WHO HAS THE RIGHT TO REDEEM? (Yerushalmi Ma'aser Sheni Perek 4 Halachah 2 Daf 22a)
משנה בעל הבית אומר בסלע ואחר אומר בסלע בעל הבית קודם מפני שהוא מוסיף חומש.
(Mishnah): If the owner offered a Sela and another person offered a Sela (to redeem Ma'aser Sheni), the owner has the right to redeem it, since he must add the extra fifth.
בעל הבית אומר בסלע ואחר אומר בסלע ואיסר את של סלע ואיסר קודם מפני שהוא מוסיף על הקרן.
If the owner offered a Sela and another offered a Sela and an Issar, the other person has the right to redeem it since he is adding to the principal.
הפודה מעשר שני שלו מוסיף עליו חמישיתו בין שהוא שלו ובין שניתן לו מתנה:
If one redeems his own Ma'aser Sheni, he must add a fifth, whether it's his (that he grew himself) or he received it as a gift.
גמרא ואין חומשו של זה מרובה על תוספתו של זה.
(Gemara) Question: In the second case, isn't the extra fifth worth more than the extra Issar that the other one offered?
אמר רבי אבין שנייא היא שהוא יכול להערים עליו ולפוטרו מן החומש:
Answer (R. Avin): The owner could act shrewdly and exempt himself from paying the extra fifth (as will be explained in Halachah 3).
של סלע ואיסר קודם מפני שהוא מוסיף על הקרן.
The Mishnah taught that the person who offered a Sela and an Issar redeems it, because he added to the principal.
רבי יעקב בר אידא בשם רבי סימיי כל מעשר שני שאין בקרנו שוה פרוטה אינו מוסיף חומש.
(R. Yaakov bar Ida citing R. Simai): Ma'aser Sheni that is not worth a Perutah does not require the fifth to be added (when it is redeemed).
[דף לו עמוד ב (עוז והדר)] רבי יוסי בי רבי סימון בשם ר''י כל מעשר שני שאין בחומשו שוה פרוטה אינו מוסיף חומש.
(R. Yosi bei R. Simon citing R. Yochanan): Any Ma'aser Sheni whose extra fifth is not worth a Perutah does not require it to be added.
התיב רבי בא בר ממל [דף כב עמוד ב] והתנינן חמש פרוטות הן. ונתני שש על דעתיה דר' סימאי וקרנו של מעשר שני בשוה פרוטה ושבע על דעתיה דר''י וחומשו של מעשר שני שוה פרוטה.
Question (R. Ba bar Mamal): A Mishnah (in Maseches Bava Metzia) teaches that there are 5 laws relating to a Perutah. But according to R. Simai, there should be a 6th - that the principal of Ma'aser Sheni must be worth a Perutah (in order to require the extra fifth) and according to R. Yochanan, there should be a 7th - that the extra fifth itself must be worth a Perutah?
ועוד מן הדא דא''ר (רבי) יוסי בשם רבי מנא בר תנחום רבי אבהו בשם רבי יוחנן אין קרקע נקנה בפחות משוה פרוטה.
Another question: Let that Mishnah also teach the law of R. Abahu citing R. Yochanan, that land cannot be purchased for less than a Perutah?
CONTRASTING HEKDESH WITH MAASER SHENI (Yerushalmi Ma'aser Sheni Perek 4 Halachah 2 Daf 22b)
)ועוד מן הדא([תניא] מעשר שני שאין דמיו ידועין דיו שיאמר הוא וחומשו מחולל על הסלע הזה.
(Baraisa): If there is Ma'aser Sheni without a known value (as its value is minimal), it's enough to say that it and its extra fifth should be redeemed onto this Sela coin.
רבי יוסי בשם ר' קריספא ר' יונה בשם ר' זעירא בסלע של מעשר שני היא מתניתא אי אפשר שלא יהא שם חולין כל שהן.
Explanation (R. Yosi citing R. Krispa/ R. Yona citing R. Zeira): The Baraisa means that it's enough to use a coin that had already been used to redeem Ma'aser Sheni, as there will certainly be some 'space' remaining on that coin that is Chulin.
אמר רבי יוחנן הקדש שפדייו יותר על דמיו תפס את הכל מעשר שני שפדייו יותר על דמיו לא תפס את הכל.
(R. Yochanan): If Hekdesh was redeemed for more than it's worth, the Hekdesh fills up all of the money, but Ma'aser Sheni does not.
מה בין הקדש מה בין מעשר שני.
Question: What's the difference?
אמר רבי אימי שכן אדם מצוי להיות מרבה בהקדישו.
Answer (R. Imi): It's the way of a person to give extra to Hekdesh.
[דף לז עמוד א (עוז והדר)] רבי זעירא בעי קומי רבי אימי נבדק אותו האיש ואמר לא לכך נתכוונתי.
Question (R. Zeira to R. Imi): If we would ask the person and he would say that he didn't intend to add, what is the law?
אמר ליה לכשיבדוק.
Answer (R. Imi): If that's what he answers, the rest of the money isn't Hekdesh.
רבי יונה בעי כמאן דאמר (אינו) כנכסיו ברם כמאן דאמר [אינו] כנכסיו (הוא) מה בין הקדש ומה בין מעשר שני.
Question (R. Yona): According to the opinion that says that Ma'aser Sheni is considered the owner's, the difference between it and Hekdesh is understandable; but according to the opinion that it is not considered the owner's (but rather sanctified money), why is it different from Hekdesh?
אמר רבי יוסי לא כן כבר אתמר טעמא שכן אדם מצוי להיות מרבה בהקדישו.
(R. Yosi): Even according to that opinion, the reason still applies, that people give extra to Hekdesh.
אמר רבי יוחנן הקדש פדייו ולא הוסיף חומש הרי זה פדוי. מע''ש שפדייו ולא הוסיף חומש הרי זה אינו פדוי.
(R. Yochanan): If Hekdesh was redeemed without adding the fifth, the redemption still takes effect. If Ma'aser Sheni was redeemed without adding the fifth, the redemption does not take effect.
מה בין הקדש ומה בין מעשר שני.
Question: What's the difference?
אמר רבי הילא הקדש יש לו תובעין מעשר שני אין לו תובעין.
Answer (R. Hila): The treasurer will demand the payment (so he will certainly eventually add the fifth), but there's no claimant to demand it in the case of Ma'aser Sheni.
רבי יונה בעי כמאן דאמר (אינו) כנכסיו. ברם כמאן דאמר [אינו] כנכסיו הוא. מה בין הקדש מה בין מעשר שני.
Question (R. Yona): According to the opinion that says that Ma'aser Sheni is considered the owner's, there is a concern that he will not pay the fifth; but according to the opinion that it is not considered the owner's (but rather sanctified money), why is it different from Hekdesh? (He will certainly pay the fifth as he views it stringently!)
אמר רבי יוסי ולא כבר איתמר טעמא הקדש יש לו תובעין מעשר שני אין לו תובעין:
Answer (R. Yosi): Didn't we already learn that Hekdesh has a claimant (the treasurer) but Ma'aser Sheni does not have a claimant!
הפודה מעשר שני שלו מוסיף עליו חמישיתו בין שהוא שלו בין שניתן לו במתנה.
The Mishnah taught that if one redeems his own Ma'aser Sheni, he must add a fifth, whether it's his (that he grew himself) or he received it as a gift.
מתניתא דרבי מאיר [היא] דרבי מאיר אומר אין מתנה כמכר.
The Mishnah follows R. Meir, who says that a gift is like a sale.
אמר רבי יונה דברי הכל היא תיפתר בפירות שהן טבולין למעשר.
(R. Yona): No; it follows all opinions, as it's referring to produce that he received as a gift that had not yet had its Maaser separated.
[דף כג עמוד א] והתנינן הפודה נטע רבעי שלו מוסיף עליו חמישיתו אית לך מימר בפירות שהן טבולין (למעשר שני והתנינן) לנטע רבעי.
Question: A later Mishnah teaches that if one redeems Netah Revai (the fruits of the 4th year of the life of a tree), he must add the extra fifth. Could that be referring to produce that had not had its Netah Revai separated?! (There's no such thing as separating Netah Revai!)
לא לנטע רבעי עצמו (ברם)[אוף] הכא מעשר הוי סופך מימר:
Rather, it must be referring to Netah Revai itself and so too here, it's actual Ma'aser Sheni; therefore, the previous answer must be said (that the Mishnah follows R. Meir).