1)

ONE WHO WAS DEMOTED (cont.)

השתא יש לומר עבר ממשיחותו (דף י,א) ואח"כ חטא מביא פר חטא ואח"כ עבר ממשיחותו צריכא למימר
(a)

(Gemara) Question: If the Kohen brings a Par for sinning after he was demoted, surely he brings a Par for sinning before he was demoted! (Why must the Mishnah teach this?)

משום דקתני גבי נשיא דכי עבר מנשיאותו ואח"כ חטא כהדיוט מייתי
(b)

Answer: If a Nasi sinned after he was demoted, he is like a commoner. Both cases of Nasi had to be taught;

אהכי תני גבי משיח
1.

Since both cases were taught regarding a Nasi, they were both taught regarding a Mashu'ach.

[חטא ואח"כ עבר] מביא פר מנא ה"מ
(c)

Question: What is the source of this?

דתנו רבנן (ויקרא ד) והקריב על חטאתו מלמד שמביא חטאתו משעבר
(d)

Answer: "(A Mashu'ach) will offer for his sin" - he brings his Chatas (a par) after he is demoted.

שיכול והלא דין הוא
1.

One might have thought to learn from a Kal va'Chomer:

ומה נשיא שמביא בשגגת מעשה אין מביא חטאתו משעבר משיח שאין מביא בשגגת מעשה אלא על העלם דבר עם שגגת מעשה [לא] כ"ש
i.

A Nasi is liable for sinning b'Shogeg, yet he is exempt [from his special Korban, i.e. a Sa'ir] after he is deposed. A Mashu'ach is exempt for Shogeg (without Hora'ah), and all the more so he is exempt [from a Par] after he is demoted!

תלמוד לומר והקריב על חטאתו מלמד שמביא על חטאתו משעבר
2.

The verse teaches that he is liable [a Par] after he is demoted.

ונייתי נמי נשיא מק"ו
(e)

Suggestion: A Kal va'Chomer should teach that a Nasi is liable a Sa'ir after he is deposed!

ומה משיח שאין מביא בשגגת מעשה מביא חטאת משעבר
1.

A Mashu'ach is exempt for Shogeg (alone, without Hora'ah), yet he is liable [a Par] after he is demoted;

נשיא שמביא חטאת בשגגת מעשה אינו דין שמביא חטאתו משעבר
2.

A Nasi is liable for Shogeg, and all the more so he should be liable [a Sa'ir] after he is deposed!

תלמוד לומר (ויקרא ד) אשר נשיא יחטא כשהוא נשיא אין כשהוא הדיוט לא:
(f)

Rejection: " That a Nasi will sin" - he is liable like a Nasi if and only if he sinned when he was Nasi, but not after he is demoted. (Then, he brings like a commoner.)

1.

This teaches that he is liable after he is demoted.

2)

ONE WHO WAS PROMOTED

(משנה) חטאו עד שלא נתמנו ואח"כ נתמנו הרי אלו כהדיוטות
(a)

(Mishnah): If a commoner sinned, then he was appointed to be Kohen Gadol or Nasi, he brings like a commoner;

ר"ש אומר אם נודע להם עד שלא נתמנו חייבים ומשנתמנו פטורים
(b)

R. Shimon says, this is if he found out that he sinned before he was appointed. If he found out afterwards, he is exempt.

איזהו נשיא זה מלך שנאמר (ויקרא ד) מכל מצות ה' אלהיו שאין על גביו אלא ה' אלהיו:
(c)

The Nasi is the king. "Hash-m Elokav" teaches that only Hash-m is above him.

מה"מ
(d)

(Gemara) Question: What is the source of this?

דתנו רבנן (ויקרא ד) אם הכהן המשיח יחטא <לאשמת> פרט לקודמות
(e)

Answer (Beraisa): "If the Mashu'ach will sin (he brings a Par)", but not for sins before he was appointed.

<שיכול> והלא דין הוא
(f)

Suggestion: A Kal va'Chomer should teach this!

ומה נשיא שמביא בשגגת מעשה אין מביא על הקודמות משיח שאין מביא אלא על העלם דבר עם שגגת מעשה אינו דין שלא יביא על הקודמות
1.

A Nasi is liable for Shogeg, yet he does not bring the Korban of a Nasi for sins before he was appointed. A Mashu'ach is liable only for Shogeg due to Hora'ah, and all the more so does not bring the Korban of a Mashu'ach for prior sins!

לא אם אמרת בנשיא שכן אין מביא חטאתו משעבר תאמר במשיח שמביא חטאתו משעבר
(g)

Rejection: We cannot learn from a Nasi, for he does not bring his special Korban after he is deposed, but a Mashu'ach brings his special Korban after he is demoted!

הואיל ומביא חטאתו משעבר יביא על הקודמות תלמוד לומר המשיח יחטא חטא כשהוא משיח מביא כשהוא הדיוט אינו מביא
1.

Therefore, we need "if the Mashu'ach will sin." If he sinned when he was as a Mashu'ach, he brings. If he sinned when he was a regular Kohen, he does not bring.

ותניא נמי גבי נשיא כה"ג (ויקרא ד) אשר נשיא יחטא פרט לקודמות
(h)

(Beraisa): "That a Nasi will sin (he brings a Sa'ir)", but not for sins before he was appointed.

<שיכול> והלא דין הוא
(i)

Suggestion: We should know this from a Kal va'Chomer!

ומה משיח שמביא חטאתו משעבר אינו מביא על הקודמות נשיא שאין מביא חטאתו משעבר אינו דין שלא יביא על הקודמות
1.

A Mashu'ach brings his special Korban after he is demoted, yet he does not bring it for sins before he was appointed. A Nasi does not bring his special Korban after he is deposed, and all the more so does not bring it for prior sins!

מה למשיח שכן אין מביא בשגגת מעשה תאמר בנשיא שמביא בשגגת מעשה הואיל ומביא בשגגת מעשה יביא על הקודמות
(j)

Rejection: We cannot learn from a Mashu'ach, for he is exempt for Shogeg!

תלמוד לומר אשר נשיא יחטא שחטא והרי הוא נשיא ולא שחטא ועודהו הדיוט:
1.

Therefore, we need "that a Nasi will sin." If he sinned when he was Nasi (he brings the Korban of a Nasi), and not if he sinned when he was a commoner.

ת"ר אשר נשיא יחטא יכול גזרה
(k)

(Beraisa) Suggestion: "That a Nasi will sin" - perhaps it is decreed that he will sin!

ת"ל אם הכהן המשיח יחטא מה להלן לכשיחטא אף כאן לכשיחטא
(l)

Rejection: It says "if the Mashu'ach will sin." Likewise, the Torah teaches what a Nasi brings if he will sin.

אמר מר יכול גזרה גזרה מהיכא תיתי
1.

Question: Why do we need a verse? How could we have thought that it is decreed that he will sin?!

אמרי אין אשכחן
2.

Answer: We find that the Torah gives bad tidings;

דכתיב (ויקרא יד) ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם בשורה היא להם שנגעים באים עליהם דברי רבי יהודה
i.

Beraisa (R. Yehudah): "(Hash-m) will put Tzara'as in a house" informs Yisrael that Tzara'as will come upon them;

רבי שמעון אומר פרט לנגעי אונסין
ii.

(R. Shimon): This excludes a case of Ones.

לאו אמר רבי יהודה בשורה הכא נמי אימא גזרה היא
iii.

Just as R. Yehudah says it gives bad tidings, likewise I would have said here it is a decree;

הלכך כתיב אם
iv.

That is why we need the verse, "if (the Mashu'ach will sin)".

ולרבי שמעון נגעי אונסין מי לא מטמו
(m)

Question: Does R. Shimon really hold that Tzara'as of Ones is not Tamei?!

והא תניא (ויקרא יג) אדם כי יהיה מן הדבור ואילך
1.

(Beraisa): "A man who will see a Tzara'as in his skin" discusses (a plague that arose) after the Torah was given.

והלא דין הוא טמא בזב וטמא בנגעים מה זב מן הדבור ואילך אף נגעים מן הדבור ואילך
i.

Suggestion: We can learn this from Zivah. Just like Zivah applies only after the Torah was given, also Tzara'as.

לא אם אמרת בזב שכן אין מטמא באונס תאמר בנגעים שמטמאין באונס
ii.

Rejection: We cannot learn from a Zav, for he does not become Tamei through Ones, but Tzara'as through Ones is Tamei!

תלמוד לומר אדם כי יהיה מן הדבור ואילך
iii.

Therefore, the verse is needed. (Note: a Stam Sifra (Beraisa that expounds verses in Vayikra) is assumed to be R. Yehudah (Kidushin 53a). We must say that the logic of this Beraisa is solid. R. Shimon must agree that Tzara'as b'Ones is Tamei, for if not he could not explain why the verse is needed.)

רבא אמר פרט לנגעי רוחות
(n)

Answer #1 (Rava): R. Shimon holds that Tzara'as (of Ones) caused by Shedim is not Tamei.

רב פפא אמר פרט לנגעי כשפים
(o)

Answer #2 (Rav Papa): R. Shimon holds that Tzara'as due to witchcraft is not Tamei.

תנו רבנן אשר נשיא יחטא פרט לחולה
(p)

(Beraisa): "That a Nasi will sin" excludes if he is sick.

משום דהוה ליה חולה אידחי ליה מנשיאותיה
(q)

Question: Even if he is sick, he is still Nasi!

אמר רב אבדימי בר חמא פרט לנשיא שנצטרע
(r)

Answer (Rav Avdimi bar Chama): It excludes if he became a Metzora.

שנאמר (מלכים ב טו) וינגע ה' את המלך ויהי מצורע עד יום מותו וישב בבית החפשית ויותם בן המלך על הבית מדקאמר בבית החפשית מכלל דעד השתא עבד הוה
1.

"... The king was a Metzora... he sat in the house of freedom" implies that before this, he was a slave!

2.

A leader is like a slave. The following shows this.

כי הא דר' גמליאל ורבי יהושע הוו אזלי בספינתא בהדי דר' גמליאל הוה פיתא בהדי רבי יהושע הוה פיתא וסולתא שלים פיתיה דר' גמליאל סמך אסולתיה דרבי יהושע
3.

Raban Gamliel and R. Yehoshua were on a boat. Raban Gamliel's supply of bread ran out. R. Yehoshua, who had brought flour (for after the bread will run out), shared with him.

אמר ליה מי הוה ידעת דהוה לן עכובא כולי האי דאיתית סולתא
i.

Raban Gamliel: How did you know that we might be delayed so much, to take flour?

אמר ליה כוכב אחד לשבעים שנה עולה ומתעה את <הספינות> [הספנים] ואמרתי שמא יעלה ויתעה [אותנו]
ii.

R. Yehoshua: There is a star that rises once every 70 years and deceives sailors. I was concerned for it.

אמר ליה כל כך בידך ואתה עולה בספינה
iii.

Raban Gamliel: You are such a Chacham! Must you go on boats to support yourself?!

א"ל עד שאתה תמה עלי תמה על שני תלמידים שיש לך ביבשה רבי אלעזר חסמא ורבי יוחנן בן גודגדא שיודעין לשער כמה טפות יש בים ואין להם פת לאכול ולא בגד ללבוש
iv.

R. Yehoshua: R. Eliezer Chisma and R. Yochanan ben Gudgoda can calculate how many drops are in the ocean, and they lack food and clothing!

נתן דעתו להושיבם בראש כשעלה שלח להם ולא באו חזר ושלח ובאו
4.

Raban Gamliel decided to appoint them to be leaders, to correct this. When he arrived, he called for them. They did not come until he called for them a second time.

אמר להם כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם (דף י,ב) עבדות אני נותן לכם שנאמר (מלכים א יב) וידברו אליו לאמר אם היום תהיה עבד לעם הזה:
i.

Raban Gamliel: Were you reluctant to come because you thought I want to give to you authority? I give to you slavery - "if from this day, you (Rechav'om ha'Melech) will be a slave to this nation..."

10b----------------------------------------10b
3)

REWARD AND PUNISHMENT

ת"ר (ויקרא ד) אשר נשיא יחטא אמר ריב"ז אשרי הדור שהנשיא שלו מביא קרבן על שגגתו
(a)

(Beraisa - R. Yochanan ben Zakai): "Asher Nasi Yecheta" - Ashrei (fortunate) is the generation whose Nasi brings a Korban when he was Shogeg;

אם נשיא שלו מביא קרבן צריך אתה לומר מהו הדיוט
1.

If the Nasi brings for Shogeg (even though it is shameful for him), all the more so a commoner will!

ואם על שגגתו מביא קרבן צריך אתה לומר מהו זדונו
2.

If he seeks atonement for Shogeg, all the more he will repent if he was Mezid!

מתקיף לה רבא בריה דרבה אלא מעתה דכתי' (ויקרא ה) ואת אשר חטא מן הקדש ישלם ובירבעם בן נבט דכתיב ביה (מלכים א יד) אשר חטא ואשר החטיא הכי נמי דאשרי הדור הוא
(b)

Objection (Rava brei d'Rabah): If so, "Asher he misappropriated from Hekdesh" and "Asher (Yarovom) sinned and made sin" should also be reasons for the generation to rejoice!

שאני הכא דשני קרא בדבוריה
(c)

Answer: We expound Asher regarding a Nasi, for the Torah used a different word (than it used regarding a Mashu'ach and commoner).

דרש רב נחמן בר רב חסדא מאי דכתיב (קוהלת ח) יש הבל אשר נעשה על הארץ וגו'
(d)

Question (Rav Nachman bar Rav Chisda): How do we explain "there is a folly done on the land (Hash-m deals with some Tzadikim like is proper for Resha'im, and with intent Resha'im like is proper for Tzadikim)"?

אשריהם לצדיקים שמגיע אליהם כמעשה הרשעים של עולם הבא בעולם הזה
(e)

Answer #1 (Rav Nachman bar Rav Chisda): Tzadikim are fortunate. They are punished (to cleanse them from their sins) in this world (where the punishments are much lighter) like is proper for Resha'im in the world to come;

אוי להם לרשעים שמגיע אליהם כמעשה הצדיקים של עולם הבא בעולם הזה
1.

Woe to Resha'im! They receive all the reward for their Mitzvos in this world, whereas Tzadikim get (infinitely greater) reward in the world to come.

אמר רבא אטו צדיקי אי אכלי תרי עלמי מי סני להו
(f)

Objection (Rava): Why shouldn't a Tzadik be rewarded in both worlds?!

אלא אמר רבא אשריהם לצדיקים שמגיע אליהם כמעשה הרשעים של עולם הזה בעולם הזה
(g)

Answer #2 (Rava): Tzadikim are fortunate! They get reward (in addition to reward in the world to come) in this world, like Resha'im get (all their reward) in this world;

אוי להם לרשעים שמגיע אליהם כמעשה הצדיקים של עולם הזה בעולם הזה
1.

Woe to Resha'im, they are punished (also) in this world, like Tzadikim get (all their) punishments in this world.

רב פפא ורב הונא בריה דרב יהושע אתו לקמיה דרבא אמר להו אוקימתון מסכתא פלן ומסכתא פלן אמרו ליה אין איעתריתו פורתא אמרו ליה אין דזבנן קטינא דארעא
(h)

Rava heard that Rav Papa and Rav Huna brei d'Rav Yehishua had learned certain tractates and became rich.

קרי עלייהו אשריהם לצדיקים שמגיע אליהם כמעשה הרשעים שבעולם הזה בעולם הזה
1.

Rava: Tzadikim are fortunate! They get reward (even in this world), like Resha'im get (all their reward) in this world.

אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן מאי דכתיב (הושע י) כי ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם
(i)

Question (Rabah bar bar Chanah): How do we explain "the ways of Hash-m are straight. Tzadikim will go in them, and Resha'im will stumble in them"?

משל לשני בני אדם שצלו פסחיהם אחד אכלו לשום מצוה ואחד אכלו לשום אכילה גסה
(j)

Answer #1 (Rabah bar bar Chanah): A parable explains this. There were two men. One ate his Korban Pesach for the sake of the Mitzvah, and the other stuffed himself and ate it.

זה שאכלו לשום מצוה צדיקים ילכו בם זה שאכלו לשום אכילה גסה ופושעים יכשלו בם
1.

"Tzadikim will go in them" applies to the first man. "Resha'im will stumble in them" applies to the latter.

א"ל ריש לקיש רשע קרית ליה נהי דלא עביד מצוה מן המובחר פסח מי לא קאכיל
(k)

Objection (Reish Lakish): Why do you call the latter a Rasha? Granted, he didn't do the Mitzvah ideally, but he did fulfill it!

אלא משל לשני בני אדם זה אשתו ואחותו עמו בבית וזה אשתו ואחותו עמו בבית אחד נזדמנה לו אשתו ואחד נזדמנה לו אחותו
(l)

Answer #2 (Reish Lakish): Rather, the following parable explains this. There were two men. Each was in a house with his wife and his sister. One chanced upon his wife (and had relations with her), and the other chanced upon his sister.

זה שנזדמנה לו אשתו צדיקים ילכו בם וזה שנזדמנה לו אחותו ופושעים יכשלו בם
1.

"Tzadikim will go in them" applies to the first man. "Resha'im will stumble in them" applies to the latter.

מי דמי אנן קאמרינן חדא דרך והכא שני דרכים
(m)

Objection: The verse discusses men going on the same path. In the parable, they are in different paths! (One did a Mitzvah, and the other sinned.)

אלא משל ללוט ושתי בנותיו הן שנתכוונו לשם מצוה צדיקים ילכו בם הוא שנתכוון לשם עבירה ופושעים יכשלו בם
(n)

Answer #3: Rather, an example is Lot and his two daughters (with whom he had Bi'ah (relations)). They intended for a Mitzvah. They are Tzidkaniyos walking in Hash-m's ways. Lot intended to sin. He is a Rasha stumbling in Hash-m's ways.

ודלמא הוא נמי לשם מצוה הוא מכוין
(o)

Question: Perhaps also Lot intended for a Mitzvah!

א"ר יוחנן כל הפסוק הזה לשם עבירה נאמר
(p)

Answer (R. Yochanan): An entire verse connects Lot to sexual immorality.

(בראשית יג) וישא לוט (בראשית לט) ותשא אשת אדניו את עיניה
1.

"Lot lifted (his eyes)" - just like Potifar's wife;

את עיניו (שופטים יד) ויאמר שמשון [וגו'] אותה קח לי כי היא ישרה בעיני
2.

"His eyes" - just like Shimshon's first wife was pleasing in his eyes.

וירא (בראשית לד) וירא אותה שכם בן חמור
3.

"He saw" - just like Shechem saw Dinah;

את כל ככר הירדן (משלי ו) כי בעד אשה זונה עד ככר לחם
4.

"The whole Kikar (plain) of the Yarden" - just like "for a harlot, a Kikar (loaf) of bread";

כי כלה משקה (הושע ב) אלכה אחרי מאהבי נותני לחמי ומימי צמרי ופשתי שמני ושקויי
5.

"It is all Mashkeh (fertile)" - just like "I will follow my lovers, who give... and Shikuyai (my drinks)."

והא מינס אניס
(q)

Question: Lot was drunk (and unaware of what happened)!

תנא משום רבי יוסי בר רבי חוני למה נקוד על וי"ו שבקומה של בכירה לומר לך שבשכבה לא ידע אבל בקומה ידע
(r)

Answer (R. Yosi bar Rav Choni): The 'Vov' in "and when he rose (after sleeping with the older daughter)" is dotted, to show that he did not know when he went to lie with her, but he knew when he got up.

ומאי ה"ל למעבד מאי דהוה הוה
1.

Question: The incest already happened. Why is Lot blamed?

נפקא מינה דלפניא אחרינא לא איבעי ליה למישתי
2.

Answer: He should not have gotten drunk the next night.

דרש רבה מאי דכתיב (משלי יח) אח נפשע מקרית עוז ומדינים כבריח ארמון אח נפשע מקרית עוז זה לוט שפירש מאברהם
(s)

(Rava): "A brother cut himself off from a city of strength" refers to Lot, who separated from Avraham;

ומדינים כבריח ארמון שהטיל מדינים בין ישראל לעמון שנאמר (דברים כג) לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה'
1.

"And quarrels like a bolt on a fortress" - he instigated quarrels (that keep him out) like a bolted fortress -"an Amoni or Mo'avi will not marry into the congregation of Hash-m."

דרש רבא ואיתימא ר' יצחק מאי דכתיב (משלי יח) לתאוה יבקש נפרד <ו>בכל תושיה יתגלע לתאוה יבקש נפרד זה לוט שנפרד מאברהם
(t)

(Rava): "One who seeks lust will be isolated" refers to Lot;

<ו>בכל תושיה יתגלע שנתגלה קלונו בבתי כנסיות ובבתי מדרשות
1.

"And in all salvation he will be exposed" - his disgrace is revealed in Batei Kenesiyos (when they read the above verse of the Torah forbidding his descendants) and Batei Medrash (when they learn the following Mishnah).

דתנן עמוני ומואבי אסורין איסור עולם
i.

(Mishnah): The Isur of an Amoni or Moavi is forever.

4)

A SIN WITH GOOD INTENT

ואמר עולא תמר זנתה וזימרי זינה תמר זנתה יצאו ממנה מלכים ונביאים זימרי זינה נפלו כמה רבבות מישראל
(a)

(Ula): Tamar and Zimri both had Bi'as Zenus (outside of marriage). Kings and prophets descended from Tamar's act. Many tens of thousands of Yisrael died as a result of Zimri's act.

אמר רב נחמן בר יצחק גדולה עבירה לשמה ממצוה שלא לשמה
(b)

(Rav Nachman bar Yitzchak): A sin done with pure intent (i.e. for Hash-m's sake) is better than a Mitzvah with impure intent.

שנאמר (שופטים ה) תבורך מנשים יעל אשת חבר הקיני מנשים באהל תבורך
1.

Rav Nachman learns from "Ya'el, the wife of Chever the Kini, will be blessed like women in the tent."

מאן נינהו נשים באהל שרה רבקה רחל ולאה
2.

The women in the tent are Sarah, Rivkah, Rachel and Leah.

איני והאמר רב יהודה אמר רב לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות אפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה
(c)

Objection: (This implies that a Mitzvah with impure intent is bad.) Rav Yehudah taught that one should always engage in Torah and Mitzvos, even with impure intent, for this will lead him to do them with pure intent!

אימא כמצוה שלא לשמה
(d)

Correction: Rather, a sin done with pure intent is as good as a Mitzvah with impure intent.

אמר רבי יוחנן שבע בעילות בעל אותו רשע באותה שעה שנאמר (שופטים ה) בין רגליה כרע נפל שכב וגו'
(e)

(R. Yochanan): Sisera had relations with Ya'el seven times - "between her legs he bent, he fell, he lied... "

והא קא מיתהניא מעבירה
(f)

Question: Ya'el enjoyed the sin! (Why is she praised for it?)

אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי אפילו טובתם של רשעים רעה היא אצל צדיקים
(g)

Answer (R. Yochanan): She did not enjoy it. Benefit that Tzadikim get from Resha'im is bad for Tzadikim. Hash-m told Lavan "beware not to speak to Yakov good nor evil."

1.

Question: Granted, he should not speak evil. Why shouldn't he speak nicely to him?

2.

Answer: The good of Resha'im is bad for Tzadikim.

אמר רב יהודה אמר רב לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות אפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה
(h)

(Rav Yehudah): One should always engage in Torah and Mitzvos, even with impure intent, for this will lead him to do them with pure intent.

שבשכר מ"ב קרבנות שהקריב בלק הרשע זכה ויצתה ממנו רות
1.

Balak offered 42 Korbanos (to try to entice Hash-m to let Bilam curse Yisrael). Due to this, he merited that Rus descended from him.

דאמר רבי יוסי ברבי חנינא רות בת בנו של עגלון בן בנו של בלק מלך מואב
i.

(R. Yosi bar Chanina): Rus was the granddaughter of Eglon, king of Moav, who was himself the grandson of Balak, king of Moav.