HORAYOS 2 (10 Elul) - This Daf has been dedicated in memory of Sheina Basha (daughter of Yakov and Dora) Zuckerman, who passed away on 10 Elul, by her children and sons in law.

1)

EXEMPTIONS FROM BRINGING CHATAS YACHID (Yerushalmi Halachah 1 Daf 1a)

[דף א עמוד א] מתני' הורו בית דין לעבור על אחת מכל מצות האמורות בתורה

(a)

(Mishnah): If Beis Din (in this Masechta, this refers to the Great Sanhedrin) gave a (mistaken) Hora'ah (ruling) to transgress any Mitzvah of the Torah (punishable by Kares for one who was Mezid):

והלך היחיד ועשה שוגג על פיהם בין שעשו ועשה עמהן בין שעשו ועשה אחריהן בין שלא עשו ועשה הרי זה פטור מפני שתלה בבית דין

1.

If an individual did b'Shogeg based on Beis Din's words, whether he transgressed with them, or after them, or even if Beis Din themselves did not transgress, he is exempt, because he relied on Beis Din.

הורו בית דין וידע אחד מהן שטעו או תלמיד שהוא ראוי להורייה והלך ועשה על פיהם בין שעשו ועשה עמהם בין שעשו ועשה אחריהם בין שלא עשו ועשה הרי זה חייב מפני שלא תלה בבית דין

(b)

If Beis Din ruled, and a member of the Beis Din or a Chacham qualified to give Hora'ah knew that Beis Din erred, and went and acted according to their words, whether he transgressed with them, after them, or without them, he is liable (brings a Korban), because he did not rely on Beis Din.

זה הכלל התולה בעצמו חייב והתולה בבית דין פטור:

1.

The general rule is, one who relies on himself is liable. One who relies on Beis Din is exempt.

גמ' [ויקרא ד כז] נפש כי תחטא. אחת תחטא בעשותה תחטא הרי אילו מיעוטין. התולה בעצמו חייב והתולה בבית דין פטור.

(c)

(Gemara): "Nefesh Ki Secheta", "[Nefesh] Achas Secheta", "b'Asosah" [we expound as if it is adjacent to] "Secheta" - these are exclusions. One who relies on himself is liable. One who relies on Beis Din is exempt.

בכל אתר את מר מיעוט אחר מיעוט לרבות וכא את מר מיעוט אחר מיעוט למעט

(d)

Question: Everywhere, you say that Mi'ut after Mi'ut includes, and here you say that Mi'ut after Mi'ut excludes!

אמר ר' מתניה שנייא היא דכתיב מיעוט אחר מיעוט אחר מיעוט.

(e)

Answer (R. Matanyah): Here is different, for Mi'ut after Mi'ut after Mi'ut is written.

ר' חגיי שאל לחברייה מניין לאוכל ברשות שהוא פטור

(f)

Question #1 (R. Chagai, to Rabanan): (In Terumos 8:1, if a Kohen, his Eved Kena'ani or wife was eating Terumah, and found out that he is a Chalal (his mother was divorced), he was given or sold to a Yisrael, or she was widowed or divorced, R. Yehoshua exempts.) What is the source that one who ate with Reshus is exempt?

מה בין סבור שהוא חולין ונמצאת תרומה שהוא חייב מה בין המחזיק עצמו שהוא כהן ונמצא ישראל שהוא פטור

1.

What is different about one who thought that it is Chulin, and it was found to be Terumah, that he is liable (pays principal and Chomesh), and one who considered himself to be a Kohen, and was found to be a Yisrael, who is exempt?

אמרין ליה מן הוריות בית דין.

(g)

Answer (Rabanan): We learn from Hora'os of Beis Din.

אמר לון אוף אנא צריכה לי מה בין סבור שהוא חול ונמצאת שבת שהוא חייב מה בין סבור שהוא פסח ונמצא שלמים שהוא פטור

(h)

Question #2 (R. Chagai): What is the difference between one who thought that it is a weekday, and it was found to be Shabbos, that he is Chayav [Chatas], and one who thought that [this animal] is Korban Pesach [and slaughtered it on Erev Pesach that was on Shabbos], and it was found to be Shelamim (which is not Docheh Shabbos), that he is exempt?

אמרין ליה מן השוחט ברשות.

(i)

Answer (Rabanan): [The latter] had permission to slaughter (he was engaged in a Mitzvah).

אמר לון אוף אנא צריכא לי מה בין סבור שהוא (מותר [דף א עמוד ב] ונמצא אסור שהוא מה בין סבור שהוא חלב ונמצא שומן) [צ"ל שומן ונמצא חלב שהוא חייב מה בין סבור שהוא מותר ונמצא אסור - פני משה] שהוא פטור

(j)

Question #3 (R. Chagai): What is the difference between one who thought that this is [permitted] lard, and it was found to be Chelev, that he is Chayav [Chatas], and one who thought that it is permitted [due to Beis Din's Hora'ah], and it was found to be Asur, that he is exempt?

לא אמרו ליה כלום.

1.

They did not say anything to him.

אמר לון נימא לכון מינן [ויקרא ד כג] או הודע אליו חטאתו והביא.

(k)

Answer (R. Chagai): I will tell you. "Oh Hoda Elav Chataso v'Hevi" (one who would have refrained, had he known what is here, he brings a Korban. One who thought that it is permitted would not have refrained.)

עאל רבי יוסי אמרין ליה קשי לן הדא מילתא אמר לון ולמה לא אגיבתוניה מן הדא או הודע אליו חטאתו והביא

(l)

R. Yosi entered. [Rabanan] told him "this is difficult to us." He said, why didn't you answer from "Oh Hoda Elav Chataso v'Hevi"?

אמרין ליה חגיי קשיתה חגיי קיימתה.

1.

Rabanan: R. Chagai asked this, and he answered [from this verse].

על דעתיה דרבי ישמעאל דלא מפנה אהן קרייה במחוייבי [דף ב עמוד א] חטאות ואשמות וודאין שעבר עליהן יה"כ ניחא

(m)

Question: [Granted,] according to R. Yishmael, who says that this verse is not free to teach about one who is liable a Chatas or Asham Vadai, and Yom Kipur passed, this is fine. (We can say that the verse exempts one who relies on Beis Din);

על דעתיה דר"ע דמפנה אהן קרייה במחוייבי חטאות ואשמות וודאין שעבר עליהן יה"כ.

1.

[However, what is the source] according to R. Akiva, who says that this verse is free to teach about one who is liable a Chatas or Asham Vadai, and Yom Kipur passed...?

דתני מניין למחוייבי חטאות ואשמות וודאין שעבר עליהן יה"כ שהן חייבין להביא לאחר יום הכיפורים וחייבי אשמות תלויין פטורין ת"ל או הודע אליו חטאתו והביא אף לאחר יום הכפורים.

i.

(Beraisa): What is the source that if one was liable a Chatas or Asham Vadai, and Yom Kipur passed, that he must bring it after Yom Kipur, but one who was liable Asham Taluy is exempt? It says "Oh Hoda Elav Chataso v'Hevi" - even after Yom Kipur.

מן הדא נפש כי תחטא אחת תחטא בעשותה [צ"ל תחטא - הגהות ר' יוסף דיננער] הרי אילו מיעוטין התולה בעצמו חייב התולה בבית דין פטור

(n)

Answer: He learns from "Nefesh Ki Secheta", "Achas Secheta", "b'Asosah Secheta" - these are exclusions. One who relies on himself is liable. One who relies on Beis Din is exempt;

2)

EXEMPTIONS FOR BEIS DIN

אין חייבין אלא על דבר שהיה גלוי להן ונכסה מהן ומה טעמא ונעלם דבר דבר שהיה גלוי להן ונכסה מהן.

(a)

[Beis Din] is liable only for something revealed to them and became covered to them. What is the reason? "V'Nelam Davar" - something that was revealed to them and became covered to them.

על דעתיה דרבי ישמעאל דו אמר ונעלם ממנו מכלל שהיה יודע והוא ידע הרי שתי ידיעות

(b)

Question: [Granted,] according to R. Yishmael, we can expound so, for [he does not need both "v'Nelam"s to teach about Yedi'os of Tum'ah. Rather, he expounds "v'Nelam Mimenu" - implies that he knew. "V'Hu Yada" - this is a second Yedi'ah;

על דעתיה דרבי עקיבה דו אמר ונעלם ממנו ונעלם ממנו שני פעמים מכלל שבאת לו ידיעה בתחילה וידיעה בסוף והעלם בנתיים

1.

[However, what is the source] according to R. Akiva, who expounds "v'Nelam Mimenu... v'Nelam Mimenu" to teach that there was there was Yedi'ah at the beginning and at the end, and Helam in the middle?

ת"ל ונעלם דבר דבר שהיה גלוי להם ונכסה מהן

(c)

Answer: It says "v'Nelam Davar" - something that was revealed to them and became covered to them. (He learns from Davar, and not from v'Nelam.)

אין חייבין עד שיורו לבטל מקצת ולקיים מקצת.

(d)

They are liable only if they ruled to annul part [of a Mitzvah] and fulfill part.

1.

Note: Also this we expound from "Davar" (PNEI MOSHE; HAGAHOS R. DINAR fixes the text to say so explicitly), like we expound below (1:3) "Davar", and not the entire matter. If R. Akiva learns from "Davar" something that was revealed and became covered, what is his source to annul part and fulfill part? Presumably he reads the Mem at the end of "v'Nelam" with "Davar" to get mi'Davar, like we say below (1:3).

שמואל אמר והן שהורו מותר אבל אם הורו פטור לא בדא.

(e)

(Shmuel): [They are liable only if they ruled] "it is permitted", but not if they ruled "one is exempt."

אין חייבין עד שתהא הורייה מלשכת הגזית

(f)

They are liable only if the Hora'ah was from [the Great Sanhedrin in] Lishkas ha'Gazis.

אמר רבי יוחנן טעמא דהך תנייא [דברים יז י] מן המקום ההוא אשר יבחר ה'.

(g)

Source (R. Yochanan): This is due "Min ha'Makom ha'Hu Asher Yivchar Hash-m."

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF