PAYING LABORERS WITH DEMAI (Yerushalmi Perek 3 Halachah 1 Daf 12a)
[דף יב עמוד א] תמן תנינן פועל שאינו מאמין לבע''ה תמן את אמר הפועל מפריש וכא את אמר בעל הבית מפריש
Question (Mishnah further on): 'A Chaver laborer who does not trust (that) his employer (tithed) should...'. This shows that usually an employer should tithe before he gives the produce to his poor laborers as payment (because one may not use Demai as payment). But here, Rabban Gamliel said that one may pay his laborers with Demai...?
אמר רבי יונה תמן במאכילו מן המנויין [דף כה עמוד א (עוז והדר)] ברם הכא במאכילו מן האבוס
Answer (R. Yona): There, it looks like he is paying him as a poor laborer; but here, it looks like he is eating from the central bowl (as a household member).
רבי זריקן שמעון בר ווא בשם רבי יוחנן רופא חבר שהיה מאכיל לחולה עם הארץ נותן לתוך ידו ואינו נותן לתוך פיו
(R. Zerikan/Shimon bar Vava citing R. Yochanan): If a Chaver doctor was feeding a sick Am HaAretz, he should put the food into the patient's hand rather than directly into his mouth.
בדמאי אבל בודאי אפילו לתוך ידו אסור משל חולה אבל משל רופא אסור
This applies to Demai, but if it was definite Tevel, he may not even put it into his hand. The permission to give him Demai only applies if it is the patient's Demai, but if it belongs to the doctor, it is prohibited.
בישראל אבל בבן נח אפילו בודאי מותר משל רופא אסור
The prohibition to put Tevel into the patient's hand applies to a sick Jew, but if he is a gentile, even if it is definite Tevel, it is permitted. However, even if the patient is a gentile, if it belongs to the doctor, it is prohibited.
אם היה אבר מן החי אפילו משל חולה אסור שלא יבא לידי תקלה
And if it was a limb severed from a live animal, even if it belonged to the gentile patient, it is prohibited, so that the gentile shouldn't come to transgress.