1)

THOSE EXEMPT FROM OLEH V'YORED

אלא טעמא דר' יוסי הגלילי מהכא
(a)

Answer #2: Rather, he learns as follows.

דתניא היה רבי ירמיה אומר נאמר (דף ט,א) (ויקרא ה) לא תגיע ידו ונאמר (ויקרא ה) לא תשיג ידו מי שבא לידי עניות ועשירות יצא נשיא ומשיח שאין באין לידי עניות
1.

(Beraisa - R. Yirmeyah): It says "he cannot afford." This applies to one who can become poor or rich. It excludes a Nasi or a Mashu'ach, who never become poor.

נשיא דכתיב (ויקרא ד) ועשה אחת מכל מצות ה' אלהיו מי שאין על גביו אלא ה' אלהיו
i.

A Nasi is never poor. "Hash-m Elokav" teaches that only Hash-m is above him;

משיח דכתיב (ויקרא כא) והכהן הגדול מאחיו שהוא גדול מאחיו בנוי בכח בחכמה ובעושר
ii.

A Mashu'ach is never poor. "The Kohen who is greater than his brothers" teaches that he is greater in beauty, strength, Chachmah and wealth;

אחרים אומרים מנין שאם אין לו גדלהו משל אחיו ת"ל והכהן הגדול מאחיו אשר יוצק על ראשו גדלהו מאחיו
iii.

Others say '"that is greater from his brothers" - if he is not wealthiest, the other Kohanim give to him money to make him the wealthiest.

בעא מיניה רבינא מר"נ בר יצחק נשיא שנצטרע מהו
(b)

Question (Ravina): If a Nasi transgressed (something for which one brings Oleh v'Yored) and became a Metzora, what is the law?

מידחא דחי
1.

Is he exempt only while he is considered Nasi, but now he is liable?

או מיפטר פטיר
2.

Or, since before he was unable to bring the Korban, he never brings it?

א"ל דילך או דגזא
(c)

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): He pays from his treasury, and not from yours! (Rashi - his treasury never runs out, so he is exempt; Ramah - since he must take from his own wealth, he cannot currently collect taxes, he is liable like a regular rich person, who could wax poor).

תניא ר"ע אומר משיח פטור מכולן
(d)

(Beraisa - R. Akiva): A Mashu'ach is exempt from all of these.

אמר רבא מ"ט דר"ע
(e)

Question (Rava): What is R. Akiva's reason?

אמר קרא (ויקרא ו) זה קרבן אהרן ובניו זו באה חובה לו ואין אחרת באה חובה לו
(f)

Answer (Rava): "This (Minchah) is the Korban of Aharon and his children" is the only obligatory Minchah of a Kohen Gadol.

ואימא כי ממעט ליה רחמנא מדלי דלות ומאי ניהו עשירית האיפה אבל עניות ועשירו' לא מעטיה רחמנא
(g)

Question: Perhaps this excludes him only from the Korban of the most destitute, i.e. a Minchah, but he brings the Oleh v'Yored of a (moderately) poor or rich person!

לא ס"ד דכתי' (ויקרא ה) וכפר עליו הכהן על חטאתו אשר חטא מאחת מאלה המתכפר באחת מתכפר בכולן ושאין מתכפר באחת אין מתכפר בכולן
(h)

Rejection: "The Kohen will atone for the sin that he sinned me'Achas me'Eleh" - one who gets atonement through (any) one of these (a Minchah, bird or animal), gets atonement through all. One who does not atone through (any) one of these, does not atone through any of them.

אלא מעתה דכתיב (ויקרא ה) והיה כי יאשם לאחת מאלה ה"נ דכל המתחייב באחת מתחיי' בכולן ושאין מתחיי' באחת אין מתחייב בכולן
(i)

Question: If so, we should also say "Ki Yesham l'Achas me'Eleh" - one who is liable for (any) one of these (Aveiros for which one brings Oleh v'Yored), is liable for all. One who is not liable for (any) one of these, is not liable for any of them!

אלמה תנן ר"ע אומר נשיא חייב חוץ משמיעת קול
1.

(Mishnah - R. Akiva): A Nasi is liable for all, except for Shevu'as ha'Edus.

אביי ורבא דאמרי תרוייהו מאחת משמע ליה לאחת לא משמע ליה
(j)

Answer (Abaye and Rava): The Tana expounds "me'Achas". He does not expound "l'Achas."

ומ"ש מאחת דמשמע ליה
(k)

Question: Why does he expound only "me'Achas"?

דכתביה רחמנא לבסוף גבי עשירית האיפה למימרא דכל דמחייב בעשירית האיפה מחייב בכולן
(l)

Answer: The Torah wrote this at the end, regarding the Minchah, to teach that anyone who can bring the Minchah (this excludes a Kohen Gadol) can bring the others;

דאי ס"ד מתחייב באחת אע"פ שאין מתחייב בכולן נכתביה להאי מאחת מאלה בדלות א"נ בעשירות:
1.

If the Halachah were that one who is exempt from one of these is liable for the others, "l'Achas" should have been written regarding an animal or bird.

2)

THE DIFFERENT CHATA'OS

(משנה) כל המצות שבתורה שחייבין על זדונן כרת ועל שגגתן חטאת היחיד מביא כשבה ושעירה
(a)

(Mishnah): A commoner brings a Se'irah or Kisvah for any Mitzvah punishable by Kares (b'Mezid) and a Chatas (b'Shogeg);

והנשיא שעיר ומשיח וב"ד מביאין פר
1.

The Nasi brings a (male) Sa'ir. A Mashu'ach or Beis Din brings Parim.

<ובעבודת כוכבים> {ובעבודה זרה} היחיד והנשיא והמשיח מביאין שעירה וב"ד פר ושעיר פר לעולה ושעיר לחטאת
2.

For idolatry, a commoner, Nasi or Mashu'ach brings a Se'irah. Beis Din brings a Par for an Olah and a (male) Sa'ir for a Chatas.

אשם תלוי היחיד והנשיא חייבין ומשיח וב"ד פטורין
(b)

A commoner or Nasi brings Asham Taluy. A Mashu'ach or Beis Din is exempt.

אשם ודאי היחיד והנשיא והמשיח חייבין וב"ד פטורין
(c)

A commoner, Nasi or Mashu'ach brings Asham Vadai. Beis Din is exempt.

על שמיעת הקול ועל בטוי שפתים ועל טומאת מקדש וקדשיו ב"ד פטורין והיחיד והנשיא והמשיח חייבין
(d)

R. Shimon says, for Shevu'as ha'Edus, Shevu'as Bituy, or Tum'ah (of the Mikdash and Kodshim), Beis Din is exempt, and a commoner or Nasi is liable;

אלא שאין כ"ג משיח חייב על טומאת מקדש וקדשיו דברי ר"ש
1.

A Mashu'ach is liable for either Shevu'ah. He is exempt for Tum'ah;

ומה הן מביאין קרבן עולה ויורד
(e)

Whoever is liable brings the standard Oleh v'Yored;

ר"א אומר הנשיא מביא שעיר:
1.

R. Eliezer says, a Nasi brings a Sa'ir.

תניא ר"ש היה נותן כלל כל שהיחיד באשם תלוי הנשיא כיוצא בו משיח וב"ד פטורין
(f)

(Gemara - Beraisa - R. Shimon): The general rule is, whenever a commoner brings Asham Taluy, a Nasi does also. A Mashu'ach or Beis Din is exempt;

וכל שהוא באשם ודאי נשיא ומשיח כיוצא בהן וב"ד פטורין
(g)

Whenever a commoner brings Asham Vadai, a Nasi or Mashu'ach does also. Beis Din is exempt;

שמיעת הקול ובטוי שפתים וטומאת מקדש וקדשיו בית דין פטורין נשיא ומשיח חייבין
1.

For Shevu'as ha'Edus, Shevu'as Bituy, or Tum'ah of the Mikdash and Kodshim, Beis Din is exempt. A commoner, Nasi or Mashu'ach is liable (for at least some of these);

אלא שאין הנשיא חייב בשמיעת הקול ולא משיח בטומאת מקדש וקדשיו
2.

A Nasi is exempt for Shevu'as ha'Edus, and a Mashu'ach is exempt for Tum'ah;

כל שהוא בעולה ויורד נשיא כיוצא בו משיח ובית דין פטורין
(h)

A Nasi is like a commoner regarding Oleh v'Yored. A Mashu'ach or Beis Din is exempt.

הא גופא קשיא
(i)

Question: The Beraisa contradicts itself!

אמרת שאין משיח חייב בטומאת מקדש וקדשיו בטומאת מקדש וקדשיו הוא דפטור אבל בשמיעת הקול ובטוי שפתים חייב
1.

It exempts a Mashu'ach for Tum'ah. This implies that he is liable for either Shevu'ah;

אימא סיפא כל שהוא בעולה ויורד נשיא כיוצא בו משיח ובית דין פטורין
2.

Then it says that a Nasi is like a commoner regarding Oleh v'Yored, but a Mashu'ach or Beis Din is exempt;

קתני משיח ובית דין פטורין מה בית דין פטורין מכולהון אף משיח פטור מכולהון (דף ט,ב) קשיין אהדדי
i.

Just like Beis Din is exempt from all of them, also a Mashu'ach!

9b----------------------------------------9b
אמר רב הונא בריה דרב יהושע לא קשיא כאן בדלות כאן בדלי דלות
(j)

Answer (Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): A Mashu'ach is exempt from the cheapest Korban (a Minchah), but not from a bird or animal (if he is moderately poor or rich).

ור"ש סבר לה כר"ע בחדא ופליג עליה בחדא
1.

R. Shimon agrees with R. Akiva (who totally exempts a Mashu'ach) in one respect, and argues in another:

סבר לה כר"ע בדלי דלות דפטור ופליג עליה בדלות:
2.

He agrees that he is exempt from bringing a Minchah, but not from a bird or animal.

אלא שאין כ"ג חייב כו':
(k)

(Mishnah - R. Shimon): However, a Mashu'ach is exempt for Tum'ah...

אמר חזקיה מ"ט דר"ש
(l)

Question (Chizkiyah): What is R. Shimon's reason?

דכתיב (במדבר יט) ונכרתה הנפש ההיא מתוך הקהל מי שקרבנו שוה לקהל
(m)

Answer #1 (Chizkiyah): "That soul will be cut off from the Tzibur" refers to one whose Korban is like that of the Tzibur;

יצא זה שאין קרבנו שוה לקהל
1.

This excludes a Mashu'ach, who brings a different Korban.

א"כ נשיא נמי אין קרבנו שוה לקהל
2.

Question: Also a Nasi brings a different Korban!

שוה בכפרה דיוה"כ
3.

Answer: A Nasi gets atonement with the Tzibur (through the Sa'ir) on Yom Kipur.

א"כ כהנים נמי לא שוו לקהל בכפרה דיוה"כ
4.

Question: If so, all Kohanim should be exempt, for their atonement on Yom Kipur is through the Par!

כהנים שוו לקהל בשאר מצות דשנה כולה
5.

Answer: Regular Kohanim get atonement with the Tzibur (when Parim for mistaken Hora'ah are brought).

משיח נמי הא שוה בשאר מצות דשנה
6.

Objection: A Mashu'ach also gets atonement with the Tzibur!

אלא אמר רבא אימא הכי מי שחטאתו שוה ליחידים ומאי ניהו קהל:
(n)

Answer #2 (Rava): The verse discusses one who is liable for sin like (a minority of) the Tzibur (i.e. for Shegagah alone. This excludes a Mashu'ach.)

3)

R. ELIEZER'S OPINION

ר"א אומר הנשיא מביא שעיר וכו':
(a)

(Mishnah - R. Eliezer): A Nasi brings a Sa'ir...

א"ר יוחנן לא אמר ר' אליעזר אלא בטומאת מקדש וקדשיו הואיל ונאמר כרת בו כבקבועה
(b)

(R. Yochanan): R. Eliezer says this only regarding Tum'ah of the Mikdash and Kodshim, which are Chayavei Kerisus, just like sins punishable by a fixed Chatas.

אמר רב פפא ה"נ מסתברא
(c)

Support (Rav Papa): Surely R. Eliezer does not say this regarding every Oleh v'Yored!

דאי ס"ד ר"א על כולהון קאמר מכדי שעיר נשיא ופר משיח במקום יחיד לחטאת קאי ניתני נמי משיח מביא פר בשמיעת קול ובטוי שפתים
1.

The Sa'ir of a Nasi and the Par of a Mashu'ach are in place of the Chatas of a commoner. If R. Eliezer held that a Nasi brings a Sa'ir for every Oleh v'Yored, he should say also that a Mashu'ach brings a Par for (every one, including) Tum'ah!

אלא מדלא קתני משיח ש"מ אטומאת מקדש וקדשיו קאי דמשיח פטור
2.

Since he did not say this, he must hold that a Nasi brings only for Tum'ah, for which a Mashu'ach is exempt.

א"ל רב הונא בריה דרב נתן לר"פ ממאי דלמא ר"א אכולהון קאי ובמשיח סבר לה כר"ע דאמר משיח פטור בכולן
(d)

Question (Rav Huna brei d'Rav Noson): Perhaps R. Eliezer said this for every Oleh v'Yored. He did not mention a Mashu'ach, because he holds like R. Akiva, that a Mashu'ach is exempt for all of them!

א"ל ור"ע מי פטר ליה מפר ותו לא מידי
(e)

Answer (Rav Papa): R. Akiva said only that he does not bring Oleh v'Yored, but he brings a Par.

א"ר יוחנן מודה ר"א שאין מביא אשם
(f)

(R. Yochanan): R. Eliezer admits that a Nasi does not bring an Asham (Taluy).

תני תנא קמיה דרב ששת אשם תלוי בא על טומאת מקדש וקדשיו
(g)

(A reciter of Beraisos): An Asham Taluy is brought for Tum'ah of the Mikdash and Kodshim.

א"ל דאמר לך מני ר"א היא דאמר הואיל ונאמר בו כרת כבקבועה מייתי נשיא שעיר עליה
(h)

Question (Rav Sheshes): Your Beraisa like R. Eliezer. Because they are Chayavei Kerisus and a Nasi brings a Sa'ir, an Asham Taluy is also brought for them. (We do not bring Asham Taluy for Aveiros for which Asham Taluy is brought (8b). Regarding a Nasi, it is not like an Aveirah of Asham Taluy.)

והא"ר יוחנן מודה ר' אליעזר שאין מביא אשם תלוי
1.

R. Yochanan taught that R. Eliezer admits that a Nasi does not bring an Asham Taluy!

קשיא:
2.

This is left difficult.

PEREK KOHEN MASHI'ACH
4)

ONE WHO WAS DEMOTED

מסכת הוריות פרק ג (דף ט,ב משנה) כהן משיח שחטא ואח"כ עבר ממשיחותו וכן נשיא שחטא ואחר כך עבר מגדולתו כהן משיח מביא פר והנשיא מביא שעיר
(a)

(Mishnah): If a Mashu'ach sinned, and then he was removed from his position, or if a Nasi sinned and was dethroned, the Kohen brings a Par, the Nasi brings a Sa'ir;

משיח שעבר ממשיחותו ואחר כך חטא וכן הנשיא שעבר מגדולתו ואח"כ חטא כהן משיח מביא פר והנשיא כהדיוט:
(b)

If they sinned after they were demoted, the Kohen brings a Par, the Nasi is like a commoner.