1)

REDEEMING ACCORDING TO THE LOWEST VALUE (Yerushalmi Ma'aser Sheni Perek 4 Halachah 1 Daf 21b)

כמות שהחנוני לוקח לא כמות שהוא מוכר. כמות שהשולחני פורט לא כמות שהוא מצרף.

(a)

The Mishnah taught, '(It's redeemed) according to the price the shopkeeper pays (his supplier) rather than the retail price; or according to the price the money changer buys smaller denominations rather than the price he sells smaller denominations.'

[דף לה עמוד ב (עוז והדר)] עד כדון דבר מרובה היה דבר ממועט

(b)

Question: Until this point we have only discussed redeeming with the low value (of the shopkeeper or money changer etc.) if there is a large amount of Ma'aser Sheni. What if there is only a small amount?

אפילו כן כמות שהחנווני לוקח לא כמות שהוא מוכר כמות שהשולחני פורט לא כמות שהוא מצרף.

(c)

Answer: Even then, (it's redeemed) according to the price the shopkeeper pays (his supplier) rather than the retail price; or according to the price the money changer buys smaller denominations rather than the price he sells smaller denominations.

רב נחמן בר יעקב מחוי חותל לנגר' ומפרק על פומיה.

(d)

Rav Nachman bar Yaakov showed a date branch basket to an evaluator and redeemed based on his evaluation.

ר' ינאי מחוי רובע חיטין לחטוניא ומפרק על פומיה.

(e)

R. Yannai showed a quarter Kav of wheat to a wheat merchant and redeemed based on his evaluation.

רבי סימון חווי פירין לרבי חלקיה א''ל בשוויהן א''ל כן

(f)

R. Simon showed his produce of Ma'aser Sheni to R. Chilkiyah and asked him if he had evaluated them according to their actual value. R. Chilkiyah replied that he had.

אמר רבי חלקיה בשם רבי סימון אין פודין מעשר שני על פי השוטים.

(g)

(R. Chilkiyah citing R. Simon): We do not redeem Ma'aser Sheni according to the fools (who don't know to accurately evaluate).

רבי פינחס חווי פירין [דף כב עמוד א] לגרוסה א''ל בשוויהן.

(h)

R. Pinchas once showed his produce to a bean grinder and asked him if he had redeemed them according to their value.

א''ל הכין א''ר חלקיה בשם רבי סימון אין פודין [מע''ש] על פי השוטין.

(i)

(Bean grinder to R. Pinchas): R. Chilkiyah cited from R. Simon that we do not redeem Ma'aser Sheni according to the fools (and therefore I cannot help you as I am not expert at evaluating).

א''ר שמי כמה דבר נש בעי (בטהרת טהורה)[בטיהרא] בתקופת תמוז בתר בלני מסיק לזורזייה מיתי הפריטין ומיפרקיניה.

(j)

(R. Simi): When the Mishnah permitted selling according to the cheapest price, it also refers to when the price is low based on other factors, such as when he is selling in the summer in the heat of the day; or when the seller is exhausted from visiting the bathhouse; or when he is carrying a load - in such cases a person may immediately bring coins and redeem (at that low price).

אמר רבי ירמיה כמה דבר נש בעי בערובתא בפתי רמשא מנשייא קלען ומעביר עליהן ומייתי פריטי ומפרקיניה.

(k)

(R. Yirmiyah): It may be redeemed at the price of produce on Erev Shabbos, close to Shabbos from women who are braiding their hair for Shabbos, and he passes by them to buy produce from them (when the price is low) - a person may immediately bring coins and redeem (at that low price).

א''ר יודן בר גדיא רבי יעקב בר בון מניחין עליו עד שיכמושו [דף לו עמוד א (עוז והדר)] ופודה אותן מוצאי שבת מיד.

(l)

(R. Yudan bar Gadya/ R. Yaakov bar Bun): (When a person picks produce on Erev Shabbos, he does not need to immediately redeem them; rather, he can leave them until the leaves dry out and redeem them after Shabbos ends, when they are cheap.

רבי מנא ה''ל משח ואחתיה לעכו. א''ל רבי חייא בר אדא אין ההוא מישחה דבית מעקה קיים הא ענתך דיפרקניה דלא טב שיתא מיניה.

(m)

R. Mana had Ma'aser Sheni oil and he took it to Akko. R. Chiya bar Adda said to him - if you still have oil in Beis Maakeh, now is the time to redeem it, as (the price of oil has decreased significantly and) it's not even worth a sixth of its (regular) value.

א''ר יוחנן פודין מעשר שני על פי ג' לקוחות ואפילו אחד מהן גוי אפילו אחד מהן בעל.

(n)

(R. Yochanan): (The Mishnah taught (earlier Bechoros 51(d)) that if its value is unknown, it is redeemed based on the evaluation of three.) One may redeem Ma'aser Sheni according to (the evaluation of) three buyers, even if one is a gentile or one is the owner himself.

רבי יונה בעי שניהם גוים לא שניהם בעלים לא. אחד גוי ואחד בעל לא.

(o)

Question (R. Yona): If it's true to say that it cannot be evaluated if two are gentiles, or if two are the owners; is it also true to say that if one (of the three) is a gentile and another is the owner, it should not be permitted?

אלא לצדדין איתאמרת:

(p)

Answer: R. Yochanan meant that either (if one is a gentile with two Jews or if one is the owner with two Jews or if one is a gentile and another is the owner, they cannot combine to evaluate).