12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
ERUVIN 91 - Dedicated by Mr. and Mrs. D. Kornfeld in honor of Dr. Zecharya Dorshav, wishing him Mazal and Berachah upon reaching the age of Gevuros. May he continue 'from strength to strength' until 120!

1)

WHEN THE TANA'IM ARGUE (Yerushalmi Perek 9 Halachah 1 Daf 56b)

תני א''ר יודה בשעת הגזירה היינו נוטלין את הספר והיינו עולין מחצר לגג ומגג לגג אחר ויושבין וקורין ולא אמר אדם דבר

(a)

(Beraisa - R. Yehudah): At the time of decrees, we used to take the Sefer [Torah] and ascend from Chatzer to roof, and from roof to another roof, and we would sit and read [on the roof], and no one said a word [that one may not transfer like this].

אמרו לו אין שעת הגזירה ראייה.

1.

Chachamim: A time of decrees is different (you cannot bring a proof from there).

[דף סא עמוד א (עוז והדר)] א''ר שונין היינו אצל ר''ש בתקוע והיינו נוטלין שמן ואלונטית והיינו נכנסין מחצר לגג ומגג לקרפף ומקרפף לקרפף עד שהיינו מגיעין לקרפף הסמוך למעיין ויורדין וטובלין בו.

(b)

(Beraisa - Rebbi): We learned from R. Shimon in Teko'a, and we would bring to him [on Shabbos] oil and a towel, and we entered from Chatzer to roof, from roof to Karfef, from Karfef to Karfef, until we reached the Karfef near the bathing spring. We descended and immersed in it.

אשכחת אמר ארבע פלגוון כל גגות העיר רשות אחת הן [צ''ל וחכמים אומרים כל אחת רשות לעצמה - קרבן העדה] ר' יודן אומר חצר וגגות רשות אחת הן ר''ש אומר חצר וגג וקרפף אחת הן לכלים ששבתו בתוכן ולא לכלים ששבתו בתוך הבית

(c)

It is found that there is a four-way argument. [R. Meir holds that] all roofs of the city are one Reshus. Chachamim say, each is a separate Reshus. R. Yudan says, a Chatzer and roofs are one Reshus. R. Shimon says, roof, Chatzer and Karfef are one Reshus for Kelim that were Shoves in them, but not for Kelim that were Shoves in the house.

רבי יוחנן אמר בשלא עירבו אבל בשעירבו נעשית חצר כבתים והגגות רשות בפני עצמן.

(d)

(R. Yochanan): This is when they were not Me'arev, but if they were Me'arev, the Chatzer becomes like houses, and the roofs are their own Reshus.

א''ר זעירא היא עיריבו היא שלא עיריבו.

(e)

(R. Ze'ira): The same applies whether they were Me'arev or they were not Me'arev.

מתני' פליגא על ר' (זעירא) [צ''ל יוחנן - קרבן העדה] לא לכלים ששבתו בתוך הבית

(f)

Question (against R. Yochanan - Mishnah): [They are all one Reshus...] but not for Kelim that were Shoves in the house;

אם לא בשלא עיריבו הדא צריכא להוציא מן (הגג) [צ''ל הבית - קרבן העדה] אסור לא כל שכן לגג

1.

If they were not Me'arev, is it needed to teach this?! One may not take out from the house. All the more so it is forbidden to take to the roof!

אמר רבי בון בר כהנא קומי רבי לא בשערבה זו בפני עצמה וזו בפני עצמה אפילו כן לא לכלים ששבתו לתוכו.

(g)

Answer (R. Bun bar Kahana): No - [R. Yochanan means that] they were not Me'arev together, but each was Me'arev by itself. Even so, [they are not one Reshus] for Kelim that were Shoves in the house.

רבנן דקיסרי בשם רבי יוסי בי ר' בון [דף נז עמוד א] אתייא דשמואל לרב ותרוייהו פליגין על שיטתיה דר' יוחנן.

(h)

(Rabanan of Kisarin citing R. Yosi bei R. Bun): Shmuel holds like Rav, and both argue with R. Yochanan;

דתנינן כל גגות העיר רשות אחת

1.

(Mishnah): All roofs of the city are considered one Reshus.

שמואל אמר עד בית סאתים רב אמר מטלטלין בהן אפי' כור ואפילו כוריים:

i.

Shmuel says, this is up to Beis Sa'atayim. Rav says that we carry in them even a [Beis] Kor or two Korim.