REASONS WHY CERTAIN ISURIM ARE BATEL (Yerushalmi Orlah Perek 2 Halachah 1 Daf 10a)
היאך סבר רבי יודה כרבי ליעזר או כרבי יהושע.
Question: (In the Seifa of the Beraisa, if Chatas Tamei became mixed with 100 Tehoros, R. Yehudah says that it is Batel and we remove one.) How does he hold - like R. Li'ezer or like R. Yehoshua?
[אי] כרבי ליעזר מעלה ( [אי] כרבי יהושע מעלה ושורף) [צ''ל ושורף אי כרבי יהושע מעלה ואוכל - פני משה]
If he holds like R. Li'ezer [who says that when a Se'ah of Tamei Terumah fell into 100 of Chulin, the Se'ah that we remove is what fell in, and we burn it, also here] we remove and burn it. If he holds like R. Yehoshua [who says that the Se'ah removed is not what fell in], we remove and eat.
[דף י עמוד ב] מאן תנא (אין - הרבה מפרשים מחקוהו) מצטרפין זה עם זה
Question: Who is the Tana [of our Mishnah, who holds that [all the matters called Terumah] join with each other?
רבי מאיר דאמר ר' אבהו בשם רבי יוחנן דברי רבי מאיר כל האיסורין מצטרפין ללקות עליהן בכזית משום לא תאכל כל תועבה.
Answer: It is R. Meir, for R. Avahu citing R. Yochanan said 'according to R. Meir, all Isurim join to be lashed for a k'Zayis of them, due to "Lo Sochal Kol To'evah.''
[דף כ עמוד א (עוז והדר)] הכא את אמר צריך להרים והכא את אמר אינו צריך להרים.
Question: Here (the matters called Terumah) you say that he must remove (from the mixture the amount of Isur that fell in), and here (Orlah and Kil'ai ha'Kerem) you say that he need not remove!
רבי יעקב בר זבדי רבי אבהו בשם רבי יוחנן מפני גזל השבט.
Answer (R. Yakov bar Zavdi citing R. Avahu citing R. Yochanan): [Regarding Terumah he must remove] due to Gezel ha'Shevet (lest Kohanim lose what they were entitled to).
ותני כן כל תרומה שאין הכהנים מקפידין עליה כגון תרומת הכליסין החרובין והשעורין שבאדום אינו צריך להרים.
Support (Beraisa): Any Terumah that Kohanim are not adamant about it, e.g. Terumah of Kelusin (a legume), carobs, and barley in Edom, one need not remove [if it became mixed with Chulin].
הערלה וכלאי הכרם עולין באחד ומאתים
(Mishnah): Orlah and Kil'ai ha'Kerem are Batel in 201.
מניין שהן עולין
Question: What is the source that they are Batel?
כתיב מליאה מליאה מה מליאה שנאמר להלן עולה אף כאן עולה.
Answer: It says "Mele'ah'' [regarding Kil'ai ha'Kerem, and] Mele'ah (there regarding Terumah). Just like there it is Batel, also here it is Batel.
אי מה כאן מאה אף כאן מאה
Suggestion: Just like there [it is Batel in] 100, also here [it should be Batel in] 100!
לפי שכפל הכתוב איסורו שינו חכמים חיובו.
Rejection: Because the Torah doubled its Isur (also Hana'ah is forbidden), Chachamim doubled its obligation (Shi'ur for Bitul).
עד כדון כלאי הכרם ערלה מניין
Question: This is for [Bitul of] Kil'ai ha'Kerem. What is the source for Orlah?
מה זו איסור הנייה אף זו איסור הנייה. מה זו עולה אף זו עולה.
Answer: Just like this (Kil'ai ha'Kerem) is Isur Hana'ah, this (Orlah) is Isur Hana'ah. Just like this is Batel, this is Batel.
עד כדון כר' עקיבה כר' ישמעאל.
Question: This is like R. Akiva [who learns Lamed (a matter learned from elsewhere) from Lamed]. According to R. Yishmael [who does not learn Lamed from Lamed, at the beginning of Kidushin 1:2, what is the source? We explained this like GILYON EFRAYIM, SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.]
רבי יוחנן בשם רבי ישמעאל קל וחומר מה אם תרומה (שהיא אסורה לזרים הרי זה עולה ערלה שהיא מותרת לזרים) [צ''ל שאיסורו איסור עולם הרי זה עולה שאין איסורו איסור עולם - הגר''א] לא כל שכן.
Answer #1 (R. Yochanan citing R. Yishmael): We learn from a Kal v'Chomer from Terumah. The Isur of Terumah is permanent, yet it is Batel. The Isur of Orlah is not permanent (it is only three years), all the more so (it is Batel)!
לא אם אמרת בתרומה (שהנייתה מותר' תאמר בערלה שהנייתה אסורה) [צ''ל שיש היתר לאיסורו תאמר בערלה שאין היתר לאיסורו - הגר''א]
Rebuttal: If you will say that Terumah [is Batel], for there is a Heter to its Isur (it is permitted to Kohanim), will you say so about Orlah, which has no Heter to its Isur (Peros Orlah are never permitted?! We explained this like GRA.)
רבי חיננא פרי פרי גזירה שוה
Answer #2 (R. Chinena): We learn from a Gezeirah Shavah "Pri-Pri''.