1)

ISUR MIXED WITH MIN0 AND EINO MINO (Yerushalmi Orlah Perek 2 Halachah 3 Daf 13a)

רבי יונה בעי ולמה [לא] תנינן גריסי' שנתבשלו עם האורז

(a)

Question (R. Yonah): (Our Mishnah taught beans cooked with lentils.) Why did it not teach beans that were cooked with rice (which harms the taste? This is a bigger Chidush!)

אלא מתניתן כמאן דאמר נותני טעם לפגם מותר ואפילו כמאן דאמר נותני טעם לפגם מותר מודה הוא הכא שהוא אסור.

(b)

Answer: Our Mishnah is like the opinion that Nosen Ta'am li'Fgam (something detrimental to the taste) is permitted. (The rice would be permitted.) Even the opinion that Nosen Ta'am li'Fgam is permitted, he agrees here that it is forbidden (for it improves the taste of the lentils. We explained this like GRA.)

גריסין של תרומה (שנפלו) [צ''ל שנתבשלו - תמים דעים ז] עם עדשים של חולין ויש בהן נותן טעם ריבה עליהן עדשים של חולין מותר.

(c)

If beans of Terumah were cooked with Chulin lentils, and they give taste, and he added to them Chulin lentils, it is permitted.

עד כמה ירבה

(d)

Question: How much must he add?

תפלוגתא דרבי ודרבי ישמעאל בי ר' יוסי. על דעתיה דרבי דו אמר עד שירבו על כולהון. [דף כה עמוד א (עוז והדר)] על דעתיה דרבי ישמעאל בי רבי יוסי דו אמר עד שירבו על הנופלין.

(e)

Answer: Rebbi and R. Yishmael bei R. Yosi argue about this. According to Rebbi, he says until he adds a majority over all of them (the entire mixture, for Chatichah Na'aseh Neveilah, i.e. what absorbs Asur taste becomes like Isur itself). According to R. Yishmael bei R. Yosi, he says until he adds a majority over what fell (the Terumah, for Ein Chatichah Na'aseh Neveilah).

גריסין שנתבשלו עם עדשין של חולין ואין בהן נותן טעם. ריבה עליהן גריסין של חולין מין מעורר את מינו לאסור.

(f)

Question: If beans of Terumah were cooked with Chulin lentils, and they do not give taste, and he added to them Chulin beans, it arouses its own species to forbid (Terumah forbids 100 times its own amount, Min b'Mino. Even though the beans were Batel, now they are aroused to forbid the other beans and themselves.)

לא תהא גדולה מיין נסך. כמה דתימר ביין נסך את רואה את ההיתר כמי שאינו אותו האיסור אם יש בו בנותן טעם אסור ואם לאו מותר.

(g)

Answer: This is no greater (more forbidden) than Yayin Nesech! Just like you say about Yayin Nesech (that became mixed with Heter wine and another species), you view the Heter [wine] as if it is not. If the Isur is Nosen Ta'am [to the other species], it is forbidden, and if not, it is permitted;

והכא את רואה את ההיתר כמי שאינו אותו האיסור אם יש בו בנותן טעם אסור ואם לאו מותר.

1.

And [also] here, you view the Heter [beans] as if they are not. If the Isur is Nosen Ta'am [to the lentils], they are, and if not, they are permitted;

הדא אמרה ריבה עליהן גריסין של תרומה (מותר) [צ''ל אסור - הרבה מפרשים]

2.

Inference: [since we needed to teach that if he added Chulin beans, it is permitted,] this shows that if he added Terumah beans, it is forbidden. (We do not say that since the Terumah was one permitted, it is always permitted. We explained this like TAMIM DE'IM 7.)