1)

HOW MANY PEOPLE MUST ATTEND A FUNERAL

ת"ר (דף כט,א) מבטלין ת"ת להוצאת המת ולהכנסת הכלה אמרו עליו על ר' יהודה בר' אילעאי שהיה מבטל ת"ת להוצאת המת ולהכנסת הכלה
(a)

(Beraisa): We stop learning Torah to accompany a Mes or a bride. R. Yehudah bar Ilai would do so.

בד"א בשאין שם כל צורכו אבל יש שם כל צורכו אין מבטלין
(b)

This does not apply if enough people already accompany him.

וכמה כל צורכו
(c)

Question: What is the proper amount?

אמר רב שמואל בר איניא משמיה דרב תריסר אלפי גברי ושיתא אלפי שיפורי ואמרי לה תריסר אלפי גברי ומינייהו שיתא אלפי שיפורי
(d)

Answer #1 (Rav Shmuel bar Inya): We need 12,000 men and 6,000 Shofar blowers. Some say that the 6,000 are included in the 12,000.

עולא אמר כגון דחייצי גברי מאבולא עד סיכרא
(e)

Answer #2 (Ula): We need enough to make a wall from the city to the cemetery.

רב ששת אמר כנתינתה כך נטילתה מה נתינתה בששים ריבוא אף נטילתה בס' ריבוא
(f)

Answer #3 (Rav Sheshes): The taking of Torah should be like Matan Torah, in front of 600,000.

ה"מ למאן דקרי ותני אבל למאן דמתני לית ליה שיעורא
1.

This applies to one who learned. There is no limit to the proper amount for one who taught.

2)

BATEI KENESIYOS IN BAVEL

תניא ר"ש בן יוחי אומר בוא וראה כמה חביבין ישראל לפני הקב"ה שבכל מקום שגלו שכינה עמהן
(a)

(Beraisa - R. Shimon): Yisrael is so dear to Hash-m that wherever we are exiled, the Shechinah accompanies us:

גלו למצרים שכינה עמהן שנאמר (שמואל א ב) הנגלה נגליתי לבית אביך בהיותם במצרים וגו'
1.

In Mitzrayim - "I was revealed to your father's house in Mitzrayim";

גלו לבבל שכינה עמהן שנאמר (ישעיהו מג) למענכם שלחתי בבלה
2.

In Bavel - "For your sake I was sent to Bavel."

ואף כשהן עתידין ליגאל שכינה עמהן שנאמר (דברים ל) ושב ה' אלהיך את שבותך והשיב לא נאמר אלא ושב מלמד שהקב"ה שב עמהן מבין הגליות
(b)

Hash-m will return with us in the future redemption. It says "Hash-m Yashuv (will return with) your captivity", not 'Heshiv (He will return us)'.

בבבל היכא
(c)

Question: Where in Bavel is the Shechinah?

אמר אביי בבי כנישתא דהוצל ובבי כנישתא דשף ויתיב בנהרדעא ולא תימא הכא והכא אלא זמנין הכא וזמנין הכא
(d)

Answer (Abaye): It alternates between the Batei Kenesiyos of Hutzal and Shaf v'Yatziv.

אמר אביי תיתי לי דכי מרחיקנא פרסה עיילנא ומצלינא התם
1.

Abaye: When I am within a Parsah (a 72 minute walk), I go to pray there.

אבוה דשמואל [ולוי] הוו יתבי בכנישתא דשף ויתיב בנהרדעא אתיא שכינה שמעו קול ריגשא [קמו ונפקו
(e)

Shmuel's father and Levi were in the Beis ha'Keneses of Shaf v'Yatziv in Nehardai. The Shechinah came. They heard a noise and left.

רב ששת הוה יתיב בבי כנישתא דשף ויתיב בנהרדעא אתיא שכינה] ולא נפק אתו מלאכי השרת וקא מבעתו ליה
(f)

A similar episode occurred to Rav Sheshes (who was blind); he did not leave. Angels came and frightened him.

אמר לפניו רבש"ע עלוב ושאינו עלוב מי נדחה מפני מי
1.

Rav Sheshes (to Hash-m): Who should be pushed aside, one who is shamed (me), or one who is not shamed?

אמר להו שבקוהו
2.

Hash-m told the angels to leave him.

(יחזקאל יא) ואהי להם למקדש מעט אמר רבי יצחק אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות שבבבל
(g)

(R. Yitzchak): "I will be to them a small Mikdash" refers to Batei Kenesiyos and Batei Medrashos in Bavel;

ור"א אמר זה בית רבינו שבבבל
(h)

(R. Elazar): It refers to Rav's house in Bavel.

דרש רבא מאי דכתיב (תהילים צ) ה' מעון אתה היית לנו אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות
(i)

(Rava): "Hash-m, You were a dwelling place for us" refers to Batei Kenesiyos and Batei Medrashos in Bavel.

אמר אביי מריש הואי גריסנא בביתא ומצלינא בבי כנשתא כיון דשמעית להא דקאמר דוד (תהילים כז) ה' אהבתי מעון ביתך הואי גריסנא בבי כנישתא
(j)

(Abaye): I used to learn at home and pray in a Beis ha'Keneses. After I was struck by David's words, "Hash-m, I love Your dwelling" I also learn in a Beis ha'Keneses.

תניא ר"א הקפר אומר עתידין בתי כנסיות ובתי מדרשות שבבבל שיקבעו בא"י
(k)

(Beraisa - R. Eliezer ha'Kapar): In the future, Batei Kenesiyos and Batei Medrashos of Bavel will be fixed in Eretz Yisrael;

שנאמר (ירמיהו מו) כי כתבור בהרים וככרמל בים יבא והלא דברים ק"ו ומה תבור וכרמל שלא באו אלא לפי שעה ללמוד תורה נקבעים בארץ ישראל בתי כנסיות ובתי מדרשות שקורין ומרביצין בהן תורה עאכ"ו
1.

We learn from "Like Tavor among the mountains and Karmel on the sea will come". These mountains came once to learn (at the time of Matan) Torah, and they were fixed in Eretz Yisrael. People learn and spread Torah in Batei Kenesiyos and Batei Medrashos of Bavel, all the more so they will be fixed in Eretz Yisrael!

דרש בר קפרא מאי דכתיב (תהילים סח) למה תרצדון הרים גבנונים יצתה בת קול ואמרה להם למה תרצו דין עם סיני כולכם בעלי מומים אתם אצל סיני
(l)

(Bar Kapara): "Lamah Teratzdun Harim Gavnunim" - a Bas Kol told the other mountains 'why Tirtzu Din (do you want a judgment) with Har Sinai' (to see on which Torah should be given)? You are blemished compared to Sinai (which is the lowest)!

כתיב הכא גבנונים וכתיב התם (ויקרא כא) או גבן או דק
1.

"Gavnunim" is like "Giben" (a Mum),

אמר רב אשי ש"מ האי מאן דיהיר בעל מום הוא:
2.

(Rav Ashi): This shows that haughtiness is a Mum.

אין עושין אותו קפנדריא: מאי קפנדריא
(m)

(Mishnah): We do not use a Beis ha'Keneses for a Kapandria.

אמר רבא קפנדריא כשמה מאי כשמה כמאן דאמר אדמקיפנא אדרי איעול בהא
(n)

(Rava): 'Kapandria' is an acronym for 'shortcut'.

א"ר אבהו אם היה שביל מעיקרא מותר
(o)

(R. Avahu): If there used to be a path there, it is permitted.

אר"נ בר יצחק הנכנס ע"מ שלא לעשות קפנדריא מותר לעשותו קפנדריא
(p)

(Rav Nachman bar Yitzchak): If one entered for a different reason, he may make it a shortcut.

וא"ר חלבו אמר ר"ה הנכנס לבהכ"נ להתפלל מותר לעשותו קפנדריא
(q)

(R. Chelbo): If one entered to pray, he may make it a shortcut;

שנא' (יחזקאל מו) ובבא עם הארץ לפני ה' במועדים הבא דרך שער צפון להשתחוות יצא דרך שער נגב:
1.

We learn from "One who enters (the Mikdash) in the north to bow will leave in the south."

עלו בו עשבים לא יתלוש מפני עגמת נפש:
(r)

(Mishnah): If weeds grow we do not cut them, to cause grief.

והתניא אינו תולש ומאכיל אבל תולש ומניח
(s)

Contradiction (Beraisa): We may not cut them and feed them (to animals), but we may cut them and leave them!

כי תנן נמי מתני' תולש ומאכיל תנן
(t)

Answer: Also the Mishnah forbids only cutting them to feed them.

ת"ר בית הקברות אין נוהגין בהן קלות ראש
(u)

(Beraisa): We do not act frivolously in a cemetery:

אין מרעין בהן בהמה ואין מוליכין בהן אמת המים ואין מלקטין בהן עשבים ואם ליקט שורפן במקומן מפני כבוד מתים
1.

We do not graze animals there, or route an irrigation ditch through it. We do not gather weeds in it; if one gathered, they are burned there, for the honor of the deceased.

אהייא
2.

Question: What is 'for the honor of the deceased'?

אילימא אסיפא כיון ששורפן במקומן מאי כבוד מתים איכא
i.

It cannot be burning the weeds, for this does not honor them!

אלא ארישא:
3.

Answer: It refers to the Reisha, we do not act frivolously there.

3)

WHEN WE READ PARSHAS SHEKALIM

(משנה) ר"ח אדר שחל להיות בשבת קורין בפרשת שקלים חל להיות בתוך השבת מקדימין לשעבר ומפסיקין לשבת אחרת
(a)

(Mishnah): When Rosh Chodesh Adar falls on Shabbos, we read Parshas Shekalim. If it falls during the week, we read it the previous Shabbos, and the next Shabbos has no special Parshah.

בשניה זכור בשלישית פרה אדומה ברביעית החודש הזה לכם בחמישית חוזרין לכסדרן
(b)

The second, third and fourth Shabbosos we read Parshiyos Zachor, Parah Adumah and ha'Chodesh. The fifth Shabbos we resume the normal order.

לכל מפסיקין בראשי חדשים בחנוכה ובפורים בתעניות ובמעמדות וביוה"כ:
(c)

We interrupt (the normal order) for all of the following - Rosh Chodesh, Chanukah, Purim, Ta'aneisim, Ma'amados, and Yom Kipur.

תנן התם באחד באדר משמיעין על השקלים (דף כט,ב) ועל הכלאים
(d)

(Gemara - Mishnah): We announce about Shekalim and Kil'ayim on Rosh Chodesh Adar.

29b----------------------------------------29b
בשלמא על הכלאים דזמן זריעה היא
(e)

Question: We understand regarding Kil'ayim, for this is when it sprouts;

אלא על השקלים מנלן
1.

Why is this the time to announce about Shekalim?

אמר ר' טבי אמר רבי יאשיה דאמר קרא (במדבר כח) זאת עולת חודש בחדשו אמרה תורה חדש והבא קרבן מתרומה חדשה
(f)

Answer (R. Tavi): "Zos Olas Chodesh b'Chodsho" - bring Korbanos from new money. (A Gezeirah Shavah teaches that this refers to Nisan.)

וכיון דבניסן בעי אקרובי מתרומה חדשה קדמינן וקרינן באחד באדר כי היכי דליתו שקלים למקדש
1.

Since new money is needed for Nisan, we read the Parshah on the first of Adar.

כמאן דלא כרבן שמעון בן גמליאל דאי רבן שמעון בן גמליאל האמר שתי שבתות
(g)

Suggestion: These Mishnayos are unlike R. Shimon ben Gamliel:

דתניא שואלין בהלכות הפסח קודם לפסח שלשים יום
1.

(Beraisa): We begin learning Hilchos Pesach 30 days before Pesach;

רבן שמעון בן גמליאל אומר שתי שבתות
2.

R. Shimon ben Gamliel says, we begin two weeks before.

אפילו תימא רבן שמעון בן גמליאל כיון דאמר מר בחמשה עשר בו שולחנות יושבין במדינה ובכ"ה יושבין במקדש משום שולחנות קדמינן וקרינן
(h)

Rejection: They can even be like R. Shimon ben Gamliel. (Moneychangers') tables are set up on the 15th outside the Mikdash, and on the 25th in the Mikdash (to enable people to give half-Shekalim). We read two weeks before the tables are set up.

4)

WHAT IS PARSHAS SHEKALIM?

מאי פרשת שקלים
(a)

Question: What is Parshas Shekalim?

רב אמר (במדבר כח) צו את בני ישראל ואמרת אליהם את קרבני לחמי
(b)

Answer #1 (Rav): It is "Tzav... (the Tamid offering)";

ושמואל אמר (שמות ל) כי תשא
(c)

Answer #2 (Shmuel): It is "Ki Sisa (the Mitzvah to give half-Shekelim)."

בשלמא למאן דאמר כי תשא היינו דקרי לה פרשת שקלים דכתיב בה שקלים אלא למאן דאמר את קרבני לחמי הכא מידי שקלים כתיבי התם
(d)

Question: According to Rav, why is it called Parshas Shekalim?

אין טעמא מאי כדר' טבי
(e)

Answer: This is like R. Tavi taught ("Zos Olas Chodesh b'Chodsho" is in Parshas "Tzav... ").

בשלמא למ"ד צו את בני ישראל משום דכתיבי קרבנות התם כדר' טבי
(f)

Question: According to Rav, we understand why we read "Tzav", for it alludes to (bringing Shekalim for) Korbanos; like R. Tavi taught.

אלא למ"ד כי תשא קרבנות מי כתיבי שקלים לאדנים כתיבי
1.

According to Shmuel, how does Parshas Shekalim relate to (Shekalim for) Korbanos? "Ki Sisa" discusses Shekalim given for the Adanim (sockets of the Mishkan) not for the Korbanos themselves)!

כדתני רב יוסף שלש תרומות הן של מזבח למזבח ושל אדנים לאדנים ושל בדק הבית לבדק הבית
(g)

Answer: This is like a Beraisa that Rav Yosef taught. Three collections were made. One was for Korbanos, one for the Adanim, and one for Bedek ha'Bayis.

בשלמא למאן דאמר כי תשא היינו דשני האי ראש חדש משאר ראשי חדשים אלא למ"ד צו את קרבני מאי שני
(h)

According to Rav, why does the Mishnah mention Rosh Chodesh Adar on Shabbos? Whenever Rosh Chodesh falls on Shabbos, we read Tzav!

שני דאילו ראשי חדשים קרו שיתא בעניינא דיומא וחד בדראש חודש ואילו האידנא כולהו בדראש חודש
(i)

Answer: On another Shabbos Rosh Chodesh, six read from the weekly Parshah and one in Tzav. On Rosh Chodesh Adar, all read in Tzav.

הניחא למאן דאמר לסדר פרשיות הוא חוזר
(j)

Question: This is like the opinion that we interrupt from reading the usual weekly Parshah;

אלא למאן דאמר לסדר הפטרות הוא חוזר ופרשתא דיומא קרינן מאי שני
1.

How can we answer for the opinion that we read the weekly Parshah and a special Haftorah?

שני דאילו ראשי חדשים קרו שיתא בעניינא דיומא וחד קרי בדראש חודש ואילו האידנא קרו תלתא בעניינא דיומא וארבעה קרו בדראש חודש
(k)

Answer: This Rosh Chodesh, three read from the weekly Parshah and four read from Tzav.

מיתיבי ר"ח אדר שחל להיות בשבת קורין בפרשת שקלים ומפטירין ביהוידע הכהן
(l)

Question (Beraisa): When Rosh Chodesh Adar is on Shabbos, we read Parshas Shekalim, and Yehoyada ha'Kohen for the Haftorah.

בשלמא למ"ד כי תשא היינו דמפטירין ביהוידע הכהן דדמי ליה דכתיב (מלכים ב יב) כסף נפשות ערכו
1.

The Haftorah discusses "Kesef Nafshos Erko" - this is like Ki Sisa (which discusses "Kofer Nafsho");

אלא למ"ד את קרבני לחמי מי דמי
2.

However, if Parshas Shekalim is Tzav, how does the Haftorah relate to it?

דמי כדר' טבי
(m)

Answer: This is like R. Tavi (Tzav alludes to bringing Shekalim for Korbanos).

מיתיבי חל להיות בפרשה הסמוכה לה בין מלפניה ובין מלאחריה קורין אותה וכופלין אותה
(n)

Question (Beraisa): If Rosh Chodesh Adar is in the week before or after (we normally read) Parshas Shekalim, we read it and repeat it.

בשלמא למ"ד כי תשא היינו דמתרמי בההוא זימנא אלא למ"ד צו את קרבני מי מתרמי בההוא זימנא
1.

We read Ki Sisa about this time, but Tzav is read much later!

אין לבני מערבא דמסקי לדאורייתא בתלת שנין
(o)

Answer: The Beraisa discusses Eretz Yisrael, where they read the Torah over the course of three years (they reach Tzav in Adar of the third year).

תניא כוותיה דשמואל ר"ח אדר שחל להיות בשבת קורין כי תשא ומפטירין ביהוידע הכהן
(p)

Support (for Shmuel - Beraisa): When Rosh Chodesh Adar falls on Shabbos, we read Ki Sisa. The Haftorah is Yehoyada ha'Kohen.

5)

THE KRI'AH FOR ROSH CHODESH TEVES

א"ר יצחק נפחא ר"ח אדר שחל להיות בשבת מוציאין שלש תורות וקורין בהן אחד בעניינו של יום ואחד בשל ר"ח ואחד בכי תשא
(a)

(R. Yitzchak Nafcha): When Rosh Chodesh Adar falls on Shabbos, we take out three Sefrei Torah, in which we read the weekly Parshah, Musaf of Rosh Chodesh, and Parshas Shekalim;

וא"ר יצחק נפחא ר"ח טבת שחל להיות בשבת מביאין שלש תורות וקורין בהן אחד בעניינו של יום ואחד בדראש חודש ואחד בחנוכה
(b)

When Rosh Chodesh Teves falls on Shabbos, we take out three Sefrei Torah, in which we read the weekly Parshah, Musaf Rosh Chodesh; and Chanukas ha'Mizbe'ach.

וצריכא
(c)

He needed to say both teachings:

דאי איתמר בהא בהא קאמר ר' יצחק אבל בהך כרב ס"ל דאמר פרשת שקלים את קרבני לחמי ובשתי תורות סגי קמ"ל
1.

Had he only taught the latter, one might have thought that the Halachah follows Rav, and only two Sefrei Torah are needed when Rosh Chodesh Adar is on Shabbos since the reading for Rosh Chodesh is in Tzav).

ולימא הא ולא בעיא הך
(d)

Question: Why did he need to teach the second? The first would have sufficed!

חדא מכלל חבירתה איתמר
(e)

Admission: Indeed, he did not teach the second. It was deduced from the first.

איתמר ר"ח טבת שחל להיות בחול א"ר יצחק קרו תלתא בר"ח וחד בחנוכה
(f)

(R. Yitzchak Nafcha): When Rosh Chodesh Teves falls on a weekday, three read the Parshah of Rosh Chodesh, and one reads Chanukas ha'Mizbe'ach.

ורב דימי דמן חיפא אמר קרו תלתא בחנוכה וחד בר"ח
(g)

(Rav Dimi of Chaifa): Three read from Chanukas ha'Mizbe'ach, and one reads Rosh Chodesh.

אמר ר' מני כוותיה דרבי יצחק נפחא מסתברא דתדיר ושאינו תדיר תדיר קודם
(h)

(R. Mani): Presumably, R. Yitzchak Nafcha is correct. Rosh Chodesh is preferred,since it comes more frequently.

א"ר אבין כוותיה דרב דימי מסתברא מי גרם לרביעי שיבא ר"ח הלכך רביעי בר"ח בעי מיקרי
(i)

(R. Avin): Presumably, Rav Dimi is correct. There is a fourth Aliyah because it is Rosh Chodesh, therefore, he should read about Rosh Chodesh.

מאי הוי עלה
(j)

Question: What was the conclusion?

רב יוסף אמר אין משגיחין בראש חודש
(k)

Answer #1 (Rav Yosef): Rosh Chodesh is not primary.

ורבה אמר אין משגיחין בחנוכה
(l)

Answer #2 (Rabah): Chanukah is not primary.

והלכתא אין משגיחין בחנוכה ור"ח עיקר
(m)

The Halachah follows Rabah.