuy transgresses a Lav. (Presumably, if a Yisrael is not killed for Kinuyim, Nochrim are not commanded about this.)

ופליגא דרבי מיישא
(d)

R. Yitzchak Nafcha argues with R. Meisha.

דאמר רבי מיישא בן נח שבירך את השם בכינויים לרבנן חייב
1.

(R. Meisha): If a Nochri cursed a Kinuy, Chachamim say that he is liable.

מאי טעמא
2.

Question: What is the reason?

דאמר קרא (ויקרא כד) כגר כאזרח גר ואזרח הוא דבעינן בנקבו שם אבל <עובד כוכבים> {בן נח} אפילו בכינוי
3.

Answer: "Ka'Ger ka'Ezrach" - a Ger (convert) or Ezrach (Ben Yisrael) is liable only for "b'Nokvo Shem" (Hash-m's special name), but a Nochri is liable for Kinuyim.

ורבי מאיר האי כגר כאזרח מאי עביד ליה
4.

Question: What does R. Meir learn from "ka'Ger ka'Ezrach"?

גר ואזרח בסקילה אבל <עובד כוכבים> {בן נח} בסייף
5.

Answer: A Ger or Ezrach is stoned, but a Nochri is beheaded;

סלקא דעתך אמינא הואיל ואיתרבו איתרבו קמ"ל
i.

One might have thought that since the verse includes Nochrim, they receive the same Misah. "Ka'Ger ka'Ezrach" teaches that this is not so.

ורבי יצחק נפחא אליבא דרבנן האי (ויקרא כד) כגר כאזרח מאי עביד ליה
(e)

Question: According to R. Yitzchak Nafcha, what do Chachamim learn from "ka'Ger ka'Ezrach"?

גר ואזרח הוא דבעינן שם בשם אבל <עובד כוכבים> {בן נח} לא בעינן שם בשם
(f)

Answer: A Ger or Ezrach is liable only for cursing 'Shem ba'Shem.' A Nochri is liable for any blasphemy.

איש איש למה לי
(g)

Question: What does he learn from "Ish Ish"?

דיברה תורה כלשון בני אדם
(h)

Answer: The Torah speaks like people do. (We need not expound a doubled word.)

3)

THE SEVEN MITZVOS OF BENEI NOACH [line before last]

תנו רבנן שבע מצות נצטוו בני נח דינין וברכת השם ע"ז גילוי עריות ושפיכות דמים וגזל ואבר מן החי
(a)

(Beraisa): Nochrim must observe seven Mitzvos: Dinim (to set up courts to enforce civil laws), and Isurim against blasphemy, idolatry, Arayos, murder, theft, and Ever Min ha'Chai (eating a limb of a living animal).

56b----------------------------------------56b
(דף נו,ב) רבי חנניה בן <גמלא> [גמליאל] אומר אף על הדם מן החי
(b)

R. Chananyah ben Gamliel says, they are also forbidden to eat blood of a living animal;

רבי חידקא אומר אף על הסירוס
(c)

R. Chidka says, they are also forbidden to castrate;

רבי שמעון אומר אף על הכישוף
(d)

R. Shimon says, also Kishuf (witchcraft) is forbidden to them;

רבי יוסי אומר כל האמור בפרשת כישוף בן נח מוזהר עליו (דברים יח) לא ימצא בך מעביר בנו ובתו באש קוסם קסמים מעונן ומנחש ומכשף וחובר חבר ושואל אוב וידעוני ודורש אל המתים וגו' ובגלל התועבות האלה ה' אלהיך מוריש אותם מפניך
1.

R. Yosi says, everything in the Parshah of Kishuf is forbidden to them - "Ma'avir Beno u'Vito ba'Esh Kosem Kesamim Me'onen u'Menachesh u'Mechashef v'Chover Chaver v'Sho'el Ov v'Yid'oni v'Doresh El ha'Mesim... u'Viglal ha'To'evos ha'Eleh Hash-m Elokecha Morish Osam Mipanecha."

ולא ענש אלא אם כן הזהיר
2.

The Torah does not punish without warning.

רבי אלעזר אומר אף על הכלאים
3.

R. Elazer says, they are commanded about Kilayim (crossbreeding) animals and grafting diverse trees onto each other;

מותרין בני נח ללבוש כלאים ולזרוע כלאים ואין אסורין אלא בהרבעת בהמה ובהרכבת האילן
i.

They are permitted to wear Kilayim (Sha'atnez) and to plant Kilayim (mixed seeds).

מנהני מילי
(e)

Question: What is the source of this?

אמר ר' יוחנן דאמר קרא (בראשית ב) ויצו ה' אלהים על האדם לאמר מכל עץ הגן אכול תאכל ויצו אלו הדינין וכן הוא אומר (בראשית יח) כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו וגו'
(f)

Answer #1 (R. Yochanan): "Va'Ytzav" refers to Dinim, like it says "Asher Yetzaveh Es Banav (...La'asos Tzedakah u'Mishpat)";

ה' זו ברכת השם וכן הוא אומר (ויקרא כד) ונוקב שם ה' מות יומת
1.

"Hash-m" refers to blasphemy - "v'Nokev Shem Hash-m...";

אלהים זו <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} וכן הוא אומר (שמות כ) לא יהיה לך אלהים אחרים
2.

"Elokim" refers to idolatry - "Lo Yihyeh Lecha Elohim Acherim";

על האדם זו שפיכות דמים וכן הוא אומר (בראשית ט) שופך דם האדם וגו'
3.

"Al ha'Adam" refers to murder - "Shofech Dam ha'Adam";

לאמר זו גילוי עריות וכן הוא אומר (ירמיהו ג) לאמר הן ישלח איש את אשתו והלכה מאתו והיתה לאיש אחר
4.

"Leimor" refers to Arayos - "Leimor Hen Yeshalach Ish Es Ishto... v'Haysah l'Ish Acher";

מכל עץ הגן ולא גזל
5.

You may eat "mi'Kol Etz ha'Gan," but not from theft;

אכל תאכל ולא אבר מן החי
6.

"Achol Tochal" (from the trees),but not a limb of a living animal.

כי אתא רבי יצחק תני איפכא ויצו זו <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} אלהים זו דינין
(g)

Answer #2 (R. Yitzchak): "Va'Ytzav" refers to idolatry. "Elokim" refers to Dinim (the others are like R. Yochanan taught).

בשלמא אלהים זו דינין דכתיב (שמות כב) ונקרב בעל הבית אל האלהים
(h)

Question: Granted, "Elokim" refers to Dinim - "v'Nikrav Ba'al ha'Bayis El ha'Elohim";

אלא ויצו זו ע"ז מאי משמע
1.

However, how does "va'Ytzav" refer to idolatry?

רב חסדא ורב יצחק בר אבדימי חד אמר (שמות לב) סרו מהר מן הדרך אשר צויתים עשו להם וגו'
(i)

Answer #1 (Rav Chisda or R. Yitzchak bar Avdimi): "Saru Maher Min ha'Derech Asher Tzivisim Asu Lahem Masechah."

וחד אמר (הושע ה) עשוק אפרים רצוץ משפט כי הואיל הלך אחרי צו
(j)

Answer #2 (The other of Rav Chisda and R. Yitzchak bar Avdimi): "... Holach Acharei Tzav (commandments of the Nevi'im of idolatry)."

מאי בינייהו
(k)

Question: What is the difference between these answers?

איכא בינייהו <עכו"ם> {גוי} שעשה ע"ז ולא השתחוה לה
(l)

Answer: They argue about a Nochri who made an idol but did not serve it yet;

למאן דאמר עשו משעת עשייה מיחייב
1.

If we learn from "Asu Lahem Masechah" , he is liable once he makes it;

למאן דאמר כי הואיל הלך עד דאזיל בתרה ופלח לה
2.

If we learn from "Holach Acharei Tzav", he is not liable until he serves it.

אמר רבא ומי איכא למאן דאמר <עכו"ם> {גוי} שעשאה ע"ז ולא השתחוה לה חייב
(m)

Question (Rava): All agree that a Nochri is not liable until he serves it!

והתניא <בעכו"ם> {בעבודה זרה} דברים שבית דין של ישראל ממיתין עליהן בן נח מוזהר עליהן אין בית דין של ישראל ממיתין עליהן אין בן נח מוזהר עליהן
1.

(Beraisa): Regarding idolatry, a Nochri is commanded only about things that a Yisrael is killed for.

למעוטי מאי לאו למעוטי <עכו"ם> {גוי} שעשה ע"ז ולא השתחוה לה
2.

Suggestion: This excludes a Nochri who made an idol but did not serve it yet.

אמר רב פפא לא למעוטי גיפוף ונישוק
(n)

Answer (Rav Papa): No, it excludes hugging and kissing.

גיפוף ונישוק דמאי
(o)

Question: What is the case?

אילימא כדרכה בר קטלא הוא
1.

If hugging and kissing is the way this idol is served, a Yisrael is killed for this!

אלא למעוטי שלא כדרכה
(p)

Answer: This is not the way this idol is served.

4)

OTHER OPINIONS ABOUT THE SEVEN MITZVOS [line 35]

דינין בני נח איפקוד
(a)

Question: Is it really true that Nochrim are commanded about Dinim?!

והתניא עשר מצות נצטוו ישראל במרה שבע שקיבלו עליהן בני נח והוסיפו עליהן דינין ושבת וכיבוד אב ואם
1.

(Beraisa): Yisrael were commanded 10 Mitzvos at Marah - the seven of Bnei Noach, and additionally Dinim, Shabbos, and honoring parents.

דינין דכתיב (שמות טו) שם שם לו חוק ומשפט
i.

We learn Dinim from "Sham Sam Lo Chok u'Mishpat";

שבת וכיבוד אב ואם דכתיב (דברים ה) כאשר צוך ה' אלהיך
ii.

We learn Shabbos and honoring parents from "Ka'asher Tzivcha Hash-m Elokecha" said (regarding these Mitzvos) on Sinai;

ואמר רב יהודה כאשר צוך במרה
iii.

(Rav Yehudah): We were commanded at Marah.

אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה לא נצרכה אלא לעדה ועדים והתראה
(b)

Answer #1 (Rav Nachman): Nochrim are commanded about Dinim. At Marah, Yisrael were commanded about 23 judges (for capital cases, two) witnesses and warning.

אי הכי מאי והוסיפו עליהן דינין
(c)

Objection: It says additionally they received Dinim. These are not extra laws, rather, mere conditions for existing laws!

אלא אמר רבא לא נצרכה אלא לדיני קנסות
(d)

Answer #2 (Rava): Additionally, they received laws of fines.

אכתי והוסיפו בדינין מיבעי ליה
(e)

Objection: If the laws of Bnei Noach include Dinim, it should not say 'additionally' they received Dinim, rather, they received additional Dinim!

אלא אמר רב אחא בר יעקב לא נצרכה אלא להושיב בית דין בכל פלך ופלך ובכל עיר ועיר
(f)

Answer #3 (Rav Acha bar Yakov): Yisrael were commanded to set up Batei Din in every province and city.

והא בני נח לא איפקוד
(g)

Objection: Bnei Noach are also commanded about this!

והתניא כשם שנצטוו ישראל להושיב בתי דינין בכל פלך ופלך ובכל עיר ועיר כך נצטוו בני נח להושיב בתי דינין בכל פלך ופלך ובכל עיר ועיר
1.

(Beraisa): Just like Yisrael must set up Batei Din in every province and city, also Nochrim must.

אלא אמר רבא האי תנא תנא דבי מנשה הוא דמפיק ד"ך ועייל ס"ך
(h)

Answer #4 (Rava): The Tana of the Beraisa (about 10 Mitzvos at Marah) is Tana d'Vei Menasheh, who includes castration and Kilayim among the seven Mitzvos, and excludes Dinim and blasphemy.

דתנא דבי מנשה שבע מצות נצטוו בני נח ע"ז וגילוי עריות ושפיכות דמים גזל ואבר מן החי סירוס וכלאים
1.

(Beraisa - Tana d'Vei Menasheh): The seven Mitzvos of Bnei Noach are idolatry, Arayos, murder, theft, a limb of a living animal, castration and Kilayim.

רבי יהודה אומר אדם הראשון לא נצטווה אלא על ע"ז בלבד שנאמר ויצו ה' אלהים על האדם
2.

R. Yehudah says, Adam ha'Rishon was commanded only about idolatry - "va'Ytzav Hash-m Elokim Al ha'Adam" (Adam must accept that Hash-m is G-d).

רבי יהודה בן בתירה אומר אף על ברכת השם
3.

R. Yehudah ben Beseira says, he was commanded also about blasphemy;

ויש אומרים אף על הדינים
4.

Some say, he was commanded also about Dinim.

כמאן אזלא הא
(i)

Question: Like whom is the following?

דאמר רב יהודה אמר רב אלהים אני לא תקללוני אלהים אני לא תמירוני אלהים אני יהא מוראי עליכם
1.

(Rav Yehudah): 'I am Elokim, do not curse Me. I am Elokim, do not worship something else in place of Me. I am Elokim, My authority should be upon you (to keep Dinim).'

כמאן כיש אומרים
(j)

Answer: It is like 'some say.'