1)

WHAT ARE SANDAL AND SHILYA? (Yerushalmi Perek 3 Halachah 4 Daf 11a)

אי זהו הסנדל שאמרו

(a)

Question: What is a Sandal that they said?

כל שהוא דומה לסנדל דג שבים

(b)

Answer #1: It is anything that resembles a Sandal fish in the sea.

רבן שמעון בן גמליאל אומר כל שהוא דומה ללשונו של שור

(c)

Answer #2 (R. Shimon ben Gamliel): It is anything that resembles an ox' tongue.

נמנו עליו רבותינו לומר והוא שיהא בו מצורת אדם

(d)

Our Rebbeyim voted about this. This is only if it has the form of a person.

מנו רבותינו רבי יהודה הנשיא ובית דינו.

(e)

Who are 'our Rebbeyim'? They are R. Yehudah ha'Nasi and his Beis Din.

בשלשה מקומות נקרא רבי יהודה הנשיא רבותינו בגיטין בשמן ובסנדל סנדל הדא דאמרינן

(f)

In three places R. Yehudah ha'Nasi is called 'our Rebbeyim' - in Gitin, in oil and regarding a Sandal. A Sandal is what was taught here;

בשמן כהאי דתנינן תמן רבי ובית דינו התירו בשמן

1.

Oil is in what was taught there - Rebbi and his Beis Din permitted oil [of Nochrim, which a previous Beis Din forbade].

בגיטין כהיא דתנינן תמן זה גיטיך אם מתי זה גיטיך מחולי זה גיטיך לאחר מיתתי לא אמר כלום ורבותינו אמרו ה''ז גט מנו רבותינו ר' יהודה הנשיא ובית דינו

2.

Gitin is what was taught there - [if her husband said] 'this is your Get [if I die] from this illness', or 'this is your Get after my death', it has no effect, and our Rebbeyim said, it is a Get. Who are 'our Rebbeyim'? They are R. Yehudah ha'Nasi and his Beis Din.

ויקראו לו ב''ד שרייא שכל בית דין שהוא מתיר שלשה דברים הוא נקרא ב''ד שרייא

3.

They called it the permissive Beis Din, for any Beis Din that permits three matters [that were forbidden] is called a permissive Beis Din.

אמר רבי יודן בית דינו חלוק עליו בגיטין.

4.

They called it the permissive Beis Din, for any Beis Din that permits three matters [that were forbidden] is called a permissive Beis Din.

רבי ינאי צווח טיהרתם אתם את היולדות

5.

R. Yanai screamed [if you require the form of man] you are Metaher [many] Yoldos!

רבי סימון בשם ר' יהושע בן לוי מעידותו של רבי חונייה מברת חוורן היא כהדא

(g)

(R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi): From the testimony of R. Chuniyah of Baras Chavran is this teaching (that Sandal is only if it has a human form. It is an individual's opinion; the Halachah does not follow it.)

רבי זעירא אם מעידותו של רבי חונייה דברת חוורן היא רבי חנינה צווח טיהרתם את היולדות.

(h)

(R. Ze'ira): If it is from the testimony of R. Chuniyah of Baras Chavran, R. Chaninah [properly] screamed 'you were Metaher Yoldos!'

אי זו היא שיליא שאמרו

(i)

Question: What is a Shilya that they said?

כל שהיא דומה לחוט ערב וראשה תפוח כתורמוס

(j)

Answer #1: It is anything that resembles a warp thread, and its head is bloated like a lupine.

רבן שמעון בן גמליאל אומר כל שהוא דומה לדקין של תרנגולין וראשה תפוח כקרקבן וחללה כחצוצרת

(k)

Answer #2: R. Shimon ben Gamliel says, it is anything that resembles the small intestines of chickens, and its head is bloated like a gizzard (the second stomach of a bird), and its interior is like a trumpet.

ואין שילייא פחותה מטפח.

1.

A Shilya is never less than a Tefach;

2)

TUM'AH DUE TO A SHILYA (Yerushalmi Perek 3 Halachah 4 Daf 11a)

רב יהודה שלח שאל לרבי לעזר שיליא שיצתה מקצתה היום ומקצתה למחר

(a)

Question: Rav Yehudah sent to R. Lazar, and asked, if a Shilya left partially today and partially tomorrow [what is the law]?

אמר ליה אם לדם טוהר מונה מיום הראשון ואם לדם טמא מונה מיום השני

(b)

Answer (R. Lazar): For Dam Tohar, we count from the first day. For Dam Tamei, we count from the second day (we are stringent about both, due to Safek).

אמר רבי מתנייה [דף יא עמוד ב] הדא דאמר בשלא יצא עמה וולד אבל אם יצא עמה וולד בין לדם טוהר בין לדם טמא אינה מונה אלא משעת יציאת הוולד.

(c)

(Rav Masniya): This is when a child did not leave with it, but if a child left with it, both for Dam Tohar and Dam Tamei, we count only from when the child left.

רבי יוסי בן שאול בעא קומי רבי מהו לתלות שילייא בדבר שאינו וולד

(d)

Question (R. Yosi ben Sha'ul, to Rebbi): May we attribute a Shilya to something that is not considered a child (e.g. the form of an animal - or, do we assume that there was a proper child with the Shilya)?

[דף י עמוד ב (עוז והדר)] א''ל אין תולין שילייא בדבר שאינו וולד

(e)

Answer (Rebbi): We do not attribute a Shilya to something that is not a child.

יצאת קשורה לו מהו

(f)

Question (R. Yosi ben Sha'ul): If a Shilya left tied to [a non-human form] that is not a child, what is the law? (May we attribute the Shilya to it?)

אמר ליה אין שונין דבר שאי אפשר

(g)

Answer (Rebbi): We do not teach something that cannot be (it is never tied to it).

תנא רבי חנין דשמואל אין תולין שיליא בדבר שאינו וולד יצאת קשורה לו תולין אותה בו.

(h)

Version #1 (R. Chanin citing Shmuel - Beraisa): We do not attribute the Shilya to something that is not a child. If it left tied to it, we attribute to it.

שמואל שאל לתלמידוי דרב מהו לתלות שילייא בנפלים

1.

Question (Shmuel, to Rav's Talmidim): May we attribute a Shilya to Nefalim?

אמרין ליה תולין שיליא בוולד ותולין שיליא בנפלים

2.

Answer (Rav's Talmidim): We attribute a Shilya to a child, and we attribute a Shilya to Nefalim.

וקלסון שמואל דאינון אמרין שיטתיה

3.

Shmuel praised them, for they say like [Shmuel's] opinion.

דרבי בון תנא רבי חנין דשמואל תולין שילייא בוולד ואין תולין שילייא בנפלים שאינה פורשת ממנו עד שיגמור

(i)

Version #1 (R. Bun): R. Chanin citing Shmuel taught a Beraisa - we attribute the Shilya to a child, and we do not attribute a Shilya to Nefalim (if it is not tied to it), for [the Shilya] does not separate from [the fetus] until it is finished.