PEREK KODSHEI KODOSHIM
1)

SHECHITAH ON TOP OF THE MIZBE'ACH

מסכת זבחים פרק ו (דף נח,א משנה) קדשי קדשים ששחטן בראש המזבח רבי יוסי אומר כאילו נשחטו בצפון
(a)

(Mishnah - R. Yosi): If Kodshei Kodoshim were slaughtered on top of the Mizbe'ach, they are (Kosher,) as if they were slaughtered in the Tzafon;

ר' יוסי בר' יהודה אומר מחצי המזבח ולדרום כדרום מחצי המזבח ולצפון כצפון:
(b)

R. Yosi b'Rebbi Yehudah says, the southern half of the Mizbe'ach is like Darom. The northern half is like Tzafon.

אמר רב אסי א"ר יוחנן אומר היה ר' יוסי כוליה מזבח בצפון קאי
(c)

(Gemara - Rav Asi citing R. Yochanan): R. Yosi holds that the entire Mizbe'ach is in Tzafon.

ומאי כאילו
(d)

Question: If so, why does he say that it is as if they were slaughtered in the Tzafon? They truly were slaughtered in the Tzafon!

מהו דתימא בעינן על ירך וליכא קמ"ל
(e)

Answer: One might have thought that on top of the Mizbe'ach is invalid, for it is not considered "Al Yerech ha'Mizbe'ach." R. Yosi teaches that this is not so.

אמר ליה רבי זירא לרב אסי אלא מעתה לר' יוסי ברבי יהודה הכי נמי דחציו בצפון וחציו בדרום
(f)

Question (R. Zeira): If so, R. Yosi b'Rebbi Yehudah holds that half of the Mizbe'ach is in Tzafon!

וכי תימא הכי נמי
1.

Suggestion: Perhaps this is true!

והא את הוא דאמרת משמיה דרבי יוחנן מודי רבי יוסי בר"י שאם שחטן כנגדן בקרקע פסולה
2.

Rejection: You (Rav Asi) yourself cited R. Yochanan to say that R. Yosi b'Rebbi Yehudah admits that Kodshei Kodoshim slaughtered in the place corresponding (to the north half of the Mizbe'ach) on the ground are Pesulim!

אמר ליה הכי קאמר רבי יוחנן שניהם מקרא אחד דרשו (שמות כ) וזבחת עליו את עולותיך ואת שלמיך
(g)

Answer (Rav Asi): R. Yochanan said that both Tana'im expound the same verse, "v'Zavachta Alav (on the Mizbe'ach) Es Olosecha v'Es Shelamecha";

ר' יוסי סבר כולו לעולה וכולו לשלמים
1.

R. Yosi explains that the entire Mizbe'ach is valid for Shechitas Olos and Shelamim;

ורבי יוסי בר' יהודה סבר חציו לעולה וחציו לשלמים
2.

R. Yosi b'Rebbi Yehudah explains that half the Mizbe'ach is valid (even) for Olah, and half is valid (only) for Shelamim;

דאי ס"ד כולו לעולה כשר השתא כולו לעולה כשר כולו לשלמים מיבעיא
i.

If all of it were valid for Olah, the verse should have taught only Olah. A Kal va'Chomer would teach that it is valid for Shelamim!

ואידך איצטריך ס"ד אמינא עולה הוא דדחיק ליה מקום אבל שלמים דלא דחיק ליה מקום אימא לא קמ"ל
ii.

R. Yosi disagrees. One might have thought that the Torah is lenient to allow Shechitas Olah on the Mizbe'ach because its place for Shechitah below (Tzafon) is limited, but it is not lenient for Shelamim, which can be slaughtered anywhere in the Azarah.

גופא אמר רב אסי אמר רבי יוחנן מודי רבי יוסי ברבי יהודה שאם שחטן כנגדן בקרקע פסולות
(h)

(Rav Asi citing R. Yochanan): R. Yosi b'Rebbi Yehudah admits that Kodshei Kodoshim slaughtered in the corresponding place on the ground are Pesulim.

אמר ליה רב אחא מדיפתי לרבינא מאי כנגדן בקרקע
(i)

Question (Rav Acha mi'Difti): What does 'the corresponding place on the ground' mean?

אילימא אמה יסוד אמה סובב
1.

Suggestion: It means the Amah (width) of the Yesod or Sovev.

האי גופיה מזבח הוא
2.

Rejection #1: They are parts of the Mizbe'ach itself!

ועוד מאי כנגדן בקרקע
3.

Rejection #2: They are not on the ground!

וכ"ת דעביד מחילות בקרקע ושחיט בהו
4.

Suggestion: Shechitah was in a tunnel dug under the Mizbe'ach.

וכי האי גוונא מי הוי מזבח והתניא (שמות כ) מזבח אדמה תעשה לי שיהא מחובר מאדמה שלא יבננו לא על גבי מחילות ולא על גבי כיפין
5.

Rejection:"Mizbach Adamah Ta'aseh Li" - it must be connected to the ground. We may not build it over tunnels and arches.

לא צריכא דבצריה בצורי
(j)

Answer (Ravina): He teaches about if the Mizbe'ach was later shortened, and he slaughtered on the ground where (part of) the Mizbe'ach used to be.

2)

THE LOCATION OF THE MIZBE'ACH

אמר רבי זירא אפשר איתא להא דרבי יוחנן ולא תנינא לה במתני' נפק דק ואשכח
(a)

(R. Zeira): Surely, R. Yochanan learned (that R. Yosi holds that the entire Mizbe'ach is in Tzafon) from a Mishnah!

דתנן ביררו משם עצי תאינה יפים לסדר מערכה שניה של קטרת כנגד קרן מערבית דרומית משוך מן הקרן כלפי צפון ארבע אמות
1.

(Mishnah #1): They would pick nice fig wood for the second Ma'arachah (woodpile on the Mizbe'ach), from which coals were taken for the Ketores. It was near the southwest corner of the Mizbe'ach, four Amos north of the corner.

באומד חמש סאין גחלים ובשבת באומד שמונה סאין גחלים
2.

They would take (through estimation) five Sa'im of coals. On Shabbos, they took eight Sa'im;

ששם היו נותנין שני בזיכי לבונה של לחם הפנים
3.

On this Ma'arachah they would burn the frankincense of the Lechem ha'Panim.

ומאי סימנא
4.

Question: Why were the coals taken from here?

רבי יוסי היא
5.

Answer: The Mishnah is R. Yosi;

58b----------------------------------------58b
דתניא (דף נח,ב) רבי יוסי אומר זה סימן כל הניטל בפנים לינתן בחוץ אינו נותן אלא בסמוך שאין לפנים וכל הניטל בחוץ לינתן לפנים אינו ניטל אלא בסמוך שאין לפנים
i.

(Beraisa - R. Yosi): Whatever is taken from inside to be put outside is put in the closest possible place. Whatever is taken from outside to be put inside is taken from the closest possible place.

כל הניטל בפנים לינתן בחוץ מאי ניהו
6.

Question #1: What does 'whatever is taken from inside...' refer to?

אילימא שירים
i.

Suggestion: It refers to Shirayim (of inner Chata'os).

בהדיא כתיב בהו (ויקרא ד) אל יסוד מזבח העולה אשר פתח אהל מועד
ii.

Rejection: A verse explicitly teaches this - "El Yesod Mizbach ha'Olah Asher Pesach Ohel Mo'ed" (i.e. the western Yesod, which is closest)!

ותו כל הניטל בחוץ לינתן בפנים מאי ניהו
7.

Question #2: What does 'whatever is taken from outside to be put inside' refer to?

אילימא גחלים של יום הכיפורים
i.

Suggestion: It refers to coals taken from the outer Mizbe'ach for the Ketores of Yom Kipur.

בהדיא כתיב בהו (ויקרא טז) ולקח מלא המחתה גחלי אש וגו'
ii.

Rejection: A verse explicitly teaches this - "v'Lakach Melo ha'Machtah... (mi'Lifnei Hash-m, i.e. from the part closest to the Heichal)"!

אלא כל הניטל בפנים לינתן בחוץ שני בזיכי לבונה של לחם הפנים דגמרי משירים
8.

Answer (to Question #1): The frankincense of the Lechem ha'Panim is taken from inside and put on the closest part of the Mizbe'ach. We learn from Shirayim;

הניטל בחוץ לינתן בפנים גחלים דכל יומא ויומא דגמרן מגחלים של יום הכפורים
9.

Answer (to Question #2): Coals for the Ketores every day are taken from the part closest to the Heichal. We learn from the coals on Yom Kipur.

ומאי קסבר
10.

Question: (The Tana said that the Ma'arachah was four Amos north of the southwest corner.) Where does he hold that the Mizbe'ach was?

אי קסבר כוליה מזבח בדרום קאי עשרים ושבע בעי למיתי
i.

He cannot hold that it is entirely in Darom (the south half of the Azarah, and the north side of the Mizbe'ach is in the middle of the Azarah). If so, the Ma'arachah would have to be (at least) 27 Amos north of the (southwest) corner (five Amos from the north end of the Mizbe'ach, in order that it will face (even the south end of) the opening of the Heichal, which is five Amos south of the middle of the Azarah)!

ואי נמי קסבר קדושת היכל ואולם חדא היא עשרים ותרתי בעי מיתי
ii.

Even if he holds that the Ulam has Kedushas Heichal, and it suffices to face (even the south end of) the opening of the Ulam (10 Amos south of the middle), the Ma'arachah would have to be (at least) 22 Amos north (of the southwest corner).

ואי קסבר חציו בצפון וחציו בדרום חד סרי בעי למיתי
iii.

He cannot hold that the Mizbe'ach is (16 Amos further north than this, i.e. exactly) half in Darom, half in Tzafon, for then the Ma'arachah would have to be (at least) 11 Amos north (of the corner, in order to face Pesach ha'Heichal);

ואלא קסבר קדושת היכל ואולם חדא מילתא היא שית בעי למיתי
iv.

Even if the Ulam has Kedushas Heichal, the Ma'arachah would have to be (at least) six Amos north (of the corner, in order to face Pesach ha'Ulam).

אלא לאו משום דקסבר כוליה מזבח בצפון קאי והני ארבע אמות אמה יסוד ואמה סובב ואמה מקום קרנות ואמה מקום רגלי הכהנים
11.

Answer: Rather, he holds that the Mizbe'ach is entirely in Tzafon. The Ma'arachah is as south as possible, after the four Amos occupied by the Yesod, Sovev, Keranos, and walkway of the Kohanim (each of these is one Amah);

דכי מסגו לקמיה טפי תו ליכא פתח
i.

It could not be even one more Amah to the north, for the opening of the Heichal extends only five Amos past the middle of the Azarah.

אמר רב אדא בר אהבה הא מני רבי יהודה היא
(b)

Rejection #1 (Rav Ada bar Ahavah): Mishnah #1 is like R. Yehudah (we cannot infer R. Yosi's opinion from it);

דתניא ר"י אומר מזבח ממוצע ועומד באמצע העזרה ושלשים ושתים אמות היו לו עשר אמות כנגד פתחו של היכל אחת עשרה אמה מיכן ואחת עשרה אמה מיכן נמצא מזבח מכוון כנגד היכל
1.

(Beraisa - R. Yehudah): The Mizbe'ach is centered between Darom and Tzafon. Ten Amos face the opening of the Heichal, 11 Amos of the Mizbe'ach extend past this to Darom, and 11 towards Tzafon.

סוף סוף לרבי יהודה חד סרי בעי למיתי ואי קסבר קדושת היכל ואולם חדא מילתא היא שית בעי למיתי
(c)

Question: If so, he should require the Ma'arachah to be 11 Amos north (of the southern end of the Mizbe'ach), or six Amos (if the Ulam has Kedushas Heichal)!

מי סברת הני ארבע אמות בהדי אמה יסוד ואמה סובב ארבע אמות בר מאמה יסוד ואמה סובב
(d)

Answer: The latter is correct. He counts four Amos excluding the Yesod and Sovev. Including them, it is six Amos from the end.

ונוקמה כרבי יוסי ובממוצע
(e)

Question: Rav Ada's rejection applies even if the Mishnah is like R. Yosi. Why did he establish it like R. Yehudah?

משום דרבי יהודה שמענא ליה ממוצע בהדיא
(f)

Answer: R. Yehudah explicitly taught that the Mizbe'ach is centered.