1)

THE CUSTOM IN YEHUDAH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 2b)

תני א"ר יודה ביהודה בראשונה היו מעמידין אותן שני שושבינין אחד משל כלה ואחד משל חתן אף על פי כן לא היו מעמידין אותן אלא בשעת נישואין

(a)

(Beraisa - R. Yehudah): In Yehudah, initially, they used to set up two Shushbinin (close friends), one of the Kalah and one of the Chasan (to guard against trickery with the sheet used to check for Dam Besulim). Even so, they set them up only at the time of Nisu'in. (If they were secluded during Eirusin, they would not set up witnesses, but afterwards there is no Ta'anas Besulim.)

ובגליל לא היו עושין כן

(b)

In Galil, they did not do so.

ביהודה בראשונה היו מייחדין החתן אצל הכלה שעה כדי שיהא לבו גס בה ובגליל לא היו עושין כן

(c)

In Yehudah, initially they used to seclude the Chasan with the Kalah [during Eirusin], so he will feel intimate with her. In Galil, they did not do so.

ביהודה בראשונה היו השושבינין מפשפשין במקום החתן ובמקום הכלה ובגליל לא היו עושין כן

(d)

In Yehudah, initially, the Shushbinin would investigate in the place of the Chasan and in the place of Kalah (that there is no trickery with Dam Besulim. This is when they were not secluded during Eirusin, so there is Ta'anas Besulim.) In Galil, they did not do so.

ביהודה בראשונה היו השושבינין ישינין במקום חתן ובמקום כלה ובגליל לא היו עושין כן

(e)

In Yehudah, initially, the Shushbinin would sleep in the place of the Chasan and in the place of Kalah. In Galil, they did not do so. In Galil, they did not do so. (Me'iri 12a - there was no need to teach so about Galil. There were no Shushbinin there at all! It is Agav the other clauses. Ritva 12a - in Galil there was one Shushbin, to guard the sheet, but he did not sleep with them.)

[דף ג עמוד א] כל שלא נהג כמנהג זה אינו יכול לטעון טענת בתולים

(f)

Anyone who did not do like this custom, he cannot claim Ta'anas Besulim.

[צ"ל ר' יהודה אומר - קרבן העדה] תמן תנינן כל גפן יש בה יין ושאין בה יין טרוקטי

(g)

(Mishnah - R. Yehudah): Every vine has wine. One that has no wine is Trukati. (This is a euphemism. Every Besulah has blood, but there are certain families in which they do not have.)

ר' ירמיה בעי מעתה אין טענת בתולים כר' יודה

(h)

Question (R. Yirmeyah): If so, there is no Ta'anas Besulim according to R. Yehudah (she can say that she is from such a family)!

אמר רבי יוסה כל גרמא אמרה שיש טענת בתולים כרבי יודה

(i)

Strengthening of question (R. Yosah): The one who says that there is Ta'anas Besulim is R. Yehudah!

דתני אמר רבי יודה ביהודה בראשונה היו מעמידין שני שושבינין א' משל חתן וא' משל כלה אף על פי כן לא היו מעמידין אלא לנישואין ובגליל לא היו עושין כן וכו' עד ישינין במקום חתן ובמקום כלה ובגליל לא היו עושין כן

1.

(Beraisa - R. Yehudah): In Yehudah, initially, they used to set up two Shushbinin, one of the Kalah and one of the Chasan. Even so, they set them up only at the time of Nisu'in. In Galil, they did not do so... [In Yehudah, initially, the Shushbinin] would sleep in the place of the Chasan and in the place of Kalah. In Galil, they did not do so.

מאי כדון

(j)

Question: How can we answer [for R. Yehudah]?

עליה להביא ראייה שהיא ממשפחת טרוקטי

(k)

Answer: She must bring a proof that she is from a family of Trukati.

רבי ירמיה סבר מימר מנהג יהודה בגליל

(l)

(R. Yirmeyah): The Beraisa means that anyone who did not do like the custom of Yehudah, [even] in Galil [he cannot claim Ta'anas Besulim].

אמר ליה רבי יוסי וכי מנהג יהודה בגליל עדות תורה היא

(m)

Objection (R. Yosi): Is the custom of Yehudah in Galil Torah testimony?! (Even their custom is no guarantee against trickery!)

אלא מנהג יהודה ביהודה ומנהג גליל בגליל

1.

Rather, [one can claim if he did] like the custom of Yehudah in Yehudah, or like the custom of Galil in Galil (i.e. even without setting up two Shushbinin).

מכיון דתימר אינה עדות תורה לא יעמוד

(n)

Question: Since you say that it is not Torah testimony (and there can be Ta'anas Besulim without it), he should not set up [Shushbinin, even in Yehudah]!

1.

Note: It is immodest to have Bi'ah in front of witnesses. If there could be Ta'anas Besulim even without this, e.g. in Galil, why do they have such a custom in Yehudah? (PF)

אלא שלא יפרצו בנות ישראל בזימה

(o)

Answer: Rather, it is lest Benos Yisrael be wanton in Zenus. (Since they know that Shushbinin will investigate, it is hard to falsify matters, so they fear to have Bi'ah before marriage.)

אם בשביל שלא יפרצו בנות ישראל בזימה אפילו מעמיד לא יהא נאמן

(p)

Question: If it is [only] lest Benos Yisrael be wanton in Zenus (but it is not solid testimony), even if he set up [Shushbinin like Minhag Yehudah], he should not be believed!

רבי יוסי בשם רבי אילא אין אדם עשוי להוציא יציאותיו ולהוציא שם רע על אשתו

(q)

Answer (R. Yosi citing R. Ila): A man does not make expenditures [for a Nisu'in] and defame his wife (accuse her of Zenus. If he decided that he does not desire her, he could have divorced her without making Nisu'in (and not pay a Kesuvah)! This is a Chazakah of human nature; due to this, he is believed.)

אם משום שאין אדם עשוי להוציא יציאותיו ולהוציא שם רע על אשתו אפילו אינו מעמיד יהא נאמן

(r)

Question: If it is because a man does not make expenditures and defame his wife, he should be believed even if he did not set up [Shushbinin]!

אמר רבי הילא מפני (חשד אחד מפני פרוץ אחר) [צ"ל חשוד אחד מפני פרוץ אחד - גליוני הש"ס]

(s)

Answer (Rav Heila): It is due to one suspected man (i.e. someone might do so, even though it is not common). It is due to one immoral person. (Now that this is the custom, if one deviated, his Chazakah is weakened.)