1)

PARSHAS SHEKALIM

איתמר חל להיות בואתה תצוה אמר רבי יצחק נפחא קרו שיתא מואתה תצוה עד כי תשא וחד מכי תשא עד ועשית
(a)

(R. Yitzchak Nafcha): If the weekly portion of Parshas Shekalim is Tetzaveh, six read Tetzaveh, and the last reads "Ki Sisa".

אמר אביי (דף ל,א) אמרי אוקומי הוא דקא מוקמי התם אלא אמר אביי קרו שיתא מואתה תצוה עד ועשית וחד תני וקרי מכי תשא עד ועשית
(b)

Objection (Abaye): If so, people will not realize that a special Parshah was read. They will think that this is where the Parshah finished (since Ki Sisa follows Tetzaveh)! Rather, six read the normal Parshah and Ki Sisa; and the seventh repeats Ki Sisa.

מיתיבי חל להיות בפרשה הסמוכה לה בין מלפניה בין מלאחריה קורין אותה וכופלין אותה
(c)

Question (Beraisa): If Rosh Chodesh Adar is in the week before or after (we normally read) Parshas Shekalim, we read it and repeat it.

בשלמא לאביי ניחא אלא לר' יצחק נפחא קשיא
1.

This is like Abaye, who says that the seventh repeats Ki Sisa. It is unlike R. Yitzchak Nafcha.

אמר לך ר' יצחק נפחא ולאביי מי ניחא תינח לפניה לאחריה היכי משכחת לה
2.

Counter-question: When Parshas Shekalim was the previous Shabbos, why should we read it twice this Shabbos?

אלא מאי אית לך למימר כופלה בשבתות
3.

Answer: Abaye must say that 'we repeat it' means that it is repeated the next Shabbos.

הכא נמי כופלה בשבתות
(d)

Answer: R. Yitzchak Nafcha gives the same answer.

חל להיות בכי תשא עצמה א"ר יצחק נפחא קרו שיתא מן ועשית עד ויקהל וחד קרי מכי תשא עד ועשית
(e)

(R. Yitzchak Nafcha): If the weekly portion of is Ki Sisa, six read from the end of Parshas Shekalim until the end of Ki Sisa, and the seventh reads Parshas Shekalim.

מתקיף לה אביי השתא אמרי למפרע הוא דקרי אלא אמר אביי קרו שיתא עד ויקהל וחד תני וקרי מכי תשא עד ועשית
(f)

Objection (Abaye): People will say that he is reading retroactively! Rather, six read Ki Sisa entirely, and the seventh repeats Parshas Shekalim.

תניא כוותיה דאביי חל להיות בכי תשא עצמה קורין אותה וכופלין אותה:
(g)

Support (Beraisa): If Parshas Shekalim is the Shabbos we normally read Parshas Shekalim, we read it and repeat it.

חל להיות בתוך השבת מקדימין לשבת שעברה: איתמר ר"ח אדר שחל להיות בערב שבת רב אמר מקדימין
(h)

(Rav): If Rosh Chodesh Adar falls on Friday, we read Parshas Shekalim the previous Shabbos;

ושמואל אמר מאחרין
(i)

(Shmuel): We read it the next day.

רב אמר מקדימין דאם כן בצרי להו יומי שולחנות
(j)

Rav says we read early, so there will be two weeks before the tables are set up;

ושמואל אמר מאחרין אמר לך סוף סוף חמיסר במעלי שבתא מיקלע ושולחנות לא נפקי עד חד בשבא הלכך מאחרין
(k)

Shmuel says that since the 15th will fall on Friday, the tables are not set up until Sunday the 17th. Therefore, we can read on the second, and this is two weeks beforehand.

תנן חל להיות בתוך השבת מקדימין לשעבר ומפסיקין לשבת אחרת
(l)

Question (Mishnah): If Rosh Chodesh Adar falls during the week, we read Parshas Shekalim the previous Shabbos, and the next Shabbos there is no special Parshah.

מאי לאו אפילו בע"ש
1.

Suggestion: Even falling on Friday counts as during the week!

לא בתוך השבת דוקא
(m)

Answer: No, it refers to properly (earlier) in the week (when the coming Shabbos is less than two weeks before the tables).

ת"ש איזו היא שבת ראשונה כל שחל ר"ח אדר להיות בתוכה ואפילו בערב שבת
(n)

Question (Beraisa): The first Shabbos (of the Parshiyos) is whichever Rosh Chodesh Adar falls b'Sochah (in it), even Friday.

מאי לאו אפילו בע"ש דומיא דתוכה מה תוכה מקדימין אף ע"ש מקדימין
1.

Suggestion: The Halachah when it is Friday is the same as when it is during the week, we read the Shabbos before!

אמר שמואל בה
(o)

Answer: No, Friday is the same as when it is Bah (on Shabbos, we do not read before it).

וכן תנא דבי שמואל בה
1.

Tana d'Vei Shmuel taught a Beraisa which explicitly says Bah.

כתנאי
(p)

Tana'im argue like Rav and Shmuel:

מסרגין לשבתות דברי ר' יהודה הנשיא
1.

(Beraisa - Rebbi): We skip a Shabbos (after the first Parshah, before reading Parshas Zachor);

ר"ש בן אלעזר אומר אין מסרגין אמר ר"ש בן אלעזר אימתי אני אומר אין מסרגין בזמן שחל להיות בע"ש אבל בזמן שחל להיות בתוך השבת מקדים וקורא משבת שעברה אע"פ שהוא שבט:
2.

R. Shimon ben Elazar says, we do not skip, i.e. when Rosh Chodesh Adar falls on Friday. When it falls during the week, we read the previous Shabbos, even though it is Shevat.

2)

WHEN WE READ THE FOUR PARSHIYOS

בשנייה זכור וכו': איתמר פורים שחל להיות בע"ש רב אמר מקדימין פרשת זכור
(a)

(Rav): When Purim falls on Friday, we read Parshas Zachor the previous Shabbos;

ושמואל אמר מאחרין
(b)

(Shmuel): We read it the following day.

רב אמר מקדימין כי היכי דלא תיקדום עשיה לזכירה
1.

Rav says that we read early, because the Zechirah (remembrance) should precede the Asiyah (the meal and Yom Tov).

ושמואל אמר מאחרין אמר לך כיון דאיכא מוקפין דעבדי בחמיסר עשיה וזכירה בהדי הדדי קא אתיין
2.

Shmuel says that since walled cities celebrate the 15th (the next day), this is considered Zechirah and Asiyah coming together.

תנן בשניה זכור
(c)

Question (Mishnah): (If Rosh Chodesh is on Shabbos,) we read Parshas Zachor the second (Shabbos).

והא כי מיקלע ריש ירחא בשבת מיקלע פורים בערב שבת וקתני בשניה זכור
1.

When Rosh Chodesh is Shabbos, Purim (the 14th) is on Friday!

אמר רב פפא מאי שניה שניה להפסקה
(d)

Answer (Rav Papa): (This refers to the Seifa, when Rosh Chodesh is during the week.) It means the second Shabbos from the Shabbos we skipped. (Ritva - we could have asked why the Mishnah says that we read Parah on the third Shabbos, and we would have to answer even according to Rav that it means the third Shabbos from the Shabbos we skipped.)

תא שמע איזו שבת שניה כל שחל פורים להיות בתוכה ואפילו בערב שבת
(e)

Question (Beraisa): The second Shabbos (of a special Parshah) is whichever Purim falls b'Sochah (in it), even Friday.

מאי לאו ערב שבת דומיא דתוכה מה תוכה מקדימין אף ערב שבת מקדימין
1.

Whether Purim is in the week or on Friday, we read Zachor the Shabbos before!

אמר שמואל בה
(f)

Answer: No, Friday is the same as when it is Bah (on Shabbos, we do not read before it).

וכן תנא דבי שמואל בה
1.

Tana d'Vei Shmuel taught a Beraisa which explicitly says Bah.

חל להיות בשבת עצמה אמר ר"ה לדברי הכל אין מקדימין
(g)

(Rav Huna): If Purim falls on Shabbos, all agree that we read on Purim;

ורב נחמן אמר עדיין היא מחלוקת
(h)

(Rav Nachman): Rav would argue even then (and say that we read the previous Shabbos).

איתמר נמי א"ר חייא בר אבא אמר רבי אבא אמר רב פורים שחל להיות בשבת מקדים וקורא בשבת שעברה זכור:
1.

(R. Chiya bar Aba): Rav said so explicitly.

בשלישית פרה אדומה וכו':
(i)

(Mishnah): The third (special Parshah) is Parah Adumah.

תנו רבנן איזו היא שבת שלישית כל שסמוכה לפורים מאחריה
(j)

(Beraisa): The third Shabbos (with a special Parshah) is the Shabbos after Purim.

איתמר ר' חמא בר' חנינא אמר שבת הסמוכה לר"ח ניסן
(k)

(R. Chama b'R. Chanina): It is the Shabbos before Rosh Chodesh Nisan.

ולא פליגי הא דאיקלע ר"ח ניסן בשבת הא דאיקלע באמצע שבת:
(l)

They do not argue. R. Chama discusses when Rosh Chodesh Nisan is on Shabbos (we read Parshas ha'Chodesh that same day, and Parah the previous Shabbos), and the Beraisa discusses when Rosh Chodesh is any other day.

ברביעית (שמות יב) החדש הזה לכם:
(m)

(Mishnah): The fourth Shabbos we read "ha'Chodesh ha'Zeh Lachem".

תנו רבנן ר"ח אדר שחל להיות בשבת קורין כי תשא ומפטירין ביהוידע
(n)

(Beraisa): When Rosh Chodesh Adar falls on Shabbos, we read Ki Sisa, and Yehoyada ha'Kohen is the Haftorah.

ואי זו היא שבת ראשונה כל שחל ר"ח אדר להיות בתוכה ואפילו בערב שבת
(o)

The first Shabbos is the one that Rosh Chodesh Adar falls in, even if it falls on Friday.

בשניה זכור ומפטירין (שמואל א טו) פקדתי ואי זו היא שבת שניה כל שחל פורים להיות בתוכה ואפילו בערב שבת
1.

On the second Shabbos, we read Parshas Zachor and the Haftorah is "Pokadti". The second Shabbos is the one that Purim falls in, even if it falls on Friday.

בשלישית פרה אדומה ומפטירין (יחזקאל לו) וזרקתי עליכם ואי זו היא שבת שלישית כל שסמוכה לפורים מאחריה
2.

The third Shabbos we read Parshas Parah Adumah. The Haftorah is "V'Zarakti Aleichem". The third Shabbos is the one after Purim.

ברביעית החדש הזה ומפטירין (יחזקאל מה) כה אמר ה' [אלהים] בראשון באחד לחדש
3.

The fourth Shabbos we read "ha'Chodesh ha'Zeh", and the Haftorah is "Ko Amar Hash-m."

30b----------------------------------------30b
(דף ל,ב) ואיזו היא שבת רביעית כל שחל ר"ח ניסן להיות בתוכה ואפילו בע"ש:
4.

The fourth Shabbos is the one that Rosh Chodesh Nisan falls in, even if it falls on Friday.

3)

OTHER SPECIAL READINGS

בחמישית חוזרין לכסדרן וכו':
(a)

(Mishnah): We return to the normal order on the fifth Shabbos.

לסדר מאי ר' אמי אמר לסדר פרשיות הוא חוזר
(b)

(R. Ami): We return to the normal order of Torah portions (during the four Parshiyos we skipped reading the normal weekly Parshah).

ר' ירמיה אמר לסדר הפטרות הוא חוזר
(c)

(R. Yirmeyah): We return to the normal order of Haftoros.

אמר אביי כוותי' דר' אמי מסתברא דתנן לכל מפסיקין לראשי חדשים לחנוכה ולפורים לתעניות ולמעמדות וליוה"כ
(d)

Support (for R. Ami - Abaye - Mishnah): We interrupt... for Ta'aneisim and Ma'amados...

בשלמא למ"ד לסדר פרשיות הוא חוזר היינו דאיכא פרשה בחול אלא למ"ד לסדר הפטרות הוא חוזר הפטרה בחול מי איכא
1.

These are on weekdays, on which we normally read from the Torah (on Mondays and Thursdays), but there is no regular Haftorah!

ואידך הא כדאיתא והא כדאיתא
(e)

Rejection: R. Yirmeyah explains that regarding those, we return to the Torah portion.

ובתעניות למה לי הפסקה ליקרי מצפרא בענינא דיומא ובמנחה בתעניתא
(f)

Question: Why do we interrupt on Ta'aneisim? We should read the normal Parshah in the morning, and the Parshah for Ta'aneisim in the afternoon!

מסייע ליה לר"ה דאמר ר"ה מצפרא כינופיא
(g)

Answer: This supports Rav Huna, who said that we congregate in the morning on Ta'aneisim (so there is no time to read the Torah).

היכי עבדינן אמר אביי מצפרא לפלגיה דיומא מעיינינן במילי דמתא מפלגיה דיומא לפניא ריבעא דיומא קרא ומפטרי וריבעא דיומא בעו רחמי שנאמר (נחמיה ט) ויקראו בספר תורת ה' אלהיהם רביעית היום ורביעית <היום> מתוודים ומשתחוים
1.

(Abaye): Until midday, we investigate the matters of the city. The third quarter of the day we read the Torah and Haftorah. The last quarter, we request mercy. We learn from "Va'Yikre'u ba'Sefer Toras Hash-m Elokeihem Revi'is ha'Yom u'Revi'is Misvadim u'Mishtachavim."

ואיפוך אנא
(h)

Question: Perhaps we read and pray in the first half of the day, and in second half we congregate!

לא ס"ד דכתיב (עזרא ט) ואלי יאספו כל חרד בדברי אלהי ישראל על מעל הגולה ואני יושב משומם עד למנחת הערב וכתיב ובמנחת הערב קמתי מתעניתי:
(i)

Answer: It says "At the end of the day ... (I spread my hands to Hash-m)".

(משנה)
(j)

(Mishnah): We read the following Parshiyos at the following times:

(משנה) בפסח קורין בפרשת מועדות של תורת כהנים בעצרת (דברים טז) שבעה שבועות בראש השנה (ויקרא כג) בחדש השביעי באחד לחדש ביוה"כ (ויקרא טז) אחרי מות ביו"ט הראשון של חג קורין בפרשת מועדות שבתורת כהנים ובשאר כל ימות החג בקרבנות החג בחנוכה (במדבר ז) בנשיאים בפורים (שמות יז) ויבא עמלק בראשי חדשים (במדבר כח) ובראשי חדשיכם במעמדות במעשה בראשית בתעניות (דף לא,א) ברכות וקללות
1.

On (the first day of) Pesach, Parshas Mo'adim in Vayikra; on Shavu'os, "Sheva Shavu'os"; on Rosh Hashanah, "Ba'Chodesh ha'Shevi'i"; on Yom Kipur, "Acharei Mos"; on the first day of Sukos, Parshas Mo'adim in Vayikra; on the other days of Sukos, the Korbanos of Sukos; on Chanukah, Chanukas ha'Mishkan; on Purim, "Va'Yavo Amalek"; on Rosh Chodesh, "b'Roshei Chodsheichem"; on Ma'amados, Ma'ase Bereishis; on Ta'aneisim, Berachos and Klalos.