GIFTS OF A DEATHLY ILL PERSON (Yerushalmi Peah Halachah 7 Daf 18a)
[דף יח עמוד א] תמן תנינן ר''ע אומר קרקע כ''ש חייב בפאה
Question (our Mishnah): R. Akiva says that any sized field is obligated in Peah (and it can also be used to acquire movables, even though it can be miniscule and too small to contain any movables. This shows that the movables do not need to be in the field...?)
אמר רבי מתניא תיפתר שהיה שם מקום שיבולת ומרגליות טמונה בו:
Answer (R. Matanya): It could be referring to land large enough for only one stalk and there is a pearl hidden underneath it.
איזה הוא שכיב מרע כל שלא קפץ עליו החולי דרך הארץ הקרובים נכנסים אצלו מיד והרחוקים נכנסים אצלו לאחר ג' ימים אם קפץ עליו החולי אלו ואלו נכנסין אצלו מיד
Question: What is a Shechiv MeRa (in regards to the laws of visiting the sick)? When a person becomes sick in a natural way, his close relatives immediately come to visit him and those who are not related come after three days. But if he suddenly deteriorated, immediately, all go in to visit.
דלמא ר' הונה ר' פינחס ר' חזקיה סלקון למבקרא לר' יוסי בתר תלתא יומין אמר לון כי בעיתון מקיימא מתניתא
It once happened that Rav Huna, R. Pinchas and R. Chizkiyah went to visit R. Yosi, three days after he fell ill. He said to them, "Are you trying to fulfil the Baraisa that teaches that only relatives go in the first three days? You are my close friends and close friends are like relatives.
שייר קרקע כ''ש מתנתו קיימת אפי' הבריא לא שייר כ''ש אין מתנתו קיימת והוא שהבריא
If a Shechiv MeRa left any sized field for himself, the gift is valid (even if he recuperates); if he did not leave anything for himself, if he recuperates, his gift is not valid.
ר' בא ר' חייא בשם רב עשו דברי ש''מ כבריא שכתב ונתן והוא שמת מאותו החולי הא אם הבריא לא ובמסיים ובאמר תנו שדה פלוני לפלוני
(R. Ba/ R. Chiya citing Rav): Chazal viewed the words of a Shechiv MeRa to be like a document of a healthy person, as long as he died from that illness; but not if he recuperated. This applies only when he specified which field is to be given to which recipient.
אמר תנו חצי שדה פלוני לפלוני וחצי שדה פלוני לפלוני כמי שסיים או עד שיאמר חצייה בצפון וחצייה בדרום
Question: If he told them to give half of a certain field to Ploni and half of it to Ploni, is it as if he specified and it is valid, or must he specify which half is for which person? (The Gemara does not answer this question.)
רבי אבינא בשם ר' ירמיה שייר מטלטלין לא עשה ולא כלום
R. Avina citing R. Yirmiyah: If he left only movables for himself, it is not considered to be leaving over (and if he recuperates, he retains everything).
[דף לג עמוד א (עוז והדר)] אתא חמי שייר קרקע כ''ש אית ליה מחיים שייר אבנים טובות ומרגליות אין לו מחיים
Question: Is it not considered leaving for himself if he left precious stones and diamonds? (Movables should be considered leaving over!)
אמר רבי יוסי יודע הוא האיש הזה ששכיב מרע מזכה אפילו בדברים לאיזה דברים כתב בהן קנין כדי לעשות מתנת בריא
(R. Yosi): (If a Shechiv MeRa gave instructions and also made a Kinyan (act of acquisition);) he knows that a Shechiv MeRa is able to give others merely with instructions, so why did he make a Kinyan? So that the transaction would be valid even if he recuperates (as if he had given it when healthy).
שייר עבדים
Question: What is the law if he left slaves for himself?
תני רבי יודן בר פזי דבר דליא ולא ידעין מה תני:
R. Yudan bar Pazi taught an answer to this but we do not what it was.