hebrew
1)

What does the Torah mean when it writes "va'Ye'esof Raglav"?

1.

Rashi and Rashbam: It means that he gathered his legs inside the bed. 1


1

Because up to that moment, he had been sitting on the bed with his legs on the ground, in the same way as the Torah wrote earlier when he blessed Efrayim and Menasheh (Refer to 48:2:1:2). And the Torah writes this to teach us the extent of Hakadosh-Baruch-Hu's love of Ya'akov, in that he enabled him to retain his full strength up to the moment he died (Rashbam).

2)

Why does the Torah not write that Ya'akov died?

1.

Rashi: That is precisely why Chazal 1 said that ''Ya'akov Avinu did not die'.


1

In Ta'anis, 5b.

3)

If Ya'akov Avinu did not die, why did he himself say (See 48:21) "Hinei Anochi Meis"?

1.

Ramban #1: Because he did not know in advance about this phenomenon.

2.

Ramban #2: Because he did not wish to ascribe Kavod to himself.

4)

If Ya'akov Avinu did not die, why does it say (50:15) "And Yosef's brothers saw that their father had died"?

1.

Ramban #1: Because to all intents and purposes, he was dead. 1

2.

Ramban #2: Because they were unaware of the fact that he was not dead. 2


1

That is because the Soul did in fact, leave his body; only whereas in the vast majority of cases, it returns to its source, in the case of Tzadikim of the caliber of Ya'akov and Rebbi (See Kesuvos, 103a), whose bodies are on the highest level of Kedushah, it continues to hover over the body (See the closing words of the Ramban and Rav Chavel's commentary). See also Or ha'Chayim on the following Pasuk.

2

Refer to 49:33:4:1*.

5)

What did Yakov command his sons?

1.

Refer to 50:12:1:1.

6)

רש"י: יעקב אבינו לא מת: כיצד אמרו שהוא לא מת, והרי קברו אותו?

1.

גור אריה: בגמ' למדו שיעקב בחיים כמו זרעו כי בירמיהו הוקש יעקב לבניו, ופרוש הדברים שאין יחס בין המציאות להעדר, ולכן אם מייחסים את הבן לאב- בודאי גם האב חי כי היחוס של הבן לאב הוא דבר שאין לו ביטול. ומדובר דוקא בזרע ישראל שיש להם חיים תמידיים ולא חיי שעה.

2.

גור אריה: המות הוא קצה וסוף, ואצל יעקב אין קצה, כי יעקב שמידתו יושר הוא אמצעי בין אברהם ליצחק. 1

3.

גור אריה: החומר מבדיל בין האדם להשם, ולכן יעקב שנפרד מהגוף והחומר, התקיים בו "חיים כולכם היום". 2

4.

גור אריה (שמות ד,יט): יעקב היה מחובר למעיין החיים שאיננו פוסק, שהרי נתברך בנחלה ללא מצרים, ולכן הוא חי גם במותו. 3

5.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב התמימות פ"א עמ' רג) יעקב זכה לכך כי היה תם וישר וההולך בתומו דבק בהשם.

6.

מהר"ל (תפארת ישראל פנ"ב עמ' קס): לכבוד האדם וצלמו אין העדר גמור [גם בשעת מיתה] וצלמו של יעקב היה כצלמו של אדם הראשון. 4


1

פרוש הדבר לכאורה שאברהם מידתו חסד שבימין ויצחק מידתו גבורה שבשמאל, ויעקב ממוצע ביניהם, ולכן מידתו יושר שבאמצע ואין לו קצה.

2

עיין במהר"ל בנתיבות עולם (נתיב היסורין פ"א עמ' קעד ד"ה ולפיכך) שיעקב קיבל יסורין באהבה ולכן הוא לא מת כי היה מחובר למקור החיים העליון על ידי שהיה מסולק מהחומר.

3

עיין עוד במהר"ל בדרך חיים (פ"ה מ"ט, עמ' רמז ד"ה וכדי) שיעקב הוא הפך של שפיכות דמים ולא ראה קרי מימיו, ולכן איתו החיים והוא לא מת.

4

ומפני שהיה ליעקב 'צלם אלוקים' בשלמות, הוא לא מת.

7)

מה פרוש "ויגוע ויאסף"?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' עז ד"ה כל, ב"ב דף טז:): גויעה ואסיפה נאמרה בצדיקים, כי אצלם הנשמה נאספת כאשר הגוף גווע, אך אצל רשעים הנפש נוטה אל הגוף. עיי"ש.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars