1)

UNNATURAL OR INCOMPLETE BI'AH [last line on previous Amud]

תניא כוותיה דרב זכר בן תשע שנים ויום אחד (דף נה,א) הבא על הבהמה בין כדרכה בין שלא כדרכה והאשה המביאה את הבהמה עליה בין כדרכה בין שלא כדרכה חייב
(a)

Support (for Rav - Beraisa): The following are liable: (one who is Shochev with) a boy (above) nine years, or a man or woman who has Bi'ah with an animal, normally or abnormally. (This is based on Rashi DH Tanya and DH ha'Ba. The Ya'avetz explains that it discusses only bestiality.)

דרש רב נחמן בר רב חסדא באשה שני משכבות ובבהמה משכב אחד
(b)

Version #1 (Rashi) (Rav Nachman bar Rav Chisda): Bestiality applies to either opening of a woman (we learn from "Mishkevei Ishah"), but it applies only to normal Shechivah of a man with an animal.

מתקיף לה רב פפא אדרבה אשה דאורחה היא אמשכב מיחייב אמידעם אחרינא לא מחייב בהמה דלאו אורחא היא לחייב עלה על כל נקב ונקב
(c)

Question (Rav Papa): Just the contrary! It is normal for a woman to have normal Bi'ah (with a man), so only this is Bi'ah (even with an animal), but all Shechivah with an animal is abnormal, so one is liable for either kind!

תניא <דלא כתרוייהו> זכר בן תשע שנים ויום אחד הבא על הבהמה בין כדרכה בין שלא כדרכה והאשה המביאה את הבהמה עליה בין כדרכה בין שלא כדרכה חייב
(d)

Rejection (of both of them - Beraisa): The following are liable: (one who is Shochev with) a boy (above) nine years, or a man or woman who has Bi'ah with an animal, normally or abnormally.

[[דרש רב נחמן בר רב חסדא באשה שני משכבות ובבהמה משכב אחד
(e)

Version #2 (Tosfos) (Rav Nachman bar Rav Chisda): Both kinds of Bi'ah (of a man) with a woman are considered Bi'ah, but only normal Shechivah with an animal is bestiality.

מתקיף לה רב פפא אדרבה אשה דאורחה היא אמשכב מיחייב אמידעם אחרינא לא מחייב בהמה דלאו אורחא היא לחייב עלה על כל נקב ונקב
(f)

Question (Rav Papa): It would be more reasonable to say the contrary! It is normal for a woman to have Bi'ah, so only normal Bi'ah with her is Bi'ah, but all bestiality is abnormal, so one is liable for either kind! (Tosfos - Rav Papa agrees that one is liable for either Bi'ah with a woman. He just teaches that if one would distinguish, we would exempt abnormal Bi'ah with a woman.)

תניא <דלא כתרוייהו> זכר בן תשע שנים ויום אחד הבא על הבהמה בין כדרכה בין שלא כדרכה והאשה המביאה את הבהמה עליה בין כדרכה בין שלא כדרכה חייב]]
(g)

Rejection (of Rav Nachman bar Rav Chisda - Beraisa): If a nine-year old boy, or a woman commits bestiality, naturally or unnaturally, he or she is liable. (end of Version #2)

א"ל רבינא לרבא המערה בזכור מהו
(h)

Question (Ravina): If a man does Ha'ara'ah (the first stage of Bi'ah. Some say that it is initial penetration, and some say that it is touching the gentials) with a man, what is the law?

המערה בזכור (ויקרא יח) משכבי אשה כתיב ביה
(i)

Objection: This is obvious! Regarding Mishkav Zachar it says "Mishkevei Ishah." Since Ha'ara'ah with a woman is like full Bi'ah, also with a man!

אלא המערה בבהמה מהו
(j)

Correction: Rather, if a man does Ha'ara'ah with an animal, what is the law?

א"ל אם אינו ענין להעראה דכתיבא גבי אחות אביו ואחות אמו
(k)

Answer (Rava): The Torah says "Ha'ara'ah" regarding Bi'ah with a paternal or maternal aunt;

דלא צריכא דהא איתקש להעראה דנדה תניהו ענין להעראה דבהמה
1.

Since we do not need this to teach about aunts (we already know that Ha'ara'ah with Arayos is like full Bi'ah, for they are equated to Nidah, regarding which it says Ha'ara'ah), we use it to teach about Ha'ara'ah with an animal.

מכדי בהמה מחייבי מיתות ב"ד היא למה לי דכתיב להעראה דידה גבי חייבי כריתות לכתביה גבי חייבי מיתות בית דין וליגמור חייבי מיתות בית דין מחייבי מיתות בין דין
(l)

Question: One is Chayav Misah for bestiality. Why did the Torah write Ha'ara'ah regarding Chayavei Kerisus (aunts)? It should have written it by something else that is Chayav Misah!

הואיל וכוליה קרא לדרשא הוא דאתי כתיבא נמי מילתא דדרשא
(m)

Answer: It wrote it regarding aunts, for the entire verse is extra to be expounded. (Other verses already forbid aunts.)

בעא מיניה רב אחדבוי בר אמי מרב ששת המערה בעצמו מהו
(n)

Question (Rav Achdeboy bar Ami): If one did Ha'ara'ah to himself, what is the law?

אמר ליה קבסתן
(o)

Rav Sheshes: Do not bother me with questions about impossible things!

אמר רב אשי מאי תיבעי לך בקושי לא משכחת לה כי משכחת לה במשמש מת
(p)

Rav Ashi: Granted, it is impossible when the Ever is Chai (in erection), but it is possible when it is Mes!

למאן דאמר משמש מת בעריות פטור הכא פטור ולמאן דאמר חייב הכא מיחייב תרתי מיחייב אשוכב ומיחייב אנשכב
1.

According to the opinion that Bi'ah with an Ever Mes is exempt, he is exempt. According to the opinion that Bi'ah with an Ever Mes is liable, he is liable twice, like a Shochev and a Nishkav.

2)

WHEN DO WE KILL THE ANIMAL? [line 30]

בעו מיניה מרב ששת <עובד כוכבים> {גוי} הבא על הבהמה מהו
(a)

Question: If a Nochri had Bi'ah with an animal, do we kill it?

תקלה וקלון בעינן והכא תקלה איכא קלון ליכא
1.

If an animal is killed (when a Yisrael had Bi'ah with it) due to Takalah (a great transgression came about through it) and disgrace (people will remember his sin when they see the animal), here there is only Takalah, there is not disgrace (Nochrim often do this), we do not kill it;

או דילמא תקלה אע"פ שאין קלון
2.

If an animal is killed due to Takalah alone, we kill it.

אמר רב ששת תניתוה מה אילנות שאין אוכלין ואין שותין ואין מריחין אמרה תורה השחת שרוף וכלה הואיל ובא לאדם תקלה על ידן המתעה את חבירו מדרכי חיים לדרכי מיתה על אחת כמה וכמה
(b)

Answer (Rav Sheshes - Beraisa): Trees do not eat, drink or smell, yet we destroy an Asheirah because a Takalah resulted from it. If an enticer veers someone from the path of life (Mitzvos) to the path of death, and all the more so the enticer should be destroyed!

אלא מעתה <עובד כוכבים> {גוי} המשתחוה לבהמתו תיתסר ומקטלא
(c)

Question: If so (it depends only on Takalah), if a Nochri bowed to an animal, it should become forbidden and we should kill it!

מי איכא מידי דלישראל לא אסר <ולעובד כוכבים> {ולגוי} אסר
(d)

Answer: We never find something permitted to a Yisrael (if a Yisrael bowed to an animal, it is invalid for a Korban, but he may eat it or benefit from it) and forbidden to a Nochri!

ישראל גופיה ליתסר מידי דהוה ארביעה
(e)

Question: If a Yisrael bowed to it, it should be forbidden, just like an animal that a Yisrael slept with!

אמר אביי זה קלונו מרובה וזה קלונו מועט
(f)

Answer #1 (Abaye): Bestiality is a greater disgrace than idolatry.

והרי אילנות דאין קלונן מרובה ואמרה תורה השחת שרוף וכלה
1.

Question: We destroy Asheiros, even though the disgrace is not so great!

בבעלי חיים קאמרינן דחס רחמנא עלייהו
2.

Answer: The Torah is more concerned for animals than for trees.

רבא אמר אמרה תורה בהמה נהנית מעבירה תיהרג
(g)

Answer #2 (Rava): Because the animal enjoyed the transgression, it is killed.

והרי אילנות דאין נהנין מעבירה ואמרה תורה השחת שרוף וכלה
1.

Question: We destroy Asheiros, even though they did not enjoy the transgression!

בבעלי חיים קאמרינן דחס רחמנא עלייהו
2.

Answer: The Torah is more concerned for animals than for trees.

ת"ש ד"א שלא תהא בהמה עוברת בשוק ויאמרו זו היא שנסקל פלוני על ידה
(h)

Support (for Rav Sheshes - Mishnah): Also, (the animal is killed because) the Torah does not want that people will see the animal and mention that Ploni was stoned due to it.

55b----------------------------------------55b
מאי לאו (דף נה,ב) מדסיפא תקלה וקלון רישא תקלה בלא קלון
1.

Suggestion: This second answer mentions both Takalah and disgrace. This implies that the first answer (because the animal was a Takalah for a person), is enough to stone it (if not, the first answer could have been omitted)!

והיכי דמי <עובד כוכבים> {גוי} הבא על הבהמה
2.

The first answer refers to a Nochri that committed bestiality (there is only Takalah), the second refers to a Yisrael that committed bestiality.

לא
(i)

Rejection: No, we kill it only when there is disgrace;

סיפא תקלה וקלון רישא הא קמ"ל דאפילו קלון בלא תקלה נמי מיחייבי
1.

This second answer mentions both Takalah and disgrace. The first answer is when there is only disgrace.

והיכי דמי
2.

Question: When is there only disgrace?

ישראל הבא על הבהמה בשוגג
3.

Answer: A Yisrael committed bestiality b'Shogeg.

וכדבעי רב המנונא
(j)

Rav Hamnuna was unsure about this.

דבעי רב המנונא ישראל הבא על הבהמה בשוגג מהו
(k)

Question (Rav Hamnuna): If a Yisrael committed bestiality b'Shogeg, do we kill the animal?

תקלה וקלון בעינן והכא קלון איכא תקלה ליכא
1.

If we kill an animal only when there is only Takalah and disgrace, here there is only disgrace;

או דילמא קלון אע"פ שאין תקלה
2.

If we kill an animal when there is only disgrace, we kill it.

אמר רב יוסף תא שמע בת שלש שנים ויום אחד מתקדשת בביאה
(l)

Answer #1 (Rav Yosef - Mishnah): A three year-old girl can become Mekudeshes through Bi'ah;

ואם בא עליה יבם קנאה
1.

If she fell to Yibum and did Yibum, it takes effect (she is married to the Yavam);

וחייבין עליה משום אשת איש
2.

Anyone (except her husband) is liable for (Bi'ah with) a married woman,

ומטמאה את בועלה לטמא משכב תחתון כעליון
3.

One who has Bi'ah with her (when she is Nidah becomes Tamei like a Nidah. He) is Metamei a mattress under him (even if other mattresses are in between) like a Keli above (and touching a Zav);

ניסת לכהן אוכלת בתרומה
4.

If she has Nisu'in with a Kohen, she may eat Terumah;

בא עליה אחד מן הפסולים פסלה מן הכהונה
5.

If a Pasul (e.g. Mamzer) had Bi'ah with her, she is disqualified from Kehunah;

ואם בא עליה אחד מכל העריות האמורות בתורה מומתין על ידה והיא פטורה
6.

If any of the Arayos had Bi'ah with her, he is killed, and she is exempt.

אחד מכל עריות ואפילו בהמה והא הכא דקלון איכא תקלה ליכא וקתני מומתין על ידה
7.

Suggestion: 'Any of the Arayos' includes an animal. It is killed, even though there is only disgrace, and not Takalah!

כיון דמזידה היא תקלה נמי איכא ורחמנא הוא דחס עלה
(m)

Rejection: Since she was Mezidah, there is also Takalah. The Torah had mercy on her (since she is a minor) and does not kill her;

עלה דידה חס אבהמה לא חס
1.

The Torah had mercy on her, but not on the animal.

אמר רבא ת"ש בן תשע שנים ויום אחד הבא על יבמתו קנאה ואינו נותן גט עד שיגדיל
(n)

Answer #2 (Rava - Mishnah): If a nine-year old boy did Yibum, it takes effect. He cannot divorce her until he becomes an adult;

ומטמא כנדה לטמא משכב תחתון כעליון
1.

(If he has Bi'ah with a Nidah) he becomes Tamei like a Nidah, and he is Metamei a mattress under him like a Keli above (a Zav);

פוסל
2.

If he is Pasul and has Bi'ah with a woman, she is disqualified from Kehunah;

ואינו מאכיל
3.

If he is a Kohen, his 'wife' may not eat Terumah (because he cannot be Mekadesh);

ופוסל את הבהמה מעל גבי המזבח ונסקלת ע"י
4.

If he had Bi'ah with an animal, it is Pasul for a Korban. (If witnesses saw this,) it is stoned.

ואם בא על אחת מכל העריות האמורות בתורה מומתים על ידו
5.

If he had Bi'ah with any of the Arayos, she is killed.

והא הכא קלון איכא תקלה ליכא וקתני נסקלת על ידו
i.

The animal is killed, even though there is only disgrace, and not Takalah!

כיון דמזיד הוא תקלה נמי איכא ורחמנא הוא דחס עילויה עליה דידיה חס רחמנא אבהמה לא חס רחמנא
(o)

Rejection: Since he was Mezid, there is also Takalah. The Torah had mercy on him, and not on the animal.

תא שמע דבר אחר שלא תהא בהמה עוברת בשוק ויאמרו זו היא שנסקל פלוני על ידה
(p)

Answer #3 (Seifa): Also, the Torah does not want that people will see the animal and mention that Ploni was stoned due to it.

מאי לאו מדסיפא תקלה וקלון רישא קלון בלא תקלה והיכי דמי ישראל הבא על הבהמה בשוגג
1.

Suggestion: Since the Seifa mentions both disgrace and Takalah, the Reisha (the animal led to the downfall of a person) must come to include disgrace without Takalah, i.e. a Yisrael who had Bi'ah with an animal b'Shogeg!

לא סיפא תקלה וקלון רישא תקלה בלא קלון והיכי דמי <עובד כוכבים> {גוי} הבא על הבהמה וכדבעו מיניה מרב ששת:
(q)

Rejection: No, the Seifa mentions disgrace and Takalah, and the Reisha includes Takalah without disgrace, i.e. a Nochri who had Bi'ah with an animal!