1)

THE EXEMPTION OF RELYING ON BEIS DIN (Yerushalmi Halachah 1 Daf 2a)

אמר רבי מנא בר תנחום נכנסו מאה עד שיורו כולן.

(a)

(R. Mana bar Tanchum): If 100 [judges] entered [to judge, and they erred, they are liable] only if all of them ruled.

תמן אמר רבי זעירא והוא שיהו כולן מורין מצד אחד וכא מה

(b)

Question: There (regarding the Beis Din to make a leap year), R. Ze'ira said "this is if all of them ruled from one reason." What is the law here?

הלך היחיד ועשה שוגג על פיהן

(c)

(Mishnah): If an individual did b'Shogeg based on Beis Din's words...

[דף ב עמוד ב] וכי יש זדון (לשגגה) [צ"ל ושוגג - תוספות הרא"ש] ליחיד אצל הוריית ב"ד

(d)

Question: Why does it say "b'Shogeg"? Is there Mezid and Shogeg for an individual regarding a Hora'ah of Beis Din?!

רבי אימי בשם רשב"ל מתניתא כגון שמעון בן עזאי יושב לפניהן.

(e)

(R. Imi citing Reish Lakish): [The Reisha of] our Mishnah [excludes] someone like Shimon Ben Azai sitting in front of [Beis Din. The Seifa teaches that he is Chayav Korban.]

מה אנן קיימין אם ביודע כל התורה ואינו יודע אותו דבר אין זה שמעון בן עזאי

(f)

Question: What is the case? If he knows the entire Torah, but does not know this matter [that they erred about], this is not Shimon Ben Azai!

ואם ביודע אותו הדבר ואינו יודע כל התורה שמעון בן עזאי הוא אצל אותו הדבר

1.

And if he knows this matter, but does not know the entire Torah, he is Shimon Ben Azai for that matter (he is Mezid)!

אלא כי נן קיימין ביודע כל התורה וביודע אותו הדבר אלא שהוא כטועה לומר תורה אמרה אחריהם (אחריהם - תוספות הרא"ש מוחקו).

(g)

Answer: The case is, he knows the Torah, and he knows this matter, but he errs to say that the Torah said "Achareihem" (follow Beis Din, even if they erred).

ואם בטועה לומר התורה אמרה אחריהם (אחריהם - תוספות הרא"ש מוחקו) אין זה שמעון בן עזאי

(h)

Question: If he erred to say that the Torah said "Achareihem", this is not Shimon Ben Azai!

כהדא דתני יכול אם יאמרו לך על ימין שהיא שמאל ועל שמאל שהיא ימין תשמע להם

1.

(Beraisa) Suggestion: Perhaps if [Beis Din] tells you that right is left and left is right, one should heed them!

ת"ל ללכת ימין ושמאל שיאמרו לך על ימין שהוא ימין ועל שמאל שהיא שמאל.

2.

Rejection: "Laleches Yamin u'Smol" - [one heeds them] when they tell you that right is right and left is left. (If a Chacham knows that they erred, he must tell them his proofs that they erred and debate with them. If they debate with him and reject his proofs, he must accept their opinion. We explained this like RAMBAN, Hasagos on Sefer ha’Mitzvos Shoresh 1 DH u'Mefurash, and ALEI TAMAR.)

מאי כדון

(i)

Question: How can we answer the question?

רבי יוסי בשם רבי הילא לפי שבכל מקום שוגג פטור ומזיד חייב וכא אפילו מזיד פטור מפני שתלה בב"ד.

(j)

Answer. (R. Yosi citing R. Hila): [Really, he knew that he should not heed them, and even so he is liable. Here is different,] for everywhere [else], Shogeg is exempt [from lashes] and Mezid is liable, and here even Mezid is exempt [from lashes, for no one can warn him, but he is Chayav Korban, like Shogeg], for he relied on Beis Din. (We explained this like RIDVAZ and TOSFOS HA'ROSH, 2b.)

חברייא בשם שמואל יחיד משלים לרוב הציבור היא מתניתא אבל כל יחיד ויחיד שעשה בפני עצמו (פטור) [צ"ל מביא כשבה או שעירה - רידב"ז]

(k)

(Talmidim citing Shmuel): Our Mishnah discusses an individual who helps comprise a majority of the Tzibur [who sinned through Beis Din's Hora'ah], but every individual who sinned (if they are the minority of the Tzibur) brings a female lamb or goat (Chatas Yachid).

אמר רבי יוחנן אפילו (כל יחיד ויחיד שעשה בפני עצמו מביא כשבה ושעירה) [צ"ל יחיד שעשה בהוריית ב"ד פטור - רידב"ז]

(l)

(R. Yochanan): Even an individual who did through Beis Din's Hora'ah is exempt.

וקשיא על דעתיה דשמואל לא נמצא כל יחיד ויחיד מתכפר לו בשני חטאות

(m)

Question: According to Shmuel, every individual gets Kaparah through two Chata'os (his own, and after the majority sin, we bring Par Helam Davar for all who sinned)!

רבי זעירא בשם שמואל היחיד תלוי אכלו רוב ב"ד מביאין אכלו מיעוט היחיד מביא.

(n)

Answer (R. Ze'ira citing Shmuel): An individual is suspended (waits until we see whether or not the majority will sin). If the majority eats [Chelev that Beis Din permitted], Beis Din brings. If the minority eat, [each] individual brings.

[דף ג עמוד א] כל ההורייה שבית דין פר אין היחיד מביא כשבה ושעירה

(o)

(Beraisa): Any Hora'ah for which Beis Din brings a bull, an individual does not bring a female lamb or goat.

[צ"ל וכל הוריה שב"ד אין מביאין פר היחיד מביא כשבה או שעירה - נוסח הירושלמי נדפס בסוף הבבלי, והגהות ר' יוסף דיננער]

1.

Any Hora'ah for which Beis Din does not bring a bull, an individual brings a female lamb or goat.

[צ"ל שמואל פתר מתניתא ברוב ומיעוט אכלו רוב שב"ד מביאין פר אין היחיד מביא כשבה או שעירה

(p)

Explanation #1: Shmuel explains the Beraisa to discuss the majority and minority. If most [of Yisrael] ate [Chelev due to Hora'as Beis Din], since Beis Din brings a bull, an individual does not bring a female lamb or goat;

אכלו מיעוט הואיל ואין ב"ד מביאין פר היחיד מביא כשבה או שעירה- נוסח הירושלמי נדפס בסוף הבבלי, והגהות ר' יוסף דיננער]

1.

If the minority ate, since Beis Din does not bring a bull, an individual brings a female lamb or goat.

רבי יוחנן פתר מתניתא בהוריית בית דין הורו בית דין לעקור את כל הגוף הואיל (וב"ד מביאין פר אין) [צ"ל ואין ב"ד מביאין פר - פני משה] היחיד מביא כשבה ושעירה

(q)

Explanation #2: R. Yochanan explains the Beraisa to discuss [different kinds of] Hora'as Beis Din. If Beis Din ruled to uproot the entire [Mitzvah], since Beis Din does not bring a bull, an individual brings a female lamb or goat;

הורו לבטל מקצת ולקיים מקצת הואיל (ואין בית דין מביאין פר) [צ"ל ובית דין מביאין פר אין - פני משה] היחיד מביא כשבה ושעירה.

1.

If they ruled to uproot part and fulfill part, since Beis Din brings a bull, an individual does not bring a female lamb or goat;

שמואל (אמר) [צ"ל פתר - נוסח הירושלמי נדפס בסוף הבבלי] מתניתא עדיין אני אומר מיעוט הקהל שעשו חייבין שאין ב"ד מביאין עליהן פר אבל רוב הקהל שעשו פטורין שהרי ב"ד מביאין עליהן פר

(r)

Shmuel explains [the Seifa of the above] Beraisa as follows. Still, I would say that if the minority of the Tzibur did [through Shegagas Ma'aseh], they are liable, since Beis Din does not bring a bull for them [when they sinned through Hora'ah], but if the majority of the Tzibur did [through Shegagas Ma'aseh], they are exempt, since Beis Din brings a bull for them!

ת"ל עם הארץ אפילו (כולו אפילו רובו) [צ"ל רובו אפילו כולו - פני משה]

1.

It says "Am ha'Aretz" - even the majority [of the Tzibur], even all of it [brings for Shegagas Ma'aseh].

רבי יוחנן פתר מתניתא עדיין אני אומר מיעוט הקהל שעשו בלא הורייה חייבין שכן בהורייה אין בית דין מביאין פר.

(s)

R. Yochanan explains the Beraisa as follows. Still, I would say that if the minority of the Tzibur did without Hora'ah, they are liable, since through Hora'ah, Beis Din does not bring a bull for them.

שמואל אמר אבל הן מביאין כשבה ושעירה רבי יוחנן אמר לא הן מביאין כשבה ושעירה.

1.

Shmuel says that [when the minority sinned through Shegagas Ma'aseh] they bring a female lamb or goat. R. Yochanan says, they do not bring a female lamb or goat.

על דעתיה דשמואל דו יליף לה חייב מחייב ניחא על דעתיה דרבי יוחנן דו יליף לה חיוב מפטור.

(t)

Question: Shmuel learns Chiyuv from Chiyuv. This is fine. However, R. Yochanan learns Chiyuv from Patur!

מתניתא (אמרה - הגהות ר' יוסף דיננער מוחקו) פליגא על שמואל או הודע אליו חטאתו אשר חטא והביא יצא מומר לעכו"ם.

(u)

Question (against Shmuel - Beraisa): "Oh Hoda Elav Chataso Asher Chata v'Hevi" - this excludes a Mumar to idolatry [for he would not have refrained, even had he known. If Beis Din permitted, an individual would not refrain. Why does Shmuel obligate?

מתניתא פליגא על שמואל נפש כי תחטא אחת תחטא בעשותה הרי אילו מיעוטין התולה בעצמו חייב התולה בבית דין פטור

(v)

Question (against Shmuel - Beraisa): "Nefesh Ki Secheta", "[Nefesh] Achas Secheta", "b'Asosah" - these are exclusions. One who relies on himself is liable. One who relies on Beis Din is exempt.

הדא פליגא על שמואל ולית לה קיום:

1.

This argues with Shmuel, and he cannot resolve it.

2)

ONE WHO KNOWS THAT BEIS DIN ERRED (Yerushalmi Halachah 2 Daf 3a)

מתני' הורו ב"ד וידעו שטעו וחזרו בהן בין שהביאו כפרתן בין שלא הביאו כפרתן והלך ועשה על פיהן ר"ש פוטר

(a)

(Mishnah - R. Shimon): If Beis Din ruled, realized their mistake and retracted, and an individual acted according to their initial ruling, whether or not Beis Din brought a Par, he is exempt;

ורבי לעזר אומר ספק

(b)

R. Elazar says, it is Safek (if this is considered relying on Beis Din, therefore, he brings an Asham Taluy (the Korban for one who is unsure whether he must bring a Chatas).

אי זהו ספק [דף ג עמוד ב] ישב לו בתוך ביתו חייב הלך לו למדינת הים פטור

1.

Which case is Safek? If he was sitting in his house, this is considered a Safek. If he went abroad, he is exempt.

א"ר עקיבה מודה אני בזה שהוא קרוב לפטור מן החובה

2.

R. Akiva: I agree that when he goes abroad, it is more reasonable to exempt than to obligate.

אמר לו בן עזאי מה שנה זה מן היושב בביתו

3.

Ben Azai: What is the difference whether he was at home or traveling?

שהיושב בביתו איפשר היה לו שישמע וזה לא היה איפשר לו שישמע:

4.

R. Akiva: Someone at home could have (asked and) heard if Beis Din retracted. A traveler was unable to.

גמ' רבי אימי בשם רשב"ל מתניתא כגון שמעון בן עזאי יושב לפניהן.

(c)

(Gemara - R. Imi citing Reish Lakish): Our Mishnah (the Seifa of Mishnah #1, if Beis Din ruled... or a Chacham qualified to give Hora'ah knew that they erred... he is liable, for he did not rely on Beis Din) discusses someone like Shimon Ben Azai sitting in front of [Beis Din].

מה נן מקיימין

(d)

Question: What is the case?

אם בשסילקן תבטלו הורייתן ואם בשסילקו אותו תבטל הורייתו

1.

If he removed them [from their opinion, i.e. convinced them to retract], their Hora'ah is Batel! If they convinced him, his Hora'ah is Batel!

אלא כי נן קיימין בשזה עומד בתשובתו וזה עומד בתשובתו

(e)

Answer: The case is, this [side] persists in its defense [of the other opinion], and this [side] persists in its refutation;

הורייתן אצלו אינה הוראה שלא סילקו אותו אצל אחרים הורייה שלא סילקן.

1.

Their Hora'ah is not a Hora'ah for him, for they did not convince him. It is a Hora'ah for others, since he did not convince them.

לית הדא פליגא על רבי מנא בר תנחום דרבי מנא בר תנחום אמר נכנסו מאה עד שיורו כולן

(f)

Question: Does our Mishnah not argue with R. Mana bar Tanchum? R. Mana bar Tanchum said that if 100 [judges] entered [to judge, and they erred, they are liable] only if all of them ruled!

פתר לה בשלא נכנס.

(g)

Answer: He can explain that our Mishnah discusses when [the Chacham who disagrees] did not enter [with them].

אם בשלא נכנס מעכב

(h)

Question: If he did not enter, this is Me'akev [the Hora'ah, for the entire Beis Din must rule]!

פתר לה כרבי דרבי אמר אין לך מעכב אלא מופלא של ב"ד (בלוד) [צ"ל בלבד - נוסח הירושלמי נדפס בסוף הבבלי].

(i)

Answer: He can explain like Rebbi, for Rebbi says that only the Mufla (greatest) of the Beis Din is Me'akev.

3)

RETRACTION OF A HORA'AH (Yerushalmi Halachah 2 Daf 3b)

והא ר' מנא בר תנחום אמר נכנסו מאה עד שיורו כולן אף בחזירה כן או רוב כת

(a)

Question: R. Mana bar Tanchum said that if 100 entered, [it is a Hora'ah] only if all of them ruled. Does the same apply to retraction (all must retract), or does it suffice that the majority of the group retracts?

פשיטא לך רוב מה רוב רוב ההורייה רוב המשתייר

(b)

Remark: Obviously, the majority suffices - however, is this the majority of those who ruled, or the majority of those who remain?

היך עבידא נכנסו מאה ומתו מהן עשרה אין תאמר רוב ההורייה חמשים ואחד ואין תאמר רוב המשתייר ארבעים וששה.

1.

How is this? If 100 entered, and 10 died, if you require the majority of those who ruled, this is 51. If the majority of those who remain suffices, this is 46.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF