1)

KASHERING FROM THE INSIDE

(דף צו,א) אלא קדירות של מקדש אמאי <אמר רחמנא> ישברו נהדרינהו לכבשונות
(a)

Question: Why are Klei Cheres in the Mikdash broken? We should return them to the furnace (in which they were made. They will be Husak from the inside and outside!)

א"ר זירא לפי שאין עושין כבשונות בירושלים
(b)

Answer (R. Zeira): We do not make furnaces in Yerushalayim (due to the smoke).

אמר אביי וכי עושין אשפתות בעזרה
(c)

Question (Abaye): Is it better to make wasteheaps (from all the broken Kelim)?

אישתמיטתיה הא דתני שמעיה בקלנבו שברי כלי חרס נבלעין במקומן
(d)

Abaye was unaware that Shemayah taught that broken Klei Cheres were miraculously swallowed up in their place.

אלא הא דאמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה תנור של מקדש של מתכת הוה
(e)

Question: Rav Nachman taught that the oven in the Mikdash was made of metal.

1.

(Inference: It was not made of Cheres, for Cheres cannot be Kashered.)

נעביד דחרס דהסיקו מבפנים הוא
2.

Since it is heated from the inside (the same place where it absorbs), it can be Kashered!

דכיון דאיכא שתי הלחם ולחם הפנים דאפייתן בתנור וקדושתן בתנור הוה ליה כלי שרת וכלי שרת דחרס לא עבדינן
(f)

Answer: The Shtei ha'Lechem and Lechem ha'Panim were baked in the oven, therefore it was a Kli Shares; we do not make Klei Shares of Cheres;

96b----------------------------------------96b
(דף צו,ב) ואפי' ר' יוסי ברבי יהודה לא קאמר אלא דעץ אבל דחרס לא
1.

Even R. Yosi b'Rebbi Yehudah is lenient to allow Klei Shares only of wood, but not of Cheres.

2)

MUST THE ENTIRE KLI BE SCOURED?

רב יצחק בר יהודה הוה רגיל קמיה דרמי בר חמא שבקיה ואזיל לרב ששת יומא חד פגע ביה
(a)

R. Yitzchak bar Yehudah used to learn from Rami bar Chama. He abandoned him, and went to learn from Rav Sheshes. One day he encountered Rami bar Chama.

אמר ליה אלקפטא נקטן ריחא אתי לה ליד משום דאזלת לך לקמיה דרב ששת הוית לך כי רב ששת
1.

Rami: Because you went to learn from Rav Sheshes, do you think that you are like Rav Sheshes?!

א"ל לאו מש"ה מר כי בעינא מילתא פשיט לי מסברא כי משכחנא מתניתא פרכא לה
2.

R. Yitzchak: No. I left you, for when I would ask you questions, you would answer from reasoning. If I find a Beraisa that says otherwise, it refutes you;

רב ששת כי בעינא מילתא מיניה פשיט לי ממתניתא דכי נמי משכחת מתניתא ופרכא מתניתא ומתניתא היא
i.

Rav Sheshes answers from Beraisos. Even if I find a Beraisa that says otherwise, it is no stronger than his Beraisa!

אמר ליה בעי מיני מילתא דאיפשיט לך כי מתניתא
3.

Rami: Ask me a question, and I will answer (from reasoning) just like a Beraisa!

בעא מיניה בישל במקצת כלי טעון מריקה ושטיפה או אין טעון
(b)

Question (R. Yitzchak bar Yehudah): If Kodshim were cooked in part of a Kli, is Merikah u'Shtifah required for the part that was not over the fire?

א"ל אינו טעון מידי דהוה אהזאה
(c)

Answer (Rami bar Chama): It is not required, like we find regarding Haza'ah. (We need not launder an entire garment if Dam Chatas splashed on part of it.)

והא לא תנא הכי
(d)

R. Yitzchak: You did not answer me like a Beraisa!

א"ל מסתברא כבגד מה בגד אינו טעון כיבוס אלא מקום הדם אף כלי אינו טעון מריקה ושטיפה אלא במקום בישול
(e)

Rami: Surely, the law of Merikah u'Shtifah parallels the law of Haza'ah!

א"ל מי דמי דם לא מפעפע בישול מפעפע
(f)

R. Yitzchak: It is different. Blood does not spread through a garment, but cooking causes absorptions to spread through a Kli!

ועוד תניא חומר בהזאה ממריקה ושטיפה וחומר במריקה ושטיפה מבהזאה חומר בהזאה שהזאה ישנה בחטאות החיצונות ובחטאות הפנימיות וישנה לפני זריקה מה שאין כן במריקה ושטיפה
1.

(Beraisa): Stringencies of Haza'ah (the need to wash Dam Chatas from a garment) over Merikah u'Shtifah are that Haza'ah applies to outer and inner Chata'os, and before Zerikah;

חומר במריקה ושטיפה שהמריקה ושטיפה נוהגת בין בקדשי קדשים בין בקדשים קלים בישל במקצת הכלי טעון מריקה ושטיפה כל הכלי מה שאין כן בהזאה
2.

Stringencies of Merikah u'Shtifah over Haza'ah are that Merikah u'Shtifah apply to Kodshei Kodoshim and Kodshim Kalim, and if Kodshim were cooked in part of a Kli, the entire Kli requires Merikah u'Shtifah. This does not apply to Haza'ah.

א"ל אי תניא תניא
(g)

Rami: The Beraisa refutes me.

וטעמא מאי
(h)

Question: What is the reason?

אמר קרא (ויקרא ו) ואם בכלי נחשת בושלה ואפילו במקצת כלי:
(i)

Answer: "V'Im bi'Chli Nechoshes Bushalah" applies even if it was cooked in part of the Kli.

3)

WHAT REQUIRES MERIKAH U'SHTIFAH?

אחד קדשי קדשים וכו':
(a)

(Mishnah): The law (of Merikah u'Shtifah) applies to Kodshei Kodoshim (and Kodshim Kalim.)

ת"ר חטאת אין לי אלא חטאת
(b)

(Beraisa - R. Yehudah): "Chatas" teaches only about Chatas;

כל קדשים מנין
1.

Question: What is the source to include all Kodshim?

ת"ל (ויקרא ו) קדש קדשים היא
2.

Answer: It says "Kodesh Kodoshim Hi."

יכול שאני מרבה את התרומה
3.

Suggestion: Perhaps even Terumah is included!

ת"ל אותה פרט לתרומה דברי ר' יהודה
4.

Rejection: "Osah" excludes Terumah.

ר"ש אומר קדשי קדשים טעונין מריקה ושטיפה קדשים קלים אינן טעונין מריקה ושטיפה
(c)

R. Shimon says, Kodshei Kodoshim require Merikah u'Shtifah, but Kodshim Kalim do not;

דכתיב קדש קדשים קדשי קדשים אין קדשים קלים לא
1.

"Kodesh Kodoshim" does not include Kodshim Kalim.

מ"ט דרבי יהודה
(d)

Question: What is R. Yehudah's reason?

מדאיצטריך אותה למעוטי תרומה מכלל דקדשים קלים טעונין מריקה ושטיפה
(e)

Answer: Since "Osah" is needed to exclude Terumah, this implies that Kodshim Kalim are included.

ור"ש אמר לך אותה כדאמרינן
1.

R. Shimon uses "Osah" like above (93a, to exclude blood of a Pasul Chatas from the law of laundering.)

ותרומה לא בעיא שטיפה ומריקה
(f)

Question: Is it really true that Merikah u'Shtifah does not apply to Terumah?!

והתניא קדרה שבישל בה בשר לא יבשל בה חלב
1.

(Beraisa): One may not cook milk in a pot in which meat was cooked. If milk was cooked in it, if it absorbed the taste of meat, it is forbidden;

ואם בישל בנותן טעם תרומה לא יבשל בה חולין ואם בישל בנותן טעם
2.

One may not cook Chulin in a pot in which Terumah was cooked. If Chulin was cooked in it, if it absorbed the taste of Terumah, only a Kohen may eat it.

אמר אביי לא צריכא אלא לדאמר מר בישל במקצת כלי טעון מריקה ושטיפה כל הכלי
(g)

Answer #1 (Abaye): If Kodshim was cooked in part of a Kli, the entire Kli requires Merikah u'Shtifah;

הא תרומה לא צריך אלא מקום בישול
1.

Regarding Terumah, only that part requires Merikah u'Shtifah.

רבא אמר לא צריכא אלא לדאמר מר במים ולא ביין במים ולא במזוג
(h)

Answer #2 (Rava): Regarding Kodshim, water must be used for Merikah u'Shtifah;

הא אפי' ביין ואפי' במזוג
1.

Regarding Terumah, even wine or mixed wine may be used.

רבה בר עולא אמר לא צריכא אלא לדאמר מר מריקה ושטיפה בצונן
(i)

Answer #3 (Rabah bar Ula): Regarding Kodshim, we require Merikah u'Shtifah in cold water in addition to Hag'alah (Kashering in boiling water);

הא אפי' בחמין
1.

Regarding Terumah, Hag'alah is sufficient.

הניחא למ"ד מריקה ושטיפה בצונן
(j)

Question: This is like the opinion that Merikah u'Shtifah is in cold water;

אלא למ"ד מריקה בחמין ושטיפה בצונן מאי איכא למימר
1.

According to the opinion that Merikah is in hot water, and Shtifah is in cold water, how can we answer?

שטיפה יתירתא:
(k)

Answer: Kodshim requires an extra Shtifah.

(משנה) רבי טרפון אומר בישל מתחילת הרגל יבשל בו כל הרגל
(l)

(Mishnah - R. Tarfon): If one cooked Kodshim in a pot at the beginning of the festival, he may cook in it the entire festival (without Merikah u'Shtifah).

וחכ"א עד זמן אכילה
(m)

Chachamim say, until the (some texts - the entire) time the Kodshim are eaten (this will be explained.)

מריקה ושטיפה מריקה כמריקת הכוס ושטיפה כשטיפת הכוס
(n)

Merikah is like rinsing a cup (from the inside). Shtifah is like rinsing a cup (from the outside).

מריקה ושטיפה בצונן
(o)

Merikah and Shtifah are in cold water. (Some texts - Merikah is in hot water, and Shtifah is in cold water.)