A TREE THAT IS PARTIALLY OBLIGATED (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 1 Daf 2b)
תני אילן שמקצתו נטוע בארץ ומקצתו ח''ל מכיון שמקצתו נטוע בארץ כילו כולו בארץ דברי רבי.
(Beraisa): If a tree is partially in Eretz Yisrael, and partially in Chutz La'aretz, since part is planted in Eretz Yisrael, it is as if it is totally in the land (Ma'aser applies to all of it). Rebbi says so;
[דף ד עמוד ב (עוז והדר)] רשב''ג אומר צד הנטוע בארץ חייב צד הנטוע ח''ל פטור.
R. Shimon ben Gamliel says, the part planted in Eretz Yisrael is obligated. The part planted in Chutz La'aretz is exempt.
ר' אבהו בשם רבי יוחנן נעשה כטבל וכמעושר מעורבין זה בזה.
(R. Avahu citing R. Yochanan): It is considered like Tevel and tithed mixed together. (All the Peros are obligated according to the portion that nurtures from Eretz Yisrael - OHR YAKOV.)
רבי זעירא בשם רבי יוחנן שורש פטור פוטר.
(R. Ze'ira citing R. Yochanan): An exempt root [totally] exempts.
מה כרבי [דף ג עמוד א] דרבי אמר שורשין חיין זה מזה.
Question: Is this like Rebbi? Rebbi says that roots live from each other (so we do not give different laws to different parts of the tree).
דברי הכל היא הכא שורש פטור פוטר.
Answer: It is according to everyone. Here (for Orlah), an exempt root [totally] exempts.
הן דתימר שורש פטור פוטר בשורש ישן שהשריש מתוך שלו לתוך של חבירו אבל אם השריש מח''ל בארץ לא בדא. שורש פטור פוטר
Limitation: You say that an exempt root [totally] exempts regarding an old root that went from his [property] to another's, but if took root from Chutz la'Aretz to Eretz Yisrael, about this it was not said that an exempt root [totally] exempts.
והתנינן רבי יוסי אומר אפילו הפנימי למאכל והחיצון לסייג הפנימי חייב והחיצון פטור.
Question (Mishnah - R. Yosi): Even if the inner is for food, and the outer for a fence, the inner is obligated and the outer is exempt;
ויפטור צד החיצון לצד הפנימי.
The outer side should exempt the inner side!
ר''ז אמר לה סתם רבי לא בשם רבי לעזר ראוי הוא לחשוב עליו ולחייבו.
Answer (R. Ze'ira himself, and R. La citing R. Lazar): It is proper to intend [that even the outer will be for food] and obligate it.
[דף ה עמוד א (עוז והדר)] רבי יוסי בשם רבי יוחנן שרשים אין בהן ממש.
(R. Yosi citing R. Yochanan): There is no significance to roots.
אמר רבי זעירא לרבי יסא בפירוש שמעתנה מן דר' יוחנן או בערלה הויתון קיימין ואידכרת הדא מילתא בביכורין ואמר שרשין אין בהן ממש.
Question (R. Ze'ira, to R. Yosah): Did you explicitly hear this from R. Yochanan - or, were you engaging in Orlah, and you remembered this matter regarding Bikurim, and said [also regarding Orlah that] roots have no significance?
אמר רבי זעירא הדא דתימר שרשין אין בהן ממש בהשרישו מח''ל לארץ אבל משהשרישו מארץ לח''ל שרשים יש בהן ממש.
Limitation (R. Ze'ira): You say that roots have no significance when [a tree in] Chutz la'Aretz sent out roots to Eretz Yisrael, but when [a tree in] Eretz Yisrael sent out roots to Chutz la'Aretz, roots have significance (to exempt it. We explained this like R. ISAR ZALMAN MELTZAR.)
סיפקה לזקינה פטור לח''ל פטור. להקדש חייב לצד התחתון לצד העליון חייב.
If one was Mesapek (grafted a young vine) onto an old vine, it is exempt; to [a vine in] Chutz la'Aretz, it is exempt (mid'Oraisa); to Hekdesh, it is liable; to the bottom side [of a tree that is for a fence] or to the top side [of a tree that is for a fence], it is obligated;
להקדש חייב שהוא ראוי לפדותו ולחייבו. לצד העליון חייב שהוא ראוי לחשוב עליו ולחייבו.
To Hekdesh, it is liable, for it is proper to redeem it and obligate it. To the [bottom or] top side, it is obligated, for it is proper to intend [that it be for food] and obligate it.
רבי יוסי כרשב''ג.
Question: Does R. Yosi [in our Mishnah, who obligates the side for food and exempts the side for a fence, the inner is obligated and the outer is exempt] hold like R. Shimon ben Gamliel [who obligates the side in Eretz Yisrael, and exempts the side in Chutz La'aretz]?
אפילו יסבור כרבי ערלה תלוי' לדעתו ומעשרות אינן תלויין לדעתו:
Answer: He can even hold like Rebbi. Orlah depends on his intent, and Ma'aseros do not depend on his intent.