BITUL OF KODSHIM (Yerushalmi Orlah Perek 2 Halachah 1 Daf 9b)
תני פרוסה של לחם הפנים שנתערבה במאה פרוסות של חולין וכן חתיכה של חטאת שנתערבה במאה חתיכות של [דף י עמוד א] חולין לא יעלו. רבי יודה אומר יעלו.
(Beraisa): A piece of Lechem ha'Panim that became mixed with 100 pieces of Chulin, and similarly a piece of Chatas that became mixed with 100 pieces of Chulin, they are not Batel; R. Yehudah says, they are Batel.
מה טעמא דרבי יודה
Question: What is R. Yehudah's reason?
[יחזקאל מה טו] ושה (אחד) [צ''ל אחת] מן הצאן מן המאתים ממשקה ישראל. מדבר שהוא מותר לישראל.
Answer: "V'Seh Achas Min ha'Tzon Min ha'Masayim mi'Mashke Yisrael'' - from what is permitted to Yisrael.
וקשיא כתיב מאתים ורבי יודה אומר מאה.
Question: It is written 200, and R. Yehudah says [that it is Batel in] 100?!
כתיב חיים ורבי יודה אומר שחוטין.
Answer: The verse discusses live [animals; they are Batel only in 200]. R. Yehudah says that slaughtered [animals, and other matters not alive are Batel in 100].
מה בין חיים לשחוטין.
Question: What is the difference between live and slaughtered?
רבי חיננא אמר חיין עשו אותן כדבר שדרכו להימנות.
Answer (R. Chinena): Live, they made them like something normally counted (they are more esteemed, so they are Batel only in 200).
עד כדון דבר שהוא מעלה ומתיר להדיוט. דבר שהוא מעלה ומתיר לגבוה
Question: This is only something that is Batel and permitted to a person. [What is the source for] something that is Batel and permitted to [be offered to] Hash-m?
[דף יט עמוד א (עוז והדר)] נישמעינה מן הדא [ויקרא כב ז] ואחר יאכל מן הקדשים כי לחמו הוא. יש לך קדשים שאינו אוכל בהן פרט לעירובין [צ''ל לפחות ממאה ויש לך קדשים שהוא אוכל בהן פרט לעירובין וביתר - ר''ש סיריליו] ממאה
Answer: We learn from "v'Achar Yochal Min ha'Kodoshim Ki Lachmo Hu.'' There are Kodoshim from which he does not eat [until Ha'arev Shemesh] - this excludes a mixture in less than 100. There are Kodoshim from which he eats [even before Ha'arev Shemesh] - this excludes a mixture in more than 100. (The answer is from the coming question and answer);
אין לי אלא אוכלי תרומה באוכלי תרומה. מניין אוכלי תרומה באוכלי חולין אוכלי חולין באוכלי תרומה אוכלי תרומה באוכלי קדש אוכלי קדש באוכלי תרומה (משקה תרומה במשקה חולין משקה חולין במשקה תרומה משקה תרומה במשקה קודש משקה קודש במשקה תרומה משקה קודש במשקה) [צ''ל אוכלי קדש באוכלי קדש משקי תרומה במשקי תרומה משקי תרומה במשקי חולין משקי חולין במשקי תרומה משקי תרומה במשקי קודש משקי קודש במשקי תרומה משקי קודש במשקי - שדה יהושע] קודש מניין
Question: I know only Terumah foods [mixed] into Terumah foods. What is the source for Terumah foods into Chulin foods, Chulin foods into Terumah foods, Terumah foods into Kodesh foods, Kodesh foods into Terumah foods, Kodesh foods into Kodesh foods, Terumah liquids into Terumah liquids, Terumah liquids into Chulin liquids, Chulin liquids into Terumah liquids, Terumah liquids into Kodesh liquids, Kodesh liquids into Terumah liquids, and Kodesh liquids into Kodesh liquids, what is the source [for all of these]?
תלמוד לומר מן הקדשים ריבה.
Answer: "Min ha'Kodoshim'' includes [all these].
רבי אבין בשם ר' יוחנן תיפתר בלוג שמן של מצורע שנתערב במותר רקיקי מנחת נזיר.
Rebuttal (R. Avin citing R. Yochanan): We can say that [we include] the Log of oil of a Metzora (Kodshei Kodoshim) that became mixed with leftover [oil] from a Nazir's wafers (Kodshim Kalim. However, perhaps Bitul does not permit offering to Hash-m. We explained this like R. SHLOMO SIRILIYO, SEDEI YEHOSHUA.)
[דף יט עמוד ב (עוז והדר)] (והתני משקה שנים - הגר''א מוחקו) א''ר חנניה הדא אמרה (עולות בעולות) [צ''ל עולה בחטאת - הגר''א] אבל חטאת בעולות הרי יש כאן ודאי בלא תעשה.
Inference (R. Chananyah): [Since Bitul does not permit offering to Hash-m,] an Olah [mixed] into Chata'os (is Batel, and Kohanim may eat all of them, but) Chatas [mixed] into Olos, (we may not rely on Bitul to offer them, for) he Vadai transgresses a Lo Sa'aseh (anything partially offered on the Mizbe'ach, a Lav forbids Haktarah of the remainder).
[צ''ל והתני משקי - הגר''א]
Defense (of answer): The Beraisa taught [all] Kodesh liquids. (If the Heter is only for oil from a Nazir's wafers, it should have taught specifically this! Rather, Bitul permits even to the Mizbe'ach. We explained this like GRA.)