WHEN ORLAH BEGAN TO APPLY (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 2 Daf 3a)
[דף ה עמוד ב (עוז והדר)] מתני' עת שבאו אבותינו לארץ ומצאו נטוע פטור.
(Mishnah): At the time our ancestors came to the land and found [a tree] planted, it was exempt.
נטעו אף על פי שלא כיבשו חייב.
If they planted, even though they did not conquer [Eretz Yisrael yet], it is obligated.
הנוטע לרבים חייב רבי יודה פוטר.
One who plants for the Rabim is obligated; R. Yehudah exempts.
הנוטע ברשות הרבים והנכרי שנטע והגזלן שנטע והנוטע בספינה והעולה מאיליו חייב בערלה:
One who plants in Reshus ha'Rabim, and a Nochri who planted, and a Gazlan who planted, and one who plants in a boat, and what grows by itself, is obligated in Orlah.
גמ' [ויקרא יט כג] ונטעתם פרט לשנטעו גוים עד שלא באו ישראל לארץ.
(Gemara): "U'Ntatem'' excludes what Nochrim planted before Yisrael came to the land
ר' הונא בשם [דף ג עמוד ב] רבי אבא הדא אמרה שורש פטור פוטר:
Inference (Rav Huna citing R. Aba): (It is exempt even if it was planted just before Yisrael entered.) This teaches that an exempt root [totally] exempts.
נטעו אף על פי שלא כיבשו חייב.
If they planted, even though they did not conquer [Eretz Yisrael yet], it is obligated.
וכרבי ישמעאל דאמר כל ביאות האמורות בתורה לאחר ארבע עשרה שנה נאמרו. שבע שכיבשו ושבע שחילקו.
Question: According to R. Yishmael, who says that every "Bi'ah'' said in the Torah (when you will come to Eretz Yisrael) discusses after 14 years - seven in which [Bnei Yisrael] conquered [Eretz Yisrael], and seven in which they divided it (among the Shevatim - does he argue with our Mishnah)?!
רבי הילא בשם רבי לעזר מודה רבי ישמעאל בחלה ובערלה.
Answer (R. Heila citing R. Lazar): R. Yishmael agrees about Chalah and Orlah.
ותני כן בבואכם לפי ששינה הכתוב משמעו שינו חכמים חיובו.
Support (Beraisa): [It says about Chalah] "b'Vo'achem'' - because the Torah changed the expression (elsewhere it says "Ki Savo'u''), Chachamim changed its obligation (it applies immediately after entering. Regarding Orlah, "Kol Etz'' includes what was planted immediately after entering.)
רבי יונה בעי מחלפה שיטתיה דרבי ישמעאל תמן הוא אמר [דף ו עמוד א (עוז והדר)] היא הוייה היא הקמה היא שבירה היא נתיצה היא גאולה היא פדייה. והכא הוא משנה בין לישן ללישן.
Question (R. Yonah): R. Yishmael contradicts himself! There he says Havayah and Hakamah (written about redemption - "k'Erkecha ha'Kohen Ken Yihyeh'' and "Ka'asher Ya'arich Oso ha'Kohen Ken Yakum'') are the same, Shevirah and Netitzah ("v'Nitatztem Es Mizbechosam v'Shibartem Es Matzevosam'') are the same, and Ge'ulah and Pediyah ("u'Fadah b'Erkecha'' and "v'Im Lo Yiga'el'') are the same, and here he distinguishes between one expression and another?!
ONE WHO PLANTS FOR THE RABIM (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 2 Daf 3b)
נטעו לרבים חייב רבי יודה פוטר.
One who plants for the Rabim is obligated; R. Yehudah exempts.
מחלפא שיטתין דרבנין. תמן אינון אמרין ירושלם וחוצה לארץ אין מיטמאין בנגעין והכא אינון אמרין הכין.
Question: Rabanan contradict themselves! There they say that [houses in] Yerushalayim and Chutz la'Aretz do not receive Tum'as Nega'im (Yerushalayim does not, for it was not given to one Shevet, rather, it belongs to all the Shevatim, so it is not "Lachem''), and here they say so (one who plants for the Rabim is obligated, i.e. this is called Lachem)?!
תמן [ויקרא יד לה] ובא אשר לו הבית פרט לירושלם שהיא לכל השבטים ברם הכא ונטעתם מכל מקום.
Answer: There "u'Va Asher Lo ha'Bayis'' excludes Yerushalayim, for it is to all the Shevatim. However, here it says "u'Ntatem'' - in any case.
מחלפה שיטתיה דרבי יודה תמן הוא אומר אני לא שמעתי אלא בית המקדש והכא הוא אמר הכין.
Question: R. Yehudah contradicts himself! There, he said 'I heard only the Beis ha'Mikdash (that Nig'ei Batim do not apply there)', and here he says so (one who plants for the Rabim is obligated, i.e. this is called Lachem)?!
תמן הוא אמר אני לא שמעתי אלא בית המקדש שמועה אמרה ברם הכא גרמיה אמר.
Answer #1: There, he said 'I heard only the Beis ha'Mikdash' - he said what he heard. However, here he himself said so (about Orlah).
[דף ו עמוד ב (עוז והדר)] אמר רבי יוסי בי רבי בון תיפתר כרבי שמעון בן אלעזר
Answer #2 (R. Yosi bei R. Bun): [Also he holds like he heard about Nega'im. Tana'im argue about his opinion about Orlah. Our Mishnah] is like R. Shimon ben Elazar;
דתני רבי שמעון בן אלעזר אומר משמו הנוטע לרבים חייב בערלה. עלה מאיליו פטור מן הערלה.
(Beraisa - R. Shimon ben Elazar citing R. Yehudah): One who plants for the Rabim is obligated in Orlah. What grows by itself is exempt from Orlah. (He argues with Chachamim about the latter.)
הנוטע לרבים חייב ברשות הרבים פטור.
One who plants for the Rabim, it is obligated; in Reshus ha'Rabim, it is exempt.
הנוטע לרבים חייב בנוטע בתוך שלו. (לרשות הרבים) [שצ''ל ברשות הרבים לרבים - מיכל המים] פטור. בשגזל קרקע.
One who plants for the Rabim, it is obligated, when he plants in his [property]; in Reshus ha'Rabim for the sake of the Rabim, it is exempt, when he stole land. (We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)
ויש קרקע נגזל.
Question: Can one steal land?!
אמר רבי הילא אף על פי שאין קרקע נגזל יש יאוש לקרקע.
Answer (R. Heila): Even though land cannot be stolen, there is despair from land (therefore it is like his, and it is obligated - MAHARA FULDA).
רבי יאשיה מייתי נטיעות מח''ל בגושיהן ונציב לון בארץ.
R. Yoshiyah brought young trees from Chutz la'Aretz with the earth [in which they were rooted], and planted them in Eretz Yisrael.
רבי יונה לשכרו שנים.
(R. Yonah): He did so (brought them with their earth) to profit years (so the years of Orlah will not begin again when he replants them).
רבי יוסי [דף ד עמוד א] לשכרו רבעי.
(R. Yosi): He did so to profit Revai (they were already past the years of Orlah; he did so to exempt them from Revai - we hold that it applies in Chutz la'Aretz only to vines).