1)

ATTRIBUTES OF CHACHAMIM (cont.)

שאלו תלמידיו את ר' פרידא במה הארכת ימים
(a)

R. Freida's students asked him in what merit did he attribute his long life:

מימי לא קדמני אדם לבית המדרש (דף כח,א) ולא ברכתי לפני כהן ולא אכלתי מבהמה שלא הורמו מתנותיה אמר להם
1.

(R. Freida): No one ever came to the Beis Medrash before me; I never blessed (at a meal) before a Kohen; I never ate from an animal before the Zero'a, Lechayim v'Kevah were separated (to be given to a Kohen).

דא"ר יצחק א"ר יוחנן אסור לאכול מבהמה שלא הורמו מתנותיה ואמר ר' יצחק כל האוכל מבהמה שלא הורמו מתנותיה כאילו אוכל טבלים
2.

(R. Yitzchak): Eating from an animal before the Matanos are separated is (forbidden) like eating Tevel.

ולית הלכתא כוותיה
3.

The Halachah does not follow R. Yitzchak.

ולא ברכתי לפני כהן למימרא דמעליותא היא
(b)

Question: Is it praiseworthy that he never blessed before a Kohen?!

והא א"ר יוחנן כל תלמיד חכם שמברך לפניו אפילו כ"ג עם הארץ אותו ת"ח חייב מיתה
1.

(R. Yochanan): If a Chacham allows an ignoramus Kohen, even a Kohen Gadol, to bless before him, he is worthy of death.

שנאמר (משלי ח) כל משנאי אהבו מות אל תקרי משנאי אלא משניאי
2.

It says "Kol Mesan'ai Ohavu Maves" - we read this 'Masni'ai' (those who make people hate 'me' (Torah)).

כי קאמר איהו בשוין
(c)

Answer: R. Freida never blessed before a Kohen Chacham (even if he was a greater Chacham than the Kohen).

שאלו תלמידיו את רבי נחוניא בן הקנה במה הארכת ימים
(d)

R. Nechunya ben Hakanah's students asked him in what merit did he attribute his long life:

אמר להם מימי לא נתכבדתי בקלון חברי ולא עלתה על מטתי קללת חברי וותרן בממוני הייתי לא נתכבדתי בקלון חברי
1.

(R. Nechunya ben Hakanah): I refused to get honor from his colleague's disgrace;

כי הא דרב הונא דרי מרא אכתפיה אתא רב חנא בר חנילאי וקא דרי מיניה א"ל אי רגילת דדרית במאתיך דרי ואי לא אתייקורי אנא בזילותא דידך לא ניחא לי
i.

This is like Rav Huna. Rav Chana bar Chanilai offered to carry Rav Huna's shovel. Rav Huna said 'unless you normally carry your own shovel, I refuse.'

ולא עלתה על מטתי קללת חברי כי הא דמר זוטרא כי הוה סליק לפורייה אמר שרי ליה לכל מאן דצערן
2.

"I would not sleep before forgiving one who had cursed me." This is like Mar Zutra. Before Mar Zutra went to sleep he would forgive all who pained him.

וותרן בממוני הייתי דאמר מר איוב וותרן בממוניה הוה שהיה מניח פרוטה לחנוני מממוניה
3.

"I was easygoing with my money." This is like Iyov, who used to give a Perutah of his money to a grocer. (Bava Basra 15b says that when a regular person owes a worker half a Perutah (the smallest coin is a Perutah), they go to a grocer and share something that costs a Perutah. Iyov would give the full Perutah. Perhaps Iyov did not want his generosity to 'deprive' the grocer, so he would give the grocer a Perutah in such a case.)

שאל ר"ע את רבי נחוניא הגדול <אמר לו> במה הארכת ימים אתו גווזי וקא מחו ליה סליק יתיב ארישא דדיקלא
(e)

R. Akiva asked R. Nechunya ha'Gadol why he lived so long (i.e. in what merits). R. Nechunya's servants thought that R. Akiva was unhappy that he lived so long. They hit him, and he ran up a tree.

א"ל רבי אם נאמר (במדבר כח) כבש למה נאמר אחד
1.

Question (R. Akiva): Why does it say "Es ha'Keves Echad"? "Ha'Keves" (singular) already teaches that there is only one!

אמר להו צורבא מדרבנן הוא שבקוהו
i.

R. Nechunya realized that R. Akiva was a Chacham; he told his servants not to bother him.

אמר ליה אחד מיוחד שבעדרו
2.

Answer (R. Nechunya): This teaches that it should be the best in the herd.

א"ל
(f)

R. Nechunya attributed his long life to the following merits:

מימי לא קבלתי מתנות ולא עמדתי על מדותי וותרן בממוני הייתי
1.

I never received gifts; I never repaid the pain someone gave me; I was open with my money.

לא קבלתי מתנות כי הא דר' אלעזר כי הוו משדרי ליה מתנות מבי נשיאה לא הוה שקיל כי הוה מזמני ליה לא הוה אזיל אמר להו לא ניחא לכו דאחיה דכתיב (משלי טו) שונא מתנות יחיה
2.

Not receiving gifts is like R. Elazar, who would not accept gifts or invitations from the Nasi's house, because "Sonei Matanos Yichyeh";

ר' זירא כי הוו משדרי ליה מבי נשיאה לא הוה שקיל כי הוה מזמני ליה אזיל אמר אתייקורי דמתייקרי בי
i.

R. Zeira would not accept gifts, but he accepted invitations from the Nasi's house. He reasoned that his coming honors them.

ולא עמדתי על מדותי דאמר רבא כל המעביר על מדותיו מעבירין ממנו כל פשעיו שנאמר (מיכה ז) נושא עון ועובר על פשע למי נושא עון למי שעובר על פשע
3.

Not returning pain is like Rava taught, that if one overlooks what others do to him, all his transgressions are overlooked.

שאל רבי את ר' יהושע בן קרחה במה הארכת ימים
(g)

Rebbi asked R. Yehoshua ben Korchah in what merit he attributed his long life;

א"ל קצת בחיי אמר לו רבי תורה היא וללמוד אני צריך
(h)

(R. Yehoshua ben Korchah): Are you unhappy that I lived this long?

אמר לו רבי תורה היא וללמוד אני צריך
(i)

(Rebbi): I only wish to learn from you.

א"ל מימי לא נסתכלתי בדמות אדם רשע
(j)

(R. Yehoshua ben Korchah): I never looked at an evil person.

דאמר ר' יוחנן אסור לאדם להסתכל בצלם דמות אדם רשע שנאמר (מלכים ב ג) לולא פני יהושפט מלך יהודה אני נושא אם אביט אליך ואם אראך
1.

(R. Yochanan): One may not look at an evil person.

ר"א אמר עיניו כהות שנאמר (בראשית כז) ויהי כי זקן יצחק ותכהין עיניו מראות משום דאסתכל בעשו הרשע
2.

(R. Elazar): Looking at a Rasha weakens eyes. Yitzchak became blind because he had looked at Esav.

והא גרמא ליה והאמר ר' יצחק לעולם אל תהי קללת הדיוט קלה בעיניך שהרי אבימלך קלל את שרה ונתקיים בזרעה שנאמר (בראשית כ) הנה הוא לך כסות עינים אל תקרי כסות אלא כסיית עינים
i.

Question: R. Yitzchak taught that Avimelech's curse was the cause!

הא והא גרמא ליה
ii.

Answer: Both caused it.

רבא אמר מהכא (משלי יח) שאת פני רשע לא טוב
3.

(Rava): We learn from "Seis Pnei Rasha Lo Tov".

בשעת פטירתו א"ל [רבי] ברכני
(k)

When R. Yehoshua ben Korchah was about to die, Rebbi requested a Berachah:

א"ל יהי רצון שתגיע לחצי ימי
(l)

(R. Yehoshua): You should live to half my age.

ולכולהו לא
(m)

(Rebbi): Should I not live to your entire age?!

אמר לו הבאים אחריך בהמה ירעו
(n)

R. Yehoshua: Should your sons be shepherds?! (If you live so long, sons will never become Nasi.)

אבוה בר איהי ומנימן בר איהי חד אמר תיתי לי דלא אסתכלי <בכותי> {בגוי} וחד אמר תיתי לי דלא עבדי שותפות בהדי <כותי> {גוי}
(o)

Avuha bar Ihi or Minyamin bar Ihi praised himself for never looking at a Kusi. The other praised himself for never becoming a partner with a Kusi.

שאלו תלמידיו את ר' זירא במה הארכת ימים
(p)

R. Zeira's students asked him in what merit did he attribute his long life:

אמר להם מימי לא הקפדתי בתוך ביתי ולא צעדתי בפני מי שגדול ממני ולא הרהרתי במבואות המטונפות ולא הלכתי ד"א בלא תורה ובלא תפילין ולא ישנתי בבית המדרש לא שינת קבע ולא שינת עראי ולא ששתי בתקלת חבירי ולא קראתי לחבירי <בחניכתו> [בחכינתו] ואמרי לה <בחכינתו> [בחניכתו]:
1.

(R. Zeira): I never was demanding in my house; I never walked in front of someone greater than myself; I didn't think in Torah where there was a bad smell; I didn't walk four Amos without Torah and Tefilin; I never slept in a Beis Medrash, not fixed nor haphazardly; I didn't rejoice at the stumbling of a colleague; I never called someone by his nickname or family nickname.

2)

PROPER CONDUCT IN A BEIS HA'KENESES

(משנה) ועוד א"ר יהודה בית הכנסת שחרב אין מספידין בתוכו ואין מפשילין בתוכו חבלים ואין פורשין לתוכו מצודות ואין שוטחין על גגו פירות ואין עושין אותו קפנדריא
(a)

(Mishnah - R. Yehudah): In a destroyed Beis ha'Keneses we may not eulogize, twine ropes, set traps, spread fruit on the roof to dry, or make it a shortcut.

שנאמר (ויקרא כו) והשמותי את מקדשיכם קדושתן אף כשהן שוממין
1.

"I will make desolate your holy places" - even when they are desolate, they are Kodesh.

עלו בו עשבים לא יתלוש מפני עגמת נפש:
(b)

If weeds grow in it, we do not cut them, to cause grief (that it is desolate).

ת"ר בתי כנסיות אין נוהגין בהן קלות ראש אין אוכלין בהן ואין שותין בהן (דף כח,ב) ואין ניאותין בהם ואין מטיילין בהם
(c)

(Gemara - Beraisa): We do not conduct ourselves frivolously in Batei Kenesiyos. We do not eat, drink, adorn ourselves, or stroll in them;

28b----------------------------------------28b
ואין נכנסין בהן בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים ואין מספידין בהן הספד של יחיד
(d)

We do not enter a Beis ha'Keneses to avoid heat or rain; we do not eulogize an individual in a Beis ha'Keneses.

אבל קורין בהן ושונין בהן ומספידין בהן הספד של רבים
(e)

We may learn in a Beis ha'Keneses, and give mass eulogies (e.g. of a Chacham);

א"ר יהודה אימתי בישובן אבל בחורבנן מניחין אותן ועולין בהן עשבים ולא יתלוש מפני עגמת נפש
(f)

R. Yehudah says, this applies when they are settled. When they are desolate we abandon them, and let weeds grow to cause grief.

עשבים מאן דכר שמייהו
(g)

Question: (The Beraisa connotes that R. Yehudah argues, but) the first Tana didn't mention weeds!

חסורי מיחסרא והכי קתני
(h)

Answer: The Beraisa is abbreviated, it means as follows:

ומכבדין אותן ומרביצין אותן כדי שלא יעלו בהן עשבים
1.

We sweep and wash the floor, so weeds will not grow;

א"ר יהודה אימתי בישובן אבל בחורבנן מניחין אותן לעלות עלו בהן עשבים לא יתלוש מפני עגמת נפש
2.

R. Yehudah says, this applies when they are settled. When they are desolate we let weeds grow and do not cut them, to cause grief.

א"ר אסי בתי כנסיות שבבבל על תנאי הן עשויין ואעפ"כ אין נוהגין בהן קלות ראש ומאי ניהו חשבונות
(i)

(Rav Asi): Batei Kenesiyos in Bavel are made on condition (that we may use them when they will be desolate). Nevertheless, we do not act in them frivolously, i.e. to make calculations;

אמר רב אסי בהכ"נ שמחשבין בו חשבונות מלינין בו את המת
1.

We leave a corpse overnight in a Beis ha'Keneses in which calculations are made.

מלינין סלקא דעתך לא סגי דלאו הכי
2.

Objection: Surely there is no obligation to do so!

אלא לסוף שילינו בו מת מצוה:
3.

Clarification: It means that (Hash-m will punish for this, and) a Mes Mitzvah will be left there overnight.

ואין ניאותין בהן:
(j)

(Beraisa): We do not adorn ourselves (in a Beis ha'Keneses)

אמר רבא חכמים ותלמידיהם מותרין
(k)

(Rava): Chachamim and their students are permitted.

דאמר ריב"ל מאי בי רבנן ביתא דרבנן:
1.

(R. Yehoshua ben Levi): It (a Beis Medrash) is called 'the house of Rabanan'. This shows that they may use it like their home (in all ways).

ואין נכנסין בהן בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים: כי הא דרבינא ורב אדא בר מתנה הוו קיימי ושאלי שאילתא מרבא אתא זילחא דמיטרא עיילי לבי כנישתא
(l)

Rava was teaching Ravina and Rav Acha bar Masnah. A torrential rain came; they entered a Beis ha'Keneses.

אמרי האי דעיילינן לבי כנישתא לאו משום מיטרא אלא משום דשמעתא בעא צילותא כיומא דאסתנא
1.

They did not enter to avoid the rain, rather, for the sake of learning, which requires clarity.

א"ל רב אחא בריה דרבא לרב אשי אי אצטריך ליה לאיניש למיקרי גברא מבי כנישתא מאי
(m)

(Rav Acha Brei d'Rava): If one must enter a Beis ha'Keneses to call someone:

א"ל אי צורבא מרבנן הוא לימא הלכתא ואי תנא הוא לימא מתני' ואי קרא הוא לימא פסוקא ואי לא לימא ליה לינוקא אימא לי פסוקיך א"נ נישהי פורתא וניקום:
1.

(Rav Ashi): If he is a Chacham, he should say a Halachah. If he just knows Mishnah, he should say a Mishnah; if he knows just Tanach, he should say a verse; if not, he should ask a child to read the verse he is learning, or delay for a short time.

3)

EULOGIES

ומספידין בהן הספד של רבים:
(a)

(Beraisa): We may give mass eulogies.

ה"ד הספידא דרבים
(b)

Question: What is an example of this?

מחוי רב חסדא כגון הספידא דקאי ביה רב ששת
(c)

Answer #1 (Rav Chisda): It is a eulogy that would be given for someone from the house of Rav Sheshes.

מחוי רב ששת כגון הספידא דקאי ביה רב חסדא
(d)

Answer #2 (Rav Sheshes): It is a eulogy that would be given for someone from the house of Rav Chisda.

רפרם אספדה לכלתיה בבי כנישתא אמר משום יקרא דידי ודמיתא אתו כוליה עלמא ר' זירא ספדיה לההוא מרבנן בבי כנישתא אמר אי משום יקרא דידי אי משום יקרא דידיה דמיתא אתו כולי עלמא
(e)

Rafram eulogized his daughter-in-law in a Beis ha'Keneses. He reasoned that everyone will come for his honor or hers. R. Zeira eulogized a Chacham in a Beis ha'Keneses for the same reason.

ריש לקיש ספדיה לההוא צורבא מרבנן דשכיח בארעא דישראל דהוי תני הלכתא בכ"ד שורתא אמר ווי חסרא ארעא דישראל גברא רבה
(f)

Reish Lakish eulogized a man who sat in the 24th row of Talmidim and learned Halachos. He said 'Eretz Yisrael has lost a great man.' (This is like the Maharsha. Rashba - he learned Halachos, and Reish Lakish gave a great eulogy to 24 rows of people. Rashi says that he taught Mishnayos to 24 rows of Talmidim. According to this, perhaps he was greater than the man Rav Nachman refused to eulogize; if so, the Gemara's conclusion (See the difference... ) is not so clear.)

ההוא דהוי תני הלכתא סיפרא וסיפרי ותוספתא ושכיב אתו ואמרו ליה לרב נחמן ליספדיה מר אמר היכי נספדיה הי צנא דמלי סיפרי דחסר
(g)

Rav Nachman refused to eulogize a man who learned (Rashi - taught) Mishnah, Medrash and Tosefta, because 'He is empty' (he never learned how to resolve difficulties in the Mishnah).

תא חזי מה בין תקיפי דארעא דישראל לחסידי דבבל
1.

See the difference between the mighty ones of Eretz Yisrael and the Chasidim of Bavel (Reish Lakish gave a lavish praise for a Talmid, whereas Rav Nachman refused to eulogize someone who was more learned)!

תנן התם ודאשתמש בתגא חלף
(h)

(Mishnah): One who uses the crown (of Torah) will perish.

תני ריש לקיש זה המשתמש במי ששונה הלכות כתרה של תורה
(i)

(Reish Lakish): This is one who is served by one who learns Halachos.

ואמר עולא לשתמש איניש במאן דתני ארבעה ולא לשתמש במאן דמתני ארבעה
(j)

(Ula): One may use someone who learns four (Sedorim of the Mishnah which apply in Bavel), but not someone who teaches them.

כי הא דריש לקיש הוה אזיל באורחא מטא עורקמא דמיא אתא ההוא גברא ארכביה אכתפיה וקא מעבר ליה א"ל קרית אמר ליה קרינא תנית תנינא ארבעה סידרי משנה א"ל פסלת לך ארבעה טורי וטענת בר לקיש אכתפך שדי בר לקישא במיא
(k)

A man was carrying Reish Lakish through water. When Reish Lakish heard that the man learned the four Sedorim, he refused to be carried.

אמר ליה ניחא לי דאשמעינן למר
1.

The man: I want to serve you!

אי הכי גמור מיני הא מלתא דאמר ר' זירא בנות ישראל הן החמירו על עצמן שאפילו רואות טיפת דם כחרדל יושבות עליו שבעה נקיים
2.

Reish Lakish: If so, I will teach you something. R. Zeira taught that Benos Yisrael are stringent on themselves to wait seven clean days (before Tevilah) after seeing even a drop of blood.

תנא דבי אליהו כל השונה הלכות מובטח לו שהוא בן עולם הבא
(l)

(Tana d'Vei Eliyahu): One who learns Halachos every day has a share in the world to come;

שנאמר (חבקוק ג) הליכות עולם לו אל תקרי הליכות אלא הלכות
1.

It says "Halichos Olam Lo" - we read this Halachos.