hebrew
1)

What did Ya'akov mean when he blessed Yosef that his Berachos were more powerful (Gavru) than 'those of his fathers'?

1.

Rashi #1 and Seforno: He meant that, whereas the Berachos that Hakadosh-Baruch-Hu blessed Avraham and Yitzchak were confined to Eretz Yisrael, 1 the Berachos that He blessed Yakov were without borders. 2

2.

Rashi #2: He was referring to the Berachos that he received in his mother's womb (whilst Rivka was still pregnant with him). 3

3.

Rashbam: The Berachos that Hakadosh-Baruch-Hu blessed his (Yosef's) father 4 are stronger than 'the Berachos of the mountains' (meaning that they are stronger that all the mountains in the world). 5

4.

Targum Yonasan: His Berachos would be added to the Berachos that his fathers, Avraham and Yitzchak, had blessed him.


1

See Lech-Lecha (13:14), Toldos (26:3),

2

See Vayeitei (28:14). This is why Yeshayah (58:14) said "and I will 'feed' you the inheritance of Ya'akov your father" (and not of Avraham or Yitzchak). And these Berachos spread to all of mankind..

3

Presumably, this refers to the Berachah of "v'Rav Ya'avod Tza'ir" (See Toldos, Bereishis 25:23).

4

Because they are limitless (See Vayeitzei, Bereishis 28:13,14).

5

See also Rashbam at the end of the Pasuk.

2)

What is the meaning of "Ad Ta'avas Giv'os Olam"?

1.

Rashi #1 and Rashbam: It means 'up to the borders 1 of the hills of the world (i.e. until the ends of the earth).

2.

Rashi #2 (citing Onkelos): It refers to the Berachos that his mother, Rivka, 2 desired, that she coerced him to [pretend to be Esav and] take. They should now fall upon Yosef 3 .

3.

Targum Yonasan: It means that those were desired by the 'princes of the world', Yishmael, Eisav and the Bnei Keturah.


1

Like we find in Mas'ei, Bamidbar 34:10 (Rashi).

2

Riva: Giv'os Olam is the pillars of the world. 3

Directly from Hashem, and not through a medium, like the Berachah of Moshe (See v'Zos ha'Berachah, Devarim 33:16 [Seforno]). Refer to 46:26:3:2.

3)

Why did Ya'akov refer to Yosef as "Nezir Echav"?

1.

Rashi: Because he was separated from his brothers. 1

2.

Seforno & Rashbam: It means that he ruled over his brothers, and it is because of the noble way in which he interrelated with his brothers during that period that he merited a direct blessing from Hashem. 2

3.

Targum Yonasan: "All these blessings will gather and form a crown on the head of Yosef, on the skull of the one who was a master and a ruler in Egypt and who heeded the honor of his brothers.


1

See, for example, Emor, Vayikra 22:2 (Rashi).

2

Refer to 49:26:2:2*.

4)

רש"י: תהיין כולם לראש יוסף: מה כוונת רש"י?

1.

גור אריה: רש"י בא ללמד שיעקב מברך לא רק ב"ברכת אביך" אלא גם ב"ברכות הורי".

5)

ברכה פרוצה בלי מיצרים: מה משמעות ברכה זו?

1.

גור אריה (לעיל, כז,כח): יצחק ברך את יעקב "יתן ויחזור ויתן" ותמיד תהיה לו תוספת ברכה, כי ברכתו בלי מיצרים.

2.

גור אריה (שמות ד,יט): יעקב היה מחובר למעיין החיים שאין לו קץ ותכלית, ולכן נתברך בנחלה ללא מיצרים, ומשום כך אמרו שיעקב לא מת.

3.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א עמ' נד ד"ה נותנין, שבת דף קיח.): יעקב נקרא ישורון, והיושר אין מציק לו [-אין לו מתנגד], ולכן נחלתו בלי מיצרים.

4.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א עמ' נד ד"ה ועוד, שבת דף קיח.): יעקב בפרט מידתו קדושה שהוא נבדל מהגשם, ולגשם יש קצה כי יש לו רוחק [-המימדים הפיזיים של החומר], ולכן ליעקב אין קצה וגבול. 1

5.

מהר"ל (תפארת ישראל פ"כ): יעקב נצטווה על שמירת שבת כי הוא קדוש וברכתו בלי מיצרים- וכן השבת.


1

לכאורה כוונתו שלמידת החסד מימין ולמידת הדין משמאל יש קצה ומתנגד- כי חסד ודין בלי גבול הם רעים, אבל יעקב מידתו יושר שממצעת בין הימין והשמאל, ושם אין קצה ואין מתנגד ולכן נחלתו בלי מיצרים.

6)

למה זכה יוסף לברכת יעקב?

1.

גור אריה (בראשית לז,ב): יוסף היה עיקר תולדתו של יעקב וכל מה שקרה ליעקב קרה ליוסף. 1


1

עיין עוד במהר"ל בחידושי אגדות (ח"ג עמ' לה ד"ה אנא, ב"מ דף פד.) שיוסף ירש את ברכת יעקב ואת מעלתו הפנימית, כי ליעקב הייתה מידה אמצעית- בין אברהם ליצחק, ולכן ועין הרע לא שולטת בו.

7)

למה יוסף מכונה כאן "נזיר אחיו"?

1.

גור אריה (בראשית לז,ב): יוסף זכה לברכת יעקב כי היה נבדל מאחיו במלכותו כשם שיעקב היא נבדל מעשיו.

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א עמ' עג, ד"ה לא, שבת דף קלט.): יוסף התנזר מהיין כשפירש מאחיו כי היין מביא שמחה והשמחה היא שלמות, ויוסף היה חסר באותה שעה.

3.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א עמ' עג, ד"ה לא, שבת דף קלט.): יוסף היה הכתר [-הנזר] והראש של האחים. 1


1

עיין שם כיצד פרוש זה תלוי בפירוש הקודם.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars