THE SEVERITY OF TRANSGRESSING DIVREI BEIS HILLEL (Yerushalmi Perek 1 Halachah 4 Daf 8b)
מתני' א"ר טרפון אני הייתי בא בדרך והטיתי לקרות כדברי ב"ש וסיכנתי בעצמי מפני הלסטים
(Mishnah - R. Tarfon): I was on the road and leaned to say Shma, like Beis Shamai -- I endangered myself due to bandits.
אמרו לו כדי היית לחוב בעצמך שעברת על דברי ב"ה:
Chachamim: You were liable to bring guilt to yourself (die), for you transgressed Beis Hillel's words!
גמ' חברייא בשם ר' יוחנן דודים דברי סופרים לד"ת [דף יב עמוד א (עוז והדר)] וחביבים כד"ת [שיר השירים ז י] (חכך) [צ"ל וחכך] כיין הטוב.
(Gemara - Talmidim citing R. Yochanan): Divrei Sofrim are close to Divrei Torah and dear like Divrei Torah - "v'Chikech k'Yein ha'Tov."
שמעון בר ווה בשם ר' יוחנן דודים דברי סופרים לד"ת וחביבים יותר מד"ת [שם א ב] כי טובים דודיך מיין.
(Shimon bar Vah citing R. Yochanan): Divrei Sofrim are close to Divrei Torah and dearer than Divrei Torah - "Ki Tovim Dodecha mi'Yayin."
ר' בא בר כהן בשם ר' יודה בן פזי תדע לך שחביבים דברי סופרים מד"ת שהרי ר"ט אלו לא קרא לא היה עובר אלא בעשה וע"י שעבר על דברי ב"ה נתחייב מיתה ע"ש [קהלת י ח] ופורץ גדר ישכנו נחש.
Support (R. Ba bar Kohen citing R. Yudah bar Pazi): Divrei Sofrim are dearer than Divrei Torah, for R. Tarfon, had he not read [Keri'as Shma], he would have transgressed only an Aseh. Through transgressing Beis Hillel (who permit to recite Shma while traveling), he became Chayav Misah due to "u'Foretz Gader Yishchenu Nachash."
Note: It seems that Divrei Sofrim is whatever Chachamim expounded, even if it is Torah law. Below we say that one who says that there are five boxes in Tefilin, he adds to Divrei Sofrim. (PF)
תני רבי ישמעאל ד"ת יש בהן איסור ויש בהן היתר יש בהן קולין ויש בהן חומרים אבל דברי סופרים כולן חמורין הן
(Beraisa - R. Yishmael): Divrei Torah have Isur and Heter. There are lenient laws and stringent laws. However, Divrei Sofrim are all stringent;
תדע לך שהוא כן דתנינן תמן האומר אין תפילין לעבור על ד"ת פטור חמש טוטפות להוסיף על דברי סופרים חייב.
Proof (Mishnah): If one says that there is no Mitzvah of Tefilin, to transgress Divrei Torah, he is exempt [from the law of Zaken Mamrei. If he says that] there are five boxes, to add to Divrei Sofrim, he is liable.
רבי חנניה בריה דרב אדא בשם רבי תנחום בי ר' חייא חמורים דברי זקנים מדברי נביאים [דף ט עמוד א] דכתיב [מיכה ב ו] אל תטיפו יטיפון לא יטיפו לאלה לא יסג כלימות. וכתיב [שם יא] אטיף לך ליין ולשכר.
(R. Chinena brei d'Rav Ada citing R. Tanchum bar R. Chiya): Divrei Zekenim (Chachamim) are more stringent than Divrei Nevi'im, for it says "Al Tatifu Yatifun Lo Yatifu la'Eleh Lo Yisag Kelimos", and it says "Atif Lecha la'Yayin vela'Shechar..." (Hash-m did not want to give Divrei Nevi'im to unworthy people, but he gave Divrei Zekenim in any case.)
נביא וזקן למי הן דומין למלך ששולח ב' פלמטרין שלו למדינה על אחד מהן כתב אם אינו מראה לכם חותם שלי וסמנטירין שלי אל תאמינו לו. ועל אחד מהן כתב אף על פי שאינו מראה לכם חותם שלי האמינוהו בלא חותם ובלא סמנטירין
A Navi and Chacham, what do they resemble? It is like a king who sent two agents to a country. He wrote about one of them "if he does not show my signet and stamp, do not believe him." He wrote about the other "even if he does not show my signet, believe him without a signet or stamp."
כך בנביא כתיב [דברים יג ב] ונתן אליך אות או מופת ברם הכא [שם יז יא] על פי התורה אשר יורוך.
So it says about a Navi, "v'Nasan Elecha Os Oh Mofes." However, it says here [about Chachamim] "Al Pi ha'Torah Asher Yorucha."
הדא דתימא משיצאת בת קול אבל עד שלא יצאת בת קול
Limitation: [R. Tarfon was liable for transgressing Beis Hillel] after the Bas Kol (voice from Heaven) went out [and said that the Halachah follows Beis Hillel], but before the Bas Kol [it was different];
כל הרוצה להחמיר על עצמו לנהוג כחומרי בית שמאי וכחומרי ב"ה על זה נאמר [קהלת ב יד] הכסיל בחושך הולך
Anyone who wants to be stringent on himself to follow the stringencies of Beis Shamai and the stringencies of Beis Hillel [even when they are inconsistent], it says about this "veha'Kesil ba'Choshech Yelech"(a fool walks in darkness).
כקולי אילו ואילו נקרא רשע
If one follows the leniencies of both, he is called a Rasha;
אלא אי כקולי דדין וכחומרי דדין אי כקולי דדין וכחומרי דדין
Rather, one should follow the stringencies and leniencies of this [academy], or the stringencies and leniencies of this one.
הדא דתימא עד שלא יצאת בת קול אבל משיצאת בת קול לעולם הלכה כדברי בית הלל וכל העובר על דברי בית הלל חייב מיתה.
This is before the Bas Kol. However, after the Bas Kol, the Halachah follows Beis Hillel, and anyone who transgresses the words of Beis Hillel is Chayav Misah.
תני יצאת בת קול ואמרה אלו ואלו דברי אלהים חיים אבל הלכה כדברי בית הלל
(Beraisa): A Bas Kol went out and said 'these and these are words of Elokim ChayimyyyChiya. However, the Halachah follows Beis Hillel.
איכן יצאה בת קול
Question: Where did the Bas Kol go out?
רבי ביבי אמר בשם רבי יוחנן ביבנה יצאה בת קול:
Answer #1 (R. Bivi: citing R. Yochanan): The Bas Kol went out in Yavneh.
THE BRACHOS OF KERI'AS SHMA (Yerushalmi Perek 1 Halachah 5 Daf 9a)
מתני' בשחר מברך שתים לפניה ואחת לאחריה [דף יב עמוד ב (עוז והדר)] ובערב מברך שתים לפניה ושתים לאחריה
(Mishnah): In the morning one says two Berachos before Shma and one afterwards. In the evening one says two Berachos before Shma and two afterwards;
אחת ארוכה ואחת קצרה
One of them (of the two afterwards) is long, and the other is short;
מקום שאמרו להאריך אינו רשאי לקצר לקצר אינו רשאי להאריך
Where Chachamim said that a long Berachah should be said, one may not say a short Berachah, and vice-versa.
לחתום אינו רשאי שלא לחתום שלא לחתום אינו רשאי לחתום:
[Where Chachamim said] to be Chosem (to end the Berachah with "Baruch..."), it is forbidden not to be Chosem. Where they said not to be Chosem, one may not.
גמ' ר' סימון בשם ר' שמואל בר נחמן ע"ש [יהושע א ח] והגית בו יומם ולילה שתהא הגיות היום והלילה שוין
(Gemara - R. Simon citing R. Shmuel bar Nachman): [The extra Brachah at night] is based "v'Hagisa Bo Yomam va'Laylah" - the Hegiyos (Parshiyos and Brachos) of the day and night should be equal. (In Eretz Yisrael, they said only the first two Parshiyos of Keri'as Shma at night, so they added a fourth Brachah, so the total number will be seven, like in the morning.)
רבי יוסי בר אבין בשם רבי יהושע בן לוי ע"ש [תהילים קיט קסד] שבע ביום הללתיך על משפטי צדקך.
(R. Yosi bar Avin citing R. Yehoshua ben Levi): It is based on "Sheva ba'Yomam Hilalticha Al Mishpetei Tzidkecha" (the total number of Brachos in the day should be seven. (RASHBA, Teshuvah 51 - he did not say like R. Simon, for he holds that we say all three Parshiyos also at night.)
ר' נחמן בשם רבי מנא כל המקיים שבע ביום הללתיך כאלו קיים והגית בו יומם ולילה:
(Rav Nachman citing R. Mana): Anyone who fulfills "Sheva ba'Yomam Hilalticha"; it is as if he fulfilled "v'Hagisa Bo Yomam va'Laylah."
מפני מה קורין שתי פרשיות הללו בכל יום.
Question: Why do we recite these two Parshiyos (Shma and v'Hayah Im Shamo'a) every day [morning and evening? He did not ask about Parshas Tzitzis; it is in order to fulfill remembering Yetzi'as Mitzrayim - CHAREDIM.]
רבי לוי ורבי סימון.
Remark: R. Levi and R. Simon argue about this.
רבי סימון אמר מפני שכתוב בהן שכיבה וקימה
Answer #1 (R. Simon): It is because lying down and rising are written in them.
רבי לוי אמר מפני שעשרת הדברות כלולין בהן.
Answer #2 (R. Levi): It is because the 10 Dibros are included in them;
[שמות כ ב] אנכי ה' אלהיך [דברים ו ד] שמע ישראל ה' אלהינו. לא יהיה לך אלהים אחרים על פני ה' אחד.
"Anochi Hash-m Elokecha" is included in "Shma Yisrael Hash-m Elokeinu." "Lo Yihyeh Lecha Elohim Acherim Al Panai" [is included in] "Hash-m Echad";
לא תשא את שם ה' אלהיך לשוא ואהבת את ה' אלהיך. מאן דרחים מלכא לא משתבע בשמיה ומשקר.
"Lo Sisa Es Shem Hash-m Elokecha la'Shav" - "v'Ahavta Es Hash-m Elokecha" - one who loves the king does not swear in his name falsely.
זכור את יום השבת לקדשו למען תזכרו.
"Zachor Es Yom ha'Shabbos Lekadsho" - "Lema'an Tizkeru [v'Asisem Es Kol Mitzvosai]";
רבי אומר זו מצות שבת שהיא שקולה כנגד כל מצותיה של תורה דכתיב [נחמיה ט יד] ואת שבת קדשך הודעת להם ומצות וחוקים ותורה צוית וגו' [דף יג עמוד א (עוז והדר)] להודיעך שהיא שקולה כנגד כל מצותיה של תורה.
(Rebbi): This refers to Mitzvas Shabbos, which is as important as all the Mitzvos of the Torah. "V'Es Shabbos Kodshecha Hodata Lahem u'Mitzvos v'Chukim v'Sorah Tzivisa..." teaches that [Shabbos] is as important as all the Mitzvos of the Torah.
כבד את אביך ואת אמך למען ירבו ימיכם וימי בניכם.
"Kaved Es Avicha v'Es Imecha" (the Torah promises long life for this) - "Lema'an Yirbu Yemeichem vi'Ymei Veneichem."
לא תרצח ואבדתם מהרה מאן דקטיל מתקטיל.
"Lo Sirtzach" - "va'Avadtem Meherah." Whoever kills, he is killed.
לא תנאף לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם
"Lo Sin'af" - "v'Lo Sasuru Acharei Levavchem v'Acharei Eineichem";
א"ר לוי ליבא ועינא תרין סרסורין דחטאה
(R. Levi): The heart and eye are two brokers of sin.
דכתיב [משלי כג כו] תנה [דף ט עמוד ב] בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה אמר הקדוש ברוך הוא אי יהבת לי לבך ועיניך אנא ידע דאת לי.
It says "Tenah Veni Libcha Li v'Eineicha Derachai Titzornah" - Hash-m said, if you give to Me your heart and eyes, I know that you are to Me.
[שמות כ יג] לא תגנוב [דברים יא יד] ואספת דגנך ולא דגנו של חבירך.
"Lo Signov" - "v'Asafta Deganecha", and not your colleague's grain. (MASA D'YERUSHALAYIM asks that that "Lo Signov" refers to kidnapping, like Rashi says (Shmos 20:13, based on Bavli Sanhedrin 86a and Mechilta)! According to our text of the Yerushalmi (Sanhedrin 8:3, 11:2) "Lo Signov" is a warning for the first theft of a Ben Sorer u'Moreh; perhaps it forbids all monetary theft. However, TZAFNAS PANE'ACH and R. MEIR SIMCHAH prove that the text should say that "Lo Signovu" (in Parshas Kedoshim) forbids the first theft, and the Lav for the second theft is "Lo Signov" in Aseres ha'Dibros, which has Misas Beis Din; it forbids also kidnapping.
[שמות כ יג] לא תענה ברעך עד שקר [במדבר טו מא] אני ה' אלהיכם וכתיב [ירמי' י י] וה' אלהים אמת
"Lo Sa'aneh v'Re'acha Ed Shaker" - "Ani Hash-m Elokeichem", and it says "Hash-m Elokim Emes";
מהו אמת
Question: What is 'Emes'? (Why do we say that it is Hash-m's signet?)
אמר רבי אבון שהוא אלהים חיים ומלך עולם.
Answer (R. Avun): He is Elokim Chayim and Melech Olam. (Emes is the acronym of Elokim Melech Tamid.)
אמר רבי לוי אמר הקדוש ברוך הוא אם העדת לחבירך עדות שקר מעלה אני עליך כאלו העדת עלי שלא בראתי שמים וארץ.
(R. Levi): Hash-m said, if you testified about your colleague false testimony, I consider it as if you testified about Me, that I did not create Shamayim and Aretz.
[שמות כ יד] לא תחמוד בית רעך [דברים ו ט] וכתבתם על מזוזות ביתך ביתך ולא בית חבירך:
"Lo Sachmod Beis Re'echa" - "u'Chsavtam Al Mezuzas Beisecha" - your house, and not your colleague's house.
WHAT WE SAY WITH KERI'AS SHMA (Yerushalmi Perek 1 Halachah 5 Daf 9b)
תמן תנינן אמר להם הממונה ברכו ברכה אחת והן בירכו.
(Mishnah): An appointed Kohen would tell them (the Kohanim of the Mishmar) to say one Berachah; they blessed.
מה בירכו
Question: What Berachah did they say?
רב מתנא אמר בשם שמואל זו ברכת תורה.
Answer (Rav Masneh citing Shmuel): It was Birkas ha'Torah (Ahavah Rabah).
וקראו עשרת הדברים שמע והיה אם שמוע ויאמר.
They recited Aseres ha'Dibros, Shma, v'Hayah Im Shamo'a, and va'Yomer (Parshas Tzitzis).
רבי אמי בשם ר"ל זאת אומרת שאין הברכות מעכבות.
Inference (R. Ami citing Reish Lakish): The Berachos [of Keri'as Shma] are not Me'akev [for we interrupt between Ahavah Rabah and Keri'as Shma]!
אמר ר' בא אין מן הדא לית את ש"מ כלום שעשרת הדברות הן הן גופה של שמע.
Rebuttal (R. Ba): You cannot learn from here at all, for Aseres ha'Dibros are the essence of Shma (they are not an interruption. We explained this like R. MEIR SIMCHAH, HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)
דרב מתנא ור' שמואל בר נחמן תרוויהון אמרי בדין היה שיהיו קורין עשרת הדברות בכל יום ומפני מה אין קורין אותן מפני טענות המינין שלא יהו אומרים אלו לבדן ניתנו לו למשה בסיני.
(Rav Masnah and R. Shmuel bar Nachman): It would have been proper to enact saying Aseres ha'Dibros every day. Why don't we recite them? It is due to claims of heretics, lest they say that only these were given to Moshe on Sinai.
ר' שמואל בר נחמן בשם רבי יהודה בר זבודא בדין היה שיהיו קורין פרשת בלק ובלעם בכל יום ומפני מה אין קורין אותן שלא להטריח את הצבור.
(Rav Masnah and R. Shmuel bar Nachman): It would have been proper that we say Parshas Balak every day. Why don't we recite it? It is lest we burden the Tzibur (it is very long).
Note: There is an implied question - why would it be proper to say it every day? The main reason is because the Navi (Michah 6:5) says "remember what Balak plotted, and what Bil'am answered... in order to know Tzidkos Hash-m." The coming reasons are why we should say it more than other matters that we are commanded to remember.
רבי חונה אמר מפני שכתיב בה שכיבה וקימה.
Answer #1 (R. Chunah): It is because it is written in it lying down and rising.
ר' יוסי בי רבי בון אמר מפני שכתיב בהן יציאת מצרים ומלכות
Answer #2 (R. Yosi bei R. Bun): It is because it is written in it Yetzi'as Mitzrayim and [Hash-m's] kingship.
[דף יג עמוד ב (עוז והדר)] אמר ר"א מפני שכתובה בתורה ובנביאים ובכתובים:
Answer #3 (R. Elazar): It is because it is written in Torah, Nevi'im and Kesuvim (this shows that it is very important).
אמר להם הממונה ברכו ברכה אחת והן בירכו.
(Mishnah): An appointed Kohen would tell them to say one Berachah; they blessed.
מה בירכו רב מתנא אמר בשם שמואל זו ברכת תורה.
What Berachah did they say? Rav Masneh citing Shmuel said, it was Birkas ha'Torah (Ahavah Rabah).
והלא לא בירכו יוצר המאורות
Question: They did not bless Yotzer ha'Me'oros (the first Brachah before Shma. Why did they bless the second Brachah before Shma?)
רבי שמואל אחוי דרבי ברכיה עדיין לא יצאו המאורות ותימר יוצר המאורות.
Answer (R. Shmuel, the brother of R. BeraChiya): The luminaries did not yet come out. Will you say Yotzer ha'Me'oros?!
ובשבת מוסיפין ברכה אחת למשמר היוצא
(Mishnah): On Shabbos they gave an extra Berachah to the departing Mishmar.
מהו ברכה
Question: What Berachah was this?
אמר ר' חלבו זו היא השוכן בבית הזה יטע ביניכם אחוה ואהבה ושלום וריעות:
Answer (R. Chelbo): It was "the One who made His name dwell in this house should put among you Ahavah (love), Achvah (brotherhood), Shalom (peace), and Re'us (companionship)."
שמואל אמר השכים לשנות קודם ק"ש צריך לברך לאחר ק"ש א"צ לברך
(Shmuel): One who rises to learn before Keri'as Shma, he must bless [Birkas ha'Torah. If he learns only] after Keri'as Shma, he need not bless [for he was Yotzei through Ahavah Rabah].
א"ר בא והוא ששנה על אתר:
(R. Ba): This is if he learned immediately afterwards. (PANIM ME'IROS - Birkas ha'Torah is three Brachos, for Mikra, Mishnah and Talmud. Ahavah Rabah is one Brachah. Stam, it exempts only Mikra, unless he learns Mishnah and Talmud immediately. Then, he reveals that he intended it to exempt all of them.)
ר' חונה אמר נראים הדברים מדרש צריך לברך הלכות א"צ לברך.
(R. Chunah): It seems that one must bless for Midrash, but he need not bless for Halachos (it does not resemble Mikra).
רבי סימון בשם רבי יהושע בן לוי בין מדרש בין הלכות צריך לברך.
(R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi): One must bless both for Midrash and Halachos.
א"ר חייא בר אשי נהגין הוינן יתבין קומי רב ובין מדרש בין הלכות זקיקינן למיברכה.
(R. Chiya bar Ashi): We used to sit in front of Rav, and he obligated us to bless for both for Midrash and Halachos.
תני הקורא עם אנשי מעמד לא יצא [דף י עמוד א] כי מאחרים היו.
(Beraisa): One who recites with Anshei Ma'amad (Yisraelim who oversee the Avodah) was not Yotzei, for they delay [until the Tamid is totally offered. R. SHLOMO SIRILIYO - this is like the opinion that one must finish Keri'as Shma before sunrise.)
רבי זעירא בשם רבי אמי ביומי דרבי יוחנן הוינן נפקין לתעניתא [דף יד עמוד א (עוז והדר)] וקרוי שמע בתר תלת שעין ולא הוה ממחי בידן.
(R. Ze'ira citing R. Ami): In the days of R. Yochanan, we used to go out to a [Tefilas Tzibur on a] Ta'anis and we recited Keri'as Shma after three hours, and he did not protest against us.
רבי יוסי ורבי אחא נפקין לתעניתא אתו ציבורא ומקרי שמע בתר תלת שעין. בעא רב אחא מחויי בידן
R. Yosi and R. Acha went out to a Ta'anis. The Tzibur came and recited Shma after three hours. Rav Acha wanted to protest against them.
א"ל ר' יוסי והלא כבר קראו אותה בעונתה כלום קורין אותה אלא כדי לעמוד בתפילה מתוך ד"ת.
R. Yosi: They already recited in its time (R. SHLOMO SIRILIYO - through Keri'as Shma in Korbanos)! They recite it now only to enter Tefilah amidst Divrei Torah. (CHAREDIM, MAHARA FULDA - also R. Ami was Yotzei beforehand, and recited it again. R. Yochanan did not protest, like R. Yosi, and unlike R. Acha.)
א"ל מפני ההדיוטות שלא יהו אומרים בעונתה הן קורין אותה.
R. Acha: [We should protest] due to commoners, lest they say that they recite it in its time (i.e. the time is even after three hours).