KERISUS 24 (14 Elul) – This Daf has been dedicated in honor of the Yahrzeit of Yisrael (son of Chazkel and Miryam) Rosenbaum, who passed away on 14 Elul, by his son and daughter and their families.
1)

MATTERS THAT FORBID WITHOUT A SHI'UR (Yerushalmi Orlah Perek 2 Halachah 3 Daf 12b)

[דף כג עמוד ב (עוז והדר)] מתני' כל המחמץ והמתבל (והמדמע) [צ''ל מדמע - הגר''א] בתרומה ובערלה ובכלאי הכרם אסור.

(a)

Question (Mishnah): Anything that ferments or seasons, is Medame'a [regarding Terumah, and regarding Orlah or Kil'ai ha'Kerem, it forbids].

1.

Note: 'Medame'a' connotes a mixture of Terumah and Chulin. Our text 'veha'Medame'a' is difficult, for the Gemara will prove that the Mishnah discusses any amount. Medame'a forbids only up to 100!

בית שמאי אומרים אף מטמא.

(b)

Beis Shamai say, it is even Metamei [the dough it ferments or the food that it seasons];

ובית הלל אומרים לעולם אינו מטמא עד שיהא בו כביצה.

(c)

Beis Hillel say, always it is not Metamei until it is k'Beitzah (the size of an egg, the Shi'ur for Tum'as Oclim).

דוסתאי איש כפר איתמה היה מתלמידי שמאי ואמר שאלתי את שמאי הזקן ואמר לעולם אינו מטמא עד שיהא בו כביצה.

(d)

Dostai Ish Kefar Ismah was one of Shamai's Talmidim, and he said ' I asked Shamai ha'Zaken, and he said, always it is not Metamei until it is a k'Beitzah.'

ולמה אמרו כל המחמץ והמתבל והמדמע להחמיר מין במינו להקל ולהחמיר מין בשאינו מינו

(e)

Why did they say 'anything that ferments or seasons, is Medame'a? It is to be stringent Min b'Mino to be lenient and stringent Min b'Eino Mino;

כיצד שאור של [צ''ל תרומה של - ר''ש סיריליו] חיטים שנפל לתוך עיסת חיטים ויש בו כדי לחמץ בין שיש בו לעלות באחד ומאה בין שאין בו לעלות באחד ומאה אסור.

1.

How is this (to be stringent Min b'Mino)? Se'or of Terumah wheat that fell into a dough of wheat and there is enough to ferment, whether there is enough [Chulin for the Terumah] to be Batel in 101, or there is not enough for Bitul in 101, it is forbidden;

אין בו לעלות באחד ומאה בין שיש בו כדי לחמץ בין שאין בו כדי לחמץ אסור.

2.

If there is not enough for Bitul in 101, whether there is enough to ferment or there is not enough to ferment, it is forbidden.

להקל ולהחמיר מין בשאינו מינו כיצד גריסים שנתבשלו עם עדשים ויש בהן בנותן טעם בין שיש בהן כדי לעלות באחד ומאה בין שאין בהן לעלות באחד ומאה אסור.

(f)

To be lenient and stringent Min b'Eino Mino - how is this? If beans [of Isur] were cooked with lentils [of Heter], and [the Isur] gives taste, whether there is a Shi'ur of Bitul of 101, or there is not a Shi'ur of Bitul of 101, it is forbidden;

אין בהן בנותן טעם בין שיש בהן לעלות באחד ומאה בין שאין בהן לעלות באחד ומאה מותר:

1.

If [the Isur] does not give taste, whether there is a Shi'ur of Bitul of 101, or there is not a Shi'ur of Bitul of 101, it is permitted.

[דף כד עמוד א (עוז והדר)] גמ' רבי יוסי בשם ר' חילפיי רבי יונה בשם רבי שמעון בן לקיש כתפוח עושין אותו בית שמאי:

(g)

(Gemara - R. Yosi citing Chilfai, and R. Yonah citing Reish Lakish): Beis Shamai make [the entire dough] like the apple [used to ferment it, therefore it is Tamei - R. SHLOMO SIRILIYO. We discuss an apple (and not sourdough, which is normally used), for our Mishnah discusses Min b'Eino Mino, like the case of seasoning. This is based on GRA, but he explained differently. - PF)]

תמן תנינן מי הצבע פוסלין אותו בשלשת לוגין ואין פוסלין אותו בשינוי מראה.

(h)

(Mishnah): Dye water [poured into a Mikveh] disqualifies it if it is [at least] three Lugim (like the law of Mayim She'uvim, i.e. water that was in a Kli), but not through changing the appearance [of the Mikveh].

אבא ברי' דרב נחמן דברי רבי מאיר (משום שאיבה ניכרת) [צ''ל פוסל משום שינוי מראה - הגר''א]

(i)

(Aba brei d'Rav Nachman): R. Meir disqualifies due to changing the appearance.

רבי חונא בשם רבי אבא אתייא דרבי מאיר כבית שמאי

(j)

(R. Chunah citing R. Aba): R. Meir holds like Beis Shamai;

כמה דבית שמאי אמרי משום חימוץ (מחמיץ) [צ''ל מטמא - הגר''א] כן רבי מאיר אמר משום (שאיבה ניכרת) [צ''ל שינוי מראה פוסל - הגר''א]

1.

Just like Beis Shamai say, because it ferments, it is Metamei (even though it is not a Shi'ur), R. Meir holds that because it changes the appearance, it disqualifies (even without a Shi'ur. We explained this like GRA.)

עד כדון דבר שיש בו איסור וטומאה. יש בו טומאה ואין בו איסור מהו.

(k)

Question: We find [that Beis Shamai are Metamei when he fermented with] something that has Isur and Tum'ah. If it has Tum'ah but not Isur, what is the law? (Perhaps only because it is like a Shi'ur for Isur, it is like a Shi'ur for Tum'ah!)

חימץ ממנו למקום אחר נעשה זה אסור וזה אסור.

(l)

If one fermented from [a piece of the dough fermented through Isur] to another place (dough, and removed the piece), this is forbidden and this is forbidden.

[דף כד עמוד ב (עוז והדר)] ריבה על הראשון וביטלו נעשה [דף יג עמוד א] עיקר טפילה וטפילה עיקר.

(m)

If one increased [the first dough, so that the Terumah is not enough to ferment it] and was Mevatel [the Isur due to the Terumah], the primary (the first dough) became secondary (it is permitted), and the secondary became primary (it is forbidden, and if it ferments the first dough, it forbids it (TOLDOS YITZCHAK).

שאור של תרומה שנפל לתוך העיסה והגביהו ואחר כך נתחמצה העיסה הרי זו מותרת.

(n)

If Se'or of Terumah fell into a dough, and he removed it, and afterwards the dough fermented, it is permitted. (When it was removed, the Terumah in the dough was Batel, it is not recognized that Terumah fermented it - MAHARA FULDA.)

ודכוותה תאינה של תרומה שנפלה לתוך מאה הוגבהה אחת מהן ואחר כך הוכרה התרומה תהא מותרת.

(o)

Question: Similarly, if a Terumah fig fell into 100, and he removed one of them, and afterwards the [Terumah fig] was recognized, is it permitted?!

תמן לא הוכר האיסור ברם הכא הוכר האיסור:

(p)

Answer: There (regarding the dough), the Isur was not recognized. Here, the Isur was recognized.